Myler bitten nu toegestaan in dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Myler bitten nu toegestaan in dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 19:29

Op de site van Myler las ik dat de normale trensen van Myler nu toegestaan zijn in de dressuur. Klopt dat of lopen ze op de feiten vooruit?
De site van de KNHS zegt nog niets hierover...

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:53

Ik had nog nooit van het bit gehoord, dus heb ik het ff opgezocht bij google *LOL* . Ik heb de tekst gelezen en volgens mij is het niet toegestaan in de dressuur.

Tekst van de site:
De engelse bitten zijn over het algemeen van roestvrij staal met een koperen inleg. Roestvrij staal roest niet en beschadigd moeilijker de koperen inleg bevorderd de speekselproductie van een paard.

Als je dressuur rijdt, dan dient het bit dat in de mond ligt uit 1 soort metaal te bestaan en niet uit 2 soorten . en in de meeste gevallen bestaat dit bit uit 2 soorten.

Ik heb ook de foto's bekeken en daaraan kun je zien dat er in de ringen kleine ringen zitten waaraan je bakstuk/teugels kunt vastmaken en dan kan de ring niet meer bewegen, dat is ook niet toegestaan, het bit moet kunnen "schuiven" tussen bakstuk en teugels.

Ik ben natuurlijk geen knhs, alleen maar jury Haha! , wil je het dus zeker weten, bel of mail dan ff met de knhs (in de hoop dat je het goede antwoord krijgt Haha! , en vraag dan even in welk reglement dit bit voorkomt).

Succes OK dan!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:54

Citaat:
Als je dressuur rijdt, dan dient het bit dat in de mond ligt uit 1 soort metaal te bestaan en niet uit 2 soorten . en in de meeste gevallen bestaat dit bit uit 2 soorten.


dat klopt niet meer, althans ik heb het nergens kunnen vinden in het reglement.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:58

Deze regel is niet verandert, maar voor alle zekerheid vraag ik het nog ff na, ben tenslotte jury, dus dat behoor ik te weten Verward

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:00

en de Robart bitten? ik heb een dubbel gebroken bustrens, en je kan de 3 delen(linkerhelft vh bit+bitring, tussenstukje en rechterhelft vh bit+bitring) los van elkaar bewegen
maar t is wel van 1 soort metaal
de mensen aan wie ik t heb gevraagdm oa een jurylid, zeiden dat t wel mocht, maar las laatst hier ergens dat t niet mocht.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:05

hieronder wat quotes over bitten uit het reglement.

Citaat:
Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan.


Citaat:
Stang en trens moeten van metaal zijn of van onbuigzaam plastic en mogen omwikkeld zijn met rubber (flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan).
De lengte van de scharen van de stang (d.w.z. van het gedeelte onder het mondstuk) mag niet meer bedragen dan 10 cm.
Als de stang een over de scharen glijdend mondstuk heeft, mag de lengte van de scharen de 10 cm niet te boven gaan als het mondstuk in de hoogste positie is.
De diameter van het mondstuk van de trens moet zo zijn dat dit niet pijnlijk is voor het paard. Het gebruik van het zgn. slobberriempje is toegestaan.


Citaat:
De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,5 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt 1 cm.


en van bokt:
[WD] Rolletjesbit bij wedstrijden in L1?
runningkawa schreef:
Het komt niet door de verschillende materialen dat het niet is toegestaan.
Zo stond het voorheen wel vermeld, nu helaas niet meer. Verdrietig

er wordt nog verder op ingegaan in dat topic.

dus ik ben benieuwd wat je gaat horen Haha!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:57

Citaat:
en de Robart bitten? ik heb een dubbel gebroken bustrens, en je kan de 3 delen(linkerhelft vh bit+bitring, tussenstukje en rechterhelft vh bit+bitring) los van elkaar bewegen
maar t is wel van 1 soort metaal
de mensen aan wie ik t heb gevraagdm oa een jurylid, zeiden dat t wel mocht, maar las laatst hier ergens dat t niet mocht.


Deze zijn niet toegestaan, komen niet voor in de lijst van toegestane bitten .

Je mag wel met een bit rijden dat uit 2 verschillende soorten metaal bestaat, mits het voorkomt in de lijst.
Een mylerbit, daar hebben ze bij de knhs nog niet van gehoord, dus heb ik ff de info doorgestuurd en verwacht eerdaags bericht terug. Ik hou jullie op de hoogte *LOL*

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:58

Heeft Myler dan ook 'gewone' bitten? Verward
Ik heb alleen nog maar van die martelwerktuigen (paardrijden voor hardhandige idioten) gezien!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:59

Oja, bij de KNHS vertelde ze nog wel dat je voor bepaalde bitten dispensatie aan kan vragen Verward , dus als je graag met een bepaald bit rijdt en deze komt niet voor in de lijst, dan dien je een briefje in bij de knhs en als hun het goedkeuren, dan krijg je een brief daarvan en dan mag je ermee rijden. Het is dan wel zo dat je bij iedere wedstrijd die brief mee moet nemen als bewijs dat je ermee mag rijden. Allemaal een beetje rompslomp vind ik, maar goed.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 15:26

Afbeelding

Deze bitten mogen voortaan volgens Myler...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:36

Niet in de basissport (hang net de telefoon met de KNHS op, die moest ik toch bellen Haha! ).
De basissport hanteert andere regels dan de FEI. Bij het Z en hoger springen zullen ze binnenkort toegestaan worden, verder in geen enkele andere klasse/discipline.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 15:49

Potverdorie.... en ik wilde nog wel zo'n bitje gaan proberen... Naja, scheelt mij weer in de portemonnee, da's de positieve kant van het verhaal Haha! .

