Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:55

Hallo :wave:

Ik kom hier ook maar even langs :-) Vorig jaar een aantal keer op pad gegaan en dit jaar maar eens L1 debuut maken :-)

Ergens in maart ofzo. Er zitten nog net iets te veel onderdelen in de L1 waar we nog wat op moeten oefenen (iets met controle in de galop wat in de B nog wel te camoufleren was, maar in de L1 niet meer gaat lukken).

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:05

Ik kom me ook melden! Hoop in februari of maart weer mijn eerste wedstrijd te starten. Pony's hebben 5 weken stil gestaan i.v.m mijn werk. Nu weer langzaam aan het opbouwen :D

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:06

Norwayfjord, oeh spannend, veulentje <3 ja zolang je bezig kan blijven van genieten he, wel fijn om nu nog wat te blijven knutselen. En ook goed dat je niet hoeft te stoppen met rijden! Was voor mij de reden dat ik met Hiro begon, om het gat te dichten tussen mijn gepensioneerde en mijn onbeleerde.

Apple, oh herken ik wel. Ik vind mezelf zeker niet klaar voor L (ik had vorige proeven ook veel 6en voor die onderdelen haha), maar in de B ging het wel heel goed en dan is er geen uitdaging meer aan, dus maar over gegaan na 5 wedstrijden.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:54

Fly_high zo herkenbaar.
Ik roeptoeter ook de hele tijd over van alles en weet ook dat als cupido en ik kortsluiting krijgen dat dit een communicatieprobleem is die vanuit mij komt. die van mij gooit ontzettend hoog op, niet te doen qua doorzitten, ik heb het moeten leren. Zijn gangen zijn waanzinnig.
Maar hij loopt niet altijd even goed over de rug doordat zijn bekken wat hoger zitten.
Soms laat ik mijn lesgeefster erop en dan zie ik allemaal wat die kan, dat is ook wel confronterend. Maar ik geef zelf wel aan dat ik met bepaalde dingen moeite heb.
Wij gaan volgende week naar het -L2 en ondanks dat het achterwaarts en wijken er zo goed op zitten blijf ik bang voor de galop oefeningen.
Maar iets in mij zegt ik moet er doorheen en ik zie t wel. Maar t is lastig, het liefste meld ik af :')

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:12

Cocktailtime, welke galopoefeningen zitten er in het L2? ik ken jullie proeven niet zo goed. En niet elke oefening hoeft super te gaan voor je kan starten vind ik. Door het te doen en er meer op te trainen komt dat ook wel in orde (hoop ik :)) ) Lijkt me ook gewoon een leuk doel om met een 5 of 6 te starten in je niveau en te eindigen met een 7,5 of 8 :D Dat 6-je dat je mischien voor een galoponderdeel krijgt maak je dan wel weer goed met een 7 of 8 voor je wijken of achteruit ;)

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:33

Zo jullie gaan me even te snel :')

Komt helemaal goed Cocktail! We komen je weer supporteren :D

Ik heb goed nieuws, want ik ben vanmiddag geslaagd voor mijn BE, dus ik mag nu officieel met mijn troela zelf op stap! *\o/*

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:36

@cocktailtime welke bedoel je? Je hebt toch alleen een extra (kleinere) volte in galop?

En inderdaad als iets niet goedgaat haal je het wel met andere cijfers op. Wij kunnen thuis een schouderbinnenwaarts, tijdens het losrijden ook. Maar in het proefje nooit, das als ik geluk heb een 6. Gezien die dubbel telt is dat wel lastig het op te halen. Maar daartegenover de galop gaat bij ons juist weer goed, dus de proeven waarbij dat dubbel telt scoor vaak hoog (191.5 punten met een 0, ik moet me er eigenlijk om schamen)

Autumnn

Berichten: 8056
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:38

Gefeliciteerd Discodipp!! Super.

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:58

Gefeliciteerd!

Maar een interesse vraag hè. Rijden jullie de oefening als doel of als training? Want ik pak ze als training mee voor controle over been en schouder gebruik, draagkracht, balans etc. We zijn dan ook echt al lang bezig met oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en appuyeren. Sinds kort met Aurelia ook met de contra galop om haar wat sterker te maken in de lengte buiging die ze daar in wel moet pakken.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:15

Galop is niet veel spannender in t l2 als in t L1
Rechts gaat wel gewoon goed (rustig, niet trekkend) met name in de trainig, op wedstrijd komt de spanning kijken.
Links houd ik vast en cupido wil alles behalve vasthouden dus die begint dan uiteraard ook te trekken en duwen, hierdoor is er geen aanleuning/controle en is er compleet kortsluiting tussen ons.
Dat komt omdat ik eigenlijk al bang ben dat hij er van door gaat.

