Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:50

Mkango schreef:
Helaas is dat wel vaak zo'n beetje het aantal paarden waar geld voor is in dat soort onderzoeken. Niet iedereen heeft een database van 50.000 individuen beschikbaar met gegevens over 30 jaar verspreid en over de hele wereld. :+


Dat is helaas een gekend probleem in de paardenwereld. Niet alleen op dit onderwerp.
De gemiddelde discussie wordt dan ook gevoerd met argumenten op het nivo van "Ik heb gelijk want dat is logisch."

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:53

.... maar sommige dingen zijn toch ook logisch.... -O-

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:55

ElSea schreef:
Sizzle schreef:
Ik begrijp niet wat die eetstoornis hier nou weer doet.
Als je 120 kilo weegt (even als voorbeeld) dan zal het je paard zijn reet roesten waarom dat zo is. Het is niet zo dat het dier dan denkt, och arme het komt door je mentale problemen of je prednison, stap maar op hoor.
Met een gebroken been kun je ook geen parcours springen, dat is geen discriminatie.

Omdat je ook een eetstoornis kan hebben mét een gezond gewicht?!
Jemig wat zijn mensen hier kortzichtig zeg. Als ik voor mijzelf spreek: ik weeg inmiddels veel minder dan 3 jaar terug, zit netjes onder de norm voor mijn paard en ook op zicht zou ik er niet uitgepakt worden. En toch, als ik elke 2 weken op de weegschaal moet tijdens/voor mijn eventingwedstrijd zou ik daar echt mega stress van krijgen en bijna niks meer durven eten in de week ervoor. Want ik ben wel 1.82 lang dus echt veel speling heb je dan ook niet. En ik heb een tijdje mijzelf elke dag gewogen en dat kan echt 3/4 kilo fluctueren op dagniveau, terwijl de algemene trend dan wel onder de richtlijn valt. (En nee mijn paard kan er niks aan doen dat ik door mijn cyclus of zout eten meer vocht vasthou, maar hij gaat er echt niet dood aan als ik normaliter netjes 75 kilo weeg en die dag richting de 80 ga hoor.)

Maar op het moment dat het er dus om gaat spannen zoals zo'n wedstrijd zou voor mij de lol er echt vanaf gaan.


Maar hoe doen endurance ruiters dat dan? Die moeten toch altijd gewogen worden?

Daarbij.... als je het dan niet meer leuk vindt hoef je het toch ook niet perse te doen?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:56

Maar als je een gezond gewicht hebt is het toch ook OK?
Als er al een grens komt, wat ik sowieso niet verwacht, dan gaat dat echt niet een gewicht zijn waarover je moet bekvechten maar gewoon te echte overduidelijke situaties waarin het paard er moeite mee heeft.
Wegen zie ik als totaal nutteloos. Ook met 45 kg kun je te zwaar zijn voor een specifiek dier op een specifieke leeftijd.
Ik snap ook prima dat wegen voor veel mensen onaangenaam is. Maar het idee is uiteraard dat je je dan thuis alvast gedachten maakt of je wel moet willen starten.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-02-23 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:57

Loretta schreef:
Mkango schreef:
Helaas is dat wel vaak zo'n beetje het aantal paarden waar geld voor is in dat soort onderzoeken. Niet iedereen heeft een database van 50.000 individuen beschikbaar met gegevens over 30 jaar verspreid en over de hele wereld. :+


Dat is helaas een gekend probleem in de paardenwereld. Niet alleen op dit onderwerp.
De gemiddelde discussie wordt dan ook gevoerd met argumenten op het nivo van "Ik heb gelijk want dat is logisch."


Ik herhaal mezelf maar even:

Er zijn voldoende onderzoeken geweest welke over een langere periode paarden hebben gevolgd en er is waargenomen dat bij het stijgen van het gewicht paarden een versnelde hartslag kregen, meer zweetten, verslechterde balans en coördinatie en meer 'pijn-signalen' vertoonden. 1 onderzoek hebben ze zelfs vanuit welzijnsoogpunt gestaakt.
Ik heb geen linkje voor je, maar een werkelijk geïnteresseerde.... (en dat ben jij zo te lezen) kan dat prima zelf vinden.

