schiet talentenplan zijn doel voorbij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:48

frunnik schreef:
Feit blijft dat de mensen die het tot het kader hebben geschopt toch ook de echte talenten zijn.


Dat valt natuurlijk te betwisten.... Scheve mond

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 20:59

Dat ben ik met bealy23 eens, maar dat levert weer een andere discussie op

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:26

amondi schreef:
Het is de bedoeling van de selectiedagen dat je rijdt met het paard waar je mee geselecteerd bent, in casu, de talentenrubriek gewonnen hebt. Een ander paard mag MITS HET M/Z geklasseerd is!!!! Maar hier lees ik nu dat er iemand met een 3 jarige toch mag starten!!! Bij de meeste rubriekswinnaars staat er gewoon 1 paard of pony op stal en staat er geen jonge topper klaar. Je slaat dus ook de spijker op de kop, waarom mag dat meisje wel naar de selectiedag en jan met de korte achternaam moet afzeggen, gewoon omdat zij meer centen op tafel kan leggen.
Daar is geen gelijkheidsbeginsel bij!



Ik heb geen idee wat ze hebben moeten doen om op die dagen te mogen verschijnen, dat hoef ik ook helemaal niet te weten. Ik weet wel dat zij als gewoon burgersmeisje hard heeft moeten werken en momenteel al een hele tijd les heeft van Nicole Werner....

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:29

grunnik heeft gelijk..
ik ga hier niks meer posten omdat de meeste mensen toch niet willen zien dat de knhs met het talentenplan is gaan samenwerken dus dat er nu en bekende namen in meedoen (die niet de plekken bezet houden van andere talenten, dit is dus extra erbij gekomen) en onbekende talenten meedoen. echter het talentenplan is niet in het leven geroepen om de "pennydroom" waar te maken.
over Britt die Barbria rijd.. die is dus hetzelfde begonnen op de stallen als thamar, britt heeft alles geleerd door over de bakrand te kijken naar tineke en imke en was de enige die zo op barbria weg kon rijden (gehoord van tineke) dus toen mocht zij haar rijden mede als dank voor al haar hulp en door haar talent. Dat is nou echt een hardwerkend talentje!
en die andere zoals inge, desiree etc. dat zijn er bijna 10 op de 200 nounou... iedere wedstrijdruiter onder de 25 heeft de mogelijkheid om voor zon instructiedag in aanmerking te komen.
Dan nog dat gedoe over dat dure paard onder je kont... de meeste talenten hebben er zelf voor gezorgt dat dat paard onder hun kont duur is geworden. even nadenken mensen, als je een paard goed rijd wordt ie duurder *zucht*

maargoed ik heb veel aan het talentenplan gehad en heb daadwerkelijk gezien dat iedereen met talent in het plan terecht kan komen.. en daarom blijft dit mijn mening, ik hoop dat nu meer mensen stilstaan bij het feit dat t talentenplan niet alleen voor de grote namen is.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:38

Dominque schreef:
Dan nog dat gedoe over dat dure paard onder je kont... de meeste talenten hebben er zelf voor gezorgt dat dat paard onder hun kont duur is geworden. even nadenken mensen, als je een paard goed rijd wordt ie duurder *zucht*



Ahum, dit lijkt me erg logisch, maar de waarde van het paard waarvoor ze het kopen, daar gaat het om! Knipoog Een paard van een normale(tamelijk onbekende)ruiter is op z'n top ongeveer even duur als de aankoop van een paard van die ''talenten''. Natuurlijk zitten er hardwerkende talenten bij die echt door hun talent er zijn gekomen, en met een toevallig goed paard. Maar het gaat om degenen die er ook wel komen zonder de Rabobank, in plaats van die mensen kunnen ook misschien zelf nog wel meer getalenteerde mensen in plaats, maar die worden altijd over het hoofd gezien en dat is zonde. Want zonder Rabobank komen die er juist niet.. en de talenten die rijke ouders, goede paarden, enz enz komen er echt zelf wel.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:46

Het gaat om het initiatief en dat is goed aangezien het ideaalbeeld niet te verwezenlijken valt

