Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:41

Daffodil:
Ik neem jou ook persoonlijk niks kwalijk he :) Je hebt je als jury te houden aan de reglementen van de KNHS, dat is niet meer dan logisch.

Ik vind alleen het door mij hierboven geposte reglement op meerdere manieren uitlegbaar. Elke vorm van ruwe behandeling is uitdrukkelijk verboden, staat er letterlijk. Wat mij betreft kan "ruwe behandeling" ook betekenen dat je een veel te zware ruiter, of een ruiter die doorrijdt op een onregelmatig paard, of een ruiter die zijn bit als flosdraad gebruikt, uitsluit. (Net zoals je zou doen bij andere vormen van ruwheid zoals bloed, teveel zweepgebruik etc) Daar wordt in de juryopleiding blijkbaar van gezegd dat niet te doen, en daar heb je je als jury dan aan te houden. Ik vind wel dat het punt in het reglement dan wel heel erg smal wordt bekeken, en dat vind ik geen goede zaak gezien hoe erg onze sport (terecht!) onder het vergrootglas ligt als het gaat om dierenwelzijn.

Dat het in de praktijk weinig voorkomt, dat vind ik alleen maar fijn om te horen :j Dat betekent echter niet dat je er als KNHS niet open naar moet blijven kijken.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:03

Nee hoor, ik trek het me ook niet aan want ik leg alleen uit dat een jury gebonden is....en of ik het daarmee eens ben is de vraag maar ik ben wel echt een enorme tegenstander van woest commentaar bij kinderen maar ook volwassenen kunnen kwetsbaar zijn.

Vergis je niet, niet iedereen is in staat om tegen een ander iets op een zodanige manier te zeggen dat een ander er iets mee kan. Dat is een gave. Het is tegenwoordig oh zo makkelijk om van alles te roepen, vooral op internet, en dat gebeurt, mensen worden genadeloos afgeslacht online maar zouden deze mensen in real life tegen zo iemand aanlopen, wil ik het nog wel eens zien of iemand dan ook zo'n mening klakkeloos tegen iemand anders verkondigt. Dat gebeurt namelijk niet. En weet je, dat hoort ook niet. Je mag een mening hebben, maar die hoef je niet altijd overal te verkondigen. Ben je in functie, kun je daar iets mee maar ook dan zijn de middelen beperkt.

En voor iedereen die vindt dat de KNHS daar meer mee zou moeten, bied je aan......ze schrijven elk jaar cursussen uit. Jurylid, toezichthouder, alles kan. Maar dat houdt ook in dat je je vrije tijd moet opofferen voor de sport en daar zelf een beetje plezier uit wil halen terwijl je er amper voor betaald wordt. Dat zorgt ervoor dat het jurycorps er vooral niet op zit te wachten om als een politieagent op te moeten treden. En die excessen waar iedereen het over heeft, die komen gewoon amper voor.

Als mensen zich willen misdragen, doen ze dat thuis, op training maar in de regel niet in de wedstrijdbaan. Zo slim zijn ze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:06

Nadinetjuhh schreef:
Relaxed schreef:

Maar juist die feiten zijn er niet, zo lang je niet paard en ruiter op de weegschaal of langs een meetlint kunt zetten :n


Dan weten we dus wat er moet gebeuren als mensen t zelf niet willen handhaven toch? Vind t absurd dat de paarden eronder zouden moeten leiden omdat mensen niet tegen commentaar kunnen. Man up for once please


Haha en jij denkt dat dit ooit gaat gebeuren? :')

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:16

Relaxed schreef:
Haha en jij denkt dat dit ooit gaat gebeuren? :')


Met pijn in mijn hart moet ik hier helaas op antwoorden: Nope ;(

LWDaisy

Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:55

daffodil schreef:
Dat is niet aan jou te beoordelen. Je mag alleen beoordelen wat er getoond wordt. Dus als een dier last heeft van degene die erop zit, is dat hetgene wat je omschrijft, zoals bijvoorbeeld:
Probeer meer mee te zitten in de beweging of beweging meer volgen.

Het is niet aan jou om te oordelen over hoe iemand eruit ziet, dat kun je ook niet beoordelen want daarvoor moet je meten en wegen. Dat gebeurt niet dus kun je er niets van zeggen. Sterker nog iemand die gewoon een normaal gewicht heeft, kan ook een paard gruwelijk in de weg zitten en daar geef je dit commentaar ook bij.

En weet je, in de praktijk komt dit echt helemaal niet zo vaak voor. Dat denkt iedereen maar, maar dat valt echt reuze mee. Vorige week een jongen in de ring met een pony, ja hij was te lang maar nee hij woog echt niets teveel want graatmager. Is het een mooi plaatje? Nee, maar hoezo moet ik daar iets van zeggen. Zolang hij het dier niet in de weg zit, meezit in de beweging, is de rest niet aan mij.

Ik heb ook wel eens een heel kleine volwassene in de ring op een joekel van een paard. Dat werkt ook niet en die ziet dat terug in de punten. Maar niet omdat ze "te klein" is, nee omdat ze haar paard niet bij elkaar rijdt. Dus het commentaar is niet amazone is te klein voor de grootte van het paard maar probeer paard meer aan elkaar te rijden.


