Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
oji schreef:Skala is in mijn ogen enigszins een trap, geen absolute. Het geeft handvaten. Aan bv takt en losgelatenheid werk ik wel tegelijktijdig. Als je paard op 2 teugels gaat en loslaat in het lijf zal het taktmatig beter gaan lopen. Net zoals rechtrichten en verzamelen vaak hand in hand gaan naar steeds een stapje meer. Maar werken aan rechtrichten (en dan bedoel ik niet recht lopen maar echt rechtrichten en verzameling zoals het in het skala is bedoeld) als takt, ontspanning, aanleuning en impuls niet op orde zijn, is in mijn ogen een zinloze exercitie.
En in die zin is het voor mij een trap, dat als ik een trede omhoog ga, bv door veel te gaan schakelen om de impuls te verbeteren, check ik eerst hoe ver ik kan gaan met het schakelen dat ik wel de voorgaande basisvoorwaarden behoudt. Dus niet maar zo ver naar voren en terug als kan, maar eerst een stapje schakelen, en als in die stap de takt, losgelatenheid en aanleuning voor elkaar blijven, dan pas een tandje meer schakelen en zo meer en meer aan de impuls.
Net zoals schouderbinnenwaarts. Eerst werken met beetje schoudervoor en als je daarin alles voor elkaar houdt, dan een stapje meer richting schouderbinnenwaarts. Dus als je een trede kwijt raakt, eerst in die oefening die trede weer vinden en pas als dat daar is weer een stapje verder.
Ik bedoelde ook te zeggen dat TS NIET bezig is met de schouder voor de voorhand te plaatsen om haar paard recht te krijgen, maar dat wel zou moeten doen.
Caira schreef:Helaas is dat ook iets wat je veel ziet bij “nieuwe” methodes (die vaak gewoon oude wijn in nieuwe zakken zijn): er is een stap 1 die inspeelt op de vraag van een bepaalde markt, vaak mensen die ergens vastlopen en op zoek gaan naar iets om die impasse te doorbreken en in sommige gevallen naar een soort heilige graal en ontwikkelen daarin een tunnelvisie voor die methode waar ze zelf niet vanaf durven te wijken. Daarin zie je inderdaad heel vaak dat er een basis is, maar na die basis is er niks meer, want dat is niet waar die (vaak commerciële) methodes op gericht zijn. Die cateren voor de onzekere eigenaar die niet op eigen initiatief aan de slag durft of kan, niet voor mensen die in wezen gewoon weten waar ze mee bezig zijn en alleen een extra paar ogen nodig hebben vanaf de grond of vanaf een afstandje.Ik heb er lang over nagedacht of ik dit ging posten want het laatste wat ik wil is collega’s afkraken, maar ik denk dat het best fijn is om te sparren of mijn bevindingen ‘hout snijden’. Er komen steeds meer 4d instructeurs bij en ik ben onvoldoende bekend met de methode om er echt een mening over te vormen. Alleen nu krijg ik soms mensen die bij een 4d instructeur gelest hebben en door welke reden dan ook daarna bij mij terecht komen of tegelijk bij 2 instructeurs willen lessen. Dat laatste doe ik al niet meer omdat de door mij gebruikte inzichten en die van 4D zo verschillend zijn dat ze in mijn ogen niet naast elkaar gebruikt kunnen worden. In het eerste geval zie ik voornamelijk paarden met weinig tempo, weinig schoudervrijheid, veel stuwen en ruiters met een zwaartepunt ver naar voren. Nu volg ik op Facebook ook mensen die al langer via deze methode trainen en het valt mij (en anderen) op dat er geen ‘stap 2’ is. Als je naar het scala kijkt dan komt na het evenwicht de draagkracht en de verzameling en ik heb nog niemand gezien die daarnaartoe aan het werken is. Mensen die al meerdere jaren zo trainen zie ik nog steeds aan dat vwnw werken en eerlijk gezegd raak ik daarvan in de war. Want wat is het ‘einddoel’ wanneer is je paard genoeg in balans om door te gaan naar die oprichting? Ook bij dit paard op bovenstaande video zie ik een paard wat in mijn bewoording: met de voorbenen de grond in gereden wordt. Door het stuwende achterbeen en het vele gewicht voor worden bochten hopeloos ingewikkeld en gaat het tempo steeds weer omlaag. Ik heb paarden in mijn lessen gezien die enkel nog met het hoofd omlaag en volledig afgesloten rondjes konden lopen. Waarna we eerst meerdere maanden aan het mentale stuk moesten werken om ze weer reactief en happy te krijgen. Hoe graag ik me ook in andere methodes verdiep, van deze krijg ik echt geen hoogte, en ik ben bang juryleden ook niet als ze dit in de ring krijgen.
Janneke2 schreef:Plantje15 schreef:Ik vind het een commercieel goed opgezette methode. Het is iets waar je vrij simpel een visueel resultaat mee krijgt. Paarden een beetje laten rondsloffen met lange hals is nu eenmaal niet zo moeilijk te bereiken.
Klopt.
Heel makkelijk.
Maar niet het doel.
Zoals ik meldde in de post in reactie op Oji - je kunt op verschillende manieren over dressuur denken.
En wat mij in dit topic opvalt: hoe slecht mensen kijken en lezen.
