Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:30

Ik zou een beetje bang zijn voor een soort omstanderseffect wat dat betreft. Als een dierenarts het gevraagd wordt, maar niet eerlijk wil of durft te zijn en denkt dat is aan de instructie, en die denkt weer dat is voor de zadelpasser, en die weer.. Enz enz. Uiteindelijk is er dan niemand die er wat van zegt en ook op wedstrijd kan diegene dan nog steeds punten rijden. Dan zou het de KNHS sieren als zij als dé nationale paardenbond het voortouw en de verantwoordelijkheid nemen

DuoPenotti

Berichten: 29679
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:00

XladyX schreef:
Ik zou een beetje bang zijn voor een soort omstanderseffect wat dat betreft. Als een dierenarts het gevraagd wordt, maar niet eerlijk wil of durft te zijn en denkt dat is aan de instructie, en die denkt weer dat is voor de zadelpasser, en die weer.. Enz enz. Uiteindelijk is er dan niemand die er wat van zegt en ook op wedstrijd kan diegene dan nog steeds punten rijden. Dan zou het de KNHS sieren als zij als dé nationale paardenbond het voortouw en de verantwoordelijkheid nemen

Dat lijkt me stug. Dat zij allen zouden liegen als je om een eerlijke mening vraagt.
Nee dat geloof ik niet.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:40

daffodil schreef:
Enzo-Ollie helder, dank voor je toelichting!

Serendipity1 maar jij blijft aangeven dat een paard er last van heeft, hoe concludeer je dat dan? Als zelfs de dierenarts zegt van niet, dan kun je toch als toeschouwer niet zo uit je hoofd ter plekke bedenken dat een paard ergens last van heeft? Dat is simpelweg onmogelijk.

Ja ben ik met je eens. Dat maakt het ook zo'n lastige discussie. Ik denk dat de oplossing 'm zit in de richting van uit de buurt blijven van twijfelgevallen, zodat je nooit uit hoeft te gaan van een mankement dat moet indiceren dat je paard hinder ondervindt of niet. Maarja, pas dat maar eens toe.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:44

DuoPenotti schreef:
XladyX schreef:
Ik zou een beetje bang zijn voor een soort omstanderseffect wat dat betreft. Als een dierenarts het gevraagd wordt, maar niet eerlijk wil of durft te zijn en denkt dat is aan de instructie, en die denkt weer dat is voor de zadelpasser, en die weer.. Enz enz. Uiteindelijk is er dan niemand die er wat van zegt en ook op wedstrijd kan diegene dan nog steeds punten rijden. Dan zou het de KNHS sieren als zij als dé nationale paardenbond het voortouw en de verantwoordelijkheid nemen

Dat lijkt me stug. Dat zij allen zouden liegen als je om een eerlijke mening vraagt.
Nee dat geloof ik niet.


Ik denk niet dat de mensen die hun paard overbeladen om een eerlijke mening gaan vragen. Het gaat in dit topic (laat ik maar weer eens ontopic gaan) juist over omstanders die ongevraagd advies geven. In dit geval op wedstrijd, dus de organisatie en jury's.

Ik ben het ermee eens dat het de KNHS zou sieren als ze die rol op zich nemen.

DuoPenotti

Berichten: 29679
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:45

Serendipity1 schreef:
Ik denk niet dat de mensen die hun paard overbeladen om een eerlijke mening gaan vragen. Het gaat in dit topic (laat ik maar weer eens ontopic gaan) juist over omstanders die ongevraagd advies geven. In dit geval op wedstrijd, dus de organisatie en jury's.

Ik ben het ermee eens dat het de KNHS zou sieren als ze die rol op zich nemen.

bijzondere aanname....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:46

DuoPenotti schreef:
Serendipity1 schreef:
Ik denk niet dat de mensen die hun paard overbeladen om een eerlijke mening gaan vragen. Het gaat in dit topic (laat ik maar weer eens ontopic gaan) juist over omstanders die ongevraagd advies geven. In dit geval op wedstrijd, dus de organisatie en jury's.

Ik ben het ermee eens dat het de KNHS zou sieren als ze die rol op zich nemen.

bijzondere aanname....

Er moet meer aangestuurd worden op zelfregulatie.
Dat men beter gaat begrijpen dat paarden uiterst kwetsbaar zijn en dat paardrijden nu eenmaal een sportieve bezigheid is waar je zelf echt fit voor moet zijn.

