Wie Denkt er Mee? Horse Agility, of iets anders voor Dikzakjes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Wie Denkt er Mee? Horse Agility, of iets anders voor Dikzakjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 22:40

Hoi! Ik ben Gabriella, ik ben 38 jaar oud, en het trotse Penny-meisje van Bob en Wieke, mijn twee Haflingers.
Ik ben veel te dik om paard te rijden. Met mijn 100 kilo kan ik natuurlijk ECHT niet op mijn paard gaan zitten, en dat doen we dan ook niet. (Ik hoef geen reacties over dat dat best kan, ik vind met 100 kilo op mijn paard zitten in geen enkel geval een goed idee). Ik zeik mezelf niet af, hoor, ik ben hartstikke lief en leuk, maar wel dik. Punt.

Ik heb al heel lang niet meer gereden, en eigenlijk mis ik het niet echt. Ik ben iedere dag bezig met mijn paarden, en de 27-jarige Wieke is al met pensioen. Mijn bijrijdster rijdt mijn 21-jarige Bob nu in het M2, en we hopen einde van de zomer te kunnen promoveren naar het Z1.

Ik zou het ontzettend leuk vinden om zelfs iets te doen met mijn paard(en), in competitieverband. Ik vind het vreselijk leuk om dagjes weg te gaan met mijn paard(en), zoals de reguliere concoursen die we nu doen. Bob rent ook altijd blij de trailer op, en stapt er vrolijk weer af als we er zijn, rondkijkend wat we nu weer voor leuks gaan doen. Ik wil hem graag fit en gelukkig houden, dus een qua dragen minder fysiek belastende sport zou voor hem ook heel leuk zijn als hij straks langzaamaan uit de dressuursport terugtrekt.

Bij het topic over Working Equitation zag ik iemand een opmerking maken die mij triggerde; Zou er ook WE bestaan aan de hand haha? Of word het dan horse agility?. Ik ging verder zoeken op Horse Agility, en kwam op een site uit (https://www.hippago.nl/horse-agility/) waar onder het kopje Iedereen kan Meedoen vermeld staat dat Horse Agility, dus behendigheid aan de hand, ook in competitieverband bestaat. Is er iemand die dit doet? Of heeft iemand verschrikkelijk leuke ideeën voor sporten met, maar naast je paard? Ik heb een eigen trailer, kan veel tijd vrijmaken, en geld is geen reden om iets wel of niet te doen.

Kom maar op met je brainstormpjes!

larissa96
Berichten: 591
Geregistreerd: 15-11-10
Woonplaats: Zaanstad

Re: Wie Denkt er Mee? Horse Agility, of iets anders voor Dikzakjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 23:08

Ik heb ook wel eens naar agility wedstrijden in NL gekeken, maar kon daar nooit zo veel wijzer van worden. Ik weet wel dat Priscilla van Seaside Horse adventures af en toe wat organiseert.

Ik volg nu ook iemand uit Frankrijk die ook in die trant bezig is, maar volgens mij heet het daar net anders. Wel heb je er daar dus wedstrijden in, mocht iemand weten waar je dit in NL hebt hoor ik dat heel graag! https://fb.watch/k1e18WNe_T/

Ik ben zelf nu geëindigd bij trail in hand in de western, omdat je daar wel wat makkelijker en meer aan wedstrijden mee kan doen. Heb dat alleen uiteindelijk nooit gedaan :')

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 23:13

Je topic deed me denken aan dit:
fenijro_tani @ [WN-ITP] Wedstrijd In hand trail met Tess
Ik weet verder niks van die discipline. Maar daarin mag elk paard meedoen. Dus misschien leuk om eens te proberen. Iets anders wat je ook aan de hand kan doen is dressuur aan de lange teugel. Dus dat is dressuur alleen dan loop je ernaast ipv erop. Wat larissa hierboven dus ook al zegt.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 23:16

larissa96 schreef:
Ik heb ook wel eens naar agility wedstrijden in NL gekeken, maar kon daar nooit zo veel wijzer van worden. Ik weet wel dat Priscilla van Seaside Horse adventures af en toe wat organiseert.

