Starten met Vliegenmasker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friezenkind
Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-21

Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 19:55

Zoals het onderwerp al zegt is mijn vraag mag je starten met een vliegenmasker op. Ik heb op de site van knhs gekeken, maar kan niet echt zeggen dat ik een duidelijk antwoord zie.
Ik wil dit jaar graag starten, alleen is mijn merrie heeeeel gevoelig voor vliegen bij haar hoofd. Zn deo roller op het hoofd werk niet voldoende, en blijft ze met haar hoofd schudden zodat ze wegblijven. Met een Vliegenmasker op boeien de vliegen haar totaal niet en dat ze dan op het masker zitten is geen probleem.

EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 23:07


Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 00:17

Een vliegenmasker mag niet, aangezien de ogen niet bedekt mogen zijn. Een neusnetje en oornetje mogen wel, mocht dat helpen voor jouw paard.

Bekijk ook eens de Harnachementsgids, daar staat alles in.

Knoek
Berichten: 120
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:00

Tja en toch klopt dit niet helemaal. Wij hebben vorige week dispensatie gekregen voor het rijden met een UV masker. Weliswaar vanwege een medische aandoening maar het is niet zo zwart wit als dat de KNHS het stelt......

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:10

Je mag het oriëntatie vermogen niet beperken en vliegenmasker doet dat wel daarom mag het niet.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:17

Apart, want de knhs geeft juist zelf aan dat je voor het paard geen dispensatie kan krijgen. Ook niet voor medische aandoeningen. Voor ruiters wel, voor paarden niet. Dan gaan ze dus tegen hun eigen regels in.

Voor de ts, nee dat mag niet. Een oornetje en neusnetje mag wel.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-04-23 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:19

Ja dat is heel gek want dat doen ze inderdaad niet ben benieuwd voor welke discipline er dan dispensatie verkregen is.

Knoek
Berichten: 120
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:05

Spenk schreef:
Ja dat is heel gek want dat doen ze inderdaad niet ben benieuwd voor welke discipline er dan dispensatie verkregen is.

Bij ons voor dressur, springen en eventen.

tekkelboer
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-04-23

Re: Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:54

Hallo Knoek, weet je welke afdeling van de KNHS jou dispensatie heeft verleend? Het is nu wel erg onduidelijk wat wel of niet mag en bij wie je de dispensatie aan kunt vragen.

tekkelboer
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:57

tekkelboer schreef:
Hallo Knoek, weet je welke afdeling van de KNHS jou dispensatie heeft verleend? Het is nu wel erg onduidelijk wat wel of niet mag en bij wie je de dispensatie aan kunt vragen.

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:03

Knoek schreef:
Tja en toch klopt dit niet helemaal. Wij hebben vorige week dispensatie gekregen voor het rijden met een UV masker. Weliswaar vanwege een medische aandoening maar het is niet zo zwart wit als dat de KNHS het stelt......



Dit is wel heel erg vreemd. Want er is iemand die ik op Instagram volg, die hier geen dispensatie voor kreeg. Daarna hebben vriendinnen van haar een petitie gestart, alleen heeft zij daar nu zelf niks meer aan. Omdat haar paard is overleden. Maar ze gaat nog wel door voor anderen. In Frankrijk mag dit namelijk wel.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... gument-is-

tekkelboer
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:11

Heb net contact gehad met KNHS, het is niet toegestaan en volgens hun is er geen dispensatie verleend om te mogen starten met UV masker. Wat hierboven al eerder is aangegeven klopt: het oriëntatievermogen mag niet beperkt worden, wat mij eigenlijk ook wel logisch lijkt.

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:17

Mijn paarden rennen net zo hard door de wei met of zonder hun vliegenmasker. Ik zie dat echt niet als oriëntatie vermogen beperkend... Mijn paarden blijkbaar ook niet.
Ik rij/longeer thuis ook met mijn merrie met zomereczeem wel met een vliegenkap, anders blijft ze alleen maar schudden, worden we beide heel ongelukkig van.

FriesWytske
Berichten: 9900
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:13

tekkelboer schreef:
Heb net contact gehad met KNHS, het is niet toegestaan en volgens hun is er geen dispensatie verleend om te mogen starten met UV masker. Wat hierboven al eerder is aangegeven klopt: het oriëntatievermogen mag niet beperkt worden, wat mij eigenlijk ook wel logisch lijkt.


Ik zou even contact opnemen met de dame in het nieuwsbericht wat ik heb gedeeld. Die is bezig met een Whats App groep met meer mensen die dit probleem hebben. Ze wil zich nog steeds inzetten om dit wel voor elkaar te krijgen in Nederland.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:01


Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:22

Bowo schreef:
https://www.dekroo.nl/corporate/calming-masker/

Een calming masker staat niet in de reglementen, maar ik denk dat je daarvoor wel dispensatie zou kunnen krijgen?

Nee, alleen het oornetje is toegestaan.
Het masker is toegestaan bij de FEI voor eventing en springen (en natuurlijk de draf- en rensport), maar je kan ook hiervoor geen compensatie krijgen.

tekkelboer
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:57

Calming masker is alleen bij FEI toegestaan, niet in de breedtesport, ook niet in het springen.
De reglementen zijn er voor om eerlijke competitie te waarborgen, door allerlei 'hulpmiddelen' (die misschien goed werken voor paarden met een 'handicap' om bij huis te rijden, maar in wedstrijdomstandigheden niet wenselijk zijn, de competitie kunnen beïnvloeden.
Moeten paarden met een 'beperking' wedstrijden lopen? Ruiters kunnen er ook voor kiezen om met de (voor hun paard) juiste hulpmiddelen thuis te genieten van hun dieren toch? Wedstrijden zijn toch de ambitie van de ruiter en niet die van het paard? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Knoek
Berichten: 120
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 18:16

tekkelboer schreef:
Hallo Knoek, weet je welke afdeling van de KNHS jou dispensatie heeft verleend? Het is nu wel erg onduidelijk wat wel of niet mag en bij wie je de dispensatie aan kunt vragen.