Dus wil je rijden? Dan moet je zelf heel hard aan de bak.
Wil je jezelf liever niet inspannen, dan niet rijden.
Dat mag echt veel zwart witter.

DuoPenotti

Berichten: 29679
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:51

Ik ken zware mensen die fitter zijn dan slanke, dus die vlieger gaat niet op....

Ik ken lange mensen top fit, toch passen ze niet in het zadel.

Oke een dikker iemand achter op de lepel hoort ook niet.
Maar niet fit persoon die wel in het zadel past, wat is daar het probleem?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:55

DuoPenotti schreef:
Ik ken zware mensen die fitter zijn dan slanke, dus die vlieger gaat niet op....

Ik ken lange mensen top fit, toch passen ze niet in het zadel.

Oke een dikker iemand achter op de lepel hoort ook niet.
Maar niet fit persoon die wel in het zadel past, wat is daar het probleem?


Wanneer je zelf niet fit bent moet je niet gaan rijden.

paardrijden is een sport, een paard is geen stoel.

DuoPenotti

Berichten: 29679
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:57

Niet mee eens dus.
Ja wel dat hij geen stoel is natuurlijk. :D

Maar tussen rijden en rijden zit nogal een verschil natuurlijk.
Niet fit is zoveel omvattend, dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld een paard stoort.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:01

DuoPenotti schreef:
Niet mee eens dus.
Ja wel dat hij geen stoel is natuurlijk. :D

Maar tussen rijden en rijden zit nogal een verschil natuurlijk.
Niet fit is zoveel omvattend, dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld een paard stoort.


Het gros van de ruiters zit het paard in de weg.
Ik weeg nagenoeg niks en zou dus misschien niks hoeven doen om op het paard te kunnen rijden.
Vanaf de buitenkant ziet het er dan prima uit:

Maar als ik niet soort is mijn core stability veel minder.
Haal ik het paard eerder uit balans.

Waarom ben je het er eigenlijk niet mee eens dat een ruiter zelf ook in vorm moet zijn voordat ze op het paard stappen?

DuoPenotti

Berichten: 29679
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:07

Omdat ik van mening ben dat je niet altijd schade rijd. En professionals dit echt wel melden als ze dat bemerken. En mensen dat ook echt wel vragen.

Terwijl andere hier rare aannames doen, vandaar mijn reactie. Waarop jij weer reageert.

Tango1979

Berichten: 2529
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:35

Serendipity1 schreef:
Ik denk niet dat de mensen die hun paard overbeladen om een eerlijke mening gaan vragen. Het gaat in dit topic (laat ik maar weer eens ontopic gaan) juist over omstanders die ongevraagd advies geven. In dit geval op wedstrijd, dus de organisatie en jury's.

Ik ben het ermee eens dat het de KNHS zou sieren als ze die rol op zich nemen.


Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik vraag het juist absoluut WEL aan mijn dierenarts, osteo en instructeur. En vraag daarbij of ze super eerlijk willen zijn.

Ik heb overgewicht, maar ben klein. Dus qua gewicht inclusief kleding en zadel blijf ik ruim onder de 20% en wrs ook wel onder de 15%.

Ik heb een paard wat met gemak een 18 inch zadel kan hebben (groter ook nog wel).

Mijn vorige paard was een stuk kleiner en "ieler" en daar het ik 1x op concours een opmerking op m'n coupon gehad. Iets met beter de beweging volgen. Was ik het helemaal mee eens (toen was ik op m'n zwaarst) en dat heeft me echt gemotiveerd om een aantal kg af te vallen. Maar dat was duidelijk zat hoor, die opmerking.

Maar om te zeggen dat zware ruiters geen eerlijke mening vragen, vind ik een enorme aanname!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:27

Tango1979 schreef:
Serendipity1 schreef:
Ik denk niet dat de mensen die hun paard overbeladen om een eerlijke mening gaan vragen. Het gaat in dit topic (laat ik maar weer eens ontopic gaan) juist over omstanders die ongevraagd advies geven. In dit geval op wedstrijd, dus de organisatie en jury's.

Ik ben het ermee eens dat het de KNHS zou sieren als ze die rol op zich nemen.


Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik vraag het juist absoluut WEL aan mijn dierenarts, osteo en instructeur. En vraag daarbij of ze super eerlijk willen zijn.

Ik heb overgewicht, maar ben klein. Dus qua gewicht inclusief kleding en zadel blijf ik ruim onder de 20% en wrs ook wel onder de 15%.

