vraagje over longeren op wedstrijd..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:39

De eerstvolgende keer dat ik trouwens weer zo'n jonge moeder zie met een kind van 1,5 voor in het zadel, op dat Oh zo makke paard zal ik even verassen met een stuiternde skippybal of een wapperende paraplu........ (moest ik gewoon even kwijt)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:40

Fitzroy schreef:
En toch zijn er nog steeds mensen die het doen.


Toch heb ik het al jaren nietmeer gezien (gelukig maar Haha! )

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:42

CGJ12 schreef:
(moest ik gewoon even kwijt)


Mag hoor, gooi het er maar allemaal uit Tong uitsteken

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:34

Zie het wel regelmatig hier. Meestal zijn de mensen zo fatsoenlijk ffn een plekje op te zoeken waar niemand is verder..maar laatst..gewoon MIDDEN op het inrijterrein..zoooo irri!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:44

Ik vind het ook maar goed dat het niet toegestaan is hoor... ik bedoel dan kan je net zo goed je proef ook rijden met een hulpteugel...

Bij ons op de manege zie ik ze ook vaak longeren voor een wedstrijd, vooral bij springwedstrijden. Verlede keer was er geen plaats meer om te longeren, gingen die mafkezen longeren midden op het erf gewoon op het asfalt/stenen. Vond ik echt abnormaal.

Er was ook eens bij ons een andere springwedstrijd, en wij hebben bij ons nieuwe stallen gebouwd, 2 lange rijen paardenstallen tegenover elkaar. Ging er zo'n *&@%$& daar gewoon inrijden, lekker galoperen, draven, middendraf enz. de hele tijd heen en weer.... idioot maar ze waren ook aangesproken hoor.


Maar ff ontopic: het beste kan je gewoon longeren voor dat je weggaat... dus bijv. half uurtje of 3 kwartier voor het laden. Dan kan je wel met bijzet enz. en dan vind ik het ook eerlijker tegenover je concurenten, okee het is wel toegestaan maar toch...

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 17:58

Hey,
Haha al 2 pagina's vol! Bloos! Tong uitsteken Ik blokkeer haar inderdaad niet met de slof, want ik heb 'm precies t zelfde vast al een andere bijzetteugel, dus daar is helemaal niks mis mee: strak met t hoofd omhoog en losjes al ze goed loopt. En ik vind het niet vreemd dat ik met dit paard rij(ondanks ze onregelmatig is in het begin) want dit is waarschijnlijk wat een familie trekje(ik ken nog een paar afstammelingen bij wie het nog veel erger is). Ze mankeren echter niks, maar moeten gewoon goed losworden gereden/longeert en dan lopen ze super. Het licht ook wel een beetje aan haar, ze is namelijk heel makkelijk en gaat soms ook gewoon wat teugel-'kreupelen'', maar spoor je haar dan aan, dan is er niks meer aan de hand: gewoon heel laks dus. (Zo maakt ze dan ook 2 galopsprongen op 6 meter, komt net over een oxer van 1.00 heen als ze geen zin heeft terwijl ze actief wel 1,20 springt enz..) Daarom wou ik haar graag longeren op wedstrijd voor ik dr op stap, en dan echt niet op een plek waar ik andere ruiters tot last ben, maar op een afgelegen rustige plek. Maar ik denk dat ik d'r nu gewoon een kwartiertje thuis longeer voor ik op wedstrijd ga> probleem opgelost. Haha! Tong uitsteken Knipoog

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:06

En toch vind ik het niet normaal dat een volgens jou gezond paard eerst gelongeert moet worden voordat het regelmatig loopt.
Ik leg misschien onterecht toch even de link naar mensen maar jij loopt toch ook niet een kwartier stijf als je uit bed komt?
Er zal toch wel ergens een probleem zitten bij het paard, spiertechnisch of in de botten (artrose). Dat opwarmen klinkt typisch artrose achtig namelijk.
Wellicht toch een keer foto'tjes laten maken?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:12

CGJ12 schreef:
Als je geliefd wilt worden bij collega ruiters moet je vooral gaan longeren op een wedstrijdterrein.........


moet je hier in zuid-brabant eens komen kijken!!
tussen de ringen wordt er weleens gelongeerd, maar vaak ook bij de trailers, en als er dan een auto langsmoet gaan ze niet aan de kant, of je zet je paard vast aan de trailer om hem te poetsen & op te zadelen, raakt ie volledig over de zeik omdat er iemand met een longeerzweep zn paard bijwerkt, of een paard trekt degene die longeert heel het terrein over Lips are sealed

kijk dat je een jonkie ff rondslingert voor je eropstapt kan ik me nog wel wat bij voorstellen
maar t zijn ook veel M/Z ruiters die dat doen

ook zie ik er heel veel losrijden&longeren met slof, wat dus niet mag, maargoed er zijn altijd mensen die denken dat die regels niet voor hun gelden Schijnheilig


