Knhs dressuurproef rijden met 1 hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Knhs dressuurproef rijden met 1 hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 06:18

Goedemorgen bokkers,
Ik rij mijn merrie thuis met 1 hand, omdat ik heb gemerkt dat ze altijd zo bereden is in Spanje. Zo hebben wij de minste miscommunicaties en loopt ze het lekkerst, dus vandaar zijn we daarmee doorgegaan.
Ik ben niet echt van de wedstrijden, maar het lijkt me toch wel leuk om misschien eens te starten.

Moet ik dan perse met twee handen gaan rijden? Is er iemand die weet watvoor consequenties het geeft als ik de hele proef met 1 hand doe? (en daarbij de handen omwissel per kant)
Ik heb het dressuurreglement even bekeken maar ik kan het niet echt vinden.

Ik vond wel het volgende stukje:

Halthouden en Groeten:
Bij het halthouden en groeten voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in één hand. Deelnemers brengen de andere hand naar beneden achter het dijbeen en knikken met het hoofd. Indien er meer juryleden in functie zijn, wordt alleen de voorzitter van de jury (bij C gezeten) gegroet. Hierna neemt de deelnemer de teugels weer in beide handen. Het halthouden tijdens de groet dient minimaal 3 seconden getoond te worden.

Is er iemand die weet of het met 1 hand kan, en zo nee, wat de consequenties zijn? Het gaat eerst om de B :)

Tilmar

Re: Knhs dressuurproef rijden met 1 hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 07:13

Interessant dat niet in het reglement staat of dit mag, die paragraaf over het groeten staat wel impliciet dat je met 2 handen rijdt en met een hand groet.
Even naast het feit of het mag.. Kan je met 1 hand de juiste hulpen geven? Krijg je verbinding met de mond? Stelling?
Ik weet dat het kan, want ik heb een vriendin met 1 arm, maar die had (uiteraard) dispensatie.
Ik heb in al mijn jaren jureren nooit iemand in de ring gehad.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 07:40

Kan je niet oefenen met wel in elke hand eeen teugel vasthouden maar gewoon je handen tegen elkaar aan alsof het 1 grote hand is? Dan is de inwerking eender als in 1 hand vasthouden maar kunnen ze er niet over vallen omdat je ze wel seperast vast hebt.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 07:45

Wat ik begreep van de cursus is rijden met 2 handen of je moet dispensatie hebben. Snelste weg is even vragen bij de knhs aangezien het niet duidelijk in het reglement staat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 07:58

Er staat in dat artikel al dat je idd met twee handen rijdt. Ik ben wel benieuwd hoe juryleden hiermee om zullen gaan, of het beoordeeld wordt zoals op verkeerde been lichtrijden of anders. Ook heeft het invloed op houding en zit, namelijk de positie van hand en arm.
Ja, er zijn mensen die met 1 hand rijden, maar die hebben dispensatie vanwege lichamelijke beperkingen. Je kan contact opnemen met de knhs met deze vraag of het mag. Maar dispensatie voor paard wordt niet gegeven.

Heel eerlijk, ze zou ook met twee handen gewoon correct moeten kunnen lopen en ontspannen, anders ben je problemen aan het ontwijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:19

In de Grand Prix rijdt men met enige regelmaat met één hand.
Het levert dubbele punten op.
.... in de militaire traditie van dressuur is het ook gewoon een doel (heb je je andere hand vrij voor een wapen |().
Ook in de 'oude klassieke scholen' (Cadre Noir, Jerez de la Fontena, Lissabon, Spaanse Rijschool in Wenen) wordt het beoefend.

Dus ik zou het raar vinden als het niet mag.
(Al snap ik wel dat er enige verschillen zijn tussen de B en de GP.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:24

Je moet met 2 handen rijden. Zal kijken of ik het ergens in de reglementen kan terugvinden.
Alleen in de kür op muziek wordt een uitzondering gemaakt en verhoogt het de moeilijkheidsgraad.
Dus het mag niet, ook niet in de Grand Prix. Alleen in de kür.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:29

Ooit was er in de kur voor lagere klasses ook een maximum aan aantal onderdelen waarbij het mocht. Dat stond in zo'n folder, bij de L en M maximaal 4 onderdelen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:38

Maar specificeer met 2 handen rijden? Wat nou als je met je tweede hand alleen het lusje van de teugel vast houdt? Is dat dan genoeg?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:58

Uit nieuwsgierigheid, maar wat gebeurd er dan als je met twee handen rijdt? Ik weet dat ze in Spanje veel op stang rijden en dan met een hand en een doorhangende teugel. Als je in de B met een doorhangende teugel rijdt dan zul je daar al opmerkingen over gaan krijgen. Paard moet gewoon de hand accepteren en willen volgen.

Edit: in de Working Equitation kun je wel met 1 hand rijden, maar ik weet niet of dat al in de beginnerklasse is. Maar wellicht interessant om naar te kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:14

In de working equitation tijd je alle dressuurproeven en stijl proeven met 1 hand.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:20

In de Western sport rij je 1 hand ook met een ander soort bit .
Het gevoel in de mond is heel anders wanneer je met 1 hand stuurt of met 2. Het zal wellicht dan ook aan het soort bit liggen lijkt me, of is dat in de Dressuur anders ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:37

In de dressuur zijn heel veel bitten die bijv. Spanjaarden gebruiken niet toegestaan vanwege de inwerking. De rijstijl is heel anders dan wat er in de dressuur gewenst wordt, dus ik denk dat ook de rijstijl een belangrijke rol speelt en natuurlijk het gewenste beeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:47

Ik zie dat dit artikel in 2019 geschrapt is:

Artikel 115 – Uitvoering van de proeven
1. In alle proeven is het verplicht met de teugels in twee handen te rijden. Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één hand nemen. Dit geldt alleen voor zover de proef na het afgroeten als beëindigd wordt beschouwd.

