Zenuwen: hebben jullie dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Zenuwen: hebben jullie dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:52

Hebben jullie ook te maken met dat fijne gevoel...........

ZENUWEN !!!!

Nou ik heb zaterdag mijn eerste wedstrijd met mijn ruin. Ik heb al eerder wedstrijden gereden, nu zo'n 13 jaar al, maar ik kom maar niet van die stress af.

Al dagen van te voren kriebelt alles in mijn buik, ik kan niet slapen en maak me zo druk dat het maar goed gaat.

De andere kant van mij, nuchtere ik, weet dat ik niets meer hoef te doen al te ademen en rijden zodra ik de ring in ga. En het is maar een wedstrijdtje dat ik voor mijn plezier rijdt, ik hoef niets te presteren !!! En meestal lukt dat ook wel hoor, maar ik vind dit gevoel vooraf zo vervelend !!!!

Hebben jullie dit ook en zo ja wat kan ik er in hemelsnaam aan doen...... Vindt te echt niet leuk van mijzelf............ Schijnheilig

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:26

Gewoon gaan met die banaan en genieten! Veel rijden, dan worden de zenuwen ook wel weer minder!
Niet te druk maken want dan heeft je paard ook zoiets van; wat heeft die nou??? Dikke kans dat ie dan ook zenuwachtig wordt.
Gewoon rijden!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:39

Ja ik weet helemaal wat je bedoeld mijn merrie had dat ook altijd !!!! Oh ja dan zal het hier ook wel eng zijn en dan ging ze loen spoken !!!

Maar ja ik kan het ook makkelijk hard op zeggen, maar als ik dan weer met mijn gevoel ga denken.......... Fout boel..........

Ik heb er enorm veel zin in.... Maar ik baal zo dat ik weet dat ik alles kan verpesten door die *** zenuwen

Dat GEWOON RIJDEN, ben ik ook vanplan, maar ja...............

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:43

Aaaaaah ik heb t zelfs nog als ik in de ring rijd.De enigste twee keren dat ik dit seizoen niet zenuwachtig ben geweest was mijn laatste M2 wedstrijd (ik had zoiets van ach ik heb mijn wp's toch al dus wat zou t..resultaat 172 p, en de 1e x Z1 ik had zoiets van boeien ben al blij dat ik nu tussen de hekjes mag rijden ,resultaat 187 p.) daarna weer iedere keer super veel zenuwen waardoor ik echt beneden de maat presteerde, gelukkig had ik vaak jury's die dan nog wel positief bleven.Maar ik weet gewoon
dat t veel beter kan en dan toch presteer ik in de ring slechter.En
ik kom er maar niet vanaf.Mijn paard kan het wel maar ja.......

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:44

Ik heb het 1x gehad. Toen ik mijn eerste cross zou rijden. Paar dagen van tevoren er al over gedroomd (je wilt niet weten wat voor wanscenario's) en wakker gelegen. Alle bekenden er al van op de hoogte gebracht dat ik vast in het ziekenhuis zou gaan belanden.
Wonder boven wonder was ik op die dag zelf heel relaxed en had ik totaal geen spanning.

Probeer voor jezelf eens te bedenken wat er op het spel staat en wat de gevolgen zijn. Stel dat je een verschrikkelijke proef rijd. Wat dan?
Je hebt ws geen wp, geen prijs en je gaat weer naar huis. That's it! De wereld vergaat niet.

En dan is er toch nog een volgende keer.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:50

Ja ik weet t.... Als ik rondrij en denk aan de boodschappen die ik allemaal nog moet doen gaat t goed........

Maar ja dit is een eerste wedstrijd voor mij en mijn eigen gefokte ruin... Ik ben al trots op hem en op ons, maar natuurlijk wil ik wel ff laten zien wat voor een gaaf beessie 'inimini-ik' heb gefokt.......

In principe ga ik nooit wedstrijd rijden om NIETS te presteren, anders kan ik beter thuis blijven, maar ik kan mezelf zooooooo lopen op fokken !!!!

Ik heb een poosje 'goede nachtrust thee' gedronken een paar koppen voordat we 's morgens thuis vertrokken en dat helpt enigzins.....

Maar ik ben gewoon benieuwd of ik echt heel extreem ben in mijn zenuwen of dat meerdere dat er zijn voordat ze moeten gaan rijden (ookal heb je dus al 10 jaar de ervaring om van huis te gaan en wedstrijden te rijden)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:55

Bach Rescue Remedy! Ik heb dit weekend bij een kennis echt superresultaten gezien

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:55

Scum schreef:
Probeer voor jezelf eens te bedenken wat er op het spel staat en wat de gevolgen zijn. Stel dat je een verschrikkelijke proef rijd. Wat dan?
Je hebt ws geen wp, geen prijs en je gaat weer naar huis. That's it! De wereld vergaat niet.

En dan is er toch nog een volgende keer.