ik longeer mn paard soms 's ochtends voor ik ga wassen&vlechten, dan is ie soepeler en hoef ik niet zo lang los te rijden, dus is ie sneller los en heeft nog energie genoeg over om in de ring te kunnen knallen Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:18

ff nog erbij zeggen, de mijne is eenbeetje een krampentrekker, en moet ook ff opwarmen voor hij lekker soepel en ruim loopt

dat kan ook onder t zadel worden losgemaakt natuurlijk, maar dan zit ik er al snel wat lang op, eerst opwarmen&losmaken, en dan aan de hulpen krijgen om een Z1-proef te kunnen rijden dat duurt ff(het is een groot, lang en lui paard Knipoog )

maar als ik hem dan 's ochtends thuis longeer, dan wassen vlechten en naar wedstrijd, is ie in kortere tijd ook goed losgereden, en houd hij dus energie over om de proef nog lekker te kunnen lopen

maar hij is dus niet zo stijf dat ie perse eers gelongeerd moet worden, dus als je paard echt onregelmatig is, en je dat niet los krijgt terwijl je erop zit aar echt moet longeren, is het slim om even een DA er naar te laten kijken!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 18:45

Renske20 schreef:
maar hij is dus niet zo stijf dat ie perse eers gelongeerd moet worden, dus als je paard echt onregelmatig is, en je dat niet los krijgt terwijl je erop zit aar echt moet longeren, is het slim om even een DA er naar te laten kijken!


Raf heeft het ook niet perse nodig om soepel te wordne hoor! Als ik haar even doorpak is ze ook zomaar lekker soepel, maar het is wel zo makkelijk om haar even te longeren, dan gaat het 2x zo snel! Knipoog Dus het is gewoon gemakzucht van mij, en om te zorgen dat ik echt niet meer onregelmatig op mijn coupon krijg te staan,(eigenlijk moet ik haar gewoon een schop geven dus als ze net doet alsof ze onregelmatig is, maarja dat doe ik niet in een dressuurproef.. Schijnheilig ) Lijkt me dat er niks mis met haar is, maarja weet natuurlijk niks zeker..

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:49

Ik snap niet zo goed wat het probleem is van longerende mensen. Kijk ik snap het best wel dat je er problemen mee hebt als ze echt enorm in de weg gaaan staan. Maar ik heb mijn jonge paard op zijn alle eerste grote concours op gras ook tien minuten aan de lijn gegooid (zonder bijzet) om even de overtollige energie eruit te krijgen. Bloos (en dat hoef ik echt niet eerst thuis te doen want dan is ie alweer opgeladen als ik op het wedstrijd terrein kom) Het staat in de regelementen dat je mag longeren met bijzet, als die mensen dan verder niet in de weg staan is er toch geen reden om daar moeilijk over te doen Verward .

Ik longeer mijn paard thuis ook wel met slof, gewoon om hem ontspannen met zijn neus over de grond te laten lopen. Veel mensen doen het met touwtjes en dan kan het wel. Alleen als je het wordt slof hoort krijgen veel mensen (soms terecht *LOL* ) een allergische reactie

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:08

marije1987 schreef:
Raf heeft het ook niet perse nodig om soepel te wordne hoor! Als ik haar even doorpak is ze ook zomaar lekker soepel, maar het is wel zo makkelijk om haar even te longeren, dan gaat het 2x zo snel! Knipoog Dus het is gewoon gemakzucht van mij, en om te zorgen dat ik echt niet meer onregelmatig op mijn coupon krijg te staan,(eigenlijk moet ik haar gewoon een schop geven dus als ze net doet alsof ze onregelmatig is, maarja dat doe ik niet in een dressuurproef.. Schijnheilig ) Lijkt me dat er niks mis met haar is, maarja weet natuurlijk niks zeker..


Je pony/paard heeft echt niet de intelligentie om onregelmatigheid te faken hoor.
Bedoel je niet gewoon dat er bij middendraf o.i.d. een keer onregelmatig op je protocol staat.
Zoja, dat heb ik ook wel eens op mijn staatje staan maar dan bedoelt de jury tactfouten doordat je net teveel doorvraagt bijvoorbeeld.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:04

holly schreef:
je blokkeerd niks, of je moet hem te strak vastmaken.
denk ik dat er bedoeld word.

Idd.

En hier gebruik ik (en anderen) vaak mits in die vorm, heb er nog nooit commentaar op gehad tot vandaag.

Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:53

ik zag laatst nog op een wedstrijd dat een meisje met een tiedeman aan het inrijden was..dacht dat het niet mocht maar goed...

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:03

Thiedemann mag niet meer, mocht een tijdje terug wel.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:18

CGJ12 schreef:
De eerstvolgende keer dat ik trouwens weer zo'n jonge moeder zie met een kind van 1,5 voor in het zadel, op dat Oh zo makke paard zal ik even verassen met een stuiternde skippybal of een wapperende paraplu........ (moest ik gewoon even kwijt)


Beetje gefrustreerd?

