Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:52

Nog eens proficiat Laurie, super leuke commentaar ook die zeker waar is :D

Blij om te lezen dat er nog mensen zijn die stress hebben om een niveau hoger te starten. Haha Fly, zoals je zei, grote mensen dressuur, exact dat :+ Succes in elk geval zondag! Blij dat Henkie terug op de rit is, heb jullie verhaal niet helemaal gevolgd maar wist wel dat hij een blessure had, dus fijn om te lezen dat hij oke is en het rijden zo goed gaat. Voor die stress, idd gewoon kilometers maken, komt wel goed!

Cocktail, :wow: 1,5u les? Ik ben na een halfuur al dood. :') wel fijn dat het goed ging, ik zou echt niet meer goed kunnen afsluiten dan denk ik hahaha, tenzij van je paard glijden van vermoeidheid goed is :Y) Fijn he zo'n slimme paarden, toch zeker als ze hun intelligentie gebruiken om mee te werken. Ik heb in het verleden wel anders gekend (vooral omdat ik zelf niet handig genoeg was/ben om ermee om te gaan) en dan vond ik een iets minder slim paard toch wel aangenamer , want ook foute dingen leren ze dan iets te snel.

Hoe ging je wedstrijd Enzo?

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:29

Het voelt idd als grote mensen dressuur, helemaal als je op de startlijsten kijkt tegen wie je moet soms hahaha.

Losrijden ging super, goed actief en aan het been. Dat verliezen we elke keer zodra ik de ring in rij (terwijl ik daar juist extra op geoefend had en voordat we begonnen in de ring zelf ook tempowisselingen bleef rijden). Met als gevolg in de 1e proef 169, wel kloppend commentaar en punten ook.
2e proef gaat altijd stukken beter (eigenlijk al na de galop in de 1e proef, maar ja die is pas op het eind :Y) ).
Daarbij nu 182 punten, viel me stiekem nog iets tegen maar uiteindelijk daarmee 10e geworden van de 28 (1e proef 20e) dus al met al niet ontevreden over de 2e proef.

Wat ik wel jammer vond, ik had voor al de galop onderdelen een 7 behalve de dubbeltellende contrastukken, dat was ineens een 6.5 maar geen commentaar/onderstreept waarom dat slechter was en dat voelde eigenlijk niet slechter dan die zevens. Duurde helaas nog te lang om de jury af te wachten om het te vragen.

@cocktail anderhalfuur is lang! wel weer fijn dat je het goed kan afsluiten. Geloof me idd, slimme paarden is niet altijd fijn. Langs A of C rijden bijvoorbeeld zonder wat moeten doen lukt hier nooit, hij denkt altijd iets te netjes "maar hier horen we in galop te springen!". Zo gisteravond ook weer :+

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:37

Oh dat is altijd jammer he.

Ik herken dat impuls probleem wel hoor, bij het ingaan van de ring. 2e proef is dat bij ons altijd nog wat erger. Daarom stap ik ook snel over, hoe meer oefeningen, hoe scherper ze aan mijn hulpen blijft.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 12:56

@Enzo_Ollie jammer van de eerste proef zeg, maar het is altijd wel fijn als commentaar en punten tenminste met je eigen gevoel overeenkomen.

Mijn paard is niet heel erg slim vrees ik := hij kent inmiddels heel wat oefeningen maar kan nog steeds prima 100 rondjes langs alle letters lopen zonder dat er een lampje gaat knipperen dat er misschien wel iets moet. En op wedstrijd gaat die alleen eerste kwartier ofzo op ALLE hulpen proberen aan te galopperen, vanuit stap, stilstand, maakt niet uit, want in zijn beleving wedstrijd = we gaan springen en springen doen we toch vanuit galop :o?

Na ja hij heet niet voor niets Henk := ik ga zondag wel mijn best doen om galop te beperken tot stukken waar het wel wordt gevraagd :P

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:29

1.5 uur is lang maar weegt niet op tegen 22.5 dat die in de wei of in de nacht op stal staat.
Volgens mij zijn er dan ook veel arme manegeponys haha.