En je bent een leuke grapsnuit met je 'wetenschappelijk bewezen'..... maar maak je wel even een onderscheid tussen 'onderzoek' en 'wetenschappelijk onderzoek'?
Voor dat laatste dien je namelijk een heeeeeeeele grote portemonnee mee te nemen. En die grote portemonnee wil (tenzij het een hippie is) ook graag de revenuen zien van dat onderzoek. Dus wat is je verdienmodel?

In plaats van onderzoek kunnen we ook ons gezond verstand gebruiken toch?

50% van de Nederlanders heeft overgewicht. Het westers bestaan heeft ons veranderd in lopende zitzakken.
Daar kan een paard niets aan doen.
Een paard is nog steeds een uiterst kwetsbaar dier wiens rug een fragiele hangbrug is tussen 4 staanders; zeer kwetsbaar.

Dus wanneer jij te zwaar wordt voor je geliefde dier, dan houd je op met rijden en ga je daaraan werken of je hangt je hobby aan de wilgen. Rijden is geen recht he?

En die gekke klets over "ja, maar ik zie liever iemand die correct rijdt met overgewicht, dan een slank iemand die hobbelt".
Eh, willen we niet gewoon iemand die het belangrijk vindt beide zaken zo goed mogelijk op orde te hebben? Dus: klap die laptop dicht, flikker de koekjes in de vuilnisbak, sportschoenen aan en wandelen maar!!!

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:59

Van mij mag een jury hier ook handvatten voor krijgen, ze hebben nu geen grond om iemand de ring uit te sturen die duidelijk te zwaar is. Hooguit een 'zit paard in de weg' op protocol maar daar houdt t wel op.

Zo reed er ook 1 flink obese amazone in de GP rond op haar Fries. Onbegrijpelijk en geen reclame voor de sport.

Avalanche

Berichten: 16202
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:02

Mars schreef:
Van mij mag een jury hier ook handvatten voor krijgen, ze hebben nu geen grond om iemand de ring uit te sturen die duidelijk te zwaar is. Hooguit een 'zit paard in de weg' op protocol maar daar houdt t wel op.

Zo reed er ook 1 flink obese amazone in de GP rond op haar Fries. Onbegrijpelijk en geen reclame voor de sport.

Eens. Er moet gewoon een grens zijn waar het niet meer kan en niet meer mag.
En los van alle eetstoornissen, wat overigens een totaal andere discussie is, is het wel gewoon zo dat een en ander in het belang is van het paard. En imo, als je zo dol bent op het paard, lijkt het mij dat je het paard niet kapot wil rijden.
Persoonlijk wil ik zelfs dat paarden heel vrolijk worden van het idee van rijden.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:04

Ninx schreef:
Maar hoe doen endurance ruiters dat dan? Die moeten toch altijd gewogen worden?

Daarbij.... als je het dan niet meer leuk vindt hoef je het toch ook niet perse te doen?


enkele jaren terug ging het daar over minimumgewicht inplaats van maximumgewicht. Precies andersom dus.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:04

Cer schreef:
maar het gaat toch ook niet om mensen van 57kg? Ik denk dat Ninx het over andere gewichten heeft..?

Daarnaast zijn een aantal dingen ook een soort van common sense.. zou je denken... ?

waarom niet over de mensen van 57 kilo?

We hebben ook officiële wedstrijden met volwassen ruiters met Shetlanders gezien.

Mensen wegen heeft geen nut als je de paarden niet mee weegt.
En wat sizzle aangaf, een lange ruiter die betreft gewicht wel kan maar waar het paard moeite heeft met de lengte en balans?
Dus we gaan ook lengte ruiter plus stokmaat paard doen?

common sense. daar gaat het inderdaad om.
En ik gaf het eerder ook al aan, neem sterk mee in het punten of het paard een happy athlete is.
Dan heeft een slanke trek ruiter een slecht punt, maar de fijn meezittende dikkerd waar het paard moeite heeft met dragen ook.

Of de jury's dat durven, dat is wat anders...

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:06

Mars schreef:
Van mij mag een jury hier ook handvatten voor krijgen, ze hebben nu geen grond om iemand de ring uit te sturen die duidelijk te zwaar is. Hooguit een 'zit paard in de weg' op protocol maar daar houdt t wel op.