Ik trek me van dat soort mensen echt niks aan hoor, het is hun eigen verantwoordelijkheid en wie ben ik om ze daar op te wijzen? Ik rijd mijn eigen proefje en ben de tijd dat ik me druk ging maken over mensen die dingen doen die niet mogen (hoop ik) voorbij...

Zodra ik last heb van iemand die aan het longeren is, zeg ik er wel iets van.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:22

frunnik schreef:
Ik snap niet zo goed wat het probleem is van longerende mensen. ... Het staat in de regelementen dat je mag longeren met bijzet, als die mensen dan verder niet in de weg staan is er toch geen reden om daar moeilijk over te doen Verward .


Nog een keer het reglement Knipoog
Citaat:
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het oefenterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is. Is dit niet het geval, dan uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdgevende organisatie. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.

Lijkt me duidelijke genoeg. Als het inrijterrein niet heel groot is en je rijdt daar met tientallen deelnemers dan is iemand die staat te longeren niet echt een pretje.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:44

Cinzano schreef:
Longeren met Slof???? Kan dat???? Blokkeer je je paard dan niet onwijs???


Ik longeer ook vaak met een slof. Die haal ik los en maak ik ongeveer netzo vast als touwtjes.

Als iemand z'n paard gaat longeren op een krap inrijterrein, dan word ik erg link... het is niet toegestaan als er geen ruimte voor is.
Mijn paard is soms ook erg vrolijk, daarom longeer ik hem thuis als ik dat merk. Als hij op het wedstrijdterrein toch erg vrolijk is en er is geen ruimte om te longeren, dan heb ik pech gehad en moet ik het anders oplossen.
Ik vind het tamelijk a-sociaal om je paard te gaan longeren als er geen ruimte voor is, je brengt andere ruiters daar ook mee in de problemen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:23

CGJ12 schreef:
Als je geliefd wilt worden bij collega ruiters moet je vooral gaan longeren op een wedstrijdterrein.........


ik blijf liever heel dan geliefd.. Haha!

Ik moet gewoon even een paar minuutjes longeren voordat ik er op ga.
En dat doe ik op het parkeerterrein, zoek ik even een rustig hoekje op, waar niemand last van me heeft.

Trouwens, die kinderen voorop het zadel erger ik me ook al jaren aan.
Ze moeten het zelf weten en het paard waar ze op zaten kan wel bomproof zijn, maar die van mij niet. Ik zou het stom vinden als daarom een ongeluk gebeurd.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:08

essie79 schreef:
ik blijf liever heel dan geliefd.. Haha!

Precies.
Als je HEEL wilt blijven moet je niet gaan longeren als ik er tussenrij.
CGJ12 waarschuwt maar 1 keer ....... Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:16

CGJ12 schreef:
Precies.
Als je HEEL wilt blijven moet je niet gaan longeren als ik er tussenrij.
CGJ12 waarschuwt maar 1 keer ....... Haha!


Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Ik zoek altijd netjes een rustig plekje op, anders schiet ik er voor mezelf ook niks mee op.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:21

Zo mag ik het horen........
Uit het zicht, uit het gehoor, en van de wind af........ OK dan!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:22

frunnik schreef:
Ik snap niet zo goed wat het probleem is van longerende mensen. Kijk ik snap het best wel dat je er problemen mee hebt als ze echt enorm in de weg gaaan staan.


Kijk, je geeft het antwoord nm al. 9 vd 10 longerende mensen gaan gigantisch in de weg staan. Daarbij is het inrij terrein meestal erg druk. Ik ga toch ook niet voor mezelf een stukje inrijterrein afzetten omdat ik dan beter kan losrijden?
Meestal blijft het bij die mensen niet bij longeren, je moet ook nog een paar meter bij die beesten uit de buurt blijven al wil je helemaal heel je proefje gaan rijden...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:25

Renske20 schreef:
moet je hier in zuid-brabant eens komen kijken!!
tussen de ringen wordt er weleens gelongeerd, maar vaak ook bij de trailers, en als er dan een auto langsmoet gaan ze niet aan de kant, of je zet je paard vast aan de trailer om hem te poetsen & op te zadelen, raakt ie volledig over de zeik omdat er iemand met een longeerzweep zn paard bijwerkt, of een paard trekt degene die longeert heel het terrein over Lips are sealed


OK dan! OK dan! uitstekend verwoord. In Noord-Brabant is het net zo erg hoor Knipoog

Zo gaat het hier idd. Ik longeer zelf NOOIT op concours, ik heb Sil beter onder controle als ik erop zit.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:31

Als ie aan de haal gaat met touw of longe ben je er mooi klaar mee.
Vang hem dan maar eens weer.
Als ie aan de haal gaat als je erop zit raak je hem nooit kwijt. Gewoon er midden bovenop blijven zitten, dan gebeurt er niks. Haha!