Geen handschoenen op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 09:33

Goedemorgen.

Ik rij nooit met handschoenen, vind het vrij vervelend eigenlijk. Maar voor een proefje heb ik altijd een uitzondering gemaakt, want dat hoorde nou eenmaal bij het wedstrijdtenue.

Komend weekend ga ik voor het eerst in jaren weer starten. Nu begrijp ik dat handschoenen niet verplicht zijn. Ik overweeg dus mijn oude, toch al lelijke witte handschoentjes maar thuis te laten in de hoop dat ik dan beter rij (in ieder geval met een gevoel dat meer overeenkomt met thuis).

Is dat heel raar? Valt het de jury op als ik geen handschoenen aan heb en vindt die daar dan iets van? Ik kom natuurlijk om een goede proef neer te zetten en niet voor de schoonheidswedstrijd, maar als 30+ ruiter met koudbloedpaard in de BB wil ik toch wel een béétje proberen om erbij te horen / niet nog meer uit de toon te vallen :o :D

Wat denken jullie?

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:43

persoonlijk vind ik dat het erbij hoort. Maar tegenwoordig is de keuze aan jezelf.
Dus als je er niet fijn mee kan rijden, dan zou ik die handschoenen lekker thuis laten.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:48

Ze mogen er niets van vinden maar heb wel eens gehoord dat er wel persoonlijke voorkeuren zijn. Of je dat dan punten kost vraag ik me af. Dat zou niet moeten mogen. Hooguit misschien 1 punt minder voor verzorging. Maar laatst had ik dat al bij 2 verschillende jury’s op dezelfde dag bij de 1 een 7 en bij de ander 8 terwijl ik volledig “traditioneel” was dus ja zeg het maar.

Gewoon lekker doen wat goed voelt. Als je lekkerder rijdt zonder dan rij je in het algemeen zeer waarschijnlijk een betere proef dan dat je met handschoenen aan rijdt.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 09:55

Dank, ja, eigenlijk vind ik zelf ook dat het erbij hoort (maar ja, mijn referentiekader is dus wel "vroegah"), vandaar mijn twijfel :D

Ik overweeg ook nieuwe te kopen die mooier zijn en beter passen dan mijn oude, waardoor ik er waarschijnlijk ook makkelijker mee rij, als ze lekkerder zitten... Maar ja, ga dan geld uitgeven aan iets wat eigenlijk helemaal niet hoeft 8)7

Annash
Blogger

Berichten: 26535
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:01

Ze mogen er niet lager op punten, je mag gewoon zonder rijden. Dus als dat je voorkeur heeft, gewoon lekker doen. :)

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:04


Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:21

Hoeft niet meer inderdaad, mogen ze ook geen rekening mee houden.
Ik was ook een van de eerste die ze in de prullenbak heeft gesmeten, wat een ondingen vind ik handschoenen om mee te rijden.
Je heb wel eens het idee gehad, dat die oudere juryleden het waarderen als je het nog wel doet. Maar dan vind ik dat ik zelf maar beter moet rijden als dat het verschil moeten maken tussen die 6 en die 6,5.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:22

Je mag zonder handschoenen starten. Dat deed ik ook altijd, maar heb er toch regelmatig een opmerking op mijn protocol over gehad. Of het ging over dat ik geen handschoenen aan had ‘waar zijn je handschoenen?’ Of over de kleur - ik reed met zwarte. Om van het gedoe af te zijn, heb ik toch maar witte handschoenen gekocht. Heb gekozen voor hele dunne van Roeckl

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:26

Melzazu schreef:
Ze mogen er niets van vinden maar heb wel eens gehoord dat er wel persoonlijke voorkeuren zijn. Of je dat dan punten kost vraag ik me af. Dat zou niet moeten mogen. Hooguit misschien 1 punt minder voor verzorging. Maar laatst had ik dat al bij 2 verschillende jury’s op dezelfde dag bij de 1 een 7 en bij de ander 8 terwijl ik volledig “traditioneel” was dus ja zeg het maar.