Hebben wij ook via PB contact gehad?

Nogmaals aan ons is het verleend.

Ik wil wel even kwijt dat de drammerig toon die mijn kant op komt over met wie, hoe en wat ik contact hwb gwhad bij de knhs incl alle bewijzen mij niet prettig overkomt.
Nogmaals ik heb geen headshaker, maar een paard met een medische conditie.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 18:23

Ik snap wel dat mensen graag willen weten want verder wordt er aan niemand met medische conditie vrijstelling verleend... Daar lopen hele discussies over en elke keer zelfde op medische conditie paard nooit dispensatie...

En de knhs zegt zelf dat ze aan niemand hier vrijstelling voor verlenen. En uit eerder bericht hier zeggen ze dus ook niemand vrijstelling voor een UV masker te hebben gegeven.

Maar er zijn meerdere mensen die er tegen aan lopen en elke keer bot vangen. logisch toch dat die graag willen weten met wie jij contact hebt gehad? Die zouden dan ook heel graag dat voor elkaar willen krijgen maar weten nu dus niet bij wie/welke afdeling ze moeten zijn omdat het continue afgewezen is en jij kennelijk op de één of andere reden met een medische conditie (wat die paarden ook hebben) wél ineens vrijstelling krijgt?

Zie onder andere dit bericht https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... r-uv-bril/
Laatst bijgewerkt door Spenk op 12-04-23 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tekkelboer
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 18:29

Zo is dat!

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:18

Wat Spenk zegt :j
Ik ben ook heel benieuwd, niet voor een masker maar omdat ik ook bot ving toen ik dispensatie wilde voor mijn paard.

Knoek
Berichten: 120
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:18

Spenk schreef:
Ik snap wel dat mensen graag willen weten want verder wordt er aan niemand met medische conditie vrijstelling verleend... Daar lopen hele discussies over en elke keer zelfde op medische conditie paard nooit dispensatie...

En de knhs zegt zelf dat ze aan niemand hier vrijstelling voor verlenen. En uit eerder bericht hier zeggen ze dus ook niemand vrijstelling voor een UV masker te hebben gegeven.

Maar er zijn meerdere mensen die er tegen aan lopen en elke keer bot vangen. logisch toch dat die graag willen weten met wie jij contact hebt gehad? Die zouden dan ook heel graag dat voor elkaar willen krijgen maar weten nu dus niet bij wie/welke afdeling ze moeten zijn omdat het continue afgewezen is en jij kennelijk op de één of andere reden met een medische conditie (wat die paarden ook hebben) wél ineens vrijstelling krijgt?

Zie onder andere dit bericht https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... r-uv-bril/



Het is de toon die de muziek maakt.....
Ik ga niet meer op dit topic reageren.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:29

Huh wat een vreemde reactie?

Er is notabene een hele petitie om dit toe te staan dat mensen dispensatie krijgen voor een UV kap/UV bril op medische grondslag. waarbij de hoefslag, horses en andere media benadert zijn om dit onder aandacht te krijgen. Waarom zou je andere paardenliefhebbers dan niet willen helpen? Het is toch niet gek dat mensen die keer op keer op bot vangen stikbenieuwd zijn hoe jij dit voor elkaar gekregen hebt? Maar dat wil je alleen voor jezelf houden begrijp ik? Ik begrijp het niet zo goed eigenlijk. Jij hebt kennelijk een doorbraak bereikt waar veel mensen op zitten te wachten maar nog niet bereikt hebben. Het zou toch super fijn zijn als andere mensen dan dus ook dispensatie kunnen krijgen door de zelfde weg als jij te bewandelen!

San_Adios
Berichten: 106
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Starten met Vliegenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:45

Heel bijzonder. Ik ben (onder ander?) degene die contact heeft gezocht met knoek via PB omdat het voor iedereen in een soortgelijke situatie ontzettend goed nieuws was dat het bij iemand gelukt was om dispensatie te krijgen. Ik heb 2/3 keer gevraagd of zij wilde bijdragen aan dossier van Leontine door middel van het delen van haar contact met de KNHS. Ik kreeg hier geen antwoord op, hierom het herhaaldelijk vragen. Ik kreeg wel antwoord op mijn andere vragen die ik ertussendoor en daarna nog heb gesteld. Zo heeft ze me wel verteld dat de dispensatie voor alle disciplines geldt en dat zij het paard met een bril mogen starten. Uiteindelijk heb ik simpelweg haar mijn contactgegevens gestuurd en het daar maar bij gelaten. Dus drammerig zou ik het zelf niet willen noemen :).

Daarbij wil ik nog wel zeggen dat headshaking ook een medische aandoening is, zeker trigeminaal gemedieerd is en dus verholpen kan worden met het dragen van een bril. ;)

tekkelboer
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:19

Ik vrees dat Knoek niet gaat helpen....jammer en in mijn beleving haast een beetje twijfelachtig allemaal...