Robijntjah, wat bedoel je precies? Wij rijden vooral in de training overgangen/controle hierover houden. Ook wel wat oefeningen. Maarja een doel is natuurlijk ook de training.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:15

DiscoDipp schreef:
Zo jullie gaan me even te snel :')

Komt helemaal goed Cocktail! We komen je weer supporteren :D

Ik heb goed nieuws, want ik ben vanmiddag geslaagd voor mijn BE, dus ik mag nu officieel met mijn troela zelf op stap! *\o/*


Proficiat topper *\o/* *\o/*

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:17

Ik zie het eigenlijk als beide, ik zie ook het nut van die oefeningen, maar dat kan in mijn ogen gelijk groeien met op wedstrijd gaan. Die niveaus zijn immers toch logisch opgebouwd? Je begint met wijken voor je naar appuyeren gaat bijvoorbeeld, wat ook met wedstrijden zo is. Maar die oefeningen moeten in mijn ogen niet allemaal volledig perfect of bevestigd zijn voor je op wedstrijd gaat, je kan toch groeien in je dressuur doorheen de wedstrijden? Met een jong paard ben je blij als je ontspannen een rondje kan lopen en de 3 basisgangen beheerst, meer moet je toch ook niet doen in de B? En dan kan je rustig werken aan wijken voor het been en wat SB, wat je dan in de L proeven moet doen, etc.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:18

Robijn, ik als oefening, om t paard recht te richten en beter te ontwikkelen, losser in t lijf. Natuurlijk zit daar wel een logische volgorde in. Schouderbinnenwaarts heeft geen zin als hij tegen de hand in contra stelling rond rent. Dan ga je eerst naar recht op een rechte lijn en puzzelen met je aanleuning. Maar als dat iets wat in orde is pak ik vrij snel wat schoudervoor mee.
Aan de andere kant voor mij zijn de wissels om de pas nu wel een doel. Maar voor nu lijk ik te motorisch gestoord om er ooit meer dan 4 te kunnen.

Apple leuk dat je je l1 debuut gaat maken.

Disco, gefeliciteerd met je E rijbewijs!

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:50

Ik gebruik het als oefening. Ze kan dus eigenlijk alles al, travers, schouder binnenwaarts, renvers, wijken. Nu zijn we bezig met meer in galop schakelen. Ik gebruik het echt om beter aan mijn been te krijgen en rechter te krijgen. Ik rijd ook zelden op de hoefslag.
Ik had laatst dus ook een 8 voor mijn binnenkomen, was ik zo trots op haha!

Maar daarmee krijg ik haar achter sterker en scherper waardoor we nu in de galop eindelijk wat meer kunnen. Dus stap galop, en terug. En nu de beginselen van wat wijken/appuyeren in de contra. Maar allemaal spelenderwijs voor kracht en maar 2a3 passen omdat ze dus echt moet groeien daarin. En dan ineens, kan ze het haha!
Ik weet nog wel dat ze 2 jaar terug amper kon wijken en nu kan ze getob die kont alle kanten op doen die ik wil. Zo fijn is dat! Vooral als ik dan denk, kijk, we komen echt wel vooruit!

LaDonna75

Berichten: 2174
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:03

In de L2 zit middengalop en een volte 12-15meter in galop. In de L1 zit de middengalop ook al.

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:18

Ladonna, Aah oke, ja dan snap ik wel dat als je paard gaat rennen je dat nog wel wat spannend vindt. :+

Discodipp, nog proficiat trouwens! Ik doe het je niet na. Ik ben zelfs aan het denken om een B camionneke te kopen om die BE maar te vermijden -O-

Enzo, 191 punten met een nul vind ik inderdaad ook wel heel knap , je doet dan toch iets goed ook haha. Wel gek dat die sb echt niet gaat in de proef, wat gaat er daar juist mis dan?

Wendy, wow, wat leuk dat je zo ver staat al in je training! Moet een heel fijn gevoel zijn ja als je zo alles op zijn plek voelt vallen! Hier is het voorlopig nog ploeteren en wringen, hij buigt echt heel moeilijk in zijn lichaam. Dus voorlopig vooral voltes verkleinen en schoudervoor voor we aan die andere oefeningen denken, maar het zal ooit wel komen zeker. En een 8 op binnenkomen is super netjes!