Maar als de ruiter het zelf niet eerlijk beoordeelt, en als het niet aan de jury is om dat te doen - wie mag het dan wel doen?

Ik begrijp je hoor, ik heb je antwoorden gelezen en snap dat je als jurylid gebonden bent aan bepaalde regels - maar fair vind ik het niet. Fair tegenover de paarden, bedoel ik.
Ik bedoel daarmee niet dat je als jurylid maar lekker grof mag zijn, je hoeft niemand de grond in te boren - maar een kat een kat noemen is blijkbaar ook niet toegelaten.

Waarom zou je dat niet gewoon mogen/kunnen benoemen? Je kan zoiets ook op een vriendelijke manier aanbrengen. Makkelijk en leuk zal het niet zijn, en het zal vast nog moeilijker zijn als het over een jong ruitertje gaat - maar als we een vriendelijker beeld willen scheppen van onze sport, moeten we wel eerlijk kunnen zijn. Als de ruiter het zelf niet ziet, de lesgever het negeert en een jury er niks van mag zeggen - wie dan wel? Wie is dan de stem van de pony die te zwaar belast wordt, of in de weg gezeten wordt door iets wat niet zal/kan veranderen (bv. te grote ruiter)? Een ruiter die nog leert rijden zit ook in de weg, maar dat betert hopelijk wel na x aantal lessen. Krimpen doen we echter niet meteen. En iemand kan wel afvallen, maar zolang die echt te zwaar is (ik laat even in het midden wat dat nou exact betekent) voor die bepaalde pony/dat bepaalde paard, zou een jury daar wel iets van moeten mogen zeggen vind ik.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:08

Ik heb ooit (in een ver verleden) geschreven voor een internationaal jurylid. Een van de startende ruiters was echt veel te zwaar, hij was gefrustreerd dat hij hier niks over mocht zeggen. Ik heb toen o.a. op moeten schrijven; tegenwerkende zit en te ver voor of achter de massa. En paard kan niet genoeg tot dragen komen. Maar het probleem echt benoemen kon/mocht echt niet.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:11

LWDaisy schreef:
daffodil schreef:
Dat is niet aan jou te beoordelen. Je mag alleen beoordelen wat er getoond wordt. Dus als een dier last heeft van degene die erop zit, is dat hetgene wat je omschrijft, zoals bijvoorbeeld:
Probeer meer mee te zitten in de beweging of beweging meer volgen.

Het is niet aan jou om te oordelen over hoe iemand eruit ziet, dat kun je ook niet beoordelen want daarvoor moet je meten en wegen. Dat gebeurt niet dus kun je er niets van zeggen. Sterker nog iemand die gewoon een normaal gewicht heeft, kan ook een paard gruwelijk in de weg zitten en daar geef je dit commentaar ook bij.

En weet je, in de praktijk komt dit echt helemaal niet zo vaak voor. Dat denkt iedereen maar, maar dat valt echt reuze mee. Vorige week een jongen in de ring met een pony, ja hij was te lang maar nee hij woog echt niets teveel want graatmager. Is het een mooi plaatje? Nee, maar hoezo moet ik daar iets van zeggen. Zolang hij het dier niet in de weg zit, meezit in de beweging, is de rest niet aan mij.

Ik heb ook wel eens een heel kleine volwassene in de ring op een joekel van een paard. Dat werkt ook niet en die ziet dat terug in de punten. Maar niet omdat ze "te klein" is, nee omdat ze haar paard niet bij elkaar rijdt. Dus het commentaar is niet amazone is te klein voor de grootte van het paard maar probeer paard meer aan elkaar te rijden.


Maar als de ruiter het zelf niet eerlijk beoordeelt, en als het niet aan de jury is om dat te doen - wie mag het dan wel doen?

Ik begrijp je hoor, ik heb je antwoorden gelezen en snap dat je als jurylid gebonden bent aan bepaalde regels - maar fair vind ik het niet. Fair tegenover de paarden, bedoel ik.
Ik bedoel daarmee niet dat je als jurylid maar lekker grof mag zijn, je hoeft niemand de grond in te boren - maar een kat een kat noemen is blijkbaar ook niet toegelaten.

Waarom zou je dat niet gewoon mogen/kunnen benoemen? Je kan zoiets ook op een vriendelijke manier aanbrengen. Makkelijk en leuk zal het niet zijn, en het zal vast nog moeilijker zijn als het over een jong ruitertje gaat - maar als we een vriendelijker beeld willen scheppen van onze sport, moeten we wel eerlijk kunnen zijn. Als de ruiter het zelf niet ziet, de lesgever het negeert en een jury er niks van mag zeggen - wie dan wel? Wie is dan de stem van de pony die te zwaar belast wordt, of in de weg gezeten wordt door iets wat niet zal/kan veranderen (bv. te grote ruiter)? Een ruiter die nog leert rijden zit ook in de weg, maar dat betert hopelijk wel na x aantal lessen. Krimpen doen we echter niet meteen. En iemand kan wel afvallen, maar zolang die echt te zwaar is (ik laat even in het midden wat dat nou exact betekent) voor die bepaalde pony/dat bepaalde paard, zou een jury daar wel iets van moeten mogen zeggen vind ik.