Ik heb een paard wat met gemak een 18 inch zadel kan hebben (groter ook nog wel).

Mijn vorige paard was een stuk kleiner en "ieler" en daar het ik 1x op concours een opmerking op m'n coupon gehad. Iets met beter de beweging volgen. Was ik het helemaal mee eens (toen was ik op m'n zwaarst) en dat heeft me echt gemotiveerd om een aantal kg af te vallen. Maar dat was duidelijk zat hoor, die opmerking.

Maar om te zeggen dat zware ruiters geen eerlijke mening vragen, vind ik een enorme aanname!


Ja oke, ik had mijn statement wat minder kort door de bocht moeten formuleren. Mijn excuses als ik lomp overkwam. Wat ik bedoel:
Stel, een ruiter vraagt een mening. Dan is het antwoord ofwel:
--> Ik vind je niet te zwaar,
--> Ik vind je wel te zwaar.

Bij niet te zwaar; geen problemen. Bij wel te zwaar kan de ruiter in kwestie (tijdelijk) stoppen met rijden. Als hij/zij dat niet doet, gaat de ruiter dus door met rijden. Over die gevallen heb ik het. Ik verwacht dat diegene niet oneindig om meningen blijven vragen, vooral niet als het antwoord is "je bent te zwaar in mijn ogen" en degene niet zijn gewicht wil of kan aanpassen.

Dus in jouw geval vraag je een mening, maar doe je er ook wat mee. Je viel af, en daarmee was het weer oke. Wat gaat er mis bij de mensen die te zwaar of te lang toch op wedstrijden verschijnen?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 18:57

Zolang er geen wetenschappelijk sluitend bewijs is waar de grens moet liggen qua lengte/gewicht, is hier niet op te handhaven.

paars

Berichten: 5583
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:10

Al een tijd niet meer gestart maar er waren vroeger aan het einde van de proef onderdelen als: houding en zit, geredenheid in het algemeen….daar kan je als jury denk ik wel een opmerking kwijt als je vindt dat de ruiter door zijn/haar lengte, houding, gewicht het paard belemmert? Met een bijbehorend cijfer?
Of is dat er niet meer?

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:16

Wintu schreef:
Geweldige post, helemaal mee eens. Het paard trekt in sommige situaties aan het kortste eind, omdat men de gevoelens van de ruiter niet wil kwetsen. Ik vind dat best kwalijk, die pony heeft geen stem en moet het maar ondergaan, terwijl iedereen willens en wetens weg kijkt, triest eigenlijk. En dat de KNHS dat hoog houdt, met alle ogen zo op de sport gericht momenteel, is onbegrijpelijk.


Precies; de paardensport in het algemeen ligt zo onder vuur op het moment dat het wegkijken van de grote organisaties; het niet willen nemen van maatregelen die dierwelzijn bevorderen, het ontzien van de gevoelige zieltjes van mensen die te weinig compassie hebben met hun of het paard en alleen maar voor de punten, prijzengeld, rozetten etc etc rijden, dat ze uiteindelijk zichzelf de nek omdraaien.
Van een kritische blik in de spiegel, het aanpassen van 'statuten en reglementen' van 'zoals het altijd is geweest naar de huidige tijd' en toekomstbestendig (diervriendelijker) maken worden ze niet slechter, alleen maar beter.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 19:33

Het lastige is dat het zo moeilijk feitelijk meetbaar is, maar ik vind het tenenkrommend dat er zoveel mensen de paarden"sport" beoefenen zonder in de verste verte een sportief lichaam te hebben. (En dan doel ik uiteraard niet op mensen met een fysieke aandoening!)
Ik ben van mening dat mensen die geen gezond bmi hebben niet zouden moeten rijden.

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:34

Viennanova schreef:
Zolang er geen wetenschappelijk sluitend bewijs is waar de grens moet liggen qua lengte/gewicht, is hier niet op te handhaven.


gewicht is wel onderzoek naar gedaan, daar komt die 20% regel vandaan

DuoPenotti

Berichten: 29679
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:02

Maar hoeveel ruiters zullen inclusief tuig echt die 20% aantikken?

Er van uitgaande dat je als stevig persoon niet op het meeste ranke paard gaat zitten.
Maar ook een waar 600 kg een gezond gewicht voor is.

Dat is 120 kilo!
Ik ken ze niet.
Misschien jullie wel. Maar ik niet.

Of word er al snel gedacht dat iemand die dikker is dan het oog graag wil zo zwaar is?