Ja ik heb ook moeite om met een slim paard om te gaan. Maar ben er ook achter dat die alles super makkelijk oppakt en aanleert, ook met 15 jaar verbaasd me dat echt. Hij denkt heel erg met je mee en daarom is de controle erover houden wel heel belangrijk.

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:36

Hahahaha Henk :') Geniaal. Ofja, niet zo dus :=

Aurelia had me in het begin gefopt. Ik dacht echt dat ze niet zo snugger was. Blijkt toch best een slim paard te zijn. Nieuwe oefeningen zijn in het begin altijd even drama. Dan laat je haar merken dat ze toch echt wel haar lijf kan gebruiken en dan is het ook meteen: ooooh, bedoel je dat... Dat kan ik wel!

Hilarisch.

robbie88

Berichten: 2092
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:51

Laurie, mooie afsluiter van 2022! Mooi commentaar..
Barney wacht netjes op de hulp, maar de haflinger en de Tinker waren beide heter en kennen snel de proef. Zeker in het M vond ik dat lastig..
Voor 2023 hoop ik vooral weer aan het rijden te komen. 20 Jan second opinion.

Henk ind ik een superleuk naam.. die van mijn man heet tante Rikie. Blijft ook leuk

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:52

Fingers crossed Robbie!

Ik ga zaterdag een zit analyse laten doen. Ik voel door eerdere ongelukken slecht wanneer ik recht zit (als dit überhaupt nog kan) en ik hoop dat dit me hierbij gaat helpen. Ben ook wel heel benieuwd!

robbie88

Berichten: 2092
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:58

Leuk Robijntjuh, ik heb dat ook meerder keren gedaan, en heb ook de opleidingen ruitervoorkeuren gevolgd. Erg interresant

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:01

Ja, heb er ook wel zin in, ben zo hard aan het groeien in het rijden en ik wil MEEEERRR hahaha.

Nu hopen dat het fysiek nog allemaal mogelijk is. Al mijn paarden vallen een beetje op de rechterschouder omdat ik en scheef ben in mijn bekken gebied en minder kracht heb in mijn rechterbeen.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:03

Wat fijn dat je zo lekker gaat Robijntjah heel herkenbaar het meer willen. Knap dat je inziet dat het door jou komt. Eerlijk van je dat zal niet iedereen durven te zeggen.

ik hoopte vandaag goed te trainen, maar de regen heeft even roet in het eten gegooid.. hopelijk morgen dan maar

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 14:06

Ja wat een k*tweer om te trainen he, ik ben op het moment heel erg blij met de binnenbak zeg maar.

Zou anders mijn paard deze winter maar buiten gedumpt hebben tot ooit in het voorjaar :evaw:

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:09

Nja, is geen ontkennen aan, ik ben gewoon scheef door mijn ongelukken haha.

Ik heb vandaag geen zin om aan te koppelen en naar de vereniging te gaan dus als het vanavond ergens droog is longeer ik er misschien 1. Of ze krijgen allemaal vrij.

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:16

Enzo, dat impulsprobleem herken ik ook wel. Thuis is Hiro ook een dieseltje maar heb ik hem na een kwartier opwarmen wel fijn aan het lopen, maar op wedstrijd vind ik het moeilijker om dat fijne gevoel op te zoeken. We blijven zo wat tegen een grens aanhikken. Bij mij gaat de tweede proef altijd beter, maar dat is vooral te wijten aan mijn eigen zenuwen. := Hiro is ook zo eentje die heel snel zijn proef kent, dat heeft in mijn ogen zowel voor als nadelen, bvb voor een middendraf of middengalop vind ik het wel fijn dat hij net wat meer aantrekt zelf. Voor een overgang naar een andere gang wordt het dan weer wat slordig omdat hij me voor is :+

Fly, haha Henk past hem wel als ik het zo lees ja :') wel fijn dat je wel veelzijdig wedstrijd rijdt, kan alleen maar goed zijn voor hem.

Cocktail, voor het paard zal het idd nog wel meevallen, ik doelde meer op dat ik het voor mijzelf wel erg lang vind. :))

Ik zou ook wel eens graag zo'n zit analyse doen, ik denk van mezelf dat ik wel netjes zit dus kan alleen maar leerrijk zijn als dat niet zo zou zijn.