Geweldige post, helemaal mee eens. Het paard trekt in sommige situaties aan het kortste eind, omdat men de gevoelens van de ruiter niet wil kwetsen. Ik vind dat best kwalijk, die pony heeft geen stem en moet het maar ondergaan, terwijl iedereen willens en wetens weg kijkt, triest eigenlijk. En dat de KNHS dat hoog houdt, met alle ogen zo op de sport gericht momenteel, is onbegrijpelijk.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:52

Ach zolang de KNHS zelf pony ruiters selecteerd voor teamNL die eigenlijk gezien hun lengte en/of gewicht passender zouden zijn op een paard hoef je van de KNHS niet veel te verwachten......

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:08

Bij hoop manege's is de 20% regel bij de manege paarden wel, ook bij verhuur/ritten, volgens mij is de FNRS daar een actie over begonnen toen. Zou de KNHS ook eens moeten doen

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:26

Denk dat er dan minder uit gestuurd worden dan je denkt.


Daarnaast moet dan ook een paarden weegschaal aanwezig zijn plus een dierenarts die vaststelt wat het gezonde gewicht van betreffende paard is.

Bouw niet eens meegenomen.
Weke lange rug of korte (niet te kort)
Stevige benen of lucifer houtjes met hypermobiele koten.

LWDaisy

Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:26

Wintu schreef:
Geweldige post, helemaal mee eens. Het paard trekt in sommige situaties aan het kortste eind, omdat men de gevoelens van de ruiter niet wil kwetsen. Ik vind dat best kwalijk, die pony heeft geen stem en moet het maar ondergaan, terwijl iedereen willens en wetens weg kijkt, triest eigenlijk. En dat de KNHS dat hoog houdt, met alle ogen zo op de sport gericht momenteel, is onbegrijpelijk.


Helemaal akkoord!
De paarden trekken idd aan het kortste eind. We laten het 12-jarige meisje met overgewicht gewoon verder hobbelen, terwijl we allemaal zien/weten dat de pony dat gewicht niet zonder issues kan ronddragen - want hey; het kind zou maar eens huilen als we er iets van zeggen.
Maar dat die pony lichamelijk ongemakken ervaart hierdoor, tot zelfs pijn toe - dat negeren we.
Idem voor dat kereltje dat duidelijk erg trots is op zijn leuke pony - hij is duidelijk groot voor zijn leeftijd, maar ach, hij is zo lief met zijn pony. Dat hij praktisch met het dier kan meelopen vanuit het zadel negeren we dan, want "ze zijn zo lief samen en het is nog maar een kind".

Waarom kijken we in deze gevallen alleen maar naar de gevoelens (het ego?) van de ruiter? (En dan specifiek: naar die van de jongere ruiter? Alsof een volwassen iemand niet gekwetst zou kunnen worden. Het gaat er niet om dat die volwassene beter zou moeten weten oid. Ofwel zijn we eerlijk - en lopen we daardoor het risico iemand te kwetsen - tegen iedereen; ofwel tegen niemand. Ik stem dat we eerlijker zijn naar de paarden toe.)

Waarom kijken we niet naar het welzijn van het bereden dier? Ongeacht de leeftijd van de ruiter. Dat zou op de eerste plaats moeten staan. Niet alleen vriendelijk rijden en vriendelijk omgaan met het paard, niet alleen letterlijk bloed van de zweep zien of een bepaald bit, maar ook het gevoeligere onderwerp, waar het hele topic van TS om draait: te lang/te zwaar.

En Daffodil, je hoeft niet iemand meteen op de weegschaal te gooien, of een meetstok naast een pony/paard te houden. De wedstrijdsport hoeft heus niet alleen voor het perfecte maatje te zijn! Gewoon een combinatie waarbij de verhoudingen tussen paard/pony en ruiter wat betreft lengte/gewicht niet zichtbaar storend is voor het paard/de pony. Dat is toch niet belachelijk veeleisend?
Sommige dingen zié je heus wel - zien we allemaal wel, behalve misschien degene die het van bovenop bekijkt :) Het gaat niet om een paar centimeter, een paar kilo. Het gaat om wat je ziet, en je ziet het als het te veel is.
Er zal altijd wel een grijze zone zijn, dus het zal idd nogal moeilijk in pasklare regeltjes te gieten zijn, maar is het fair voor het paard als iedereen dan daarom maar zwijgt? Omdat we niet kunnen terugvallen op paragraaf x, artikel y? Omdat we iemands gevoelens willen sparen?
We zouden beter de paarden sparen. Een ruiter kan op zoek gaan naar een ander paard - een paard kan zichzelf niet te koop zetten en een andere eigenaar/ruiter zoeken.

Dus echt: als de eigenaar/ruiter het niet zelf ziet.. als de omgeving het niet ziet en/of er niets van zegt.. als een lesgever zwijgt.. en dan ook nog de jury.. wie zegt het dan wel? Wie spreekt dan wel voor het paard?

