Actiegroep knokt voor behoud dressuurhoed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 18:41

NHP, 26-10-2004
door STEVEN STEGEN

ASSEN

Een actiegroep gaat proberen om de dressuurhoed voor de ondergang te behoeden. De KNHS verbiedt ruiters per 1 april 2005 om in de klassen B t/m M2 met een hoedje te rijden. De actiegroep vindt dat jammer en is ook bang dat op termijn ook voor de deelnemers in de Z2 t/m ZZ-Zwaar deze maatregel gaat gelden.

De actiegroep heeft inmiddels een website in de lucht gebracht in de hoop handtekeningen te kunnen verzamelen tegen de plannen met de dressuurhoed. Dressuuramazone Yoka Bartelds is één van de mensen achter deze site. ,,Op zich hebben wij er begrip voor dat de KNHS het aspect veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Maar de manier waarop het nu gaat, daar zijn we het niet mee eens. De KNHS kan niet met cijfers aantonen dat er in de dressuurbaan opvallend veel ongelukken gebeuren. Dan denken wij dat de KNHS beter kan inzetten op mensen die buitenritten maken", aldus Bartelds.

De actiegroep dressuurhoed vindt dat elke ruiter de mogelijkheid moet hebben om op basis van eigen inzichten een keuze te maken welk hoofddeksel hij/zij wil dragen. Bartelds: ,,Bij KNHS en rijverenigingen heerst nogal wat angst voor Amerikaanse toestanden. Ze zijn bang voor forse schadeclaims. Maar wij denken dat de aansprakelijkheid niet altijd automatisch bij die partijen terecht hoeft te komen. Er ligt duidelijke jurisprudentie waaruit blijkt dat bij de juiste voorlichting en advisering de verantwoordelijkheid en schuld ook bij de ruiter kan liggen."

©NHP

Vertel dit door! Meer info: Site actiegroep dressuurhoed

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:18

SUPER!!!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:19

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:30

Het gaat hopelijk helemaal goed komen want het gaat nu lekker in de bekendheid komen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:47

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:04

Ik zag hem staan, Anoukie! Super!
Hij staat inmiddels ook al op www.startlijsten.nl.

Ben erg benieuwd hoeveel bezoekers er vandaag al op de site geweest zijn.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:59

Ja! Bedankt Oot prod.! Toppie, al deze ruchtbaarheid!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:07

pure onzin... Sorry hoor

Wij als manege waar KNHS wedstrijden gereden worden stellen het verplicht dat er met een goedgekeurde cap gereden wordt. Maar goed dat dat mag van de KNHS Haha!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:59

liberty schreef:
pure onzin... Sorry hoor

Wij als manege waar KNHS wedstrijden gereden worden stellen het verplicht dat er met een goedgekeurde cap gereden wordt. Maar goed dat dat mag van de KNHS Haha!

Als manege ja, daar rijden ook een heleboel beginners en de meesten rijden slechts 1x per week.Dan moet het ook wel.Maar t gaat hier om dressuurwedstrijden vanaf het Z.Daar moet je zelf kunnen beslissen
omdat de meesten wijs genoeg zijn om zelf te bepalen of het veilig is.
En omdat er thuis véél vaker iets gebeurt dan op een dressuurwedstrijd!

Yvette12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:50

Stond vandaag ook een stuk in de Paardenkrant over deze actie!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:52

Wowie het word echt een beroemde actie.dit moet ecth wel invloed hebben hoor

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:12

Ik heb er niet echt een mening over aangezien ik geen KNHS wedstrijden rijdt, maar die plannen waren toch al goedgekeurd? (In iedergeval tot en met M2) Daar kan je dan toch weinig aan doen?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:28

Dat klopt, Rachacha. Daarom willen wij nu nog proberen te voorkomen dat het ook doorgevoerd wordt tm de ZZ-Z

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:06

Wauw super!! Hoe meer bekendheid, hoe beter! Haha!