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:37

Nimber schreef:
Robijn, ik als oefening, om t paard recht te richten en beter te ontwikkelen, losser in t lijf. Natuurlijk zit daar wel een logische volgorde in. Schouderbinnenwaarts heeft geen zin als hij tegen de hand in contra stelling rond rent. Dan ga je eerst naar recht op een rechte lijn en puzzelen met je aanleuning. Maar als dat iets wat in orde is pak ik vrij snel wat schoudervoor mee.
Aan de andere kant voor mij zijn de wissels om de pas nu wel een doel. Maar voor nu lijk ik te motorisch gestoord om er ooit meer dan 4 te kunnen.

Apple leuk dat je je l1 debuut gaat maken.

Disco, gefeliciteerd met je E rijbewijs!


Ik precies zoals jij Nimber, oefeningen passend bij de africhtingsgraad van het paard en van daaruit kun je dan het paard verder trainen om sterker te worden.

Mijn lesklanten willens ons oefeningen rijden waarbij ik denk... hoe wil je dit in Godsnaam gaan organiseren...

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:53

Da's wel grappig PSvanLot, ik had met de vorige lesgeefster net het omgekeerde, we gingen oefenen op eenvoudige wissel maar ik vind ons daar nog niet klaar voor. Bij de huidige lesgeefster nu in de eerste les ook eens een gereden om te kijken waar we staan, maar ze ging er mee akkoord dat we nog wat basis missen om die mooi te kunnen rijden en dat het dus te vroeg is. Ook weer bevestiging voor mij dat ik nu iemand gevonden heb die wel bij mij past.

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:54

Kiwiaa schreef:
Ladonna, Aah oke, ja dan snap ik wel dat als je paard gaat rennen je dat nog wel wat spannend vindt. :+

Discodipp, nog proficiat trouwens! Ik doe het je niet na. Ik ben zelfs aan het denken om een B camionneke te kopen om die BE maar te vermijden -O-

Enzo, 191 punten met een nul vind ik inderdaad ook wel heel knap , je doet dan toch iets goed ook haha. Wel gek dat die sb echt niet gaat in de proef, wat gaat er daar juist mis dan?

Wendy, wow, wat leuk dat je zo ver staat al in je training! Moet een heel fijn gevoel zijn ja als je zo alles op zijn plek voelt vallen! Hier is het voorlopig nog ploeteren en wringen, hij buigt echt heel moeilijk in zijn lichaam. Dus voorlopig vooral voltes verkleinen en schoudervoor voor we aan die andere oefeningen denken, maar het zal ooit wel komen zeker. En een 8 op binnenkomen is super netjes!



Ja maar duurde ook wel even. Eerst aan de hand veel gedaan, dat ze gewoon snapte dat ze dr achterhand los van dr voorhand kan bewegen. En toen ineens snapte ze dat en kon ik gewoon eigenlijk alle zijgangen wel inzetten. Maar, uiteraard ook niet altijd hoor. Als ze stugger is doen we alleen voltes en overgangen.
Dus het is ook maar net hoe onze bui is.
Maar als ze dan lekker loopt, kan ik dr zo alle kanten opzetten. Dat is idd wel echt een fijn gevoel!
Het kwartje valt dan gewoon ineens! Dat is zo mooi, dan denk je, wow ineens lukt het gewoon!!

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:02

Kiwiaa schreef:
Da's wel grappig PSvanLot, ik had met de vorige lesgeefster net het omgekeerde, we gingen oefenen op eenvoudige wissel maar ik vind ons daar nog niet klaar voor. Bij de huidige lesgeefster nu in de eerste les ook eens een gereden om te kijken waar we staan, maar ze ging er mee akkoord dat we nog wat basis missen om die mooi te kunnen rijden en dat het dus te vroeg is. Ook weer bevestiging voor mij dat ik nu iemand gevonden heb die wel bij mij past.


Fijn dat je iemand gevonden hebt die goed bij je past!
Moet zetten dat ik oefeningen als travers, app, eenvoudige wissels etc ook echt behoorlijke oefeningen vind die je niet gaat oefenen/proberen als je paard onvoldoende kan sluiten of op het achterbeen kan.
Je kunt wel net doen alsof, maar dan heeft het geen enkel doel.

Ik heb een recreatie ruiter, man van in de 50, met een paard dat geweldig gesloten kan galopperen. Deze man kan maar heel gewoon rijden, teugels worden iedere 2 rondjes te lang, laat paard over de schouder vallen etc in draf en galop.
Maar als ik hem vanuit stap laat aangalopperen kan hij het wel en kan hij ook jaloersmakend mooi verzamelen en een eenvoudige wissel rijden.
Daar moet ik altijd zo om lachen.