JAAAAAHHHHHHHH I know Bloos ...... (liev bedoeld) Oh godsamme ik weet t ook echt wel (mijn nuchtere ik dan Haha! )..... En het is niet erg als je de eerste keer verpruts........ En ik zou het (mijn zenuw ik en mijn nuchtere ik) ook echt helemaal niet erg vinden als het helemaal in het honderd loopt (zo lang ik maar blijf zitten) maar ja................

Het blijft steeds zie maar ja..... dan komt de buikpijn weer, slapeloze nachten en noem maar op.............. Hoezo mezelf gek maken..... Hej een nieuwe kwaliteit bij mezelf ondekt.....

Ik heb een beetje RUUD nodig......... LAAT JE NIET GEK MAKEN.... Zodra ik dat tegen mezelf zeg is het hek van de dam...... Dan wordt ik GEK !!!

Ik ben echt een idioot volgens mij............

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:57

Ik heb het ook nog wel eens, maar ik vind het eigenlijk niet zo erg. Het hoort bij de wedstrijden en juist die zenuwen maken dat ik goed wil en kan presteren. Patos merkt het ook als ik wat kriebels heb en lijkt daardoor ook extra haar best te doen.
Hoe minder aandacht je aan zenuwen besteed, hoe minder last je ervan hebt. Daarnaast wordt het vanzelf minder na een boel wedstrijden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:57

Lielle schreef:
Bach Rescue Remedy! Ik heb dit weekend bij een kennis echt superresultaten gezien

En dat is een soort kalmeringsmiddel of Verward

Ik ben toch debiel dat ik zo iets nodig zou hebben om gewoon een lekker rondje door de bak te hobbelen !?!?!?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:59

patos schreef:
Ik heb het ook nog wel eens, maar ik vind het eigenlijk niet zo erg. Het hoort bij de wedstrijden en juist die zenuwen maken dat ik goed wil en kan presteren. Patos merkt het ook als ik wat kriebels heb en lijkt daardoor ook extra haar best te doen.
Hoe minder aandacht je aan zenuwen besteed, hoe minder last je ervan hebt. Daarnaast wordt het vanzelf minder na een boel wedstrijden.

Een beetje is heerlijk... Dat maakt je scherp...... Maar dit Huilen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:01

Ludora schreef:

Ik ben toch debiel dat ik zo iets nodig zou hebben om gewoon een lekker rondje door de bak te hobbelen !?!?!?

Ik weet er niet veel vanaf maar het is een soort alternatieve geneeswijze. Hier op bokt staat er nog veel meer over. Misschien kun je zo door die spiraal heen breken Knipoog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:02

Ludora schreef:
Een beetje is heerlijk... Dat maakt je scherp...... Maar dit Huilen

Teveel is idd niet goed, maar daar kan ik je helaas niet mee helpen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 15:07

Wat ik kan terug vinden over die Bach Rescue Remedy, is dat het voor paarden zou zijn....... Ik denk dat tychon het allemaal wel leuk vindt.... Dus met hem zit t wel goed, maar ikkuh !!!!!

en om nou een paarden middel te nemen...... hihihii

En ik denk ergens dat het ook allemaal wel goed komt hoor, zo lang ik maar blijf ademen !!! Maar dit voorgevoel, die zenuwen nu, ze zijn nergens voor nodig en dus overbodig en irritant !!!

BALEN gewoon !!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:13

het is juist voor mensen Haha! Alleen paardengekken als wij geven het ook aan ons paard Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 15:16

hahahahhaaha.... Weer iets nieuws dus.......... Ik zal een kijken, maar ik vind ergens gewoon dat ik niet zo stom moet doen..... Maja makkelijker gezegd dan gedaan he !!!!

Ik heb dit al vanaf het eerste moment dat ik met wedstrijden begon...... ik hoop toch echt dat het ooit overgaat !!!!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:31

Ik dacht ook dat ik dat zou hebben. had alleen bij de eerste wedstrijd van als mijn paard maar normaal doet. (ze kan nl. erg gek doen) Maar gelukkig was ze super en heb daarna ook geen zenuwen meer gehad.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:33

Het gaat echt over maar je moet dan wel door een zure appel heen. Ik heb het ook in het begin gehad, maar gaat over naar mate je meer wedstrijden rijd, helemaal gaat het natuurlijk nooit over maar er moet natuurlijk ook wat wedstrijdspanning zijn.

Dus gewoon gaan, niet tot de laatste minuut blijven proefjes oefenen daar doe je je zelf en je paard geen goed mee, jullie kennen de oefeningen. Zelf geef ik mijn paard vaak vrijaf een dag voor de wedstrijd. Zorg dat je genoeg tijd heb voor de voorbereidingen en dan kan er weinig mis gaan.

