Heel Veel Bixie Vragen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 20:12

Dag lieve mensen!
Omdat ik steeds heel veel kan leren van jullie kennis, en we samen nu eenmaal heel erg veel meer weten dan ik in mn eentje; een aantal vragen!.

Ik ben bekend met de wedstrijdsport, ieder weekend gaan we op concours, in de breedtesport, verschillende paarden, verschillende niveaus, maar altijd in de reguliere breedtesport. Nu wil een meisje van 5 met mijn pony Bixie gaan rijden, en daar heb ik dus helemaal geen kaas van gegeten. Ik weet dat ze mag pas starten vanaf 6 jaar, ze wordt bijna 6. Mijn pony is 27.

Heel veel ervaring dus met van alles; van wassen thuis en de knotjes erin, tot op pad met de trailer, ermee in de file staan, hoe je paard onder weg te verzorgen etc etc. Maar die Bixie.....

Een aantal vragen:
- heb je voor Bixie een startkaart nodig? Een KNHS lidmaatschap? Allebei?
- hoe werkt het promoveren? Kun je winnen/winstpunten halen/verliespunten halen?
- kun je met meerdere ponys starten, of heb je dan voor de verschillende dieren verschillende passen nodig?
- moet je lid zijn van een vereniging?
- hoe schrijf je je in? werkt dat net zoals de reguliere wedstrijdsport?
- en natuurlijk; geef alle tips die je kwijt wilt, waarvan je denkt dat ik ze gebruiken kan!

Edit; extra info!

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:24


Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 23:39

Heeft er iemand nog leuke toevoegingen?

Rocco_Love12

Berichten: 545
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: In het veen

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 00:24

Bixie is al vanaf 4 jaar :Y) Over een paar weken gaat mijn dochtertje namelijk beginnen **\O/** De ruiter is alleen een lidmaatschap nodig van de KNHS voor 27.50 en via daar kan er een bixiepaspoort aangevraagd worden. Er is geen lidmaatschap nodig van een rijverening en er mag met meerdere pony's gestart worden. Inschrijven gaat het zelfde als regulier. Er bestaat iig geen winspunten systeem en mogen ze zelf bepalen in welke klasse ze starten geloof ik. Verder ben ik zelf nog zoekende naar tips en tricks :D

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 07:43

Ik ben Bixie jury! Daar nog vragen voor?

Op het Bixie protocol staan bij elk figuur 4 onderdelen waar op gelet wordt.
Als aan het criterium voldaan wordt krijgt het ruitertje daar een kruisje.
Bijvoorbeeld: De ruiter geeft de juiste hulpen
Als er geen kruisje komt, dan moet er (op een positieve manier) vermeld worden waarom niet. Iets als 'probeer iets eerder te sturen' of 'handjes lager houden'

Het idee achter de kruisjes (en geen cijfers) is dat er minder competitie is (zou) moeten zijn..
In de praktijk wordt toch vaak als eerste gekeken naar 'hoeveel kruisjes heb ik'.
Het protocol wordt dan amper bekeken. Gelukkig is het een stuk verbeterd, eerst had je het proevenboekje nodig om te weten waar een kruisje voor stond.

Mijn tips
Moedig aan om niet te vergelijken met anderen maar concentreer je op de tips
Mochten er kinderen begeleid worden voelt dat een beetje oneerlijk, omdat zelf rijden natuurlijk veel moeilijker is. De jury kijkt echt wel of de ruiter zelf rijdt. Maar vergelijken is echt lastig.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:15

Kun je de bixieproeven ergens inzien?

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:32

secricible schreef:
Kun je de bixieproeven ergens inzien?


Inloggen op MijnKNHS, dan zie je een tabje F-proeven en Bixie&Friends

Lolali1
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-21

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:48

Ik volg even. Mijn kindjes van 4 en 7 starten over 2 weken ook de eerste keer een pony leiden proef (doen ze niet overal) op onze lieve shet. Ze kunnen prima op de pony hobbelen als ik ermee wandel maar echt rijden kan ik het niet noemen, dus ik hoop dat een pony leiden proef dan een leuk laagdrempelig begin is.
Iemand daar nog tips voor?
En weet iemand of je die pony leiden proeven ook aan een halster mag doen of moet het echt met een hoofdstel en bitje?

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:05

Pony leiden is kindje naast de pony en mama in het midden van de baan. (Of aan de zijkant).

Is met hoofdstel en zadel en dan een bitstukje met halstertouw om te leiden.
Kind moet netjes cap op en in 'tenue'.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:11

Tatyana schreef:
Pony leiden is kindje naast de pony en mama in het midden van de baan. (Of aan de zijkant).

Is met hoofdstel en zadel en dan een bitstukje met halstertouw om te leiden.
Kind moet netjes cap op en in 'tenue'.


Edit: ik loop achter :o

Je hebt inderdaad pony leiden en de laagste proeven mogen met begeleiding, dus kindje erop en begeleider er naast.

Mijn tips bij het begeleiden zijn:
Kindje ontspannen er op, wel proberen te laten concentreren (dus niet met alles om de ring bezig zijn, maar met de pony en de proef).
Oppassen dat je als begeleider niet teveel inwerkt op de pony, dus kindje zelf de overgangen en figuren laten rijden.

Let op dat het touw op een prettige en veilige manier aan het bit zit. Dus niet aan 1 bitring. Longeerstukje is een goede tip.

Bij het pony leiden geldt hetzelfde voor het touw.
Kindje mooi rechtop en kordaat lopen, niet te afwachtend. Lijkt me trouwens nog best moeilijk! Beetje eigenwijze Shet kan toch een heel eigen plan gaan maken bij zo'n activiteit..

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:34

Hier nog iemand met ervaring met bixie.

Ik organiseer in Udenhout (Brabant) bixiedagen en mijn dochter rijdt zelf ook bixie. Dus bij vragen mag je me altijd benaderen.

Ik moet bekennen dat bij onze bixies meer dan de helft geen lidmaatschap bij de knhs heeft. Dit is eigenlijk alleen maar geldklopperij. Er wordt nl. niets bij de knhs geregistreerd.

Inschrijven gaat hier in de regio vrijwel altijd per mail maar kan ook via mijnknhs.

Vaak zit er een (verkleed)thema aan wat de meeste kids heel erg leuk vinden. Die komen dan helemaal in stijl (inclusief gepimpte pony) naar zo'n bixiedag. Erg leuk!

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:35

Je kunt het bixieboekje ook bij Agradi bestellen.

Lolali1
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:36

Moeten de kindjes bij de laagste proeven echt al kunnen lichtrijden?

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:37

Nee hoor. Ik zie er bij ons genoeg op zitten die gewoon zo'n bokriempje mee vasthouden en de ouders de pony letterlijk rondsturen.
Het is echt heel laagdrempelig.

Lolali1
Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-21

Re: Heel Veel Bixie Vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:54

Oh top. Dank!