Je hoeft niet te oordelen over hoe iemand eruit ziet - je oordeelt over hoe de combinatie eruit ziet, met oog op het welzijn van het paard op de allereerste plaats. Niet of het beest babyolie op z'n neus heeft of er 3 haren uit de staart steken, of dat de vest van de ruiter de verkeerde kleur heeft ten opzichte van de laarzen. Het is niet fair dat een jury, die toch professioneel is, zich kan verschuilen achter zoiets als "probeer meer mee te zitten in de beweging" terwijl het probleem overduidelijk ergens anders ligt?
Iemand een 6je geven omdat het paard lange manen heeft en die knippen voor dotjes, voor dat lokale dressuurwedstrijdje gewoon belachelijk is, en het paard daarom een mooie hoge hengstenvlecht heeft en verder om door een ringetje te halen is, en de ruiter ook netjes is - dat mag wel? :') Dat is "niet netjes?" :')
Maar de ruiter die overduidelijk 20kg te zwaar is voor zijn/haar paard, die vertellen we "probeer de beweging meer te volgen". Ja, dat is netjes gezegd. Daarmee heb je de ruiter niet gekwetst. Alleen wel l*llig voor het paard, want die ruiter gaat nu vol goeie moed nog meer rijden en het paard te zwaar belasten. Want het probleem is de beweging, niet de lengte/het gewicht.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:58

Als het echt allemaal zo'n drama zou zijn, zoals jullie hier schetsen, zouden deze pony's en paarden uitvallen......Ik heb zelf jarenlang met een hoog gewicht een paard gereden en dat paard heeft zijn gehele leven niets maar dan ook niets gemankeerd. Alles werd gecheckt met enige regelmaat en er is nooit iets aan de hand geweest. Was ik te zwaar? Ja. Was het "plaatje" niet zoals het hoort? Ook ja. Ben ik er ooit uitgestuurd? Nee natuurlijk niet want dat mag niet. En zit ik nu beter omdat ik lichter ben? Ook niet eens want ik heb alles opnieuw moeten leren en dat ging niet zonder slag of stoot. Zolangjij je paard/pony netjes de baan doorstuurt, die niet in de weg zit, normaal met je hand- en beenhulpen bent, kom je een heel eind en dat is volkomen prima. Degene die verder wil komen, komt er vanzelf achter dat er meer voor nodig is.

En dan zijn dit alleen maar de wedstrijden waar jullie over vallen.
Wat wil je dan doen met die hobbyist om de hoek die alleen maar een beetje buitenrijdt maar wel 30 kilo te zwaar is? Trek je die van zijn paard? Bel je de politie? Jullie trekken dit echt in mijn ogen wel heel ver door.

In het verleden heb ik hier echt meerdere discussies met dierenartsen over gehad, met mijn paardenbelang op het oog. Letterlijk was het antwoord; Als een paard die 25 kilo extra niet kan dragen, is ie niet geschikt als rijpaard......

En LWdaisy, ik snap je opmerking over knotjes en lange manen niet hoor, die gaat aan mij voorbij. Ik discrimineer paarden in de ring niet op uiterlijk, niet op verzorging en ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Ik vind het ook vreemd om dat hier erbij te halenwant ik begrijp je vergelijking niet. Overigens krijg je bij mij voor de verzorging standaard een 8. We oordelen overigens niet hoe de combinatie eruit ziet maar hoe de combinatie zich in de baan voorstelt. Uiterlijk is niet van belang, van belang is hoe de combinatie rijdt.

Enzo_Ollie

Berichten: 780
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:15

daffodil schreef:
Ik heb zelf jarenlang met een hoog gewicht een paard gereden en dat paard heeft zijn gehele leven niets maar dan ook niets gemankeerd.


Even binnenvallen in dit topic als een olifant in een porseleinen kast:
Mijn opa heeft heel z'n leven gerookt en is ook niet aan longkanker overleden.... sorry voor m'n opmerking maar dat is zo'n dooddoener -O-

Over kilo's praten vind ik lastig, want dat is per bouw zo verschillend. Bij de een gaat t naar de buik en valt t super op en bij de ander verdeelt het over heel het lichaam om het zo te zeggen. Ben je wat kleiner valt het vaak meer op dan als je langer bent.

Ik snap dat als je afvalt dat je een soort van opnieuw moet leren, maar op een gegeven moment kan je niet anders dan jezelf in de weg zitten en het lijkt mij dat een jury dat moet kunnen zien en daarvan wat moet kunnen en mogen zeggen. Of dat nou is of je te lang/klein/zwaar bent zou niet uit moeten maken.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:16

Maar waar ligt dan wel de grens Daffodil? Waar en wanneer moet er dan wél ingegrepen worden? Want ik denk dat iedereen wel een voorbeeld kent of heeft gezien (in het echt of op social media) waarbij het niet binnen de perken blijft en het duidelijk echt te lang of zwaar is. Dat iemand die geen wedstrijden rijdt niet gecontroleerd wordt zou niet moeten betekenen dat het nergens gebeuren moet of mag toch? Er zit nog een enorm gebied tussen "wat zwaarder/langer kan geen kwaad" en de ponypletter filmpjes van jaren terug. Moet je dan maar rekenen op sociale controle dat er wat van gezegd wordt, of als (landelijke/voorbeeld) instantie en duidelijk beleid hanteren?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:21

Enzo_Ollie schreef:
Even binnenvallen in dit topic als een olifant in een porseleinen kast:
Mijn opa heeft heel z'n leven gerookt en is ook niet aan longkanker overleden.... sorry voor m'n opmerking maar dat is zo'n dooddoener -O-

Over kilo's praten vind ik lastig, want dat is per bouw zo verschillend. Bij de een gaat t naar de buik en valt t super op en bij de ander verdeelt het over heel het lichaam om het zo te zeggen. Ben je wat kleiner valt het vaak meer op dan als je langer bent.