Uiteraard 'wat de boer niet kent, dat vreet hij niet' is je goed recht.
Maar zoals de boer bij wie ik jaren gestaan heb zei:
'Als je er niets van af weet, hoe kun je er dan een mening over hebben...?'
Bijvoorbeeld het promoten van de kiepbeweging van de ribkorf.
Iemand beweerde 'deze instructrice helpt je niet om de kwaliteit van de voltes te verbeteren'.
... pardon?
Wat dacht je van deze instructie, dan?
(En nee, het is niet hetzelfde als inwerken op de schouders...)
Even goede vrienden 'als je er niets mee hebt', maar beoordeel wel wat je ziet - niet wat je uit gewoonte denkt te moeten zien.
Zertab schreef:Ik heb een minuut van je filmpje gekeken en als dit 4D dressage is, (...)
- paard moet impuls vanuit achter hebben en niet op de voorhand lopen. Dus motor vanuit achter aan!
Citaat:- buiten teugel eraan, die zorgt bijvoorbeeld in de volte voor begrenzing
Citaat:- binnenteugel licht kneden om wat buiging te vragen
Citaat:- overgangen rijden zodat paard beter reageert op beenhulpen
Citaat:Wat ik dus zie in jouw filmpje is een niet voorwaarts paard wat onmogelijk kan gaan zakken met de hals.
Citaat:maar probeer wel aan je houding te werken. Rechtop
mce schreef:TS, weet niet wanneer je wedstrijden gaat rijden, maar dat is de beste graad meter voor jou of je goed bezig bent.
ga je bij de KNHS rijden, of zijn er wedstrijden speciaal voor 4DD ruiters
Janneke2 schreef:Ik zie veel minder snelheid dan bij mijn stalgenoten, maar in het filmpje wel een verend paard.
En een hals die van tijd tot tijd keurig 'valt'.
Citaat:Janneke2 schreef:In de remontezit zit je niet rechtop. En volgens Caprilli en alle goede springinstructeurs: de verlichte zit zet een paard niet op de voorhand.
Nits schreef:Bedankt voor je analyse. Je hebt goed gezien dat haar voorhand niet direct voor haar achterhand staat. Het interessante hieraan is dat om haar voorhand direct voor haar achterhand te plaatsen hier juist lengtebuiging voor nodig is. Het doel van haar buik naar buiten drukken is dat ze holler wordt aan de binnenkant en haar lengtebuiging wordt gestimuleerd. Zie onderstaande post.
https://www.facebook.com/37156226656663 ... UQjYiXeKl/
Verder wat betreft de takt, schrijft Karin Leibbrandt: “Uit biomechanisch onderzoek blijkt dat het meer dragen van de achterhand niet zo zeer gaat over dat er meer gewicht in kilo's naar de achterhand gaan, maar dat het achterbeen langer op de grond blijft staan. In absolute zin gaat er dan geen extra gewicht naar de achterbenen, maar omdat de achterbenen langer aan de grond staan dragen ze langer gewicht. Er wordt dus in de tijd gezien WEL meer gewicht gedragen”
https://www.facebook.com/37156226656663 ... Kne8ac4El/
Janneke2 schreef:Een goede verlichte zit doet dat inderdaad niet nee. Er is echter een verschil tussen voorover hangen en in verlichte zit gaan. Voorover hangen is geen kunst, in verlichte zit gaan wel en ik zie op de beelden van TS toch echt eerder iemand die voorover hangt met ronde schouders, vaak haar balans wat verliest, daardoor onrustige benen krijgt en niet de juiste (gewichts)hulpen kan geven. Dan kun je imo beter "gewoon" blijven zitten, dus rechtop, dan dat je in verlichte zit (of in de hippere term 'remontezit') gaat en eerst zorgt dat je die verlichte zit onder de knie krijgt voordat je er allerlei andere dingen bij probeert te doen, zoals voltes rijden.Zertab schreef:maar probeer wel aan je houding te werken. Rechtop
In de remontezit zit je niet rechtop. En volgens Caprilli en alle goede springinstructeurs: de verlichte zit zet een paard niet op de voorhand.
Earth schreef:Ik vind het op die eerste keer rijden nog helemaal niet verkeerd hoor, natuurlijk is het wennen aan elkaar. Hier zie ik vooral een paard wat nog niet goed voorwaarts is waardoor jij ook niet lekker in balans kunt blijven, dat is een logische wisselwerking. Behalve haar halshouding vind ik haar hier niet veel anders lopen, ik mis echt in al het beeldmateriaal een actief paard.
Elisa2 schreef:Ts, ik snap dat je heel erg je best doet.
Op de filmpjes ligt het zadel niet goed. Daarom kun je al niet goed zitten. Verder is het belangrijk om eerst goed en onafhankelijk te leren zitten voordat je meer wilt gaan doen. Het is goed dat je niet je balans wilt houden aan de teugels.
Ik zou je willen aanraden om een instructeur irl te laten komen die jou zitlessen aan de longe kan geven. Waarbij je het beste een halstertouw (om de hals) of bokriempje kan gebruiken om je balans te houden. En om er een goede zadelmaker bij te halen.
Vergeet voor de rest even alles, dat zijn allemaal stappen waar jullie nog niet aan toe zijn. Je paardje is echt super braaf.