Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:41

Cer schreef:
het gaat toch ook niet om te dik, het gaat om te zwaar...

Jij je zin Jockey's zijn ook nooit te zwaar.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:45

ik mn zin? eh, okee.. nou bedankt :j

En inderdaad, als jockeys te zwaar zijn, zijn ze een extra handicap voor t paard. Waarbij ik overigens niet weet of een te zware jockey niet mag starten.
Ik dacht dat te lichte jockeys gewicht mee moesten nemen, al naar gelang welke handicap het paard mee moet dragen, maar daar heb ik echt alleen maar vaag van gehoord..
Mkango weet dat vast beter :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:52

Poekkie schreef:
Avalanche schreef:
Ja, maar op die grote paarden valt dan weer af te dingen dat er vaak niet een heel groot zadel op past. Op veel paarden past hooguit 18" maar lange mensen hebben ook gewoon een groter zadel nodig. Iemand van 2 meter heeft ook gewoon een grotere kont dan ik :))


Dat kan, maar de discussie dat je in het zadel moet passen om te kunnen opstappen is toch eentje waar de conclusie unaniem is? Daar zit echt niet zo’n controverse op als bij gewicht.


Nou….

Zeg eens ongevraagd tegen een ruiter dat die niet goed in diens zadel past, of dat het tuig niet goed past/ligt. De gemiddelde ruiter lijkt je aan alsof ze water zien branden. Dat wordt doorgaans echt niet gewaardeerd en mensen onderschatten heel erg flink de mogelijke gevolgen.

Recreatie ruiters rijden imo vaker in een niet/slecht passend zadel dan wedstrijd ruiters, maar toch.
Hoe vaak kopen mensen een zadel van marktplaats, zonder het eerst te passen met een expert erbij? Dat zijn er echt heel erg veel.
Als de gemiddelde ruiter doorgaans al niet globaal kan zien of hun zadel goed ligt/past, men vaak hooguit eens per jaar een zadelmaker laat komen (in veel gevallen nog veel minder vaak) dan kun je imo ook niet aannemen dat men het daar unaniem over eens is.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:08

Hahaha ik ben juist trots op mezelf dat ik elk jaar een zadelpasser laat komen, echt geen haar op mijn hoofd die vindt dat dat te weinig zou zijn.

Maar je verstaat me verkeerd.
Ik zie idd ook velen met niet-passend tuig rijden. Echter die mensen weten dat prima zelf ook maar willen gewoon geld besparen ten koste van hun paard.

Met de stelling ‘vanaf gewicht x ben je te zwaar en zou je niet moeten opstappen’ is veel controverse en discussie, dat zie je ook in dit topic.

Met de stelling ‘als je zadel niet past zou je niet op je paard mogen stappen’ is doorgaans iedereen het eens. Of ze het effectief zo doen is een tweede, want ja zo duur. Maar ik denk niet dat er weerstand - of toch geen weerstand met deftige argumenten - zou zijn moest er hierop een controle komen. Of iets past of niet is namelijk vrij objectief te bepalen zonder dat er privacy issues of whatever zijn.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:14

Cer schreef:
ik mn zin? eh, okee.. nou bedankt :j

En inderdaad, als jockeys te zwaar zijn, zijn ze een extra handicap voor t paard. Waarbij ik overigens niet weet of een te zware jockey niet mag starten.
Ik dacht dat te lichte jockeys gewicht mee moesten nemen, al naar gelang welke handicap het paard mee moet dragen, maar daar heb ik echt alleen maar vaag van gehoord..
Mkango weet dat vast beter :j


Ik ben Mkango niet, maar als een jockey wat te zwaar is, dan wordt er hier in Nederland voor de koers aangegeven wat de overschrijding is: Pietje Puk met startnummer 4, 65 +2 (waarbij de jockey dus 2 kg zwaarder blijkt te zijn dan de 65 kg die het paard hoefde te dragen).