Ik snap dat als je afvalt dat je een soort van opnieuw moet leren, maar op een gegeven moment kan je niet anders dan jezelf in de weg zitten en het lijkt mij dat een jury dat moet kunnen zien en daarvan wat moet kunnen en mogen zeggen. Of dat nou is of je te lang/klein/zwaar bent zou niet uit moeten maken.


Ehhh ik praat dit hele topic al mee dus ik vind dat ik zo nu en dan ook best een persoonlijke noot mag laten vallen. Daarmee probeer ik alleen wat meer uitleg te geven aan waarom het niet zo zwartwit is als wat hier gezegd wordt. Vanuit de KNHS maar zeker vanuit de juryleden is dit nog niet zulke makkelijke materie. Het is niet te meten en wat je ziet, is niet altijd hoe het is.

Jammer dat je voorbij gaat aan alle posten hiervoor want die zijn een stuk inhoudelijker dan jouw opmerking over mijn opnieuw leren rijden. Heel jammer.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:24

XladyX schreef:
Maar waar ligt dan wel de grens Daffodil? Waar en wanneer moet er dan wél ingegrepen worden? Want ik denk dat iedereen wel een voorbeeld kent of heeft gezien (in het echt of op social media) waarbij het niet binnen de perken blijft en het duidelijk echt te lang of zwaar is. Dat iemand die geen wedstrijden rijdt niet gecontroleerd wordt zou niet moeten betekenen dat het nergens gebeuren moet of mag toch? Er zit nog een enorm gebied tussen "wat zwaarder/langer kan geen kwaad" en de ponypletter filmpjes van jaren terug. Moet je dan maar rekenen op sociale controle dat er wat van gezegd wordt, of als (landelijke/voorbeeld) instantie en duidelijk beleid hanteren?


Ik kan die grens niet stellen...en dat is denk ik ook precies het probleem in het algemeen. Die grens is niet vast te stellen want geef mij maar een voorbeeld en ik geef je er gelijk eentje die het tegendeel bewijst of in ieder geval aantoont dat die berekening mank gaat.

Het is van zoveel factoren afhankelijk, gewicht ruiter, lengte, bouw, manier van rijden, ervaring in rijden, gewicht paard, bouw paard, mate van africhting en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is gewoon simpelweg niet een sticker op te plakken met oh jij bent zwaarder dan dit of dat, dus jij mag niet meer paardrijden.......

Ik zou werkelijk waar niet weten hoe je zulke dingen vast zou moeten leggen en dan heb ik het inderdaad niet alleen over wedstrijden want prima dan blijft die ruiter weg van wedstrijden, maar rijdt wel gewoon door. Op dat buitenrij paard waar verder geen moer mee gedaan wordt dus nul komma nul spierkracht en dus wordt deze nog veel zwaarder belast dan dat wedstrijdpaard wat getraind wordt, buik- en rugspieren heeft en daardoor beter in staat is om het ruitergewicht te dragen.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:29

Wellicht dat er zoiets te zeggen valt als; je zadel lijkt jou niet te passen, of je zadel lijkt te lang voor je paard. Dat lijkt me toch wel mogelijk en met best veel zekerheid te zeggen?

Ongeveer 10 jaar terug ben ik eens op wedstrijd geweest met mijn vorige merrie. het zadel paste haar, maar paste mij totaal niet, doordat ik er niet inpaste. ik zag en merkte dit zelf toen helemaal niet. als ik nu terugkijk naar foto's schaam ik me rot. ik had het echt gewaardeerd als dat opgemerkt was!

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:31

Ik heb weleens een opmerking gemaakt over dat het zadel te klein was voor de ruiter.
Tja dat er geen groter zadel op kan, dat kan ik ook niet helpen natuurlijk. Feit is dat de ruiter gewoon niet in dat zadel paste. Eigenlijk gewoon niet op het hele dier, maar dat mag je niet zeggen natuurlijk.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:32

Ben ik helemaal met je eens hoor Daffodil, maar ik denk wel dat er een poging gedaan zou moeten worden vanuit de KNHS. Zij zetten toch vaak de norm voor een gros van de ruiters (even een voorbeeldje als er een nieuw hoofdstel wordt gekocht dat deze "alvast" voldoet aan de eisen voor later, of ze nou daadwerkelijk aan starten toekomen of niet).