Laat ik hem vanuit draf in galop gaan, dan moet hij zijn waslijnen weer inhalen haha.

Hij kwam er zelf mee, ‘ik was aan het stappen en gaf denk ik niet zo goed been en toen zat ze in galop……. En als ik in galop heel langzaam wil dan gaat ze gewoon in stap als ik niet oplet’ ik zeg: precies de goede knopjes geraakt ;)
Man dolblij.

Maar met zo’n ruiter kom ik nooit aan de echte oefeningen toe, maar hij heeft de rug al nat van een half uurtje luisteren en werken dus dat is goed.

Heb meer moeite met mijn ruiters die zichzelf veel druk opleggen en van alles willen waar ze echt niet aan toe zijn.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 05-01-23 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:07

Mwah weet ik niet, ik denk dat hoe dragender je paard wordt, hoe correcter de oefeningen worden maar het doel kan ook zijn je paard bijvoorbeeld leren meer ruimte te pakken in lengtebuiging of passen en zijwaartse beweging wat de draagkracht uiteindelijk weer ten goede komt.

Wij zitten gelukkig ook wel bij een heel goede instructrice met veel bio mechanische kennis die veel ziet aan zowel mij als paard. Iets met ademen en lossigheid :')

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:27

wendy, oh ja, dat is interessant. Ik zou graag ook wat meer aan de hand werken, lijkt me ook heel interessant voor mijn jonge paard. Maar weet niet zo goed hoe daarmee te beginnen.

Ik hoop ook dat gevoel van 'ah t komt samen' eens te mogen ervaren :o

PsvanLot, ja zeker! En wat die oefeningen betreft, inderdaad. Ik snap wel dat je eens iets probeert wat nog niet helemaal vlot gaat en dat verbetert door het te doen, maar dat vind ik niet het geval bij oefeningen als appuyementen bijvoorbeeld. Als die niet goed gaan zou ik denken dat je een stapje terug naar SB/wijken/travers bijvoorbeeld, in plaats van slechte appuyementen te blijven rijden in de hoop dat ze verbeteren. Maar wijken is wel zo een basisoefening waarbij je moeilijk een stapje terug kan doen _O- Wij verbeteren het nu door te wijken langs de hoefslag en te corrigeren door halthouden en keertwending om de voorhand als hij door mijn buitenteugel loopt en/of te weinig respect heeft voor het drijvende been, maar het blijft wel gewoon wijken voor de kuit natuurlijk.

Haha dat verhaal van die man, waslijnteugels ken ik ook wel := helaas heb ik niet zo'n naturel verzameld paard :+ lijkt me op zich wel leuke combinatie ja, zou ook wel mijn voorkeur hebben tov iemand die perse volgende maand Z wil starten terwijl het paard nog geen L proef netjes doorkomt ofzo.

wendy1987

Berichten: 6942
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:40

Echt aan de hand werken kan ik ook niet echt hoor. Maar aan de hand langs de bakrand voorzichtig opzij vragen dat ze gewoon gaat scharen en snapte dat ze dat ook kon.
Ze is heel lastig op achter te krijgen, duikt heel graag op voorhand omdat ze gewoon die kracht mist.
Met deze oefeningen, op momenten dat ze dus wel los laat ( anders lukt t ook gewoon niet, zo simpel is t eigenlijk wel haha) kan ik haar sterker krijgen, op dr achterhand krijgen en beter voor mijn been krijgen. Bij de mijne werkt dit gewoon heel goed en daarmee versterken wr dus haar achterhand en de galop, vanuit draf oefeningen.
Zijn heel veel momenten geweest dat ik niet eens galop mee pakte omdat ze dat dan zo lastig vind/vond. En nu gaat dat steeds beter en kan ik ook meer galop mee pakken en daarin gaan schakelen en oefeningen gaan doen.

Maar, moet zeggen dat mijn wekelijkse springles ook wel bijdraagt aan het sterker worden in de dressuur nu!

PSvanLot

Berichten: 10169
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:02

Kiwiaa schreef:
wendy, oh ja, dat is interessant. Ik zou graag ook wat meer aan de hand werken, lijkt me ook heel interessant voor mijn jonge paard. Maar weet niet zo goed hoe daarmee te beginnen.