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:29

Poekkie schreef:
Hahaha ik ben juist trots op mezelf dat ik elk jaar een zadelpasser laat komen, echt geen haar op mijn hoofd die vindt dat dat te weinig zou zijn.

Maar je verstaat me verkeerd.
Ik zie idd ook velen met niet-passend tuig rijden. Echter die mensen weten dat prima zelf ook maar willen gewoon geld besparen ten koste van hun paard.

Met de stelling ‘vanaf gewicht x ben je te zwaar en zou je niet moeten opstappen’ is veel controverse en discussie, dat zie je ook in dit topic.

Met de stelling ‘als je zadel niet past zou je niet op je paard mogen stappen’ is doorgaans iedereen het eens. Of ze het effectief zo doen is een tweede, want ja zo duur. Maar ik denk niet dat er weerstand - of toch geen weerstand met deftige argumenten - zou zijn moest er hierop een controle komen. Of iets past of niet is namelijk vrij objectief te bepalen zonder dat er privacy issues of whatever zijn.


Whah....ook dat is behoorlijk subjectief hoor. Wat is passen?? Sommige vinden een zadel niet passen als je er een bontje of onderlegger onder doet, ik rij per definitie altijd met een bontje en daar houdt de zadelmaker rekening mee. Een professionele ruiter met 10 paarden, heeft vaak 1 of 2 zadels die hij op al die paarden legt. En als je hier de discussies vaak leest over een passend zadel...dan ben je nog wel even bezig. Niks met privacy te maken, maar zeker net zo subjectief.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:34

Hou het dan op:
- niet te lang (is objectief bepaald tot welke rib het mag komen)
- boom passend, bekeken zoals het op het paard ligt (dus bij sommigen met bontje)
- boom intact zonder uitstekende of kapotte schroeven
- gelijkmatige vulling zonder harde stukken
- niet bruggend. Niet drukkend op de schoft of wervelkolom.

En dan kom je al een heel eind verder. Dat is toch echt niet moeilijk om objectief te maken, is gewoon een kwestie van niet willen dan.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:43

Zadel is koppelstuk tussen je kont en paard zijn rug. Dat moet beiden even goed passen.
Ik kende een fjord met een kleine bult op de rug, niets ernstigs maar die kon dus maar een heel kort zadeltje hebben anders lag het zadel op de bult. En dus kon ik er niet op, ookal kan een fjord mij makkelijk dragen. Maar ik paste niet in zijn zadeltje, ik zou op de lepel komen te zitten en met mijn knieën voor het zweetblad uit.
Het zadel is naast bouw/conditie/spier etc van het paard een behoorlijk essentiële factor om wel/niet op een paard te passen.

De boom bepaald de pasvorm, helaas passen maar weinig zadelmakers met kale bomen.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:57

Avalanche schreef:
Na die tijd restrictief eten blijven mensen wél op gewicht met dat broodje en dat schaaltje rauwkost, en dat heeft alles te maken met die spaarstand. Wat mensen dan ook heel vaak aangeven is een tekort aan energie, lusteloosheid, veel willen slapen, slecht concentratievermogen en meer dingen waarbij blijkt dat het lichaam gewoon onvoldoende voeding krijgt, maar dat lichaam blijft het vet vasthouden als reserve.
Punt is dat mensen dan ook daadwerkelijk minder calorieën gaan verbranden.


Even off topic, maar ik wil hier toch wel even op reageren. :D

De spaarstand - zoals die in de meeste gevallen wordt genoemd - bestaat niet. Het succes van intermittend fasting bewijst dat wel. Je lichaam gaat niet in een spaarstand door langdurig dieten of weinig eten.

Wel als je een crasch dieet volgt, niet eet en in korte tijd ongezond veel gewicht verliest. Wat je dan vooral verliest is spieren en water. Spieren hebben energie nodig om op peil te blijven; Je spieren zijn heel belangrijk; je lichaam weet dat en gaat in zo'n geval dan spaarzaam om met zijn energie. Wat je dan hebt gedaan is dat je je grootste katalysator voor verbranding, je spieren, hebt afgebroken.