En zwijg me van dat rotweer, ik ben al 2x op rij kletsnat geworden de afgelopen dagen. ZO NIET LEUK. :roll: Vanavond voor het eerst les bij een nieuwe lesgeefster, die heeft gelukkig een binnenpiste, hallelujah. :+ Ben wel heel benieuwd hoe de les gaat gaan, ik rij Hiro nu een jaar maar vooral op mijn ukkie aan de slag gegaan. In augustus wel een 3tal keer gelest, maar dat meisje vindt helaas geen tijd om te komen. En naja, ik ben gewoon zelf niet zo heel creatief om oplossingen te vinden voor bepaalde werkpunten, ik weet dan wel dat het niet goed zit, maar wat ik moet doen om het beter te maken? :o?

Autumnn

Berichten: 8056
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:21

Dat meedenken herken ik wel :)) van hand veranderen is nu voortaan in middendraf en een standje daartussenin bestaat niet haha. Je hoort hem ook echt denken van, huh, maar net moest het wel :? Toch vind ik dat meedenkende wel heel fijn hoor.

Benieuwd naar je ervaringen Robijn. Staat ook nog op mijn lijstje om zoiets te doen. Ik vind zelf nml dat ik heel netjes zit maar filmpjes zeggen toch wat anders :')

Nero heeft nu 2 dagen vrij, dan hebben we vrijdag les, zaterdag naar het bos en zondag wedstrijd. Gisteren nog even de nieuwe proeven geoefend.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:28

@Robijntjah er zullen genoeg mensen zijn die niet zo denken!

Jaa ik ben bevoorrecht dat mijne aan huis staat, maar met dit weer mis ik stiekem ook wel een binnenbak

Zelf oplossingen bedenken is het moeilijkste wat er is denk ik, als je geen les hebt (en ook als je het wel hebt)
Ik heb nu ongeveer een klein halfjaar priveles om de week (daarvoor heel onregelmatig en alleen verenigingsles) en nu pas beginnen bij mij kwartjes te vallen hoe ik iets moet oplossen als ik alleen aan het rijden ben

Ollie heeft vandaag ook lekker vrij (niet erg met deze regen :o )

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:35

Ik besteed altijd heel veel aandacht aan de basis en blijf dus ook langer hangen. Juist vanwege oa dat meedenken :') Heel leuk, maar we gaan toch echt reageren op hulpen en niet voor onszelf beginnen. Maar daardoor worden ze wel steeds beter aan de hulpen, veel scherper. Zo'n meedenkers is wel gewoon lastig idd, in de lagere proeven hebben ze heel veel tijd om alles in te vullen haha.

Veel meer ruiters zouden aandacht moeten besteden aan hun houding. En sowieso eigennlichaam trainen naast rijden zodat je recht en soepel bent en blijft. Ik ben ook heel veel bezig met eigen houding. Naast het paard veel oefeningen, speciale fysio die verstand heeft van ruiters, oefeningen voordat ik op stap enzovoorts. Dus juist heel goed van je robijntjah! Ik wil mijn beperking paard niet laten beperken, dus werk er keihard aan dat zij zo min mogelijk last heeft van me. Ga misschien nog keuring aanvragen bij knhs, maar twijfel ik over. Sommige hulpen pas ik ook aan omdat ik de normale niet kan geven. Enige nadeel daarvan is dat iemand anders laten rijden als ik slecht ben niet fijn is. Paard doet braaf wat gevraagd wordt, maar als diegene die rijdt niet hulpen aan wil passen aan de mijne moet ik daarna dus weer tijdje aan de gang om de reactie te krijgen die ik wil. Normaal zou ze dan gelogeerd worden, maar nu dat niet meer mag staat ze dus snel stil op slechte dagen of ik moet er alsnog op om even snel los te rijden.

Dat zullen sommige hier wel snappen dat op slechte dag opstappen niet zo goed werkt :')

Doe je wel uitgebreid verslag robijntjah?

