Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 21:05

Hi hi,

Mijn lesgeefster jureert al aantal jaren. Ik mag van haar aankomende week mee als schrijver. Ik vind dit enorm interessant, maar ook spannend. Ik heb zoiets nog nooit gedaan. Gelukkig jureert ze dit weekend de klasse B, L en M niveau en geen ZZ-licht of hoger :0.

Hebben jullie nog tips hiervoor? Zijn er ook afkortingen die ik kan gebruiken? Alles is welkom:) Ik hoor het graag!!

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:09

Afkortingen zoals vb, verkeerde been, tdh, tegen de hand.
Eerst de opmerkingen schrijven en daarna het cijfer. Opmerkingen zijn voor een jury lastiger terug te halen dan een cijfer. Verder gewoon genieten want schrijven is super leuk. En je instructrice weet dat je voor de eerste keer schrijft toch? Ze zal je vast helpen.
En een extra pen is altijd handig

overzee2

Berichten: 667
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:11

Relax, het valt echt mee. B, L en M gaan ook nog redelijk langzaam dus komt vast goed.

Hierbij enkele afkortingen die ik gebruik maar tegenwoordig heb je de uitgebreide versie van protocollen waar je dingen die niet goed of juist goed gaan, kunt onderstrepen (bij elk item staan die vermeld).

T.d.h. Tegen de hand
Lb. Lengtebuiging
Niet (+ teken van een vierkant)
aw achterwaarts
Laatst bijgewerkt door overzee2 op 02-04-24 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioppino
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:11

Het verschilt ook nog wel wat per jury, ze legt je vantevoren vast uit hoe ze het hebben wil. komt vast goed

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:37

En snel kunnen tellen kunnen ze vaak ook waarderen maar daar kan de jury je zelf mee helpen. Bij alles een 6 heb je 180 punten. Een 5 is -1 een 7 +1 etc. Is alleen opletten met de dubbeltellers.

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:46

Dee_Es schreef:
En snel kunnen tellen kunnen ze vaak ook waarderen maar daar kan de jury je zelf mee helpen. Bij alles een 6 heb je 180 punten. Een 5 is -1 een 7 +1 etc. Is alleen opletten met de dubbeltellers.


Ik heb nog nooit meegemaakt dat je als schrijver moet tellen. Dat doet de jury of het secretariaat

Texas02

Berichten: 4620
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:49

Gelukkige heb ik nooit een schrijver gehad die afkortzaag gebruikt, want dat moet je maar net snappen dan :+

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:54

Autumnn schreef:
Eerst de opmerkingen schrijven en daarna het cijfer. Opmerkingen zijn voor een jury lastiger terug te halen dan een cijfer.

Dit wil ik dus juist niet. :)

Soms gaat het zo snel dat ik al 6 onderdelen verder ben dan de schrijfster omdat die het commentaar er bij wil hebben.

Dus gewoon even vragen wat je jury liever heeft.

Puppetje
Berichten: 1013
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:14

Tegenwoordig kan je best veel onderstrepen op het protocol. Dat scheelt al schrijfwerk.
Tellen moet ik als schrijfster wel altijd doen.

Anoniem

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:47

Ik schrijf juist altijd eerst het cijfer op en daarna pas het commentaar. Als ik nog niet klaar ben met het commentaar bij 1 onderdeel opschrijven en de jury geeft het cijfer al voor het volgende onderdeel dan schrijf ik het cijfer op en ga dan verder met het commentaar af schrijven. Dan heb ik in ieder geval het belangrijkste genoteerd. Het verschilt ook echt per jury heb ik gemerkt. Bij de ene heb je veel commentaar op de schrijven en bij de andere heel weinig.

Tegenwoordig kun je ook al veel onderstrepen zodat je het niet op hoeft te schrijven. Dat scheelt heel veel tijd. En inderdaad werken met afkortingen zoals hierboven al geschreven is.

Tellen heb ik als schrijfster nog nooit hoeven doen. Dat deed altijd het secretariaat.

snorkel1986

Berichten: 3018
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:51

Ik schrijf eerst cijfer en dan commentaar idd vaak een afkorting of onderstreep ook geregeld zie 4 ( dan staat daar de zelfde opmerking bv scheef tellen doe ik niet mogen ze zelf doen hun zetten ook de krabbel er onder

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:07

Ik schrijf altijd eerst cijfers en dan commentaar. Als de jury veel commentaar geeft ben je soms zo 4 cijfers verder en dat achterhaal je het op een gegeven moment niet meer en de jury ook niet.
Probeer daarom ook zoveel mogelijk te onderstrepen.

Als er een 7 gegeven wordt zet je een nul neer in het vakje voor halve punten, geen streepje of leeglaten.