Daarnaast blijft dressuur een jurysport, want hoe je het ook went of keert wat de 1 fijn vindt om te zien kan een ander jurylid juist als storend ervaren. Ook als ze precies dezelfde opleoding/cursus gehad hebben. Als startende combinatie wéét je dat de feedback deels getint is door het gevoel en de mening van de jury. Ik denk dat daarmee een jury ook zou moeten of mogen oordelen op wat zij vinden van een combinatie, ook qua passend zijn. Dat is dan net zo goed subjectieve feedback van de jury toch? Lastig is het wel maar als je start in de dressuur weet je dat je vraagt om feedback als combinatie en ik vind dat passend zijn daar ook bij thuishoort

Enzo_Ollie

Berichten: 780
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:33

daffodil schreef:
Ehhh ik praat dit hele topic al mee dus ik vind dat ik zo nu en dan ook best een persoonlijke noot mag laten vallen. Daarmee probeer ik alleen wat meer uitleg te geven aan waarom het niet zo zwartwit is als wat hier gezegd wordt. Vanuit de KNHS maar zeker vanuit de juryleden is dit nog niet zulke makkelijke materie. Het is niet te meten en wat je ziet, is niet altijd hoe het is.

Jammer dat je voorbij gaat aan alle posten hiervoor want die zijn een stuk inhoudelijker dan jouw opmerking over mijn opnieuw leren rijden. Heel jammer.


Ohh nee zo bedoelde ik dat zeker niet, sorry als dat wel zo overkwam. Ik weet dat ik zo kwam binnenvallen, vandaar mijn opmerking omdat ik wist dat het lomp was. :+
Ik bedoelde met die opmerking alleen omdat het bij jou goed ging, dat dat niet bij iedereen zo is.

Had een voorbeeld getypt van een vrouw die op een manege in de buurt les gaf en een jong paard reed. Haar bovenbenen waren groter dan haar zweetblad, heb haar verschillende keren zien lopen en dat paard liep niet goed. Niet super kreupel, maar ook niet zoals het hoort. Op de wedstrijden waar ik haar heb zien rijden is ze nooit uitgebeld (1x bij een onderlinge, maar dat een onderlinge oefencross incl. dressuur en de jury vond dat ie niet goed genoeg liep om te crossen, ik was toen schrijver en er is toen niks over haar gewicht gezet). Bedoel meer voor elke keer dat het goed gaat heb je ook weer tegenvoorbeelden.

Jij gaf aan dat als je afvalt je weer opnieuw alles moest leren, dat kan ik me juist heel erg voorstellen. Je bent iets op manier X gewend en als dat ineens anders ligt/zit dan kan manier X totaal verkeerd voelen (dat wil niet zeggen dat manier X verkeerd is). Ik was het juist helemaal met je eens daarin, daarom gaf ik ook aan dat ik het juist lastig vind om in kilo's te kijken om het zo te zeggen.

Maar een jury zou toch wel aan mogen geven dat ze zien dat je jezelf in de weg zit, of dat nou is omdat je te lang bent of te zwaar? Of juist te klein?

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is :)

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 17:38

daffodil schreef:
Als het echt allemaal zo'n drama zou zijn, zoals jullie hier schetsen, zouden deze pony's en paarden uitvallen......Ik heb zelf jarenlang met een hoog gewicht een paard gereden en dat paard heeft zijn gehele leven niets maar dan ook niets gemankeerd. Alles werd gecheckt met enige regelmaat en er is nooit iets aan de hand geweest. Was ik te zwaar? Ja. Was het "plaatje" niet zoals het hoort? Ook ja. Ben ik er ooit uitgestuurd? Nee natuurlijk niet want dat mag niet. En zit ik nu beter omdat ik lichter ben? Ook niet eens want ik heb alles opnieuw moeten leren en dat ging niet zonder slag of stoot. Zolangjij je paard/pony netjes de baan doorstuurt, die niet in de weg zit, normaal met je hand- en beenhulpen bent, kom je een heel eind en dat is volkomen prima. Degene die verder wil komen, komt er vanzelf achter dat er meer voor nodig is.

En dan zijn dit alleen maar de wedstrijden waar jullie over vallen.
Wat wil je dan doen met die hobbyist om de hoek die alleen maar een beetje buitenrijdt maar wel 30 kilo te zwaar is? Trek je die van zijn paard? Bel je de politie? Jullie trekken dit echt in mijn ogen wel heel ver door.

In het verleden heb ik hier echt meerdere discussies met dierenartsen over gehad, met mijn paardenbelang op het oog. Letterlijk was het antwoord; Als een paard die 25 kilo extra niet kan dragen, is ie niet geschikt als rijpaard......

En LWdaisy, ik snap je opmerking over knotjes en lange manen niet hoor, die gaat aan mij voorbij. Ik discrimineer paarden in de ring niet op uiterlijk, niet op verzorging en ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Ik vind het ook vreemd om dat hier erbij te halenwant ik begrijp je vergelijking niet. Overigens krijg je bij mij voor de verzorging standaard een 8. We oordelen overigens niet hoe de combinatie eruit ziet maar hoe de combinatie zich in de baan voorstelt. Uiterlijk is niet van belang, van belang is hoe de combinatie rijdt.


Dat je paard destijds geen schade had (of in jouw woorden, iets mankeerde) betekent niet dat hij/zij er geen hinder van heeft ondervonden.