Ik volg nu ook iemand uit Frankrijk die ook in die trant bezig is, maar volgens mij heet het daar net anders. Wel heb je er daar dus wedstrijden in, mocht iemand weten waar je dit in NL hebt hoor ik dat heel graag! https://fb.watch/k1e18WNe_T/

Ik ben zelf nu geëindigd bij trail in hand in de western, omdat je daar wel wat makkelijker en meer aan wedstrijden mee kan doen. Heb dat alleen uiteindelijk nooit gedaan :')


Dank je wel voor je uitgebreide reactie, leuk! Trail in Hand, ik ga daar eens naar kijken!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 23:18

Jorex schreef:
Iets anders wat je ook aan de hand kan doen is dressuur aan de lange teugel. Dus dat is dressuur alleen dan loop je ernaast ipv erop. Wat larissa hierboven dus ook al zegt.


Bestaat dit in competitieverband?

SeaSide

Berichten: 2330
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Wie Denkt er Mee? Horse Agility, of iets anders voor Dikzakjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 05:30

Op jaar basis hebben wij inderdaad 4 onderlinge Horse Agility wedstrijd (met daarin ook een soort jaarlijkse kampioenschap van het seizoen).

Naast de Horse Agility hebben we ook 1 vrijheidsdressuur wedstrijd, die voor bijns iedereen toegankelijk is (leven 1 is 5 oefeningen, waar je met voetje geven & wijken aan de hand bijvoorbeeld al 2 heb).

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 06:43

Waarom perse in competitieverband?

Ik doe TREC en (extreme) Trail aan de hand, begin dit jaar meegedaan aan een WE clinic met lange lijnen. En in september doe ik mee met een oefencross aan de hand.

Verder fietsen we, wandelen, schrik/ traningsparcours, daagjes/ weekendjes weg.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 06:57

Omdat sommige mensen dat competitie verband leuk vinden? Dat kan en mag toch ook gewoon. Ik vind dat ook gewoon leuk, dus snap wel dat Ts het leuk zou vinden om zelf ook af en toe een wedstrijdje te kunnen lopen.
Ts, volgens mij bestaan er idd ook wedstrijden voor dressuur aan de lange teugel. Vroeger wel eens gezien iig.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wie Denkt er Mee? Horse Agility, of iets anders voor Dikzakjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:04

Probleem is dat je jezelf heel erg gaat beperken zodra je er een wedstrijd van wilt maken.

Verder dan Hand in Trail en Lange Lijnen/ Teugelen kom je dan niet.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:17

Maar dat je in iets wedstrijden wil doen betekent toch niet dat je niks anders ernaast kan doen? Ik doe allerlei dingen met mijn paard, maar doe maar in 1 discipline mee aan wedstrijden.
Ts zegt zelf tijd, geld en motivatie te hebben, dus van beperken is toch geen sprake?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:29

Zoals ik het las zoekt ze ander tijdverdrijf, wat ook in competitieverband gedaan kan worden.

Ja dat kan betekenen dat ze 10 nieuwe disciplines zoekt waarvan er 1 toevallig een wedstrijdvorm heeft, maar zo lees ik het niet.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27978
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Wie Denkt er Mee? Horse Agility, of iets anders voor Dikzakjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:47