Ik hoop ook dat gevoel van 'ah t komt samen' eens te mogen ervaren :o

PsvanLot, ja zeker! En wat die oefeningen betreft, inderdaad. Ik snap wel dat je eens iets probeert wat nog niet helemaal vlot gaat en dat verbetert door het te doen, maar dat vind ik niet het geval bij oefeningen als appuyementen bijvoorbeeld. Als die niet goed gaan zou ik denken dat je een stapje terug naar SB/wijken/travers bijvoorbeeld, in plaats van slechte appuyementen te blijven rijden in de hoop dat ze verbeteren. Maar wijken is wel zo een basisoefening waarbij je moeilijk een stapje terug kan doen _O- Wij verbeteren het nu door te wijken langs de hoefslag en te corrigeren door halthouden en keertwending om de voorhand als hij door mijn buitenteugel loopt en/of te weinig respect heeft voor het drijvende been, maar het blijft wel gewoon wijken voor de kuit natuurlijk.

Haha dat verhaal van die man, waslijnteugels ken ik ook wel := helaas heb ik niet zo'n naturel verzameld paard :+ lijkt me op zich wel leuke combinatie ja, zou ook wel mijn voorkeur hebben tov iemand die perse volgende maand Z wil starten terwijl het paard nog geen L proef netjes doorkomt ofzo.


Dat is helemaal waar Kiwi, wijken is een oefening wat echt bij de basis hoort, en wanneer je paard nog niet (goed) voor 'druk' voor of zijwaarts wil gaan dan zijn de andere oefeningen ook moeilijk.
Wijken is echt een kwestie van oefenen en ineens is het daar.
Als ze dat goed doen, dan is een schoudervoor ook geen moeilijke oefening meer.

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 01:08

Robijntjah schreef:
Gefeliciteerd!

Maar een interesse vraag hè. Rijden jullie de oefening als doel of als training? Want ik pak ze als training mee voor controle over been en schouder gebruik, draagkracht, balans etc. We zijn dan ook echt al lang bezig met oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en appuyeren. Sinds kort met Aurelia ook met de contra galop om haar wat sterker te maken in de lengte buiging die ze daar in wel moet pakken.


Beide, en daarnaast als test. Maar er zit wel verschil in de uitvoeringen.

Ik kan wijken om te testen of mijn paard voldoende aan mijn binnenbeen is. In dat geval maakt het me niet per se uit of hij dan bijvoorbeeld te veel of te weinig inbuigt in zijn hals bijvoorbeeld omdat ik daar de focus niet had liggen (dan zou ik ook de schouderbegrenzing moeten willen testen).
Ik kan wijken rijden als doel waarbij ik hem rijd zoals in de proef verwacht wordt. Netjes scharen, goede stelling, impuls, juiste aantal meters, schoudercontrole, op kleine hulpen, constant etc.
En ik rijd ook zeer regelmatig als oefening. Daarbij hoeft niet altijd alles perfect, maar ik moet er wel wat aan overhouden. Dan rijd ik bijvoorbeeld een zigzag of gebroken lijn om te trainen hoe snel hij reageert op mijn hulpen, schoudercontrole verbeteren, en meer vragen aan flexibiliteit en kracht in zijn lichaam dan gewoon wijken. Of ik wijk van de ene lange zijde helemaal naar de andere kant. Daarbij moet hij nog met scharen en dus ondertreden en dragen. Beide oefeningen kan hij best lastig vinden waardoor mijn hulpen misschien groter moeten, ik wat aanleuning kwijt raak (wat ik uiteraard wel herstel), impuls wordt lastiger etc. Om dan alles te corrigeren is niet te doen, dus als hij dan impuls verliest en tegelijkertijd de achterhand wat voor komt, dat is dan die achterhand maar even zo, die is dan gewoon niet belangrijk.

En op die manier zijn er veel oefeningen te rijden als training en eveneens als test van je controle over het paard op diverse vlakken. Contra met 'verkeerde' stelling vind je niet in proef maar is wel een goede oefening. Zelfde voor schouderbinnenwaarts of travers op een volte, wijken in galop, enzovoort.

Maar de oefeningen moeten wel passen bij het paard. Een paard dat niet makkelijk wijken en schouderbinnenwaarts kan, gaat ook niets halen uit een appuyement, behalve over de schouder wegvallen of een plank die zijwaarts gaat. En soms is dat uittesten. Dan kan een paard goed wijken en SB, maar is een appuyement toch nog te zwaar. Dan kan je misschien nog net 2 pasjes vragen, maar waarschijnlijk zijn er andere oefeningen die ga paard sterker maken dan die 2 passen appuyement.