Wat wel gebeurt is, dat je gedurende je gewichtsverlies plateau's bereikt waarbij het gewichtsverlies een poosje kan blijven stilstaan.
Dat komt omdat je - als je zwaarder bent - ook meer energie gebruikt om je lichaam te laten functioneren. Dus als je minder weegt heeft je lichaam ook minder energie nodig om te functioneren en kan het afvallen een poosje stil blijven staan. Wat veranderen aan je dieet en beweging is dan vaak de sleutel om weer verder te kunnen afvallen.
Vasten heeft geen enkele invloed op je metabolisme. Voordeel van vasten is dat je als je de helft van de dag niet eet ook maar de helft van de calorieen naar binnen werkt. Heel simpel: Tot 12:00-13:00 eet je niet en en na 20.00 / 21:00 uur niet meer.
Geen alcohol tijdens je maaltijd (want dat vertraagt je verbranding wel). En na 20:00/21:00 ook geen alcohol meer. Helemaal geen alcohol is nog beter :+

Zo zijn er meer dieten die prima zijn, zonder dat je 6 x per dag moet eten.
Zolang je geen crasch dieet volgt of jezelf uithongert zodat je spieren afnemen is er met dieten of vasten niks aan de hand als het gaat om je metabolisme.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:04

Thanks, dat wist ik niet :D nieuwe informatie is altijd fijn. Weer wat geleerd, bedankt :)

Melzazu
Berichten: 1780
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:58

Avalanche schreef:
Thanks, dat wist ik niet :D nieuwe informatie is altijd fijn. Weer wat geleerd, bedankt :)


Helemaal off topic maar ook niet helemaal want ook deze info vind je misschien interessant.

Veel mensen die te zwaar zijn hebben crashdieten gevolgd zoals afvallen met shakes bijvoorbeeld. Dit hebben ze soms meerdere keren gedaan. Hiervan gaat je hormoonhuishouding volledig in de war waardoor ze op een gegeven moment vrijwel geen gewicht meer verliezen en daarom werken diëten dan ook niet meer. Ik geloof dat dit nog wel wat om te keren is maar dat is echt heeel erg moeilijk en duurt lang dus dat mensen dan roepen: ik kom nog aan van een wortel dat is dan nog een soort van waar ook.

Zie de link.

https://www.womenshealthmag.com/nl/voed ... an-corona/

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:41

12 kilo teveel is “te zwaar genoeg” voor een shakes “dieet” volgens dit artikel.. nou, als iemand daar geen complex van krijgt :=
Ik zit op de grens met 10kg overgewicht maar shakes en soepen? Hell no. Gewoon sporten en op je voeding letten.. :)

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:54

Melzazu schreef:
Avalanche schreef:
Thanks, dat wist ik niet :D nieuwe informatie is altijd fijn. Weer wat geleerd, bedankt :)


Helemaal off topic maar ook niet helemaal want ook deze info vind je misschien interessant.

Veel mensen die te zwaar zijn hebben crashdieten gevolgd zoals afvallen met shakes bijvoorbeeld. Dit hebben ze soms meerdere keren gedaan. Hiervan gaat je hormoonhuishouding volledig in de war waardoor ze op een gegeven moment vrijwel geen gewicht meer verliezen en daarom werken diëten dan ook niet meer. Ik geloof dat dit nog wel wat om te keren is maar dat is echt heeel erg moeilijk en duurt lang dus dat mensen dan roepen: ik kom nog aan van een wortel dat is dan nog een soort van waar ook.

Zie de link.

https://www.womenshealthmag.com/nl/voed ... an-corona/

Super interessant, dank!

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:04

Ik heb nooit een crashdieet gevolgd maar een studiegenote van me heeft Cambridge gedaan aka 800kcal per dag aan soepjes en shakes. En wat viel die meid af, 25kg in 5 maanden... niet zo gek ook. Nu een jaar of wat later heeft ze al die kilo's + 15 er extra bij. Idd haar volledige spijsvertering naar *** geholpen door die bizarre manier van eten.

