Als ik met een rode strikt in de staart rij, weten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:01

Inderdaad jij blijft verantwoordelijk, maar ik heb ook een tijd met strikje gereden, mijn paard ontplofte als ze ingesloten werd. En daar kon ik niet altijd iets aan doen. Ik probeerde altijd zo vrij mogelijk te blijven, maar soms sluiten mensen je in en als er dan van achter iemand er vlak bovenop rijdt werd ze bang en ontplofte.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:02

Die van mij houdt er ook niet van om ingesloten te worden, maar dat wil nog niet zeggen dat hij ongegeneerd van zich af mag slaan.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:23

Natuurlijk niet, maar toendertijd hing ik er om die reden een strik aan, inmiddels is ze wat ouder en verstandiger en ontploft ze niet meer.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:40

horselover23 schreef:
Dit stuk is alleen niet waar, jij blijft altijd verantwoordelijk voor wat jouw paard doet.


Ja en dat is waardeloos, want ik heb een trappert gehad en er waren mensen die dachten dat ik overdreef en dus continu op haar kont gingen rijden waar ik weer hiebeldekriebel van kreeg...

Maar doen hoor, die strik! Je blijft verantwoordelijk maar hoeft je dan minder schuldig te voelen als er iets gebeurd.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:51

Ik zag een tijdje geleden op een wedstrijd ook een paard met een rode strik. Uit voorzorg ging de ruiter in een aparte bak inrijden.
Ik denk dat vooral de toeschouwers (familie en vrienden van een ruiter)niet weten wat een rode strik inhoudt.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:00

Ik heb het nog nooit iemand zien doen, maar vind het wel goed DAT iemand het doet waarvan je WEET dat je paard trapt.
Helaas gebeurt het nogwel eens dat paarden trappen en die mensen dan idd zo dom zitten te kijken, schandelig eigenlijk.
Dus is vind dat je het gewoon moet doen, scheelt in elk geval een hoop ellende, want je moet er toch niet aan denken dat je paard een ander kreupel trapt of een ruiter het ziekenhuis in trapt

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:01

Maar zouden sommige mensen dan met opzet een strik in doen, zodat ze meer de ruimte krijgen om te gaan rijden?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:03

Dat zal we meevallen, ik schaamde me toch altijd een beetje met zo'n rode strik, het is toch niet iets om trots op te zijn, een paard dat kan slaan.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:04

Dat is ook weer waar Knipoog
Volgens mij wordt je dan ook met argusogen aangekeken

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:10

runningkawa schreef:
Zoals ik een keer op 1 cm na niet van het paard afgeschopt ben door iemand die zelf afsneed en die doos haar paard niet eens op z'n donder gaf, want ze moest bijna de ring in Boos!


Op een wedstrijd een tijdje terug reedt iemand veel te dicht langs mij waardoor mijn paard ook uithaalde ( iets wat ze nog nooit gedaan heeft ) nou ook al was het mischien een schrikreactie, ik heb mijn paardje echt wel op haar donder gegeven. Trappen sta ik absoluut niet toe!!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 17:28

Misser schreef:
Volgens mij ben je dan gewoon schuldig, jouw paard brengt immers schade toe. Het is natuurlijk leuk dat je er een lintje in hangt, maar je paard hoort gewoon niet te schoppen.


Nee dat is logisch maar als hij in het vierspan loopt, voorop of achterop is er niks aan de hand maar als je dan van die hysterische amazones bij je in de bak hebt rijden die je al dood wensen omdat je met een bont paard rijd terwijl die bokken van hun bang zijn voor koeien dan kan Frank die stress niet aan. En rij je gewoon naast me en maak je een praatje dan is Frank ook niet bang. Kan het niet uitleggen eigenlijk. Mijn 1e wedstrijd reed ik helemaal achterin op het gras. Echt bij alles en iedereen vandaan en daar kwam een grietje bij rijden die ik al waarschuwde van ik rij even apart want ik weet niet wat hij doet. Nee ze hield er wel rekening mee. Dus niet he zij zat met haar paard zijn mond bij Frank in zijn kont, en tja toen sloeg hij wel van zich af. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 en ze zei ook dat het haar schuld was maar ja de volgende keer is het raak en dan ben ik de schuldige.
Ik ben er niet trots op hoor om met zo'n rood ding te rijden maar ik wilde gewoon weten of mensen daar dan toch rekening mee houden op wedstrijd. En de volgende 4 keer is er niks aan de hand en de 6e keer opwedstrijd doet hij het weer. Het is niet dat hij het altijd doet maar je kan beter voorkomen dan genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:02

tam20 schreef:
Op een wedstrijd een tijdje terug reedt iemand veel te dicht langs mij waardoor mijn paard ook uithaalde ( iets wat ze nog nooit gedaan heeft ) nou ook al was het mischien een schrikreactie, ik heb mijn paardje echt wel op haar donder gegeven. Trappen sta ik absoluut niet toe!!


Kawa heeft het ook ooit gedaan (in Asten, met oefen springen, hoef sommige niet te vertellen wat een drukte het daar soms is)
Niet eens echt uitgehaald, maar een beetje
die heeft het daarna toch nooit meer gedaan. ~~}>
Die vond opgesloten worden ook eng, zijn reactie werd toen, vol in de remmen gaan Haha!
En dat mocht hij van mij, beter dan meppen.
Later werd het alleen beetje gespannen lopen.

