In de B met sporen en zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:25

Tuurlijk, hoe je het gebruikt
Maar idem met slof, maar kijk om je heen je ziet het zo vaak verkeerd.
En dan mopperen die mensen dat de L voor levenslang staat.
Natuurlijk als je paard niet op de kuithulp loopt, maar op de spoor.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:30

In de B reed ik altijd met sporen én zweep! So what?! Tijdens de training deed ik dat ook, dus op wedstrijd ook

Over het algemeen zie je vaak ruiters in de B met sporen rijden. Ik zie het probleem niet zo eigenlijk... Moet ieder voor zich weten.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:44

Quellian schreef:
En wat is het probleem om met wielsporen te rijden? Ik heb een luie pony, maar als hij alleen als het gerinkel van de wielen hoort, dan loopt ie wel door. Vind het zieliger om de hele tijd de knopjes tussen z'n ribben gedrukt te houden omdat meneer anders niet doorloopt.


Ik ben het helemaal met je eens dat dat zielig is, maar je argument om met wielen te rijden klopt ook niet,... Je moet een paard snel maken voor je been, de spoor is daar een hulpmiddel voor. Oftewel: een luie pony moet je vlijtig maken!

Ik kon mijn 1e paard wissels om de 3 laten springen, kwam geen spoor en zweep aan te pas. Op wedstrijden reed ik met wielsporen (groffe). Kwestie van africhten .

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:01

Mijn pony loopt perfect als ik ze alleen maar om heb, hoef ik ze niet eens te gebruiken. En hij krijgt een prik als hij niet reageert op m'n kuit, heel simpel!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:18

Quellian schreef:
Mijn pony loopt perfect als ik ze alleen maar om heb, hoef ik ze niet eens te gebruiken. En hij krijgt een prik als hij niet reageert op m'n kuit, heel simpel!


Heel simpel, moet hij het ook kunnen op een knopspoor!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:35

Anoukie schreef:
Heel simpel, moet hij het ook kunnen op een knopspoor!


Heel simpel, jij kent Stan niet

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:40

Ik heb al eerder in dit topic gezet dat een B/L1 proef zonder spoor gereden moet kunnen worden. Of dat je dat je nu in de proef voor de zekerheid een spoortje erbij hebt, dat moet je zelf weten. Maar laten we het zo zeggen, iedere ruiter met bijna ieder paard zonder sporen een L1 proef kunnen rijden. Kom op nou, wat houdt een L1 proef nou precies in?
En als je paard nou gigantisch terug zakt in de ring, dan moet je idd even flink ingrijpen en dus eventueel sporen dragen. Maar het lijkt steeds vaker mode te worden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:11

Quellian schreef:
Heel simpel, jij kent Stan niet


Nog simpeler, dat hoeft niet Pling ! Kwestie van goede africhting/training!

Een wiel is scherper in gebruik dan een knopspoor, dus als hij op een knospoor niet reageert en op een wiel wel, dan is hij al deels afgestompt. NIET op je been dus.

Er komt een moment dat hij ook afgestompt raakt op je wiel als je niet anders gaat rijden, wat ga je dan om je voet binden?

Voor de verfijning kan een wiel heel goed werk doen, maar zeggen dat je paard goed op je been is maar dat je dat wel alleen voor elkaar krijgt met een wielspoor en niet met een knopspoor, is lariekoek.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:12

patos schreef:
Kom op nou, wat houdt een L1 proef nou precies in?


De L staat nog steeds voor Levenlang Patos,... Schijnheilig

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:23

Ach, de beste stuurlui staan aan wal. Je woont niet zo ver, dus kom vooral een keertje langs! Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:26

Quellian schreef:
Ach, de beste stuurlui staan aan wal. Je woont niet zo ver, dus kom vooral een keertje langs! Knipoog


Makkelijk gezegd,... Wat heeft het voor zin als ik erop ga zitten als jij je paard toch al verreden hebt? Dat krijg ik echt niet in een half uurtje goed hoor!

Zelfs Anky niet Knipoog.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:27

Anoukie schreef:
Makkelijk gezegd,... Wat heeft het voor zin als ik erop ga zitten als jij je paard toch al verreden hebt? Dat krijg ik echt niet in een half uurtje goed hoor!

Zelfs Anky niet Knipoog.