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:52

Ik vond het maar nare dingen toen ik ze zag hangen bij Langeraap! Zo dun, en met al die rare touwen en ringen eraan Haha!
Africhtingsstangetje mag wel, en werkt ook super!!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 17:04

Missouri schreef:
Ik vond het maar nare dingen toen ik ze zag hangen bij Langeraap! Zo dun, en met al die rare touwen en ringen eraan Haha!
Africhtingsstangetje mag wel, en werkt ook super!!!


Maar daar heb ik het over. De D-trens zou wel mogen... Dat ziet er helemaal niet zo verschrikkelijk uit. Die houtjetouwtjedingen vond ik er ook niet zo zachtaardig uitzien, maar die D-trens leek me wel wat.
Zie het plaatje wat ik een aantal berichten terug heb geplaatst.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 19:43

Naja, ik heb de KNHS maar een mail gestuurd met daarbij de link naar de bitten, dan kunnen ze zelf ook even kijken Haha! . Ik ben benieuwd of ik (dit jaar) nog iets van ze hoor Clown .

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:08

Mijn nicht (therapeute, instructrice en nog wat dingen) was helemaal weg van die dingen, omdat dit de eerste bitten zijn die anatomisch gevormd zijn. Ze heeft bij veel klanten hem al aangeraden en opmerkelijke verbeteringen gezien. Je schijnt ze voor 3,50 p.w. geloof ik ergens te kunnen huren om het te testen. Denk niet dat ze het in dit geval heeft over die marteldingen (heb ze zelf nog niet gezien hoor in de winkel)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:17

KNHS schreef:
Je hebt helemaal gelijk. Deze is niet toegestaan. Alleen de op de
aftekening/omschrijving voorkomende bitten zijn toegestaan.


Mag dus niet Lachen Vind het ook maar aparte bitten

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:13

OK, heb vandaag bericht ontvangen van de knhs omtrend de mylerbitten.
Het antwoord is:

Citaat:
Deze is niet toegestaan. Alleen de op de
aftekening/omschrijving voorkomende bitten zijn toegestaan.


Dat heb ik dus doorgekregen, nadat ik ze de omschrijving met foto van deze bitten heb toegezonden.

Nog wel ff een complimentje naar de KNHS voor het snel reageren OK dan! (want af en toe duurt het wel weken voordat je antwoord krijgt)

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:25

confetti schreef:
OK, heb vandaag bericht ontvangen van de knhs omtrend de mylerbitten.
Het antwoord is:

Citaat:
Deze is niet toegestaan. Alleen de op de
aftekening/omschrijving voorkomende bitten zijn toegestaan.


Dat heb ik dus doorgekregen, nadat ik ze de omschrijving met foto van deze bitten heb toegezonden.

Nog wel ff een complimentje naar de KNHS voor het snel reageren OK dan! (want af en toe duurt het wel weken voordat je antwoord krijgt)


Jammer, ik gebruik voor het western ook de Myler bitjes en ze bevallen me super. Het zou handig zijn geweest als ik ze ook in de dressuur mocht gebruiken. Dan blijven we maar op het dubbelgebroken watertrensje rijden Haha! .

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 16:45

Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de KNHS, maar mij mailen ze maar niet terug. Toen ik het bij de ruitersportzaak navroeg, bleek dat het toegestaan is als je internationaal rijdt, maar omdat nu de FEI het goedgekeurd heeft en de KNHS volgens FEI-reglementen werkt, zal het waarschijnlijk snel zijn, dat het ook in de basissport toegestaan is.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:50

Tja, laten we zeggen dat ik zo mijn connecties heb bij de KNHS Haha! .

Als je graag met dat bit wil rijden, dan vraag je toch gewoon dispensatie aan? Nee heb je, ja kun je krijgen, toch Verward .
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:51

Ik heb ze van de week bij Vrielink gezien en vraag me af of ze 1,5 cm dikte wel halen Verward
Vond ze er erg dunnetjes uitzien, formaatje onderlegtrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:52

Dat vind ik idd ook Ilindra.
Denk ook niet dat ze dat halen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:57

runningkawa schreef:
Denk ook niet dat ze dat halen.


1.3en-een-beetje cm volgens de bittenmeter bij Langeraap Haha!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:32

Wat verwarrend. Ik heb een Robart kneveltrens met een gebroken mondstuk, mogen die wel bij het springen? Verward