Zoro

Berichten: 1348
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:47

Ik wil nog even reageren op dat gedoe van het dure paard en het talent.. je bent echt geen duur paard nog om hoog op te komen.. dat is gelul met een geit kun je bij wijze van ook nog Z2 rijden dus als je een redelijk paard hebt kun je er genoeg mee winnen en zit je niet in de middenmoot.. ik heb een ordinaire haflinger ook om gebouwd tot een luxe sportpony die goed presteerde in de Z2.. en die veel meer kon dan alleen de Z2 dingetjes. dusz je bent geen duur paard nodig ofzow om in de top te kunnen komen.. als je maar geduld hebt, goeie lessen hebt hoeft nie van een topruiter kan ook van een doorsnee ruiter die Z is ofzow, en talent speelt ook een grote rol.

zo da moest ik ff kwijt... haha

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:55

Zoro schreef:
Ik wil nog even reageren op dat gedoe van het dure paard en het talent.. je bent echt geen duur paard nog om hoog op te komen.. dat is gelul met een geit kun je bij wijze van ook nog Z2 rijden dus als je een redelijk paard hebt kun je er genoeg mee winnen en zit je niet in de middenmoot.. ik heb een ordinaire haflinger ook om gebouwd tot een luxe sportpony die goed presteerde in de Z2.. en die veel meer kon dan alleen de Z2 dingetjes. dusz je bent geen duur paard nodig ofzow om in de top te kunnen komen.. als je maar geduld hebt, goeie lessen hebt hoeft nie van een topruiter kan ook van een doorsnee ruiter die Z is ofzow, en talent speelt ook een grote rol.

zo da moest ik ff kwijt... haha

Dat is waar, en die mensen horen ook in het talentenplan. Ze hebben namelijk ''het'' talent om paarden vanuit het niets naar de Z of hoger te rijden, stop die mensen maar eens een echt goed paard onder de kont en volgens mij zul je dan schrikken van de resultaten. Je hebt ook echt geen duur paard nodig dus, maar er zijn zoveel mensen die gewoon het duurste van het duurste en het beste van het beste kopen, om ze meteen zo goed laten meedraaien, dat ze meteen worden opgenomen in het talentenplan. En dat is niet helemaal eerlijk tegenover de mensen die dat geld er niet voor hebben, maar het talent wel!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:09

Zoro schreef:
Ik wil nog even reageren op dat gedoe van het dure paard en het talent.. je bent echt geen duur paard nog om hoog op te komen.. dat is gelul met een geit kun je bij wijze van ook nog Z2 rijden dus als je een redelijk paard hebt kun je er genoeg mee winnen en zit je niet in de middenmoot.. ik heb een ordinaire haflinger ook om gebouwd tot een luxe sportpony die goed presteerde in de Z2.. en die veel meer kon dan alleen de Z2 dingetjes. dusz je bent geen duur paard nodig ofzow om in de top te kunnen komen.. als je maar geduld hebt, goeie lessen hebt hoeft nie van een topruiter kan ook van een doorsnee ruiter die Z is ofzow, en talent speelt ook een grote rol.

Ten eerste is jouw haflinger verhaal een uitzondering.
Ten tweede kan je inderdaad elk paard 'de Z2 dingetjes' leren, maar of elk paard deze correct voor een 7 uit kan voeren is een tweede. Ik denk echt niet dat je elk willekeurig paard - en zeker geen geit - ook al heb je nog zoveel talent of les, in de prijzen kan rijden in het Z.. en dan pas word je geselecteerd, als je wint (toch? Haha!)

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:32

Om even weer terug te gaan naar de oorspronkelijke stelling, want de Rabobank gaat echt geen dure paarden kopen voor getalenteerde manegeruitertjes Haha! :

De vraag is of het geld dat de Rabobank ter beschikking stelt, moet gaan naar mensen die er zonder die extra stimulans ook zouden komen, of dat het geld moet gaan naar mensen voor wie de drempel naar een hoger niveau financieel en organisatorisch iets hoger ligt.

Naar mijn mening is de laatste groep er het meest bij gebaat en zal het geld het meest effectief besteed kunnen worden. Het relatieve nut ligt bij deze groep hoger, doordat er door de beschikbaar gestelde middelen trainingen gevolgd zullen worden die anders niet gevolgd zouden zijn. Bij de eerste groep kun je er vanuit gaan dat er wel soortgelijke trainingen gevolgd zouden worden. Er is in feite alleen sprake van financiering van die trainingen.