Die impuls is wel grappig. Ik kreeg op protocollen van juryleden altijd enorm veel complimenten oa daarover, maar als ik dan ergens een filmpje toonde kreeg ik daar juist commentaar op. Was dus echt wel een groot verschil tussen wat men dacht dat ze wilden zien en wat jury's evht wilden zien.

Zonder les kan niemand, kiwiaa, dus niet gek dat je sommige dingen niet weet. Hopelijk een fijne instructie! Ik heb volgende week ook les van een nieuwe en nu al tijdje zonder en zo herkenbaar. Ik weet wat er fout gaat, ook wel hoe het opgelost zou moeten worden en toch is les gewoon heel handig en fijner dan maar zelf bezig blijven. Soms is alleen de bevestiging dat je iets goed doet al zo fijn. Ik wil wel eens twijfelen aan mezelf, terwijl ik dan toch goed bezig ben, maar net niet consequent genoeg bijvoorbeeld. :')

Laurie, gefeliciteerd! Goed gedaan zeg!
Fly_high, succes alvast! Net als de rest die gaat

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:40

Goed les hebben is sowieso gewoon belangrijk denk ik.

Ik zit heel erg fijn bij iemand die biomechanisch erg goed onderlegd is, heel veel ervaring heeft met PRE's en erg gericht is op klassieke dressuur en centered riding. Past perfect.

Recht worden ga ik niet meer maar ik voel dus ook niet meer wanneer ik zo recht mogelijk zit. Normaal voel je dat zeg maar aan je schaambeen en zitbeenknobbelen maar uhm die zijn bij mij niet recht meer :') Dus ik wil het zien en aan een nieuw gevoel kunnen koppelen van waar ik heen moet. Die kracht krijg ik ook niet meer terug helaas maar daar kan ik mee leven.

Wat houdt jou tegen om te laten keuren Merel? Ik denk daar ook wel eens aan namelijk.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:51

Ja, je moet een nieuw gevoel als goed leren kennen. Heel lastig! Ik word ook niet recht, maar probeer ervoor te zorgen dat het niet erger wordt en de andere delen van lijf wel zo optimaal mogelijk blijven. Maar ik heb dus ook heel veel hulp gezocht erbij en telkens filmen, nakijken, iemand aan de bakrand die ja of nee zei en noem maar op. Blijft lastig om het nieuwe gevoel op te slaan.

En waarom ik twijfel, ja lastig. Te veel meegemaakt dat ik niet serieus genomen word omdat je niets ziet aan me en dus een hekel gekregen aan keuringen en onderzoeken. Maar ook omdat ik dus twijfel of het ernstig genoeg is (is het wel maar hoofd zegt soms wat anders) en of ik überhaupt wat heb aan dispensatie voor hulpmiddelen. Zweep kan ik bijvoorbeeld niet vasthouden. Iets voor teugels zou makkelijk zijn om geen 100 keer korter te moeten pakken, want ook die zijn moeilijk om vast te houden. Verder weet ik te weinig van welke opties er überhaupt zijn. En dan moet je wel weer hele dossier bij elkaar zoeken en voor ons wel flink stuk rijden waarvan ik weet dat ik er dagenlang last van heb. Haha ik ben dus gewoon een muts. Maar raad anderen het juist wel aan... :+

Maar ik heb dus ook een rolstoel die ik niet wil gebruiken als er mensen zijn dienik ken. Hier in dorp gebruik ik hem dus niet. Op wedstrijden soms wel. Slaat ook nergens op, maar soort schaamte omdat ik stukjes wel kan lopen. Met rijden dus net zo, je ziet tijdens het rijden weinig tot niks, pas als ik afstappen weer of als ik jankend erop zit omdat ik er niet af kan komen haha. Want paard is zo geweldig dat mensen niet zien dat het lastig is voor me. Dus heb ook echt al opmerkingen gekregen als ik amper kon lopen na de proeven en bij prijsuitreiking aan kwam strompelen. Jury's wilden vaak juist even wat aardigs zeggen en drongen aan op keuring, maar omstanders zijn wel eens erg gemeen geweest als ze dachten dat ik het niet kon horen.

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:54

'Wat een rot ervaringen ook dan :(:)
Wat kunnen mensen toch lelijk zijn ooit.

