Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeesVH83
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 23:16

Hallo allemaal,
ik hoorde dat er veranderingen (gewicht ruiter) aan komen in de wedstrijdwereld.
Is dit zo of is het een fabel?
Groetjes

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:22

Heb er nog niets over gehoord. Voor welke welke wedstrijd discipline zou dit dan zijn?

In de racerijen is het algemeen goed bijvoorbeeld.

DeesVH83
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 23:38

Volgens mij bedoelden ze dressuur en springen.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:58

Het mijne gaat iig veranderen, ik ben bezig met afvallen :j

Maar ik heb niets gehoord over een algemene regel. Wat geen slecht iets zou zijn overigens.

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:49

Hoe zien jullie dat voor je dan? Een weegschaal waar elke ruiter op moet? De aantallen wedstrijdruiters in de basissport lopen nu al terug…

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:58

Ineke2 schreef:
Hoe zien jullie dat voor je dan? Een weegschaal waar elke ruiter op moet? De aantallen wedstrijdruiters in de basissport lopen nu al terug…


Yep net zoals ze nu ook steekproeven doen qua. Hoofdstel/neusriem, doping.
Weegschaal erbij en een regel opstellen.
Ik ben zeker voor.

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:01

Van mij mag het, maar ik hoop wel dat ze het discreet doen. Het is niet voor iedereen makkelijk om op een weegschaal te gaan staan.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:50

Het hangt er toch ook vanaf wat voor paard je hebt.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:52

Lijkt me heel goed eigenlijk. Alleen wel lastig te handhaven. Ga je dan iedereen die er te zwaar uitziet tijdens het losrijden op de weegschaal zetten?

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:52

Zal ook wel per combinatie verschillen.
Vind het helemaal goed als dit ooit daadwerkelijk gaat gebeuren, :j

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:57

Dan mag er geen enkele man meer deelnemen aan het springen lijkt mij heel sterk …

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:28

candalisa schreef:
Dan mag er geen enkele man meer deelnemen aan het springen lijkt mij heel sterk …

Voor het paardenwelzijn maakt het geslacht van de persoon die erop zit toch niet uit? De kilo's wel. Overigens zijn er ook echt mannen onder de 90 kg hoor :')

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:38

Avalanche schreef:
candalisa schreef:
Dan mag er geen enkele man meer deelnemen aan het springen lijkt mij heel sterk …

Voor het paardenwelzijn maakt het geslacht van de persoon die erop zit toch niet uit? De kilo's wel. Overigens zijn er ook echt mannen onder de 90 kg hoor :')

Ja er zijn ook zat boven de 90 kilo.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:39

Zolang er nog geen officiële bronnen zijn ben ik bang dat het een fabel is. Maar het zou een goede eerste stap zijn.

Kidde
Berichten: 3450
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 23:48

Tja voor zowel mannen als vrouwen geldt natuurlijk dat het ook een gezond gewicht moet zijn. Het is altijd zo'n dooddoener dat geen man dan meer zou kunnen rijden.

Ik heb het net voor de grap eens uitgerekend, maar een man van 1,90 heeft met 90 kilo zit tegen overgewicht aan. Als je de namen van de Nederlandse springruiters googled staat er vaak ook het gewicht bij. Ik heb ze nog niet boven de 90 kilo gezien :n

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 00:02

Precies dit. En het paard heeft er geen boodschap aan he, dat mensen steeds langer worden. En idd, een man van 1,90 die 90 kg weegt heeft gewoon overgewicht.
En voor paardenwelzijn: is het echt eerlijk om een paard over enorme hindernissen te laten springen met ook nog zo'n zwaar persoon op de rug?

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 01:08

Standaard BMI klopt niet voor extreem lange en extreem kleine mensen. Voor lange mensen vertekent het in hun nadeel (dus je krijgt al snel met ogenschijnlijk ongezonde BMI te maken zonder in feite overgewicht te hebben) en voor kleine mensen in hun voordeel (ze zijn in theorie nog gezond terwijl ze in feite al overgewicht hebben).
Er bestaat aangepaste BMI voor lange mensen https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/

Een man van 190cm lang en 90kg heeft dan een hartstikke gezonde BMI van 23,6 :)

Dat heeft overigens niets met paarden te maken, maar leek me handig om te delen.

Ik heb ooit wel een stalgenoot gehad met hartstikke gezond gewicht van kleine 108 kilo, beste man was 215cm? zoiets :+

Avalanche schreef:
En voor paardenwelzijn: is het echt eerlijk om een paard over enorme hindernissen te laten springen met ook nog zo'n zwaar persoon op de rug?