Nadeel voor de Rabobank is dan weer wel dat bekende namen sponsortechnisch interressanter zijn, vandaar dat er in de media vooral daaraan extra aandacht wordt besteed.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 01:59

Het Rabobank Talenten Plan is wel degelijk iets waar we trots op mogen zijn, en waar andere landen heel jaloers op zijn. Kortom dit moeten we blijven koesteren. Het probleem zit volgens mij in het feit dat de selectiecommissies bestaan uit topruiters en amazone's die de feeling met de basis al lang geleden verloren hebben.

Theo

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 02:13

Dominque schreef:
maargoed ik heb veel aan het talentenplan gehad en heb daadwerkelijk gezien dat iedereen met talent in het plan terecht kan komen.. en daarom blijft dit mijn mening, ik hoop dat nu meer mensen stilstaan bij het feit dat t talentenplan niet alleen voor de grote namen is.


Goed, Dominque, laten we het anders stellen. Hoe komt het dat jij goed presteerd... Heb jij talent? Heb jij ouders die achter je staan? Heb jij ouders die dit financieel allemaal kunnen veroorloven? Heb jij goede paarden onder je kont?

Ja, waarschijnlijk wel. Misschien ben jij geen supertalent, maar beschik je wel over een fijn ruiter gevoel zodat je lekker kan rondsturen, en je ouders stimuleren je hier in. Hoe ben je er aan gekomen, aan die ruitergevoel? Waarschijnlijk dankzij goede lessen en je wilt graag. Met die inzet kom jij er wel, en met jou, nog een heleboel andere young riders... Dus eigenlijk hebben jullie geen 'rabobank talentenplan' nodig.

Meiden / jongens (die heb je natuurlijk ook... Haha!) die alles op alles zetten om maar ergens te kunnen rijden en met hun afgeraffelde bok zonder enig zinvol papier in de Z2 komen dankzij hun ruitergevoel, is het toch veel voor om hén juist te stimuleren om door te gaan dmv die rabobank talenten plan?

Tja, zo zie ik het, en niet anders...

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 02:17

orri"]
Dat klopt...en Mix is voorheen door haar moeder gereden.
Ik geloof dat er zelfs een periode is geweest dat Angela onder wat druk is gezet om te blijven starten door haar vader (ouders?) toen ze wat minder zin had.
[/quote]
Haha klopt idd Orri.

[quote="LadyLuna schreef:
Klopt, was het niet iets van Gerard van der Berg ofzo?


Ja Gerard van den Berg is Angela haar vader en runt Manege Pampushout in Almere

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 07:50

Theo heeft een punt, hoe is de feeling met de basisruiter op de selectiedagen? Staan er echt trainers die zeggen: zo, moet je eens kijken hoe leuk die die Fjord rondstuurt? echt niet, ze zoeken de mooiste paarden eruit, de ruiter die erop zit komt er ook wel. Als je zoveel geld in een paard kunt steken. Die Fjord is niet interessant, die is al aan zijn top, kan niet verder, maar een jonge cocktail? da's interessant voor de toptrainer.

Nogmaals, ik zie het als een soort goocheltruc. Om op de selectiedag te komen moet je een raborubriek winnen op een basisconcours! Dus komen er zo'n 200 basisruiters naar de selectiedag. Die zijn allemaal gelijk, met of zonder dikke tiet met geld. Nou zou je stellen dat er aan het eind van die dagen een stel gelukkigen uitkomen die allemaal dezelfde kans hebben gehad om gesteund te worden door het plan, maar dat is dus niet zo( lijkt het)
Aan de andere kant komen namen te voorschijn die niet eens op de startlijst van de selectiedagen voorkomen, OMDAT ZE ZICH NIET GESELECTEERD HEBBEN.

Hoe komen die mensen er dan wel: simpel gezegd, blijft mijn conclusie, de Selecteerders op die dag(trainersplatform) mogen mensen toevoegen!!
Dat zijn dus hun eigen leerlingen, kinderen of kinderen van familie of kinderen die een heel duur paard bij hun hebben gekocht, kortom er kunnen hele grote politieke redenen zijn om zo'n kind op die selectie dagen uit te nodigen, een ondoorzichtige brij van belangenverstrengeling.