Wouter24 rijdt hem anders ook perfect. Dus als jij dan zo'n talent bent, dan wil ik dat met eigen ogen zien

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:27

En ook ik rijd met sporen en zweep, terwijl we nog niet eens B-klaar zijn.....
Paard is overigens ook zonder sporen te rijden, mijn bijrijdster rijdt zonder omdat haar beenligging destijds nog niet stil genoeg was volgens onze instructrice. Ik ben nadat 3 verschillende instructrices me dat onafhankelijk van elkaar aangeraden hadden toch maar met spoortje gaan rijden (een knopspoortje overigens). En waarom? Om af en toe net dat beetje extra te vragen, op een zweep reageert ze af en toe wat te heftig dus dan biedt het spoortje uitkomst. Gebruik de zweep dan weer vrijwel niet, maar die houd ik er toch bij voorals ze echt iets doet wat niet door de beugel kan. Werkt prima, en we zijn er niet afhankelijk van... ook anderen die een keer komen rijden, hoe goed ze ook rijden die laat ik zonder spoortje opstappen.....

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:30

Quellian schreef:
Wouter24 rijdt hem anders ook perfect. Dus als jij dan zo'n talent bent, dan wil ik dat met eigen ogen zien


Niemand rijdt perfect Quellian. En ik zie het echt niet als een uitdaging om jouw paard aan het lopen te krijgen, dat moet je zelf maar voor elkaar krijgen. Als iemand anders het wel lukt en jou niet, zou je daar eerder eens over na moeten denken.

En nu stop ik ermee, want het gaat behoorlijk offtopic nu (gaat allang niet meer over sporen an sich).

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:32

Quellian schreef:
Wouter24 rijdt hem anders ook perfect. Dus als jij dan zo'n talent bent, dan wil ik dat met eigen ogen zien

Zonder sporen?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:33

Anoukie schreef:
Niemand rijdt perfect Quellian. En ik zie het echt niet als een uitdaging om jouw paard aan het lopen te krijgen, dat moet je zelf maar voor elkaar krijgen. Als iemand anders het wel lukt en jou niet, zou je daar eerder eens over na moeten denken.

En nu stop ik ermee, want het gaat behoorlijk offtopic nu (gaat allang niet meer over sporen an sich).


Lukt mij dus ook prima, helemaal geen problemen hoor Knipoog

Ik heb enkel gereageerd in dit topic dat ik ook met sporen rij (en alleen op de wedstrijden met een zweepje), maar dan reageren er altijd weer mensen die meteen beginnen te katten, dat je je paard ook zonder sporen moet kunnen rijden. Dat was het hele onderwerp niet, maar op bokt zijn er natuurlijk altijd de 'betere'' (*kotssmiley*)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:38

Quellian schreef:
Lukt mij dus ook prima, helemaal geen problemen hoor Knipoog

Ik heb enkel gereageerd in dit topic dat ik ook met sporen rij (en alleen op de wedstrijden met een zweepje), maar dan reageren er altijd weer mensen die meteen beginnen te katten, dat je je paard ook zonder sporen moet kunnen rijden. Dat was het hele onderwerp niet, maar op bokt zijn er natuurlijk altijd de 'betere'' (*kotssmiley*)


Over je 1e zin, die discussie heb ik al aangewakkerd, maar het enige wat je kunt doen is zeggen dat ik het dan maar voor moet komen doen Rolleyes. Is niet echt inhoudelijk, wel? Weinig argumenten.

Je moet je paard absoluut zonder sporen kunnen rijden, sporen zijn voor de verfijning, niet voor de aandrijving (even simpel gezegd). Als dat wel zo is, klopt er rijtechnisch iets niet.

Als je die kritische blik van iemand niet kunt hebben en zo iemand als "betere" beschouwd, heb jij een probleem (en je paard ook), die "betere" niet. Dus die kotssmiley mag je van mij terugkrijgen Knipoog.

Ik ga naar huis Doei, doei .

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:41

Anoukie schreef:
Niemand rijdt perfect Quellian. En ik zie het echt niet als een uitdaging om jouw paard aan het lopen te krijgen, dat moet je zelf maar voor elkaar krijgen. Als iemand anders het wel lukt en jou niet, zou je daar eerder eens over na moeten denken.

En nu stop ik ermee, want het gaat behoorlijk offtopic nu (gaat allang niet meer over sporen an sich).