Melzazu
Berichten: 1780
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:01

Cer schreef:
12 kilo teveel is “te zwaar genoeg” voor een shakes “dieet” volgens dit artikel.. nou, als iemand daar geen complex van krijgt :=
Ik zit op de grens met 10kg overgewicht maar shakes en soepen? Hell no. Gewoon sporten en op je voeding letten.. :)


Het ging mij vooral om het hormoon verhaal in het artikel :D

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:03

Nou, succes met de overgang dan :') dat is echt een struggle tegen hormoon kilo’s

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 00:38

Avalanche schreef:
Is ook hoor. Mijn issue is meer dat het soms zo simplistisch gesteld wordt.

Plus dat het imo moet gaan over te zwaar voor het paard..... niet het lichaam van de ruiter op zich. Ik vind in dat kader de onderzoeken super interessant. In het zadel passen blijkt een hele grote factor. Balans blijkt mega belangrijk. Een passend zadel en hoofdstel uiteraard.

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd in het lijf van de ruiter. Die 20% lijkt een vrij harde grens tót je op een gewicht komt waar een mens niet meer gezond kan zijn en je onmogelijk nog in een passend zadel voor het paard past.

In dat verband hier nog een interessante webinar en daarin wordt benadrukt hoe belangrijk het is dat een zadel niet alleen het paard past maar ook de ruiter.

[ Video ]
Van iemand kreeg ik ook nog de link naar saddlefitting.us op Instagram. Super interessant. Die hand tussen lepel en ruiter lijkt minder belangrijk dan dat iemand echt in het centrum van het zadel zit. En dan kun je ook je vragen stellen bij merken als Custom en Grazioso die de ruiter achterin het zadel zetten door de grote wrongen maar ook door het dieptepunt van het zadel achterin te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat het voor de ruiter een heel zeker gevoel geeft, maar voor het paard is het een heel slechte zaak.

Is een beetje mijn stokpaardje hoor :=


Saddlefitting.us had ik doorgestuurd in het singel topic, zij is zo ontzettend leerzaam om te volgen. Deze webinar had ik ook al eens gezien, maar altijd nuttig om de feiten weer in beeld te zien uit het onderzoek bij bijna 200 paarden. Bij meer dan de helft past het tuig niet en bij maar 1/3 is het zadel passend voor zowel paard als ruiter. Dat zal in Nederland niet beter zijn dan in Groot Brittannië.

Ik hoop ook nog op een webinar over hoe een zadel hoort te liggen en waar je op moet letten met een singel, hoofdstel enz.

1x per jaar de zadelmaker is een begin, maar imo moet je die echt vaker erbij hebben. Tussen deze foto’s zit 8,5 weken.

Dit was de dag dat de zadelmaker was geweest (voor de eerste controle na 20 rij-uren) en er een groter kopijzer in had gedaan.
Afbeelding

Dit is 8,5 weken later
Afbeelding

Hierna ook niet meer opgestapt totdat het zadel weer aangepast was, ik schrok echt van de foto. Daarna ook elke 2 (later 3) maand de zadelmaker laten komen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 01:12

Als jij elke 2/3 maand de zademaker moet laten komen gok ik dat jij een paard hebt dat nog in de groei is of heel instabiel is in zijn gewicht en/of bespiering?

Bij mij moet de helft van de keren niet eens iets aangepast, of alleen klein beetje bijvullen. Na een blessure uiteraard wel direct laten aanpassen na een maandje opbouwen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:52

Elk paard dat in training staat heeft een continu veranderend lichaam.

Heb je de webinar over balans gekeken? Daarin wordt ook heel duidelijk geadviseerd om elk kwartaal je zadel na te laten kijken.