En als je zo'n kind uitnodigt op zo'n selectiedag, wie denk je dan dat zo'n trainer eruit pikt??

Dus weg met de wildcards op selectiedagen, als die wildcards een sponsoring nodig hebben gaan ze maar het gewone bedrijfsleven in.
Het Rabotalentenplan moet weer zuiver worden, geen vriendjespolitiek weer gewoon een steunfonds voor de basisruiter!

Schwung
Berichten: 98
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:08

Wat ik jammer vind is dat er op een uitzondering na, alleen maar A-kaderleden in het team zitten. Deze zijn al ontdekt door de bondscoach.

Het talentenplan moet maar eens met nieuwe ruiters komen die 'onbekend' zijn en nog niet in een kader hebben gezeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:32

kimmy schreef:
Meiden / jongens (die heb je natuurlijk ook... Haha!) die alles op alles zetten om maar ergens te kunnen rijden en met hun afgeraffelde bok zonder enig zinvol papier in de Z2 komen dankzij hun ruitergevoel, is het toch veel voor om hén juist te stimuleren om door te gaan dmv die rabobank talenten plan?

Daar zou zo iets voor moeten zijn denk ik. Maar wees eerlijk. Een Rabo-bank haalt zelf veel meer succesjes door ruiters te stimuleren die meer dan voldoen aan de randvoorwaarden om te kunnen slagen in de sport:
- goed paard [bovengemiddeld]
- ouders die hun kind stimuleren
- voldoende fin. middelen
en talent is daar maar een klein onderdeeltje van.

Als je aan die 3 voorwaarden voldoet dan heb je niet eens talent nodig, fijn ruitergevoel is genoeg, en dat laatste is voor de meeste mensen wel haalbaar om te ontwikkelen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 09:38

En dus zijn we terug bij het begin, het raboplan is opgericht om de basisruiters een steuntje in de rug te geven. Zodat ook zij de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Althans dat heb ik altijd gedacht en dat wordt ook nergens tegengesproken.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:52

amondi schreef:
ze zoeken de mooiste paarden eruit



de Selecteerders op die dag(trainersplatform) mogen mensen toevoegen!!
Dat zijn dus hun eigen leerlingen, kinderen of kinderen van familie of kinderen die een heel duur paard bij hun hebben gekocht!


Dat van dat minder goede paarden geen kans maken is niet waar in mijn ogen. Ik ben een paar jaar geleden geselecteerd met een paard wat van onvoldoende kwaliteit was (in mijn ogen) voor het niveau waarop hij liep. Op die centrale trainingsdag werd er eigenlijk alleen naar de kwaliteit van de ruiter of amazone gekeken. Ondanks dat mijn paard wat dingen niet mee had werd ik toch geselecteerd.

Wat betreft dat van die mensen die door de trainers zelf mogen worden toegevoegd: Ik ben na een winter les te hebben gehad van de Rabobank inderdaad weer toegelaten bij de daarop volgende reeks trainingen. Blijkbaar hadden de trainingen vooruitgang geboekt. Maar of ze hun eigen kinderen, familie ed mogen toevoegen zonder in het verleden een selectie te hebben gedaan???

Ik heb ervaren dat de trainers van dit plan het plan erg serieus nemen. De vorderingen worden netjes bijgehouden en genoteerd. Ik kan me niet voorstellen dat deze trainers maar wat aanrommelen met dit talentenplan door een goede klant erin te gooien of een familielid. En al helemaal niet als deze niet over een juiste dosis talent beschikken...
[/quote]

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:55

Overigens ben ik het wel eens met de gedachten van verschillende mensen hier wat betreft de "bekende namen". Het zou leuker en misschien wel eens interessanter kunnen zijn als een minder bekend persoon een jaar begeleid wordt door bijvoorbeeld Anky.

timeless
Berichten: 111
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:59

Als je kijkt naar de lijsten van de trainingen van 2003, zitten daar ook
niet allemaal namen bij die erg bekend zijn, maar misschien wel bekend
gaan worden.

timeless
Berichten: 111
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:08

Als je kijkt naar de lijsten van de trainingen van 2003, zitten daar niet
echt heel bekende namen bij. Maar die kunnen misschien wel bekend worden

marl
Berichten: 35
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:09

kimmy schreef:
Goed, Dominque, laten we het anders stellen. Hoe komt het dat jij goed presteerd... Heb jij talent? Heb jij ouders die achter je staan? Heb jij ouders die dit financieel allemaal kunnen veroorloven? Heb jij goede paarden onder je kont?

