F-B travers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:15

Zep schreef:
Maar bij de oorspronkelijke vraag van de topicstartster kreeg ik een beetje een beeld voor ogen dat de travers echt vanuit de hoek al wordt meegenomen. De meeste mensen komen ong anderhalve meter voor F pas op de hoefslag vanuit de hoek, en dan is het idd wel vrij logisch om je travers vanuit de hoek mee te nemen.


Dat ben ik geheel met je eens

Citaat:
In de nederlandse basisproeven kun je er in theorie amper op afgestraft worden. Het zit in het grijze stuk. De FEI proeven zijn anders geschreven, daar worden de grijze stukken allemaal benoemd. De Zweedse proeven zijn naar FEI model geschreven, daar staat ook bij elk punt achter wat de steekpunten zijn waar de jury op moet letten, en bij elke hoek staat de 'hoekpassering' daarbij genoemd.


Ik vind het soms wel jammer dat er geen grijze zones meer zijn voor mij Haha!

Toch is dat niet verkeerd, zeker in de basis niet, dat er grijze zones in zitten. De voorbereiding is voor mensen in de basis toch wat moeilijker vanwege de ervaring van de ruiter of eventuele beperktheden van het paard ( bv groen paard). Door die hoeken kan er toch even een tikkie ronder ingesteld worden, of een pasje scherper maken, of weet ik het wat.

In de FEI proeven wordt dit ook wel gedaan, maar onzichtbaarder.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:15

Tyrza schreef:
Toch is dat niet verkeerd, zeker in de basis niet, dat er grijze zones in zitten. De voorbereiding is voor mensen in de basis toch wat moeilijker vanwege de ervaring van de ruiter of eventuele beperktheden van het paard ( bv groen paard). Door die hoeken kan er toch even een tikkie ronder ingesteld worden, of een pasje scherper maken, of weet ik het wat.


Om daar even op te reageren (want van travers enzo weet ik dusdanig veel minder dan jullie twee Haha! dat ik me daar maar niet meer mee bemoei *LOL* )

Eigenlijk is het ook weer heel vreemd dat je op die grijze gebieden geen beoordeling krijgt (naar mijn weten). Vooral in de B heb je eindelooooos de tijd om dingen voor te bereiden (ik vind het dan ook hele erge suf-tutten proeven, het zou best spannender mogen maar okee dat terzijde) en ik heb het dus meegemaakt dat ik een paard reed dat op de lange zijde waar niks gebeurde een mega-zwieper met z'n kont gaf en met vier benen van de hoefslag afsprong. Maar in het protocol kon ik niets terugvinden behalve onderaan een note: Paardje is wel lekker fris he? met een lachende smiley er bij getekend!!! (echt waar)

Terwijl je in een onderdeel met dezelfde zwieper een 3 krijgt voorgeschoteld (of misschien wel een 2).

Eigenlijk toch raar?

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:22

Voor zowel Zep als DPB, er zijn geen grijze gebieden meer in de Nederlandse proeven.
Als er iets in de grijze gebieden gebeurt moet je dit verrekenen in het onderdeel ervoor of er na.
Wat bij jou gebeurd is, DPB, is dus niet correct.

Even on-topic: ik zet een travers ook pas bij F in. Maar echt kaarsrecht maak ik hem ook niet. Ik houd net als Tyrza licht stelling en buiging aan uit de wending.
Ben er bij mijn weten nog nooit op afgestraft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:25

Jurisprudentie heet dat Fitz Haha!
Het is ook eigenlijk veel logischer, zie het voorbeeld van DPB. Hoewel ik me in de B/L wel kan vinden in wat grijze stukken, om dezelfde reden die Tyrza aangeeft.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:36

Ik heb vorieg week een L2 proef gereden warabij gevraagd werd F arbeidsgalop links aanspringen (of rechts, iig voor de hoek) wat deed ik?? Ik sprong in de hoek aan, iets na de letter. Moeilijkheidsgraad donderd naar beneden en ook al springt ie perfect aan, een 4 of 5! Ik zou dus eerst de hoek uitrijden en dan de travers inzetten. Je hebt ook proeven waar je eerst een halve volte halve moet rijden en dan kan je uiteraard zo doorrijden in die travers!

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 19:36

De appuyementen in dezelfde proef zijn veel logischer. Die worden na een volte gereden, dus vanuit dezelfde buiging waar het paard dan in loopt.

Maar goed, bedankt in elk geval voor jullie antwoorden.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:00

YvonneS schreef:
Ik heb vorieg week een L2 proef gereden warabij gevraagd werd F arbeidsgalop links aanspringen (of rechts, iig voor de hoek) wat deed ik?? Ik sprong in de hoek aan, iets na de letter. Moeilijkheidsgraad donderd naar beneden en ook al springt ie perfect aan, een 4 of 5! Ik zou dus eerst de hoek uitrijden en dan de travers inzetten. Je hebt ook proeven waar je eerst een halve volte halve moet rijden en dan kan je uiteraard zo doorrijden in die travers!


Ja ik ben vandaag ook afgestraft in het L2 omdat ik een hoek ná een slangenvolte en vóór het van hand veranderen niet reed. Maar niet alle jury's doen dat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:12

Starbreeze schreef:
Ja ik ben vandaag ook afgestraft in het L2 omdat ik een hoek ná een slangenvolte en vóór het van hand veranderen niet reed.


Dat spreekt voor zich. Indien mogelijk, alle hoeken doorrijden. Dan laat je zien dat je met je afwerking bezig bent Knipoog

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:20

Tyrza schreef:
Dat spreekt voor zich. Indien mogelijk, alle hoeken doorrijden. Dan laat je zien dat je met je afwerking bezig bent Knipoog


ja ik vind het ook niet onterecht Knipoog Maar omdat we het hier over het 'grijze' gebied hebben... Ik vond dit wel een goed voorbeeld Lachen
De slangenvolte was nl al beeindigt voordat ik de hoek afsneed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:23

Ik heb een paar maanden terug zo'n zerflde soort travers-dril-training gehad zoals Zep die beschrijft Haha!

- strak de hoek door rijden en schouder aan de wand houden
- na de hoek recht maken
- bij F schouder aan de wand en travers inzetten

Veel complimenten van jury-leden en mede-ruiters voor gehad en altijd goed voor een 7 soms een 8.