Zo reed er ook 1 flink obese amazone in de GP rond op haar Fries. Onbegrijpelijk en geen reclame voor de sport.

en die raakt GP met het paard in de weg zitten?

Blijkbaar niet.
Dus dat is nu precies het punt, je kunt niet alles op een gewicht plakken.
Heeeeeel veel slanke ruiters halen nooit de gp. Zitten in de L van levenslang door hun geweldige rijkunsten.... tja

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:09

DuoPenotti schreef:
Of de jury's dat durven, dat is wat anders...


Er zijn er zat die dat durven en al heel lang doen. Maar die worden voor van alles uitgemaakt, klachten ingediend bij de knhs of door verenigingen niet meer uitgenodigd. De mensen die fout zitten moeten het zelf inzien, maar vaak wordt de fout bij een ander gelegd. De jury, het paard, maar vooral niet bij zichzelf.

Er zit geen consequentie aan vast en een jury kan niks meer als een opmerking maken. Die dan weggewuifd wordt, want onzin.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:09

Common sense als je iemand met een BMI van 30+ te paard ziet dan kan elke schildpad wel zien dat dat niet okee is. Het gaat niet om een randje vet, watergewicht door menstruatie of een vakantie lekker losgegaan met eten. Maar een overduidelijk flink overgewicht.
Imo niet okee om obesitas te hebben en op een dier te gaan zitten waar je vervolgens een prestatie van gaat vragen terwijl je eigen lichaam die prestatie ook nog eens tegen gaat werken. Mensen die dat niet snappen hebben weinig met paardenwelzijn op.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:10

DuoPenotti schreef:
waarom niet over de mensen van 57 kilo?
We hebben ook officiële wedstrijden met volwassen ruiters met Shetlanders gezien.
Mensen wegen heeft geen nut als je de paarden niet mee weegt.
En wat sizzle aangaf, een lange ruiter die betreft gewicht wel kan maar waar het paard moeite heeft met de lengte en balans?
Dus we gaan ook lengte ruiter plus stokmaat paard doen?
common sense. daar gaat het inderdaad om.
En ik gaf het eerder ook al aan, neem sterk mee in het punten of het paard een happy athlete is.
Dan heeft een slanke trek ruiter een slecht punt, maar de fijn meezittende dikkerd waar het paard moeite heeft met dragen ook.
Of de jury's dat durven, dat is wat anders...

Ja als je shetlanders erbij pakt, dan inderdaad gaat het ook over dat gewicht..
maar goed, common sense is dus niet de bedoeling, lees ik net.. het moet echt onderzocht worden en tot die tijd veranderen we gewoon weinig :+

De fijnzittende dikkerd (wat een term ook) kwam in dat beknopte onderzoek wel uit dat dit toch invloed had op de gangen. Hoe zij GP geraakt is, geen idee... maar dan ga je iets over de hele sport zeggen (waar ik ook wat van vind, maar dat is een andere discussie :D )

En aan de andere kant, als de sport het zelf zo slecht kan verzinnen... sja.. moet je dan blijven sporten met paarden? Wat koren op de molen is van andere partijen.. :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-02-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:10

Loretta schreef:
Ninx schreef:
Maar hoe doen endurance ruiters dat dan? Die moeten toch altijd gewogen worden?

Daarbij.... als je het dan niet meer leuk vindt hoef je het toch ook niet perse te doen?


enkele jaren terug ging het daar over minimumgewicht inplaats van maximumgewicht. Precies andersom dus.


Maar wanneer het gaat om jezelf gediscrimineerd voelen op basis van je gewicht omdat je voor iedere wedstrijd wordt gewogen maakt dat niet uit lijkt me....

Een hele magere spriet kan zich net zo onzeker voelen als een hele ronde ruiter.

Toch zie je in de pro-sport niet veel dikke mensen. Daar is toch een groter besef dat de ruiter net zo fit moet zijn als het paard.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:11

Ninx schreef:
Toch zie je in de pro-sport niet veel dikke mensen. Daar is toch een groter besef dat de ruiter net zo fit moet zijn als het paard.

Volgens mij is dat in de pro westernsport wel het geval.. althans, dat was wel zo ...