Goh, vond ik al zo geweldig klinken Vingers aflikken Too good to be true Knipoog

Maar ik ga ook naar huis hoor

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:42

Zijn die berichten bij wedstrijden( dat jij 18 puntenminder krijgt dan een 13 in een dozijn KWPN omdat je met een haf rijdt) ook onzin?
En hoef je ook geen Hackemore te gebruiken, want anders gaat je beest er vandoor, is dat ook onzin?? Ik vind dit erg kinderachtig. Ik hoop dat we je vermaakt hebben en dat je nu weer fijn kunt gaan buitenspelen.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:43

Vraagje:
als je paard dood voor het been is, gedeeltelijk of helemaal, waarom dan geen zweep proberen, ipv wielsporen?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:45

amondi schreef:
Zijn die berichten bij wedstrijden( dat jij 18 puntenminder krijgt dan een 13 in een dozijn KWPN omdat je met een haf rijdt) ook onzin?
En hoef je ook geen Hackemore te gebruiken, want anders gaat je beest er vandoor, is dat ook onzin?? Ik vind dit erg kinderachtig. Ik hoop dat we je vermaakt hebben en dat je nu weer fijn kunt gaan buitenspelen.


Dank je wel, het buitenspelen gaat wel lukken

En jij bent nooit verder gekomen dan de manege? Knipoog Ga ff lekker meekletsen in het Penny-meisjes topic, ondanks dat je denkt dat je heel wat bent *LOL*

Nu ben ik echt weg

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:49

Quellian schreef:
Goh, vond ik al zo geweldig klinken Vingers aflikken Too good to be true Knipoog

Maar ik ga ook naar huis hoor


Pfoeh, ik kende een heel toepasselijk gezegde over open minded zijn, helaas ben ik hem vergeten
Kun je nu niet heel even van je stokpaardje stappen en objectief zijn?
Geef nou toe: wat voor boeiende oefeningen zitten er nu in een B of L1 proef? Een kennis van mij least een afgestompte manegeknol en daarmee rijdt ze zonder sporen alle punten weg in de B en L1.
Als je paard op kuitdruk wijkt, waarom dan nog een spoor om doen? Imo is dat het enige punt waarbij je eventueel een spoortje nodig zou hebben.
Want voor de buiging en de overgangen heb je absoluut geen spoor nodig (tenzij je sporen als gashendel gebruikt natuurlijk Schijnheilig )
Ik ben zeker geen perfecte ruiter, maar in mijn M2 proeven leg ik zelden of nooit mijn spoor aan en zo'n geweldig paard heb ik niet hoor! Alle Z oefeningen rijd ik zonder spoor, op wedstrijden rijd ik met knopspoor van 1cm.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:53

Patos laat maar, ze beweert nu dat ze het allemaal heel goed weet en dat ze hem zonder sporen rijdt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:59

patos schreef:
Pfoeh, ik kende een heel toepasselijk gezegde over open minded zijn, helaas ben ik hem vergeten
Kun je nu niet heel even van je stokpaardje stappen en objectief zijn?
Geef nou toe: wat voor boeiende oefeningen zitten er nu in een B of L1 proef? Een kennis van mij least een afgestompte manegeknol en daarmee rijdt ze zonder sporen alle punten weg in de B en L1.
Als je paard op kuitdruk wijkt, waarom dan nog een spoor om doen? Imo is dat het enige punt waarbij je eventueel een spoortje nodig zou hebben.
Want voor de buiging en de overgangen heb je absoluut geen spoor nodig (tenzij je sporen als gashendel gebruikt natuurlijk Schijnheilig )
Ik ben zeker geen perfecte ruiter, maar in mijn M2 proeven leg ik zelden of nooit mijn spoor aan en zo'n geweldig paard heb ik niet hoor! Alle Z oefeningen rijd ik zonder spoor, op wedstrijden rijd ik met knopspoor van 1cm.


Een manegeknol hoeft in principe niets te zeggen natuurlijk, maar ik snap je punt Knipoog
Ik ben overigens van mening dat je best met een spoortje kan rijden in de B of de L1 of zelfs voordat ze B klaar zijn. Maar je moet niet afhankelijk zijn van je spoor. Bovendien kan je ook tijdelijk een spoor gebruiken met als doel om het paard beter voor het been te krijgen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:01

Discussie over dit onderwerp is prima, maar wel graag op een normale manier met redelijke argumenten. Op de man spelen is iig niet de bedoeling.