Ik snap dat je als jury de richtlijnen van de KNHS volgt, maar ik ben benieuwd wat je vindt van het volgende:
Als jury ben je in contact met de KNHS en daarmee een van de personen die het huidige beleid ter discussie kan stellen. De KNHS (en jij daarmee ook) zijn ambassadeurs van de sport. Maakt dat het niet jullie taak om hier een standpunt over in te nemen?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:24

Serendipity1 schreef:
Dat je paard destijds geen schade had (of in jouw woorden, iets mankeerde) betekent niet dat hij/zij er geen hinder van heeft ondervonden.

Ik snap dat je als jury de richtlijnen van de KNHS volgt, maar ik ben benieuwd wat je vindt van het volgende:
Als jury ben je in contact met de KNHS en daarmee een van de personen die het huidige beleid ter discussie kan stellen. De KNHS (en jij daarmee ook) zijn ambassadeurs van de sport. Maakt dat het niet jullie taak om hier een standpunt over in te nemen?


Mijn paard liep niet anders toen ik zwaar was of toen ik lichter was. Dat was wel zo ongeveer de meest gestelde vraag van iedereen. Ik weet niet hoe je anders wil meten of een paard ergens last van heeft als ie nooit wat mankeert en bij het nakijken altijd goede checkups heeft.......Dan kan iemand wel roepen dat ie ergens last van heeft maar dat heeft ie niet want dan had je het ergens wel aan gemerkt toch? Als ie er hinder van ondervonden had, had er verschil moeten zijn toen ik ineens 55 kilo lichter was......dat verschil was er niet.

Helaas ben je als jury weliswaar een verlengstuk van de KNHS maar ben je niet degene die bepaalt wat er gebeurt. Dat is recentelijk weer bewezen doordat de KNHS de juryleden ineens de plicht opgelegd heeft om toezicht te houden. En begrijp me niet verkeerd,ik ben niet tegen het toezichthouden maar ik ben tegen het klakkeloos iets opleggen zonder dat daar grondig naar gekeken is. Ik ben destijds onderdeel geweest van de pilot tot toezichthouden en dat heb ik gedaan omdat ook ik vind dat het welzijn belangrijk is. Maar.....zodra ik zit te jureren, mag ik alleen beoordelen wat getoond wordt, niet wat ik er persoonlijk van vind. Ik vind er soms heel veel van maar dat houd ik voor mezelf. Kan ik zo nu en dan iets sturen in mijn opmerkingen op het protocol, allicht maar dan nog steeds is het de vraag of de ruiter er iets mee doet. Dat is niet aan mij, dat is bijvoorbeeld een taak van de instructie.

Die wordt in dit hele verhaal buiten beschouwing gelaten, maar daar ligt in mijn ogen een grotere taak weggelegd dan bij de jury. Die beoordeelt alleen de proef.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:56

daffodil schreef:
Serendipity1 schreef:
Dat je paard destijds geen schade had (of in jouw woorden, iets mankeerde) betekent niet dat hij/zij er geen hinder van heeft ondervonden.

Ik snap dat je als jury de richtlijnen van de KNHS volgt, maar ik ben benieuwd wat je vindt van het volgende:
Als jury ben je in contact met de KNHS en daarmee een van de personen die het huidige beleid ter discussie kan stellen. De KNHS (en jij daarmee ook) zijn ambassadeurs van de sport. Maakt dat het niet jullie taak om hier een standpunt over in te nemen?


Mijn paard liep niet anders toen ik zwaar was of toen ik lichter was. Dat was wel zo ongeveer de meest gestelde vraag van iedereen. Ik weet niet hoe je anders wil meten of een paard ergens last van heeft als ie nooit wat mankeert en bij het nakijken altijd goede checkups heeft.......Dan kan iemand wel roepen dat ie ergens last van heeft maar dat heeft ie niet want dan had je het ergens wel aan gemerkt toch? Als ie er hinder van ondervonden had, had er verschil moeten zijn toen ik ineens 55 kilo lichter was......dat verschil was er niet.

Helaas ben je als jury weliswaar een verlengstuk van de KNHS maar ben je niet degene die bepaalt wat er gebeurt. Dat is recentelijk weer bewezen doordat de KNHS de juryleden ineens de plicht opgelegd heeft om toezicht te houden. En begrijp me niet verkeerd,ik ben niet tegen het toezichthouden maar ik ben tegen het klakkeloos iets opleggen zonder dat daar grondig naar gekeken is. Ik ben destijds onderdeel geweest van de pilot tot toezichthouden en dat heb ik gedaan omdat ook ik vind dat het welzijn belangrijk is. Maar.....zodra ik zit te jureren, mag ik alleen beoordelen wat getoond wordt, niet wat ik er persoonlijk van vind. Ik vind er soms heel veel van maar dat houd ik voor mezelf. Kan ik zo nu en dan iets sturen in mijn opmerkingen op het protocol, allicht maar dan nog steeds is het de vraag of de ruiter er iets mee doet. Dat is niet aan mij, dat is bijvoorbeeld een taak van de instructie.

Die wordt in dit hele verhaal buiten beschouwing gelaten, maar daar ligt in mijn ogen een grotere taak weggelegd dan bij de jury. Die beoordeelt alleen de proef.