Een paard kan een vlieg op z’n huid al voelen, waarom zou je met tuig willen rijden dat niet optimaal ligt?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:03

Sorry maar elk kwartaal lijkt me echt belachelijk als een paard gewoon volgroeid is en regelmatig getraind. Dan betaal je elke keer 120 euro om te horen dat er niets moet gebeuren.
Jij moet je schoenen of kleding toch ook niet steeds aanpassen als je niet noemenswaardig bent verdikt of iets hebt veranderd in je levensstijl?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:11

Crashdieten werkt wel maar je zal daarna je voedingspatroon alsnog blijvend moeten aanpassen. Crashen, gewicht verliezen en daarna weer doorgaan zoals daarvoor werkt niet. Dan zit het er zo weer aan. De oplossing zit dus altijd in het blijvend aanpassen van je voeding.

Ik zag trouwens een tiktok filmpje van een forse dame op een paard waar ik echt moeite mee had. Paard kon amper draven. Galop was beter maar in draf was hij gewoon oncomfortabel. Was sneu om te zien vond ik. Als jury had ik hier toch iets van gezegd.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 02:18

Poekkie schreef:
Sorry maar elk kwartaal lijkt me echt belachelijk als een paard gewoon volgroeid is en regelmatig getraind. Dan betaal je elke keer 120 euro om te horen dat er niets moet gebeuren.
Jij moet je schoenen of kleding toch ook niet steeds aanpassen als je niet noemenswaardig bent verdikt of iets hebt veranderd in je levensstijl?


Prima, als jij eens per jaar genoeg vind voor jouw paard. Ik vond eens per 6 maand genoeg, maar mijn jonge merrie bleek veel vaker aanpassingen nodig te hebben aan haar zadel sinds ik haar opgepakt heb begin vorig jaar. Ze groeide elke paar weken letterlijk uit haar zadel, kijk maar naar de foto’s die ik eerder postte, dus ik kan me wel vinden in wat de experts zeggen. Ik dacht dat 2x per jaar prima was voor mijn ruin, maar de nodige aanpassingen per kwartaal zijn veel kleiner, wat dus weer positief is, want dan is het ongemak van iets wat net niet goed ligt ook minimaal.

Ook denk ik dat veel zadelmakers/passers profijt zouden hebben van heel wat extra training. Zodat ze met getraind oog naar paard en ruiter kunnen kijken onder het zadel. Ik heb ook wel eens een zadelpasser bij mijn paard gehad om het zadel waarmee ik hem gekocht had te controleren, dat lag volgens haar prima, het paard miste nog wat bespiering, maar dat kon opgevangen worden met een bontje.

Een paar weken later heb ik op advies van een professionele ruiter een andere zadelmaker laten komen, die keek één keer naar het zadel dat ik gebruikte en zei simpelweg “deze mag je nooit meer op je paard leggen”, ze liet me zien waar het mis ging in pasvorm en vertelde wat de mogelijke gevolgen konden zijn. Dat klopte precies met de problematiek waar ik met hem tegenaan liep met rijden. Ze heeft een nieuw zadel voor hem aangemeten en ze is nog steeds mijn zadelmaker. Ja, ze is 3x zo duur als diegene die het andere zadel eerst gecondoleerd heeft, maar beter wat duurder dan een paard naar de kl*te door een slecht passend zadel.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 04:03

Laten we het erop houden dat ik 1x per jaar dikke prima blijf vinden :)

Dat er veel onkunde zit bij de zadelpassers ben ik met je eens, zelf ook eentje gehad die het verpest heeft. Kwestie van goed zoeken en zelf ook niet zomaar alles aanvullen zeker?

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:37

Er zit ook nog verschil in of je een paard net onder het zadel hebt of ze al een tijdje werkt natuurlijk.

Ik laat toch zomer en winter wel doen eigenlijk, puur om de veranderingen qua weidegang en meer van die zaken op te vangen. En zeker de eerste periode doe ik elke 3 maanden, want dan veranderen ze heel hard.

Loretta
Berichten: 8763
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:45

Geen wonder dat zadelmakers niet van boomloze zadels houden.