Gewoon lekker doen wat goed voelt. Als je lekkerder rijdt zonder dan rij je in het algemeen zeer waarschijnlijk een betere proef dan dat je met handschoenen aan rijdt.


Verzorging gaat dan ook niet alleen om jouw kleding en het paard gewassen of gevlochten. Het gaat ook om de conditie van het paard, dus ook de bespiering enzovoorts. Daar zou nog wel wat meer op gelet mogen worden zelfs, want voor het wassen en eventueel vlechten vind ik een cijfer echt onzin en meestal geven juryleden iedereen hetzelfde cijfer tenzij er echt iets 'fout' is. Terwijl het dus eigenlijk bij een te dik of te dun paard of slechte bespiering een lager cijfer hoort te zijn.

Ts, het is niet verplicht dus gewoon rijden hoe jij het het fijnste vindt. Ik rijd zelf juist altijd met handschoenen en nog steeds met witte want vind zelf donkere juist niet mooi staan. Voor mensen met een onrustige hand zijn witte niet zo slim want het valt meer op, maar iedereen mag zelf kiezen.
Net als plastron, die heb ik nog steeds om want vind ik netter als zonder haha

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:27

Witte was sowieso al niet verplicht in de tijd dat je nog wel handschoenen moest. Om van het gezeur af te zijn die toen ook gekocht, maar het hoefde niet.

Nu rij ik altijd met handschoenen, mijzelf ook aangeleerd toen ik wedstrijden ging rijden en sindsdien nooit meer zonder.
heeft ook voordelen, in de winter lekker warm, in de zomer geen bebloede handen bij het meppen van dazen :D

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:36

Ik heb door ziekte enorm zwakke huid waarbij ik al tot bloedends toe open kan liggen door stappen aan de lange teugel :') Of zelfs zonder paard in de buurt, dus ik kan echt niet zonder. Hele leven al niet haha, soms zelfs handschoenen aan met hond uitlaten want ook daar hetzelfde probleem, net als kn de tuin werken haha :+

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 12:09

Pytje schreef:
Je mag zonder handschoenen starten. Dat deed ik ook altijd, maar heb er toch regelmatig een opmerking op mijn protocol over gehad. Of het ging over dat ik geen handschoenen aan had ‘waar zijn je handschoenen?’ Of over de kleur - ik reed met zwarte. Om van het gedoe af te zijn, heb ik toch maar witte handschoenen gekocht. Heb gekozen voor hele dunne van Roeckl


Hier ben ik dus ook bang voor inderdaad. :') Ik heb ook al geen knotten in de manen (want korte Freiberger-coupe) en wil er ook niet helemaal uitzien alsof ik verdwaald ben :o

Nou ik twijfel nog maar even door... Zal er waarschijnlijk van afhangen of ik voor zaterdag nog bij een ruitersportzaak kom, want heb al wel besloten dat ik dan nieuwe wil...

Dank voor de reacties, ik lees uit jullie ervaringen in elk geval dat hoewel het toegestaan is om zonder handschoenen te starten, dat nog niet echt ingeburgerd / 'mainstream' is.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:14

Er zijn er zat hoor zonder. Zo bijzonder is het echt niet meer, dus ik zou echt niet alsnog handschoenen gaan halen omdat je er onzeker van wordt. Je rijdt fijner zonder en dat ene punt op verzorging zou het verschil niet moeten maken als je de uitzondering hebt die er iets over wil zeggen zonder dat het mag.

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:53

Sinds het rijden met handschoenen niet meer verplicht is, heb ik deze ook de prullenbak in gegooid en start zonder problemen (tot nu toe) zonder handschoenen :D

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:10

Volgens mij was wit wel verplicht vroeger.....misschien in de tijd van ben hur maar zeker wel verplicht.

Maar als het niet meer hoeft..........dan lijkt mij dat duidelijk.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:27

Ik ben ook team zonder, zelfs als het vriest. Ik heb ze dus ook meteen in de wilgen gehangen toen het niet meer hoefde, wat een verademing! Vind het ook niet storend.