Ik kan me niet voorstellen dat dat voor een paard niet een significant verschil is, 55 kg minder gewicht.

Misschien een brutale vraag, maar zou je het weer doen, met je oude gewicht te paard gaan? Of denk je achteraf, oei, dat had ik nooit moeten doen. Want ik neem aan dat je dus met een goede 100+ te paard stapt. Hoe kijk je daar achteraf tegen aan, vind je het ok dat de KNHS daar nooit een punt van heeft gemaakt?

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:11

daffodil schreef:
Serendipity1 schreef:
Dat je paard destijds geen schade had (of in jouw woorden, iets mankeerde) betekent niet dat hij/zij er geen hinder van heeft ondervonden.

Ik snap dat je als jury de richtlijnen van de KNHS volgt, maar ik ben benieuwd wat je vindt van het volgende:
Als jury ben je in contact met de KNHS en daarmee een van de personen die het huidige beleid ter discussie kan stellen. De KNHS (en jij daarmee ook) zijn ambassadeurs van de sport. Maakt dat het niet jullie taak om hier een standpunt over in te nemen?


Helaas ben je als jury weliswaar een verlengstuk van de KNHS maar ben je niet degene die bepaalt wat er gebeurt. Dat is recentelijk weer bewezen doordat de KNHS de juryleden ineens de plicht opgelegd heeft om toezicht te houden. En begrijp me niet verkeerd,ik ben niet tegen het toezichthouden maar ik ben tegen het klakkeloos iets opleggen zonder dat daar grondig naar gekeken is. Ik ben destijds onderdeel geweest van de pilot tot toezichthouden en dat heb ik gedaan omdat ook ik vind dat het welzijn belangrijk is. Maar.....zodra ik zit te jureren, mag ik alleen beoordelen wat getoond wordt, niet wat ik er persoonlijk van vind. Ik vind er soms heel veel van maar dat houd ik voor mezelf. Kan ik zo nu en dan iets sturen in mijn opmerkingen op het protocol, allicht maar dan nog steeds is het de vraag of de ruiter er iets mee doet. Dat is niet aan mij, dat is bijvoorbeeld een taak van de instructie.

Die wordt in dit hele verhaal buiten beschouwing gelaten, maar daar ligt in mijn ogen een grotere taak weggelegd dan bij de jury. Die beoordeelt alleen de proef.


Bedankt voor het delen van je mening :) Ja ik ben het met je eens dat dit meer een taak is voor een instructeur dan voor een jury. Maar idealiter merkt de ruiter dit zelf al op (of ouders van een kind). Als dat niet gebeurt, en de instructeur doet het ook niet, gaat er iets mis. Dus we moeten zoeken naar een soort waterdicht systeem waarbij, als de ene partij er niet iets van zegt, het op een andere plek wel aan het licht komt. Die rol vind ik persoonlijk wel passend voor jury's.

daffodil schreef:
Mijn paard liep niet anders toen ik zwaar was of toen ik lichter was. Dat was wel zo ongeveer de meest gestelde vraag van iedereen. Ik weet niet hoe je anders wil meten of een paard ergens last van heeft als ie nooit wat mankeert en bij het nakijken altijd goede checkups heeft.......Dan kan iemand wel roepen dat ie ergens last van heeft maar dat heeft ie niet want dan had je het ergens wel aan gemerkt toch? Als ie er hinder van ondervonden had, had er verschil moeten zijn toen ik ineens 55 kilo lichter was......dat verschil was er niet.


Je redenering klopt niet helemaal. Als je iets merkt aan je paard, heeft hij inderdaad wel ergens last van. Als je niets merkt, is dat geen gegeven dat hij nergens last van heeft.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:59

Enzo-Ollie helder, dank voor je toelichting!

Serendipity1 maar jij blijft aangeven dat een paard er last van heeft, hoe concludeer je dat dan? Als zelfs de dierenarts zegt van niet, dan kun je toch als toeschouwer niet zo uit je hoofd ter plekke bedenken dat een paard ergens last van heeft? Dat is simpelweg onmogelijk.

Wintu, brutale vragen mogen altijd hoor, ik ben niet zo moeilijk. Destijds is het iets wat in de loop der tijd zo gegaan is. Ik ben altijd te zwaar geweest en lang dus heb altijd een fors gewicht gehad. Dit paard heb ik 16 jaar gehad en de laatste 6 jaar was ik dus "ineens" voor hem een stuk lichter. Ik kan simpelweg niet meer zoveel aankomen dus het is niet de vraag of ik het weer zou doen maar ooit ben ik begonnen met hem en dan groei je letterlijk en figuurlijk in dit geval. En eerst is het tien kilo en uiteindelijk was het 30 kilo maar ik ben altijd te zwaar geweest. Ter verdediging van mijn paard geef ik wel aan dat dit een robuuste ruin van 1.84 was. Hij woog zelf 750 kilo dus zou je daar de 20% regel op loslaten, is dat 150 kilo. Godzijdank hebik dat nooit gewogen :D

Maar daarmee geef ik dus wel aan dat dit voor het zicht echt te zwaar was maar als hij op de weegschaal gestaan had en ik ernaast, dan zat ik op 17% van zijn gewicht.