En zo zijn er meer geweest, maardie deden het later niet meer.
Angst mag van mij, laten zien dat ze het hebben ook, maar de pootjes blijven op de plek.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:35

Ook ik als niet wedstrijdruiter ben bekend met het rode strikje. Beter het zekere voor het onzekere, maarre... Een strikje in de staart doen is geen vrijspraak voor je als je paard toch een keer een trap geeft..!

En als nu iemand anders expres met zijn paard achter de jouwes gaat lopen, tja wie er dan verantwoordelijk is dat zou ik ook niet weten.

Met een paard dat altijd naar alles en iedereen trapt (waarbij je dus ook al dat strikje niet in de staart krijgt, zoals al in dit topic eerder is genoemd), daar zou ik niet mee durven op een wedstrijd te verschijnen!

Groetjes..

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:40

Nouja ik heb wel eens een jurylid getroffen dat langs de kant stond te kijken, en die vroeg of Vos jarig was, want hij had zo'n mooi strikje in? En zn eigenaresse :"ja, en als je te dicht bij komt krijg je een kadootje Haha! " De beste man had dus geen idee waar het strikje voor was.
Dat ding zat er ook meer uit voorzorg in, meneer bokte in het begin zo nu en dan ineens heel krom opzij en als er dan net iemand schuin achter zit zou deze wel eens een kadootje kunnen ontvangen...gelukkig is dit nooit gebeurd en kon na een paar keer klappen uitdelen als hij bokte het strikje weer de kast in.

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:58

uhmmm....
Sorry, ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik heb nog NOOIT zo'n strikje gezien of er van gehoord. Bloos!
En ik heb toch wel wat wedstrijden gereden EN ik heb mijn ruiterbewijs. En over een week ga ik mijn doctoraal ophalen dus stom ben ik ook niet.
Maar je bent nooit te oud om te leren, dus als ik er een zie zal ik extra ver uit de buurt blijven...

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:06

Ach, iedere idioot kan zo'n DGK-doctoraal halen Knipoog In de Janskerk geven ze ze gratis weg heb ik gehoord Slim zie je dan misschien wel.
T is ook niet dom dat je het niet weet, maar van een jurylid had ik eigenlijk wel verwacht dat hij het zou weten

cocktail

Berichten: 3023
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:00

Rood lintje = Veel afstand bewaren Scheve mond

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:20

ik ben blij dat ik dit nu lees, ik heb dit nog nooit gehoort, maar ik vind het wel heel erg belangrijk om te weten!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:58

Het staat in de reglementen. Ik kan me tenminste herinneren dat toen ik de spullen van Onstwedde kreeg thuisgestuurd ik las over de rode strik. En tijdens de rit heb ik ook 1 of 2 paarden gezien met een rode strik. Dan weet je dat je afstand moet bewaren en bij het passeren dit van te voren goed moet aangeven, zoals het hoort. Dus gewoon goed de reglementen lezen, dan weet je waar je je aan te houden hebt Knipoog

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:02

heel verstandig
Ik wist het ook Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:03

Waar staat het dan in het regelement?
Kan het niet vinden

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:24

Goed lezen! Na de endurancerit heb ik alles weggemieterd maar je kunt het vast opvragen bij de DER, nu opgegaan in de KNHS geloof ik.

Ayla_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:40

Rode strik = afstand houden: zou algemeen bekend moeten zijn. Het verbaast me dat toch veel mensen het niet schijnen te weten...? En een jurylid dat het niet weet, dat zou niet moeten kunnen.

Als je al wat in jouw redelijke vermogen ligt gedaan hebt om een incident te voorkomen, lijkt mij dat je je niet de wedstrijden hoeft te ontzeggen omdat er een zeker risico op slaan is.

Als je bumperkleeft, ben je ook de schuldige bij een botsing... bovendien zijn en blijven paarden dieren met een eigen (mogelijk onvoorspelbaar) gedrag; het risico dat bij het beoefenen van deze sport hoort, blijft altijd aanwezig. Een levenloos ding als b.v. een voetbal of hockeystick is nu eenmaal minder risicovol om dagelijks in handen te hebben dan een levend wezen.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:00

Och, niet op een wedstrijd durven verschijnen waren misschien wat harde woorden van mij, neem ik terug.

ik bedoelde eigenlijk dat ik, als ik weet dat ik een paard zou rijden dat zeer regelmatig slaat (ook naar personen), dat ik daarmee niet naar wedstrijden zou gaan. Ten eerste is dat naar mijn mening vragen om problemen, het zal heus meestal wel goed gaan maar net die ene keer niet? Dat vind ik een veel te groot risico.

Ik zou niet zoveel vertrouwen hebben in zo'n paard, waarbij je zelfs al moeite moet doen om zo'n strikje in de staart te krijgen.

Verder heeft ayla hierboven wel gelijk met die onvoorspelbaarheid. Er kan altijd wat onverwachts gebeuren. Ik denk wel dat het belangerijk om het risico op onverwachtse dingen (die wellicht slecht aflopen) zo laag mogelijk te houden!

Ongeluk zit in een klein hoekje, beter dan ook kleine hoekjes vermijden dan waaks in een klein hoekje wachten op ongeluk.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:08

Ik zie ztrouwens Meredith Michaels Beerbauw ook altjid een rood strikje inhebben in de staart van Checkmate. Zou toch zonde zijn als ze daar niet mee zou springen omdat ie slaat.