Vlechten met touw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Vlechten met touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:26

Aanstaande zaterdag is het zover......

De eerste wedstrijd met mijn eigen gefokte paardje !!!!! Spannend !!!! Bloos!

Maar goed ik wil natuurlijk, zoals iedereen super voor de dag komen... Tong uitsteken

Hij heeft denk ik een hele mooie hals en de perfecte manen om met touw knotten te maken............

Probleem dat kan ik niet.....

Wie o wie zou mij dit met tekst kunnen uitleggen. Ik kan 'gewoon' vlechten dus dat zou het probleem niet moeten zijn......

Alvast heel erg THANX

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:35

Je vlecht de manen in gelijke vlechtjes (dus gewoon met een elastiekje om het uiteinde). Dan pak je een stuk draad en legt een knoopje in het uiteinde, dat steek je met de naald door het uiteinde van het vlechtje (tussen het elastiek) en daarna door het vlechtje, dicht bij de halsaanzet. Dan rol je het vlechtje op, of je vouwt m op, kan alletwee en steek met de naald meerdere keren heen en weer.

Tussen tijds even voelen of t goed vast zit (je hoeft echt geen tien keer heen en weer te steken hoor) en dan knip je de draad af (dicht tegen t vlechtje aan zodat t niet te zien is). Blijft keurig zitten en ziet er keurig uit!

Succes.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:48

Oke, lijkt me duidelijk !!! Ik ga oefenen...

Maar even voor de duidelijkheid, normaal vouw ik het vlechtje dubbel en zet ik het vast met een stiekie, maar nu zet ik eerst de onderkant vast met touw en vouw het dan dubbel. Dan op en neer met het touw en klaar.............. !?!??!!?!?

Kan dat touw niet los raken ????

En dan nog even een ander vraagje.... Ik ben lastig !!!! Haha! Kan je op deze methode wel nog de dag van te voren invlechten of zit het allemaal echt heel strak zodat hij zeker gaat schuren ???

Gewone knotjes schuurt hij er niet uit.......

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:54

topic 180837252271837419038. Zoek eens op roosjes. Er is ook een topic geweest met foto's

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:20

Je kan het pektouw ook net boven het elastiekje om de vlecht knopen, gewoon een dubbele knoop. Je laat een lang stuk over wat je gebruikt om door de naald te doen, het andere uiteinde moet ongeveer 4 cm zijn, dat laat je even opzij uit de knot hangen. Als je bijna klaar bent met de naald, steek je hem nog 1 keer door de knot, dicht bij dat korte uiteinde en dan maak je een knoopje in beide uiteinde en knip je goed kort af. Dit doe ik bij patos altijd omdat ze graag knotjes uit schuurt, op deze manier is het nog nooit gelukt en de knotten zien er precies hetzelfde uit.
(Hoop dat je het verhaal snapt..)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:29

mijn paard schuurt altijd een aantal knotjes er uit (minstens 7) maar als ik met touw knot zit er meestal maar 1tje een beetje scheef......

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:46

Ik doe altijd ongeveer 9 vlechtjes maken met elastiek.De manen moeten dan wel wat langer zijn ongeveer 1,5 handbreedte.Dan pak ik de naald en steek hem door t elastiekje.dan door de helft van het vlechtje dan oprollen en vastzetten.en klaar zijn je roosjes Lachen
Anders moet je hier even kijken voor t resultaat : [HAW Palominobeest
Kadans @ dressuurwork] de 2de foto is heel duidelijk Knipoog
(klik in mijn onderschrift)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:44

Er was ergens een heel goed topic hierover met een erg duidelijke uitleg. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:19

Nou Thanx allemaal, ik hoop dat het gaat lukken, anders doen we het gewoon nog even op de oude manier en oefenen we volgende week wel. Maar de uitleg is duidelijk. En gelukkig wist ik al dat ie wat langere manen moest hebben dus die zijn volgens mij perfect van lengte !!!

Ik zal idd eens zoeken met die foto's erbij zal het misschien nog duidelijker zijn. Ze zeggen dat vlechten met touw makkelijker is, maar daar moet ik zelf eerst nog even achter zien te komen.

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:20

Succes in ieder geval a.s. weekend Madelon! En dat vlechten heb je zo onder de knie.. dat moet lukken!!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:25

Thanx, jij gaat niet zag ik.... Indoor Nederwetten ben ik er ook... Jij ook....

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:05

Nee.. ik ga een weekendje naar zee! (zonder paarden, met honden)
Nogmaals succes en tot in december dan!!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:56

Langer manen nodig met vlechten met touw is onzin

Ik vlecht met touw gewoon op de normale handbreedte en dat werkt ook

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:04

Patos heeft max. 10 cm manen, werkt idd ook prima, met kortere manen zou ik oolk nog prima kunne vlechten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:46

Tsja, ik ga gewoon kijken... Ik zie wel wat voor mij het beste werkt, mensen hebben mijn alleen geadviseerd dat het makkelijker en mooier was met net wat langere manen....

Ik ben nu blij dat ze misschien wel te lang zijn.... Er kan altijd een stukkie af maar erbij maken is wat moeilijker !!!! hihihi

Ik weet ook niet of het uberhaupt gaat lukken....... Als het me niet lukt houdt ik het voorlopig even op stiekies vlechten...... Nog meer stress om een stel knotjes kan ik even niet gebruiken !!!

Maar bedankt voor de tips, ik laat wel weten of het gelukt is !!!!!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:47

Tsja, ik ga gewoon kijken... Ik zie wel wat voor mij het beste werkt, mensen hebben mijn alleen geadviseerd dat het makkelijker en mooier was met net wat langere manen....

Ik ben nu blij dat ze misschien wel te lang zijn.... Er kan altijd een stukkie af maar erbij maken is wat moeilijker !!!! hihihi

Ik weet ook niet of het uberhaupt gaat lukken....... Als het me niet lukt houdt ik het voorlopig even op stiekies vlechten...... Nog meer stress om een stel knotjes kan ik even niet gebruiken !!!

Maar bedankt voor de tips, ik laat wel weten of het gelukt is !!!!!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:11

verana schreef:
Langer manen nodig met vlechten met touw is onzin

Ik vlecht met touw gewoon op de normale handbreedte en dat werkt ook

Onzin in jou ogen misschien Knipoog
het gaat er om wat je zelf het fijnste vind.Er is geen standaard lengte ,wat je zelf handig lijkt ja.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 23:11

Nou heb net geoefend en t ging redelijk...... De lengte van de manen zijn wel goed genoeg.... met mijn geklungel..... Ik deed t eerst echt heel dom, maar goed daarna ging t wel.........

Ach als ik er zaterdag niet tevrede over ben haal ik het uit en dan doe ik t wel met stiekies....

Maar euh dat uithalen is wel................... Lastig laten we maar zeggen !!!!! Boos!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:12

Haha! ja he?
Ik knip regelmatig een pluk manen mee Schijnheilig