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:11

DuoPenotti schreef:
Mars schreef:
Van mij mag een jury hier ook handvatten voor krijgen, ze hebben nu geen grond om iemand de ring uit te sturen die duidelijk te zwaar is. Hooguit een 'zit paard in de weg' op protocol maar daar houdt t wel op.

Zo reed er ook 1 flink obese amazone in de GP rond op haar Fries. Onbegrijpelijk en geen reclame voor de sport.

en die raakt GP met het paard in de weg zitten?

Blijkbaar niet.
Dus dat is nu precies het punt, je kunt niet alles op een gewicht plakken.
Heeeeeel veel slanke ruiters halen nooit de gp. Zitten in de L van levenslang door hun geweldige rijkunsten.... tja


Ze zal best goed kunnen rijden, maar een reclame voor de sport vind ik het niet. Zoals ik darters met bierbuiken ook geen sportmensen vind. Maar die zitten niet op een dier.

Fly_high

Berichten: 3313
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:12

ElSea schreef:
Sizzle schreef:
Ik begrijp niet wat die eetstoornis hier nou weer doet.
Als je 120 kilo weegt (even als voorbeeld) dan zal het je paard zijn reet roesten waarom dat zo is. Het is niet zo dat het dier dan denkt, och arme het komt door je mentale problemen of je prednison, stap maar op hoor.
Met een gebroken been kun je ook geen parcours springen, dat is geen discriminatie.

Omdat je ook een eetstoornis kan hebben mét een gezond gewicht?!
Jemig wat zijn mensen hier kortzichtig zeg. Als ik voor mijzelf spreek: ik weeg inmiddels veel minder dan 3 jaar terug, zit netjes onder de norm voor mijn paard en ook op zicht zou ik er niet uitgepakt worden. En toch, als ik elke 2 weken op de weegschaal moet tijdens/voor mijn eventingwedstrijd zou ik daar echt mega stress van krijgen en bijna niks meer durven eten in de week ervoor. Want ik ben wel 1.82 lang dus echt veel speling heb je dan ook niet. En ik heb een tijdje mijzelf elke dag gewogen en dat kan echt 3/4 kilo fluctueren op dagniveau, terwijl de algemene trend dan wel onder de richtlijn valt. (En nee mijn paard kan er niks aan doen dat ik door mijn cyclus of zout eten meer vocht vasthou, maar hij gaat er echt niet dood aan als ik normaliter netjes 75 kilo weeg en die dag richting de 80 ga hoor.)

Maar op het moment dat het er dus om gaat spannen zoals zo'n wedstrijd zou voor mij de lol er echt vanaf gaan.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Same, ik ben gelukkig al jaren niet meer zo bulimisch als de pest maar als ik om de twee weken op de weegschaal moet dan zou ik ook 3 dagen daarvoor niet durven te eten :') ben nog langer dan jij en dan is ff vocht vasthouden door extra zout al gauw kilo of 3-4.


Cer schreef:
Fly_high schreef:
@Ninx kom op zeg, je door een random persoon in het openbaar laten wegen en die gegevens overal en nergens laten neerpleuren inclusief stalroddel, heeft maar weinig met belang van het dier te maken :roll:
Van mij mag wel een privacyproof systeem komen maar het zal teveel geld kosten.

het was toch helemaal niet gezegd dat het 'openbaar' zou zijn en 'overal en nergens neergepleurd' zouden worden?

ik weet niet of een meting in een apart hokje door de organisatie (zoals bijv op een sportschool?) heel duur is en heel ingewikkeld.. weegschaal, papiertje, pen, klaar ben je (of een tablet, als het heel modern is).. Maar nogmaals, geen idee hoe ze dat zouden willen gaan doen, als ze het al willen doen. Want ik vraag me af of ze het uberhaupt gaan doen..


En wat moet vervolgens met die gegevens gebeuren volgens jou? Op welke manier wordt ervoor gezorgd dat alleen bevoegde personen er toegang toe hebben en dat het tijdig wordt verwijderd? Op een random tablet opslaan waar iedereen inzage in heeft, nou nee thanks, dat is dus mijn definitie neerpleuren wat medische gegevens betreft.