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:31

Zonnetje81 schreef:
Volgens mij was wit wel verplicht vroeger.....misschien in de tijd van ben hur maar zeker wel verplicht.

Maar als het niet meer hoeft..........dan lijkt mij dat duidelijk.

Heeeel vroeger weet ik niet, maar net na Ben Hur :+ stond er in de reglementen "een paar handschoenen" en stond daar geen kleur bij :)

wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:35

ik rijd altijd zonder handschoenen, dus ook op wedstrijd. Ja het ziet er misschien "anders " uit, maar ik rijd nooit met die dingen, dus op wedstrijd vind ik dat ook niet fijn haha!

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:36

Ik vind het niet netjes zonder. Ook starten in allemaal verschillende kleuren vind ik niet mooi. Noem mij maar ouderwets of traditioneel :+
Ook heb ik nog nooit in zomertenue gestart. Altijd een jasje aan, ook met 25+ gr
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 02-04-24 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:37

DuoPenotti schreef:
Zonnetje81 schreef:
Volgens mij was wit wel verplicht vroeger.....misschien in de tijd van ben hur maar zeker wel verplicht.

Maar als het niet meer hoeft..........dan lijkt mij dat duidelijk.

Heeeel vroeger weet ik niet, maar net na Ben Hur :+ stond er in de reglementen "een paar handschoenen" en stond daar geen kleur bij :)


Edit
Even terug gezocht
Kom dit tegen uit 2002

Citaat:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas;
- een wit, beige of geel overhemd of dressuurblouse;
- een witte, beige of gele rijbroek;
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas;
- een paar handschoenen;
- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen;
- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed; voor ponyruiters is uitsluitend in de klassen Z1 en Z2 een hoge hoed of bolhoed toegestaan.


Dat laatste artikel meende ik toch van dat dat ook voor paarden zo was...

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:59

Klopt DP, de kleur is al heel erg lang niet meer verplicht, of misschien zelfs wel nooit geweest.

Ik vind als persoon zonder handschoenen niet mooi, als jury maakt het me echt niets uit als iemand daar blij van wordt om zonder te rijden, lekker doen.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:22

Gewoon niet doen als het fijner rijd toch! Ik rijd al jaren met zwarte handschoenen, ik ben een ramp met wassen en dit is gewoon praktisch. En ik word er steeds makkelijker in, vanaf de L1 krijg je geen punten meer voor verzorging. Vooral bij slecht weer of kou ga ik echt niet meer wassen. Beetje spray in de staart, borstel over de witte benen en een schapenvacht over zijn kont! Die van mij scheit zich anders toch onder in de trailer...

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:31

Het gaat mij ook niet zozeer om dat ene puntje voor verzorging, ik rij niet voor niets een BB-proef, het gaat niet om de punten...
Maar het gaat mij meer om de uitstraling in het algemeen, ik vind het wel leuk als "men" (jury maar ook anderen) ons een knappe combinatie vindt :D Maar ja, dat is dus inderdaad onzekerheid/ego gerelateerd...

Ik vind het leuk om jullie reacties te lezen maar ben er zelf nog niet uit, haha. Als ik naar de foto van MerleSimone kijk denk ik, ja, mét handschoentjes had ik waarschijnlijk wel mooier gevonden. En ben bang dat ik dat dus van mijzelf ook vind als ik mezelf terugzie op foto's.
Ik ga vanavond in elk geval maar eens met mijn oude handschoenen trainen en dan kijken of ik me er echt aan stoor of dat het eigenlijk wel meevalt.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:48

Ik denk dat als zowel jij als je paardje je prettig voelt dat je de beste uitstraling hebt.
Ik vind handschoentjes niet persee mooier. Dat is dus ook een kwestie van smaak. Maar comfort telt ook mee toch? Maar als je te onzeker bent van je keuze kan dat ook nadelig werken.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Geen handschoenen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:50

Het mag zonder, en als je het fijner vindt rijden... waarom niet?
Liever blote handen en een fijner beeld dan handschoenen en minder fijn rijden. Aftrek mogen ze je er niet op geven want het mag zonder.