Persoonlijk denk ik dat het belangrijker is of iemand ook in het zadel past.
Daar niet teveel druk op de lepel geeft.
En dat is bereft lengte en gewicht denk ik een goed criterium.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:12

Ik ken wel ruiters van 100+ kilo op paarden van 450 - 500 kg.
Ik weet niets van die berekeningen, maar iedereen met gezond verstand kan zien dat het niet ok is.

DuoPenotti

Berichten: 29679
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:28

Dat is uiteraard veel te veel. :j

Maar wat ik me wel afvraag hoe weet jij hun gewicht?

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:46

Ik ben het er helemaal mee eens dat daar een regel voor zou moeten komen. Of op zijn minst, dat de jury in vrijheid wordt gesteld om een opmerking te mogen maken hierover.

Ik ben zelf ook te zwaar (90 kg) en ik rij op het moment ook niet. Ik moet van mezelf terug naar 75 kg voor ik überhaupt weer op een paard mag stappen. Mijn paard weegt 500 kg en ik zit dus nog altijd onder de 20%, maar ik vind het niet eerlijk naar mijn paard toe. Gelukkig is hij ook erg blij als menpaard :j.

Ik zie veel te vaak mensen met overgewicht op een te klein paard (of überhaupt op een paard) maar het lijkt wel alsof men dat niet wíl zien...

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:21

Mogen onhandige ruiters ook niet meer paardrijden? Of beginnende ruiters? Die zitten hun paard ook in de weg. Is welzijn dan ook in her gedrang?

Er geen wetenschappelijk onderbouwde zwart-witte grens wanneer welzijn in gedrang is, noch een sluitende definitie van wat welzijn is. Kijk alleen al hier op bokt hoe de meningen verschillen. Hoe wil je daar een duidelijke, eerlijke lijn in gaan trekken? Ik vind hier dus geen rol voor de KNHS weggelegd, behalve dan aangeven op het protocol als een proef niet netjes wordt gereden en misschien wat meer informatie over richtlijnen rondom lengte en gewicht bieden.

En, als de veelal vrijwilligers op het wedstrijdterrein mensen moeten gaan aanspreken op dit soort dingen mogen ze wel een pak weerbaarheid- en agressie trainingen kado krijgen, want ik denk dat de reacties niet mals zullen zijn. Dat kan ervoor zorgen dat het veel lastiger wordt mensen te vinden.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:24

Nikass schreef:
Ik ken wel ruiters van 100+ kilo op paarden van 450 - 500 kg.
Ik weet niets van die berekeningen, maar iedereen met gezond verstand kan zien dat het niet ok is.


Ik ken er ook meer dan het me lief is. Mensen met broekmaat 54 op een haflinger, dames van 180cm+ met flinke obesitas (en met deze lengte ben je heel snel ruim over 100 kilo heen) op kleine warmbloeden. Maar al die ruiters komen nooit op wedstrijd :+

Op wedstrijd heb ik dit jaar welgeteld 1 wat vollere deelnemer gezien en die zag er zeker niet uit als iemand van 120 kilo.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:35

DuoPenotti schreef:
Dat is uiteraard veel te veel. :j

Maar wat ik me wel afvraag hoe weet jij hun gewicht?


Mensen zijn daar soms best open over. Eén meisje vertelde uit verdediging dat ze al was afgevallen, van 112 naar 102 kg
Een ander is een ex top sporter, slecht afgetraind, die altijd op de manege op een paard wilde rijden wat echt niet verantwoord was. Uiteindelijk móest er wel wat van gezegd worden, waarbij eerst voorzichtig is gevraagd hoe zwaar ze dan was?

Ook kende ik een manegeruiter die zelf aangaf niet op de lichtere/kleinere paarden te willen rijden omdat ze zichzelf daarvoor te zwaar vond. De manege eigenaar veronderstelde dat ze toch niet zo zwaar was? (ze was niet zo heel groot), maar ze gaf aan dat hij dat verkeerd inschatte, ze woog 85 kg. In haar geval dus geen 100+, maar werd wel ingedeeld op de E pony's en kleine paarden.

Op pensionstal zie ik ruiters waarvan ik het gewicht niet weet, maar die overduidelijk niet "een beetje stevig" zijn, maar obese. Veelal zie je die op Tinkers of haflingers.
Sinds kort iemand op een groot, maar heel jong, net ingereden, paard. Dat vind ik dus ook echt verschrikkelijk. Paard is volop in de groei en nog niet in balans.