En als ene Pietje of Jantje daadwerkelijk uitgesloten wordt vanwege te hoog gewicht dan moeten deze gegevens dus ook gecentraliseerd door KNHS worden verwerkt zodat een bezwaarprocedure mogelijk blijft. Ik vraag me heel erg af op basis van welke AVG-grondslag het volgens jou zou moeten gebeuren.

Plus mensen uitsluiten op basis van "gezond boerenverstand" en "het is toch logisch" zonder dat er enig wetenschappelijk bewijs bestaat dat die specifieke grens te linken is aan paardenwelzijn kan redelijk richting discriminatie neigen.


DuoPenotti schreef:
Mars schreef:
Van mij mag een jury hier ook handvatten voor krijgen, ze hebben nu geen grond om iemand de ring uit te sturen die duidelijk te zwaar is. Hooguit een 'zit paard in de weg' op protocol maar daar houdt t wel op.

Zo reed er ook 1 flink obese amazone in de GP rond op haar Fries. Onbegrijpelijk en geen reclame voor de sport.

en die raakt GP met het paard in de weg zitten?

Blijkbaar niet.
Dus dat is nu precies het punt, je kunt niet alles op een gewicht plakken.
Heeeeeel veel slanke ruiters halen nooit de gp. Zitten in de L van levenslang door hun geweldige rijkunsten.... tja


Of zit ze dit paard juist niet in de weg en heeft haar paard blijkbaar minder moeite met haar gewicht dan sommige toeschouwers? :)

Ik ken betreffende amazone trouwens helemaal niet en nooit een foto van gezien dus geen idee wat voor plaatje we het over hebben! Maar als haar gewicht het paard daadwerkelijk aantoonbaar belemmert, zouden haar proeven niet zodanig streng gepunt moeten zijn dat ze nooit (onterecht blijkbaar) in GP zou komen?

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:12

DuoPenotti schreef:
Mars schreef:
Van mij mag een jury hier ook handvatten voor krijgen, ze hebben nu geen grond om iemand de ring uit te sturen die duidelijk te zwaar is. Hooguit een 'zit paard in de weg' op protocol maar daar houdt t wel op.

Zo reed er ook 1 flink obese amazone in de GP rond op haar Fries. Onbegrijpelijk en geen reclame voor de sport.

en die raakt GP met het paard in de weg zitten?

Blijkbaar niet.
Dus dat is nu precies het punt, je kunt niet alles op een gewicht plakken.
Heeeeeel veel slanke ruiters halen nooit de gp. Zitten in de L van levenslang door hun geweldige rijkunsten.... tja


Als je jouw eigen redenatie volgt dan is het ook niet in de weg zitten als paard met hand gereden wordt, maar wel GP loopt.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:13

Dat kan zijn mars. Toch denk ik dat die ene persoon waar jij het over hebt beter rijd dan jij en ik ooit gedaan hebben :D

Dus misschien is het wel Common sense dat wij niet meer rijden, want wij doen ook duidelijk wat fout.

Ik heb ook eens een filmpje gezien ik meen met een haflinger en een stuiterende ruiter, ja daar zag een schildpad dat het niet okee was.

Maar deze schilpad roept ook al dat Gal verschrikkelijk rijd en ik geloof dat ik nu pas het eerste topic zie waar 80% dat ook vind.

Het is zo simpel nog niet.

Mars schreef:
Common sense als je iemand met een BMI van 30+ te paard ziet dan kan elke schildpad wel zien dat dat niet okee is. Het gaat niet om een randje vet, watergewicht door menstruatie of een vakantie lekker losgegaan met eten. Maar een overduidelijk flink overgewicht.
Imo niet okee om obesitas te hebben en op een dier te gaan zitten waar je vervolgens een prestatie van gaat vragen terwijl je eigen lichaam die prestatie ook nog eens tegen gaat werken. Mensen die dat niet snappen hebben weinig met paardenwelzijn op.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-02-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:13

Ninx schreef:
Loretta schreef:


enkele jaren terug ging het daar over minimumgewicht inplaats van maximumgewicht. Precies andersom dus.


Maar wanneer het gaat om jezelf gediscrimineerd voelen op basis van je gewicht omdat je voor iedere wedstrijd wordt gewogen maakt dat niet uit lijkt me....

Een hele magere spriet kan zich net zo onzeker voelen als een hele ronde ruiter.