Als je een foutje maakt bij een cijfer en je corrigeert dat, laat de jury even een paraaf zetten zodat ze weten dat dit tijdens het schrijven is gebeurd en niet achteraf door de deelnemer.

Verder, met name in de B en L heb je tijd genoeg om ook zelf te kijken en evt vragen te stellen. Hartstikke leerzaam!

Maak er een leuke dag van!

noviceh

Berichten: 4786
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:33

Superleuk! Van schrijven leer je ontzettend veel!
Inderdaad, eerst tips vragen aan het jurylid. Elk jurylid wilt het weer anders, ik stem altijd van tevoren af. Ik heb nooit zelf hoeven tellen, dat werd door het jurylid gedaan. Ondertussen bekijk ik de volgende combinatie alvast of dat klopt met wat er op papier staat en hou ik de tijd in de gaten. Ook handig: welk niveau wordt er gereden, dit kan ook tussen deelnemers afwijken. Rijdt er bijvoorbeeld opeens iemand L2 tussen de B proeven. Mij is altijd gezegd om eerst de punten op te schrijven, dat is belangrijker dan het commentaar. Ik vraag dan ook of ze het onderdeel willen benoemen (nummer) zodra ze punten gaan geven. Bij twijfel, altijd direct vragen. Ook als je twijfelt over het commentaar, want soms wordt er nog wel eens wat uitgeflapt :+ Hou rekening met het paard als deze voorbij het juryhokje komt, dit wordt vaak al als spannend ervaren. Zeker als jij opeens je stoel verschuift of met de protocollen voorbij zwaait. Ik probeer zoveel mogelijk naar achteren te leunen als het paard voorbij loopt, zodat het jurylid goed zicht heeft aan mijn zijde.
Ga van tevoren naar het toilet, neem wat te drinken mee en extra pennen. Vergeet zelf ook niet mee te kijken met de proefjes, veel plezier!

Lavitabella

Berichten: 1713
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:39

De jury weet al dat het je eerste keer is toch? Geef dit anders nog een keer extra aan en vraag ook wat de jury zelf fijn vind. Vaak als ze weten dat het de eerste keer is vertellen ze vaak zelf al wat ze fijn vinden. Cijfers als eerste opschrijven is inderdaad het fijnst. Meeste tips zijn hier al gegeven zoals de afkortingen en het onderstrepen op het protocol. Dat scheelt echt al een heleboel schrijfwerk als de jury vaak hetzelfde herhaald. Heel veel plezier en succes!

Ted_Zale
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-24

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 07:30

Super bedankt voor de tips! De jury is mijn lesgeefster :) Ze had zelf voorgesteld of ik een keer mee zou willen schrijven. Naast dat het leerzaam is heb ik nogal plankenkoorts tijdens wedstrijden :roll: , ze hoopt dat dit wellicht minder wordt als ik het is vanaf het jury hokje zie inplaats van andersom :)). Ze zal vast nog zelf uitleg geven, maar bovenstaande tips over eerst het cijfer schrijven en de afkortingen zijn al heel handig!

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:50

B L en M zijn makkelijk. Z niveau vind ik al lastiger maar ik heb ooit eens een Prix St-George proef moeten schrijven van iemand die die had gevraag of ze hem hors concours mocht rijden omdat ze wilde weten waar ze stond. Ze had het beslist toen ze zag wie er de hoogste proeven mocht jureren. Heb peentjes gezweet om mee te kunnen. Altijd eerst de cijfers noteren en dan het commentaar.

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:15

Autumnn schreef:
Afkortingen zoals vb, verkeerde been, tdh, tegen de hand.
Eerst de opmerkingen schrijven en daarna het cijfer. Opmerkingen zijn voor een jury lastiger terug te halen dan een cijfer. Verder gewoon genieten want schrijven is super leuk. En je instructrice weet dat je voor de eerste keer schrijft toch? Ze zal je vast helpen.
En een extra pen is altijd handig

Nee juist eerst cijfer want dat is belangrijker. Als je daar een potje van maakt ben je verder van huis

En inderdaad je kunt tegenwoordig bijna alles onderstrepen ipv schrijven

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:20

Ik schrijf eerst cijfer, probeer te onderstrepen wat ik kan onderstrepen in de tekst naast het cijfer en voeg evt nog commentaar toe.

Tellen hoef ik nooit te doen bij degene bij wie ik schrijf.

Soms zet ik wel eens "zie punt ..." neer, als bijvoorbeeld op de volte linksom hetzelfde commentaar gegeven wordt als bij de volte rechtsom, of bij beide keren middendraf oid.
Dat scheelt ook schrijfwerk.

JorineV
Berichten: 1095
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Schrijven bij dressuur wedstrijd, tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:14

6-en in het midden van het hokje, 5 en lager links, 7 en hoger rechts. Dat telt het makkelijkst.