In de westernsport heb je niet alleen de In Hand Trail, maar ook de Showmanship. Waar bij de In Hand Trail wordt gekeken naar de behendigheid van het paard en het foutloos een parcours afleggen, ligt de focus bij de Showmanship op de begeleider. Jij showt je paard en laat die op z'n mooist zien. Dit doe je door cirkels, lijnen en overgangen te laten zien die precies in harmonie zijn, en die op de kleinste hulpen worden uitgevoerd. Ik vind het een heerlijk onderdeel, maar het is een 'love it or hate it' dingetje in de westernsport :D Hier kun je zien wat het inhoudt, en je kunt het dus met elk paard doen. De WRAN is een ruitervereniging waar alle rassen welkom zijn, mocht je het inderdaad competatief willen gaan doen. Het lijkt doodsimpel, maar het is retemoeilijk :D

In Hand Trail: https://www.youtube.com/watch?v=PNcAnbUbzDc
Showmanship: https://www.youtube.com/watch?v=5ZV7FpuYk0M

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 19:08

SeaSide schreef:
Op jaar basis hebben wij inderdaad 4 onderlinge Horse Agility wedstrijd (met daarin ook een soort jaarlijkse kampioenschap van het seizoen).

Naast de Horse Agility hebben we ook 1 vrijheidsdressuur wedstrijd, die voor bijns iedereen toegankelijk is (leven 1 is 5 oefeningen, waar je met voetje geven & wijken aan de hand bijvoorbeeld al 2 heb).


Dat klinkt leuk! Waar kan ik meer informatie vinden?

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 19:10

Onali schreef:
Waarom perse in competitieverband?

Ik doe TREC en (extreme) Trail aan de hand, begin dit jaar meegedaan aan een WE clinic met lange lijnen. En in september doe ik mee met een oefencross aan de hand.

Verder fietsen we, wandelen, schrik/ traningsparcours, daagjes/ weekendjes weg.


Ik vind het extra motiverend in competitieverband, en we houden ervan als team (bijrijdster, haar moeder, ik, coach) om in competitieverband bezig te zijn. Zo kan ik ook mee doen :-).

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 19:11

Onali schreef:
Probleem is dat je jezelf heel erg gaat beperken zodra je er een wedstrijd van wilt maken.

Verder dan Hand in Trail en Lange Lijnen/ Teugelen kom je dan niet.

Geen sprake van beperking hoor, juist een toevoeging aan alles wat we al ondernemen. ;-)

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 19:13

Rije schreef:
In de westernsport heb je niet alleen de In Hand Trail, maar ook de Showmanship. Waar bij de In Hand Trail wordt gekeken naar de behendigheid van het paard en het foutloos een parcours afleggen, ligt de focus bij de Showmanship op de begeleider. Jij showt je paard en laat die op z'n mooist zien. Dit doe je door cirkels, lijnen en overgangen te laten zien die precies in harmonie zijn, en die op de kleinste hulpen worden uitgevoerd. Ik vind het een heerlijk onderdeel, maar het is een 'love it or hate it' dingetje in de westernsport :D Hier kun je zien wat het inhoudt, en je kunt het dus met elk paard doen. De WRAN is een ruitervereniging waar alle rassen welkom zijn, mocht je het inderdaad competatief willen gaan doen. Het lijkt doodsimpel, maar het is retemoeilijk :D

In Hand Trail: https://www.youtube.com/watch?v=PNcAnbUbzDc
Showmanship: https://www.youtube.com/watch?v=5ZV7FpuYk0M


Ik ga hier eens uitgebreid voor zitten, dank je wel voor je positieve en uitgebreide reactie!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 00:24

Ik ben er, na het onderzoeken van verschillende opties, uit dat ik Horse Agility wil gaan doen met mijn Bob.

Waar kan ik terecht voor een agenda met competities? Ik zie dat er wedstrijden zijn online, maar ik vind het juist zo leuk om op stap te gaan met de paarden, andere stallen aan te doen, en op andere plekken te competiteren.

SeaSide

Berichten: 2330
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Wie Denkt er Mee? Horse Agility, of iets anders voor Dikzakjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:29

28 oktober hebben wij Halloween Agility in Callantsoog bij LR & PC Callinghe.

10 december bij Buchepalus (winter Agility). Beide in Noord-Holland