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:43

Mij maakt het niet echt uit, rijd zoiezo op Luna altijd wedstrijden met cap (L2) en rijd
thuis als ik train ook altijd met cap, dus het interesseert mij niet als je voortaan met
cap moet rijden of dat je de vrije keuze zelf behoud, wel vind ik het goed dat tot de M2
bij de paarden nou ook met cap moet worden gereden, want als je ziet dat je in de L
al met hoedje gaat rijden vindt ik er toch al zó belachelijk uitzien (sorry hoor) Rolleyes

Maarja, hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:41

LadyLuna schreef:
Mij maakt het niet echt uit, rijd zoiezo op Luna altijd wedstrijden met cap (L2) en rijd
thuis als ik train ook altijd met cap, dus het interesseert mij niet als je voortaan met
cap moet rijden of dat je de vrije keuze zelf behoud, wel vind ik het goed dat tot de M2
bij de paarden nou ook met cap moet worden gereden, want als je ziet dat je in de L
al met hoedje gaat rijden vindt ik er toch al zó belachelijk uitzien (sorry hoor) Rolleyes

Maarja, hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld!

Ik rij in de B lekker al met hoedje. En ik vind het heel geweeeeeeldig staan Vingers aflikken

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:19

Pff, ik vind het allemaal een hoop opschudding. Ook ruiters die hoger rijden dan Z kunnen van een paard vallen. Natuurlijk moeten jullie het allemaal zelf weten, maar het gaat om je eigen veiligheid. Hoe braaf je paard ook is, een ongelukkig moment zit in ieder hoekje.
Maar ik zie voorlopig nog niet gebeuren dat ruiters boven de Z met een helm moeten gaan rijden, dat zal wel weer een aantal jaar gaan duren . Het verplicht stellen t/m de M2 duurde ook al een aantal jaar.

En ik vind het ook geen zicht dat ruiters die in de B of L met een hoedje rijden, sorry.. Maar dat is natuurlijk mijn mening, daar denkt een ieder weer anders over. *LOL*

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:28

Vooral als die B of L ruiter helemaal nog nooit Z zijn geweest, dan vind ik het ook niet kunnen.....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:03

Wat een gezeur hier zeg! Daar is dit topic niet voor bedoeld lijkt mij. Al het gezeur kunnen jullie al in een ander topic kwijt (en nee, niet in Protest actie verplichten helm...)

Laat iedereen zelf lekker beslissen. Wat jullie nou wel of niet mooi vinden interesseerd eerlijk gezegd niemand. Dat jullie een hoedje niet mooi/veilig vinden. Nou geweldig, rij dan lekker met je cap/helm.

Laat anderen het lekker zelf uitmaken!

(Sorry als ik wat geprikkelt overkom. Ik wordt gewoon gek van dit soort nutteloze berichten)

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:13

VValar schreef:
Ik rij in de B lekker al met hoedje. En ik vind het heel geweeeeeeldig staan Vingers aflikken

Naja, ik vind het belachelijk staan vooral in de B Nagelbijten / Gniffelen Heb je wel een hoge dunk van jezelf,
hoedje hoort toch oorspronkelijk voor de Z en hoger klasses te zijn Verward

Ik ben trouwens meningsloos wat ik in m'n reactie zei, maar ik vind het wel goed
dat tot de M2 met cap verplicht wordt, in de B met een hoedje... Clown

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:02

LadyLuna schreef:
Naja, ik vind het belachelijk staan vooral in de B Nagelbijten / Gniffelen Heb je wel een hoge dunk van jezelf,

Ik heb een hele hoge dunk van mezelf. Ik denk zelfs vaak dat ik Anky ben.

Waar haal jij vandaan dat een hoedje oorspronkelijk in de Z en hoger hoort? Ik ben een oud NBVR'er- hoedje pas in de Z? Nooit van gehoord.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:40

LadyLuna schreef:

Oh en mag je me gelijk uitleggen waarom je een hoge dunk van jezelf hebt wanneer je in de B met hoedje rijdt Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:48

Voer die discussie aub per PB of open een nieuw topic en niet via dit topic, daar gaat het hier niet over...