Halsstrekken constanter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Halsstrekken constanter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 21:04

Hoi ik ben inmiddels met mijn pony 4x B dressuur gestart. Nu krijg ik elke keer bij Halsstrekken de opmerking “constanter”. Ik snap dat ze willen dat ze laag blijft lopen ipv wat op en neer. Iemand tips om dit beter te krijgen, dus hoe rijtechnisch dit op te lossen?


Afbeelding

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Halsstrekken constanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:21

Halsstrekken is een mooie oefening, het laat vaak zien of een paard in echte nageeflijkheid loopt of in een houding. Bij echte nageeflijkheid zoekt een paard de hand op en volgt deze. Het is dus eigenlijk niet anders dan normaal rijden, maar met een langere teugel. Je contact zou niet moeten veranderen. Het probleem ligt dus waarschijnlijk in je aanleuning. Hoe is je aanleuning in de rest van je proef en rijden?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:33

Hmmm, er zit een kant aan de oefening die het baaie moeilijk maakt.
Het is een ontspanningsoefening.
"Ontspannen kan niet op commando" - dus laat de oefening zien hoe ontspannen je dier is.

Wat ten eerste kan helpen is: 'vaak doen'. Om de gedachte te bepalen: iedere twee, drie rondjes een lange of korte zijde.
En daarna is het aan de orde: hoe reageert je dier als je de teugels weer iets meer in contact neemt...?

Ik zeg 'iets meer contact'. (Drie gram in je hand oid.)
Ernest van Loon trainde zijn paarden om nageeflijk en wel aan de lange teugel te lopen: het paard houdt de teugel 'op spanning', de snoet is ter hoogte van de pols (voorknie).
Van harte aanbevolen, maar wel moeilijk.
En wat in de proef wordt gevraagd is eenvoudiger: volgt je dier je hand naar voor om daarna 'omdat het fijn is' laag te blijven.
Volgens mij mag er in de proef een subtiele boog ontstaan bij het halsstrekken.

En de vraag is dus wat er gebeurt als je een beetje drijft en dat subtiele boogje uit de teugels haalt.
(Als in: hoe meer het dier reageert met spanning en /of jij je hand zou gebruiken om een houding af te dwingen, hoe groter de kans dat het halsstrekken matig gaat.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-11-23 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:35

Op team by Jill staan wel mooie filmpjes.

Met hals strekken moet een paard zijn spieren rekken.... Dit moet dus getraind worden (vaak komen ze ook terug in tempo, dit legt ze ook heel mooi uit waarom dit is, en dat ze dus vaak zelf ook wat kleiner gaat draven bij het wat langer /lager instellen van de hals.)

Zelf kun je ook niet in 2 dagen de split of spagaat... Dus gewoon regelmatig oefenen en je paard rechtrichten, zowel horizontaal als verticaal en de basis voorwaarden goed voor elkaar zien te krijgen.

Les nemen lijkt me zeer zinvol met zulke vragen :-)

Team by Jill kan ik je ook echt aanbevelen.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 23:21

Ik ga het zeker met mijn volgende dresssuurles ook de instructeur vragen voor advies. Maar was al vast even benieuwd _/-\o_