Ja, waarschijnlijk wel. Misschien ben jij geen supertalent, maar beschik je wel over een fijn ruiter gevoel zodat je lekker kan rondsturen, en je ouders stimuleren je hier in. Hoe ben je er aan gekomen, aan die ruitergevoel? Waarschijnlijk dankzij goede lessen en je wilt graag. Met die inzet kom jij er wel, en met jou, nog een heleboel andere young riders... Dus eigenlijk hebben jullie geen 'rabobank talentenplan' nodig.

Meiden / jongens (die heb je natuurlijk ook... Haha!) die alles op alles zetten om maar ergens te kunnen rijden en met hun afgeraffelde bok zonder enig zinvol papier in de Z2 komen dankzij hun ruitergevoel, is het toch veel voor om hén juist te stimuleren om door te gaan dmv die rabobank talenten plan?

Tja, zo zie ik het, en niet anders...


Pffff, beetje flauw, je kent haar niet eens!

Vraag me onder tussen wel af hoe jullie zo'n talentenplan voor ruiters zonder goed paard, geld voor training, enz. willen gaan doen. Rabobank geeft ieder talent wat ontdekt is een goed paard, jarenlang lessen en een geschikte accomodatie?

Ik denk dat de meeste gezichten dan net zo scheef zullen zijn als nu het geval is...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:16

marl schreef:
Pffff, beetje flauw, je kent haar niet eens!

Vraag me onder tussen wel af hoe jullie zo'n talentenplan voor ruiters zonder goed paard, geld voor training, enz. willen gaan doen. Rabobank geeft ieder talent wat ontdekt is een goed paard, jarenlang lessen en een geschikte accomodatie?

Ik denk dat de meeste gezichten dan net zo scheef zullen zijn als nu het geval is...


Ik snap niet waarom dat flauw is. Ik gun haar alle geluk van de wereld, en ik vind het leuk voor haar dat ze zulke paarden onder haar kont heeft en dat ze alles zo leuk voor elkaar heeft (zie foto's onderschrift)...
Mij kan je niet wijsmaken dat ze uit een niet welgestelde familie komt...

Dankzij het rabobank talentenplan komen niet bekenden talenten in the picture te staan. Door financiele steun en begeleiding van de juiste mensen, komen die talenten al een heel eind en het stimuleert denk ik ook verder in hun rijden. Daarbij krijgen ze een beetje naamsbekendheid, en dat is ook nooit weg denk ik...

Of er dan werkelijk een talent uit voorvloeid is een tweede, maar bij diegene die ooit het Rabobanktalentenplan gewonnen hebben, staat dat bijna zo goed als zeker vast... En dat was ook wel gebeurd zonder dat te winnen.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:19

Misschien kunnen talenten die niet beschikken over voldoende financiele middelen en ondersteuning vanuit de ouders meer in contact gebracht worden met trainingsstallen en fokkers e.d. , zodat ze daar goede paarden te rijden krijgen ?
Want zelf komen ze niet zo snel in dat wereldje terecht , of je moet HEEL veel geluk hebben, of je moet in een goed nest geboren zijn...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 12:38

Ook dat is een idee bealy, maar dat zou je als ruiter ook zonder Rabobank kunnen doen. Vooral springstallen accepteren graag hulp van jonge ruiters, vooral voor op en afzadelen etc. maar je kunt ergens beginnen.
Desiree, harstikke leuk voor je. Maar je bent geen doorsnee ruitertje, 4 paarden op stal, 1joung rider, 1x 10 jarige Z2, 1 ruin 3e bezichtiging en een jonge Metall! Dat betekent dat je heel goed bent en nog beter kunt worden maar dan ben je m.i. niet de basisruiter die een steuntje nodig heeft, dan worden jouw lessen gewoon door de Rabo betaald en dat gun ik je van harte maar dan moeten ze dat buiten het talentenplan laten vallen.