Succes Cool

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 15:56

Ja thanx allemaal voor de goede adviezen, maar die ken ik en doe ik ook allemaal. Niet te veel oefenen op je proef, zelf doorlezen. (mijn moeder leest mij overigens voor, en dat doet ze al 10 jaar dus daar kan ik echt van opaan)

Op tijd naar stal, spullen allemaal de dag van te voren checken en poetsen, op tijd aanwezig zijn zo dat ik niet ineens moet rijden en nog meer zenuwen krijg....... ppppppppfffffff ik ken ze en doe ze, ik heb er gewoon een vast schema in en vergeet ook nooit iets dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken......... nee erger nog..........

Ik hoef me helemaal geen zorgen te maken !!! ik vertrouw er helemaal op, vooral op de dag zelf..... Maar t gaat meer om die irrttante rot zenuwen van nu... die gaan echt nergens meer over.....

ik zal mijn zenuwen nooit zo de baas laten zijn zodat ik niet zou gaan, oh nee geen denken aan, maar ja........ Ik hoop dat ik van deze voorzenuwen echt ooit af ga komen......

Echt heel erg irritant !!!!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:33

Ludora schreef:

Nee hoor echt niet Haha! , ik weet t mag eigenlijk niet maar ik heb t eens een keer zo erg gehad dat mijn trainer 10 minuten voor de proef met een
glaasje jägermeister aan kwam zetten, 'hier drink dat maar eens op,kijken of je zo wel ontspant '.Ik had nog nooit alcohol gedronken
dus ik vond het onwijs vies maar ik werd er wel lekker rustig van Nagelbijten / Gniffelen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 19:46

hihihii dat kan ook nog eens ja !!!! (staat dat trouwens ergens dat je geen alcohol mag gebruiken als je nog moet rijden, nooit van gehoord namelijk)

Nee ik denk dat dat weer te veel van het goede is, alcohol heeft ook niet echt een goede uitwerking bij mij...... hihihi

Ik hoop dat het wel meevalt zaterdag.

Maar ik heb mijn merrie wel eens in staan vlechten met trillende handen, zo erg dat ik gewoon moet stoppen met vlechten... Dat was echt te erg !!! Gelukkig is me dat niet meer overkomen, maar goed ik baal hier van...... Ik zit nu al te stressen terwijl er helemaal niets aan de hand is......

Zucht, wordt echt moe van mijzelf................

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:51

Ja ik weet t ook niet precies maar ik deed het wel waar niemand t zag.
Maar ik kan me herrineren dat thyrza hier op bokt eens een controle moest doen nadat ze uit de ring kwam. Verward
Maar eh..sterkte hoor zaterdag Haha!
Je moet zaterdag gewoon aan alles denken wat hier geschreven staat
en dan denk je van 'oh ja ,waar maak ik me nou druk om'!!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:53

Lielle schreef:

Ik heb afgelopen weekend ook gedraaid op de bach, ben op woensdag avond begonnen en het werkt echt super, je wordt er niet suf om moe van maar het rare gevoel gaat wel weg Lachen
oh ja bach is dus voor mensen maar werkt bij dieren ook erg goed Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:58

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 20:41

Hej Fitzroy, ik heb even je verhaal doorgelezen.......... PPPPPPPPPfffffff, ik heb gelukkig nog nooit gehad dat ik echt niet meer kon...... Meestal kan ik mezelf wel te de orde roepen en met een paar flinke zuchten en even logisch nadenken heb ik mezelf weer in de hand......

En ik ga nu B starten....... Als ik al ooit in de Z zou mogen komen ben ik toch benieuwd hoe het dan met me is.....

Misschien is het ook wel faalangst, er komen zaterdag toch een aantal mensen kijken die tijdens mijn training langs de kant staan te roepen dat ik zo door dender naar de L en hoger (en ik ben mezelf bewust dat dat ook best kan gebeuren, wel doen het goed samen [zegt ze trots])

Maar als ik het door mijn zenuwen ga lopen verkooien zal ik mensen misschien wel teleurstellen, terwijl ik eigenlijk al blij ben als ik em fatsoenlijk door de hoeken zou krijgen. Een jong dier dat nog nooit in een andere binnenbak gelopen heeft.......

En dat is de relativerende ik, maar als ik dan weer denk aan alle mensen, en ja ik weet dat ik me er niets van aan zou moeten trekken, dan krijg ik het spaansbenauwd...........

Als ie t maar goed doet.... Als ik maar oplet en geen black-out krijg..... De motivatie om vast te gaan zitten houden en niet meer te rijden......

Maar ja dat hoef ik jou dan dus ten alleminste te vertellen.......

Wedstrijdstress is denk ik niet slecht, dan ben je scherper, en natuurlijk rij je om te winnen.... Maar bij mij, en bij jou dus ook, gaat t echt in het extreme.......

Ik wil niet middeltjes te hoeven nemen om mijn heerlijk dier te hoeven rijden, ik wil van dit gevoel af............

Maar zou je er ooit vanaf komen, je faalangst en je prestatiedrang !?!?!?

Ik hoop het zo !!!