Er is niets wat er wetenschappelijk op zou wijzen dat het negatieve gevolgen voor het paard heeft, met zo'n "enorm zware ruiter" springen, en als je kijkt naar hoe gemakkelijk die paarden springen zie ik weinig aanleiding om specifiek hierop te focussen eerlijk gezegd. Plus je doorsnee springprof rijdt op een groot springpaard van minstens 600kg (al durf ik te gokken dat de meeste springpaarden flink stuk zwaarder zijn met hun gemiddelde stokmaat rond 170-175cm) wat voor gewichtsverhouding ruim binnen knhs richtlijnen zorgt en waarvan geen nadelige gevolgen zijn bewezen :)

En over eerlijkheid gesproken, als het paard uit eigen initiatief blijft springen, op zijn gemak de sprongen ruimer dan nodig neemt, correct lichaamsgebruik vertoont en geen pijn of niet aangeboren medische klachten heeft, wat is er oneerlijk aan eigenlijk?

Ik ben grote voorstander van allerlei ontwikkelingen die aan paardenwelzijn bijdragen maar de dag dat er verplicht gewogen wordt op wedstrijd is wel meteen mijn laatste wedstrijd :o

En eerlijk gezegd denk ik niet dat gewicht überhaupt het probleem is specifiek binnen spring- en eventingwereld, omdat te veel gewicht in deze disciplines direct invloed heeft op behaalde resultaten, negatief dan uiteraard Betere incentive kun je niet hebben :j en als je tijdens een springwedstrijd rondkijkt zijn er nauwelijks te zware ruiters te spotten.

In dressuur en vooral recreatie ligt het wel meer ingewikkeld, maar gezien je doorsnee te zware recreant op een te dikke pony nooit in de buurt van een wedstrijd komt is het allemaal te ver van hun bedshow.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 01:23

Lijkt me een voortreffelijke manier om het aantal starts nog verder te doen krimpen :D

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:04

Dees schreef:
Lijkt me een voortreffelijke manier om het aantal starts nog verder te doen krimpen :D

Dat zei ik al en dat zal dan echt gebeuren dus als de KNHS slim is, gaan ze dat niet doen.

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:17

Wat denken ze ermee te bereiken? Dat zware mensen helemaal stoppen met rijden? Nee, dat denk ik niet. Ze zullen hoogstens stoppen met wedstrijden rijden.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:25

Sim schreef:
Wat denken ze ermee te bereiken? Dat zware mensen helemaal stoppen met rijden? Nee, dat denk ik niet. Ze zullen hoogstens stoppen met wedstrijden rijden.


Dat is waar. Ze blijven toch wel rijden.

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:49

Ik denk eerder dat ze dan gaan kijken hoe zwaar het paard is? Verplicht paarden wegen, net als pony's verplicht tot een bepaalde leeftijd gemeten moeten worden.

Dat ze dan bv 17,5 procent inclusief harnagement voor het ruitergewicht gaan hanteren.

90 kg is voor een paard van 450 kg al te veel..

marley93

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:54

Suzanne F. schreef:
Sim schreef:
Wat denken ze ermee te bereiken? Dat zware mensen helemaal stoppen met rijden? Nee, dat denk ik niet. Ze zullen hoogstens stoppen met wedstrijden rijden.


Dat is waar. Ze blijven toch wel rijden.


Ik denk (hoop) wel dat het bij een deel van de ruiters bewustwording creëert. Dan zou er al wat gewonnen zijn imo.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:04

In Nederland is er alleen een gewichts bepaling in de rensport
Het gewicht van de jockey speelt een heel belangrijke rol in de rensport. Berekend is dat over een afstand van 1000 meter een kilogram meer gewicht een remmende invloed heeft van ongeveer 1 meter, ofwel een halve paardlengte.

https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... %2060%20kg.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:17

Suzanne F. schreef:
Sim schreef:
Wat denken ze ermee te bereiken? Dat zware mensen helemaal stoppen met rijden? Nee, dat denk ik niet. Ze zullen hoogstens stoppen met wedstrijden rijden.


Dat is waar. Ze blijven toch wel rijden.


Eens :)

Het moet denk ik vanaf het begin al meegenomen worden, op de manege waar mijn
dochter een pony in de lease heeft staan wordt ze 1 x per kwartaal gewogen :)

Ben daar echt blij mee, de bewustwording, we willen allemaal ( op uitzonderingen na ) fitte
paarden, maar ik vind dat wij als ruiters ook fit horen te zijn :)

Fit is in dit geval een heel breed woord, maar bewust zijn wat jouw paard mee moet dragen
aan gewicht is een stap de goede richting in!