Ik zou de KNHS even bellen als ik jou was.
Maar ik zou sowieso niet op wedstrijd gaan als je met 1 hand wil rijden. Ik denk niet dat je daar heel gelukkig van wordt omdat het rijtechnisch niet zal voldoen aan het beeld wat de juryleden hebben van een correct gereden paard volgens het skala.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 10:09

Bedankt voor alle reacties!!
Tilmar schreef:
Interessant dat niet in het reglement staat of dit mag, die paragraaf over het groeten staat wel impliciet dat je met 2 handen rijdt en met een hand groet.
Even naast het feit of het mag.. Kan je met 1 hand de juiste hulpen geven? Krijg je verbinding met de mond? Stelling?
Ik weet dat het kan, want ik heb een vriendin met 1 arm, maar die had (uiteraard) dispensatie.
Ik heb in al mijn jaren jureren nooit iemand in de ring gehad.

Ja de juiste stelling gaat juist heel fijn als ik met 1 hand rijdt, en dan kan ik ook idd zeker de juiste hulpen geven.

Daphneeeej schreef:
Kan je niet oefenen met wel in elke hand eeen teugel vasthouden maar gewoon je handen tegen elkaar aan alsof het 1 grote hand is? Dan is de inwerking eender als in 1 hand vasthouden maar kunnen ze er niet over vallen omdat je ze wel seperast vast hebt.

Ja dat zou kunnen inderdaad.

Elisa2 schreef:
Uit nieuwsgierigheid, maar wat gebeurd er dan als je met twee handen rijdt? Ik weet dat ze in Spanje veel op stang rijden en dan met een hand en een doorhangende teugel. Als je in de B met een doorhangende teugel rijdt dan zul je daar al opmerkingen over gaan krijgen. Paard moet gewoon de hand accepteren en willen volgen.

Edit: in de Working Equitation kun je wel met 1 hand rijden, maar ik weet niet of dat al in de beginnerklasse is. Maar wellicht interessant om naar te kijken.

Mijn merrie is extreem gevoelig op de hulpen en eigenlijk op alles. Met twee handen rijden kan prima, maar ik merk dat ze het gewoon beter snapt als ik mijn teugels in 1 hand pak. Daardoor is ze ook direct rustiger, meer gefocust, stabielere aanleuning, loopt beter, beter meewerkend. En ja inderdaad heb ik dan de teugels, wanneer ik met 1 hand rijdt, vrij slapjes hangen voor knhs begrippen, maarja dat vind het paard fijn en loopt dan heerlijk. Ik kan haar dan puur rijden op zit en dat geeft bij haar ook veel rust. Het is alsof er steeds kleine miscommunicaties zijn als ik met 2 handen rijdt. Ik heb van mezelf wel een vrij stabiele hand en haar mond en alles zijn zeker in orde. Ik heb ook verschillende bitten geprobeerd en we rijden nu met een dubbelgebroken bustrens.

Natuurlijk kan ik gaan oefenen met twee handen, maarja waarom iets weggooien wat lekker gaat, denk ik dan :o

Suzanne F. schreef:
Ik zie dat dit artikel in 2019 geschrapt is:

Artikel 115 – Uitvoering van de proeven
1. In alle proeven is het verplicht met de teugels in twee handen te rijden. Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één hand nemen. Dit geldt alleen voor zover de proef na het afgroeten als beëindigd wordt beschouwd.

Ik zou de KNHS even bellen als ik jou was.
Maar ik zou sowieso niet op wedstrijd gaan als je met 1 hand wil rijden. Ik denk niet dat je daar heel gelukkig van wordt omdat het rijtechnisch niet zal voldoen aan het beeld wat de juryleden hebben van een correct gereden paard volgens het skala.

Dit is heel interessant!! Ik zal even contact met ze opnemen.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:38

knap dat je het kan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:20

Half off topic
Suzanne F. schreef:

Als dit het idee van "de" juryleden is,
(... we hebben het over een enorme groep mensen...)
dan weten ze niet wat het Skala is.

Ontspanning, ritme, aanleuning, Schwung, rechtgericht zijn, verzameling: alle 6 kunnen ze uitstekend met 1 hand.

... wel kan ik me voorstellen dat het lastig en sowieso onwennig is om de teugelvoering te beoordelen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:48

vriendin van mij had protese aan 1 hand, maar mocht niet op 1 hand wedstrijden rijden. Wel para maar niet gewoon.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 13:07

hannelot schreef:
knap dat je het kan!

Dankje!!

Ik heb gebeld naar de KNHS, maar ze wist het zo niet. Ik heb een mailadres gekregen en nu mijn vraag gemaild, ben benieuwd :P

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:52

Het is al eerder genoemd, maar kijk even naar working equitation, dat zou zo maar heel goed in jouw straatje passen. Er is meer dan alleen dressuur tenslotte.