Toch zie je in de pro-sport niet veel dikke mensen. Daar is toch een groter besef dat de ruiter net zo fit moet zijn als het paard.


Het ging hier niet over dik. Het ging hier over maximum gewicht. Dat is wel degelijk iets anders dan overgewicht.
Daarin ontbreekt doorgaans ook alle mogelijke nuance.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:15

Fly_high schreef:
En wat moet vervolgens met die gegevens gebeuren volgens jou? Op welke manier wordt ervoor gezorgd dat alleen bevoegde personen er toegang toe hebben en dat het tijdig wordt verwijderd? Op een random tablet opslaan waar iedereen inzage in heeft, nou nee thanks, dat is dus mijn definitie neerpleuren wat medische gegevens betreft.

En als ene Pietje of Jantje daadwerkelijk uitgesloten wordt vanwege te hoog gewicht dan moeten deze gegevens dus ook gecentraliseerd door KNHS worden verwerkt zodat een bezwaarprocedure mogelijk blijft. Ik vraag me heel erg af op basis van welke AVG-grondslag het volgens jou zou moeten gebeuren.

Plus mensen uitsluiten op basis van "gezond boerenverstand" en "het is toch logisch" zonder dat er enig wetenschappelijk bewijs bestaat dat die specifieke grens te linken is aan paardenwelzijn kan redelijk richting discriminatie neigen.

Ik rij geen paard (oh ja want te zwaar) en ik rij geen wedstrijden.. mij interesseert het geen fluit hoe ze het gaan doen. En deze vragen op deze manier ... alsof ik het systeem bedacht heb... het is nog niet eens bedacht :)

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:19

Dit is trouwens zo of zo wel een wonderlijk topic. Want iemand heeft ergens van iemand anders iets horen zeggen dat er een gewichtslimit op wedstrijden ingesteld zou worden. Maar nergens is er een officieel geluid te horen geweest. Maar toch zijn er al 5 pagina's vol met discussie over iets waar we tot nu toe geen enkele officiële bron van hebben.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:21

Fly_high schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Same, ik ben gelukkig al jaren niet meer zo bulimisch als de pest maar als ik om de twee weken op de weegschaal moet dan zou ik ook 3 dagen daarvoor niet durven te eten :') ben nog langer dan jij en dan is ff vocht vasthouden door extra zout al gauw kilo of 3-4.


Vrijwel niemand is vrij van angsten, spanningen, onzekerheden, etc.... En bij iedereen speelt zich dat weer op een ander vlak af.
En wanneer het alleen het welzijn van de persoon in kwestie betreft kun je daar prima omheen dansen.
Wanneer er het welzijn van een dier mee gemoeid is kunnen dergelijke gevoeligheden er toch niet toe leiden dat we deze status quo in stand houden?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:21

Loretta schreef:
Dit is trouwens zo of zo wel een wonderlijk topic. Want iemand heeft ergens van iemand anders iets horen zeggen dat er een gewichtslimit op wedstrijden ingesteld zou worden. Maar nergens is er een officieel geluid te horen geweest. Maar toch zijn er al 5 pagina's vol met discussie over iets waar we tot nu toe geen enkele officiële bron van hebben.


Misschien zet het wel aan tot besluitvorming en gaat men daadwerkelijk actie ondernemen....

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:24

DuoPenotti schreef:
Dat kan zijn mars. Toch denk ik dat die ene persoon waar jij het over hebt beter rijd dan jij en ik ooit gedaan hebben :D

Dus misschien is het wel Common sense dat wij niet meer rijden, want wij doen ook duidelijk wat fout.


Dat ligt maar aan je ambities, ik rijd geen wedstrijden en heb daar ook geen interesse in. En toen ik 30 kilo zwaarder was dan nu ging ik niet op t paard zitten. Betreffende paard had dat vast wel aan gekund maar ik zelf wil een dier niet belasten met mijn extra vet. Ook niet voor een stapritje en ook niet voor wat sloffen in de bak. Dat vind ik dan weer common sense. 'ze krijgt er vast niks van' is imo niet voldoende onderbouwing om met mijn obese lijf toch maar op zo'n rug te gaan zitten.

En oa de wandelingen ernaast hebben goed geholpen in de afvalstrijd, dat was mooi meegenomen.