Ja, je hebt dus een beetje dezelfde angst als ik denk ik.
Bij mij zie je te paard ook niets, als ik afstap ben ik zelf kreupele Henkie.

Ik denk dat ik er veel aan zou kunnen hebben om rechts mijn zweep te mogen blijven vasthouden straks etc.
Misschien moeten we samen gaan :')

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:01

Haha kunnen we elkaars hand vast houden als we eigenlijk weg willen rennen.

Wat ik ook lastig vind is dat ik te goed ben in het maskeren. Ik kan bijvoorbeeld best een minuut iets zwaars doen, alleen krijg ik daarna enorme terugval en extra pijn. Dus idd net als rijden, dat lijkt heel goed te gaan, maar na het rijden is het vele malen erger. Of als ik vervangende fysio heb die me oefeningen laat doen, ik kan dan heel eigenwijs op tanden bijten en alles doen, om vervolgens dagenlang met hoge koorts op bed te liggen.

En ik dacht eerst dat mijn klachten uitgesloten waren en niet in aanmerking zouden komen voor dispensaties, maar heb nu al enkele mensen met mijn aandoening gezien die het wel hebben gekregen.

Laten we afspreken dat we er dit jaar werk van maken. In ieder geval alles bij elkaar zoeken wat je ervoor nodig hebt. Die keuringen zjjn toch maar paar keer per jaar, dus beginnen met verzamelen is sowieso slim.

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:03

Hahaha deal, daar doe ik wel aan mee.

Ja, ook al zo herkenbaar, ik sjouw hier ook gewoon met alles rond tot het echt niet meer gaat. En deels is dat ook een heel krachtige eigenschap denk ik, tot je doorschiet :')

Zijn er dan dingen die je wel helpen om wat eerder te stoppen of je grens aan te geven of is dat echt out of the question?

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:08

Een fysio hebben die je kent en je op lazer geeft? := instructie die het weet en ingrijpt, net alsnmijn moeder. Paard js natuurlijk van haar en ze is er 99 procent van de tijd bij dus die kan ook wel remmen. Maar bij sommige dingen is het gewoon bewust het risico nemen, omdat het waard is.

Bij fysio enzo doe ik het niet meer, omdat ik alleen mezelf ermee heb en dan de leuke dingen niet meer kanndoen :') Heeft revalidatie wel bij geholpen, beter qua lijf kregen ze me niet, leren dat over grenzen heen gaan niet slim is gedeeltelijk. Dus uiteindelijk maar afspraak gemaakt dat ik moet plannen en kiezen wat het waard is om over grenzen heen te gaan. Paardrijden is er 1 van haha. Wr laten wel uitmesten, want hoewel ik dat graag zelf deed is dat gewoon dom omdat het ten koste van rijden ging.
En ik heb hele zware pijnstilling iom huisarts omdat met de pijn ik niks kon. Nu nog steeds continu pijn, maar leefbaar als ik niet te veel over grens ga.

Maar dat herken jij vast ook, slim kiezen wat je wel of niet doet :')

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:10

Hahaha ja dat herken ik zeker maar dan ook mentaal en dat heb ik uiteindelijk wel mee kunnen nemen naar fysiek. Dat is mijn voordeel denk ik.

Ha, jij pikt afgeremd worden dus ook van weinig mensen :')

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:16

Ja, dat zorgt soms echt wel voor discussies :+ Ik weet echt wel dat afremmen beter is, maar soms is het mentaal beter om iets wel te doen, lichaam kijkt maar even. Alleen als ik dat te vaak doe word ik gewoon gestraft door lichaam, dus ga je beter kiezen en plannen. (Zoals feestdagen en verjaardagen veel te vermoeiend zijn, heb ik ook dagen last van. Dus sommige sla ik over of maar heel kort en als ik een wedstrijd had zorgde ik ervoor dat ik de dagen ervoor niks had. Geen sociale dingen maar ook geen lichamelijk)

Ik ben even vriendin aan het vragen hoe die keuring bij haar precies ging. Van aanvragen tot keuring en uitslag, zal je pben als ik het weet!