Help! Mag je dit jasje aan op een FNRS wedstrijd?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
raven15
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-01-22

Help! Mag je dit jasje aan op een FNRS wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 14:11

Ik wil een F7 proef gaan rijden met mijn wedstrijdjasje.

Maar ik vroeg me dus af of dit jasje is toegestaan bij een FNRS wedstrijd omdat ie wat korter aan de voorkant is? (Ik heb welleens van iemand gehoord dat je niet elk jasje bij een FNRS wedstrijd mag dragen)

Hier de link van m'n jasje:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-rijj ... vIQAvD_BwE
Laatst bijgewerkt door raven15 op 21-08-24 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8268
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Help! Mag je dit jasje aan op een FNRS wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:12

Ja hoor dat mag gewoon

raven15
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 14:13

Autumnn schreef:
Ja hoor dat mag gewoon


Aah top thanks!

Castilja

Berichten: 2574
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:16

Ben ik de enige die een streng kledingvoorschrift totaal achterhaald vindt? :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104129
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Help! Mag je dit jasje aan op een FNRS wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:18

Ik had ooit uit nood mijn gewone zwarte colbertje aan, mocht ook gewoon, niks van gezegd en stond ook niks op mijn protocol.

Arabesk

Berichten: 28700
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:19

Castilja schreef:
Ben ik de enige die een streng kledingvoorschrift totaal achterhaald vindt? :')


Nee, ik vind t ook een potsierlijk gezicht dat men bij dressuur en springen nog steeds in een 19e eeuws apenpak dient te verschijnen. :')
In endurance mag je aan wat je wil, sportkleding in felle kleuren. Dikke prima.

Autumnn

Berichten: 8268
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:19

Castilja schreef:
Ben ik de enige die een streng kledingvoorschrift totaal achterhaald vindt? :')


Ik zie nergens een streng voorschrift? Helemaal bij de fnrs niet.

Plop1997

Berichten: 1428
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:28

Arabesk schreef:
Castilja schreef:
Ben ik de enige die een streng kledingvoorschrift totaal achterhaald vindt? :')


Nee, ik vind t ook een potsierlijk gezicht dat men bij dressuur en springen nog steeds in een 19e eeuws apenpak dient te verschijnen. :')
In endurance mag je aan wat je wil, sportkleding in felle kleuren. Dikke prima.


Heb laatst een video gezien van een Engelse die liet zien wat je voor een hunt daar aan moet trekken. :+ Wolle jasje zonder enige rek in de schouders, dik wollen giletje er onder die je niet ziet, ouderwetse broek die jeukt, plastron die je de keel afsnijd en natuurlijk ademt niks dus je zweet je helemaal de pleuris. _O-

Op bokt is iemand die echt supergaaf in het knalroze start en ik heb heel veel respect voor de mensen die iets anders dan traditioneel durven te doen. Geef mij ook maar een legging en een baselayer, hoe comfortabeler je je voelt hoe beter je rijdt.

ynskek
Moderator Algemeen

Berichten: 10654
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:50

Castilja schreef:
Ben ik de enige die een streng kledingvoorschrift totaal achterhaald vindt? :')


Bij de F proeven is dit al een stuk minder dan bij de KNHS. Al zijn een aantal jaar terug wel de verplichte donkere kleuren losgelaten bij de KNHS. Het blijft lichte broek met een jasje er boven (of je moet zomer tenue willen starten)

Bij de F proeven mag men ook in "manege tenue" verschijnen. Hier valt vaak de gewone rijkleding onder al dan niet met logo van de manege maar dat hoeft dus niet mits het aan de veiligheidsvoorschriften voldoet. Kan natuurlijk zijn dat het organiserende bedrijf hier strikter in is.

Enige waar de F-proeven qua kleding strenger op is zijn de witte (lichtgekleur want creme, beige, champagne mag ook gerust) handschoenen.

Tegenwoordig zijn witte handschoenen niet meer verplicht bij officieel tenue binnen de F-proeven. Het is wel nog steeds zo dat als je handschoenen aan hebt bij de F-proeven dat ze licht van kleur moeten zijn. Dit is omdat de handhouding als los beoordelingspunt op het protocol staat en met donkere handschoenen is dit heel lastig echt goed te beoordelen.

rien10
Berichten: 15561
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:23

Castilja schreef:
Ben ik de enige die een streng kledingvoorschrift totaal achterhaald vindt? :')

Dat mag je vinden, want het is er niet bij de FNRS.
Je mag ook gewoon in een witte bloes met clubtrui starten bijvoorbeeld.

Ik vind het getoonde jasje voor een F proefje met een kind een beetje teveel van het goede.

MarliesV

Berichten: 15386
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:27

rien10 schreef:
Castilja schreef:
Ben ik de enige die een streng kledingvoorschrift totaal achterhaald vindt? :')

Dat mag je vinden, want het is er niet bij de FNRS.
Je mag ook gewoon in een witte bloes met clubtrui starten bijvoorbeeld.

Ik vind het getoonde jasje voor een F proefje met een kind een beetje teveel van het goede.

Dat is dus niet correct, je mag idd in manege tenue rijden maar daar zitten ook voorschriften aan:

WEDSTRIJDKLEDING DRESSUUR FNRS
Bij FNRS wedstrijden wordt niet altijd het wedstrijdtenue gedragen. Hier mag je zelf een keuze in maken. Als je voor het eerst een wedstrijd rijdt, hoef je dus niet meteen een heel tenue te kopen.

Een wedstrijdtenue bestaat uit de volgende punten:

Een wedstrijdtenue bestaat uit een wedstrijdjasje in type colbert met een overhemd, dressuurblouse of wedstrijdshirt met een witte, beige, of gele rijbroek.
Een overhemd, dressuurblouse of shirt moet lange of korte mouwen hebben en een hoge boord of kol.
Ook mag er dus gereden worden in een zogenoemd manegetenue. Dit is een effen sweater of bodywarmer in combinatie met een overhemd of shirt met lange mouwen. De rijbroek en bovenkleding hoeven niet in een bepaalde kleur te zijn.
Handschoenen zijn niet verplicht maar draag je ze toch dan moeten ze licht gekleurd zijn, zo kan de jury de handhouding goed beoordelen.


Mooi jasje!

rien10
Berichten: 15561
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Help! Mag je dit jasje aan op een FNRS wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:29

Dat vind ik dus niet een "streng" kleding voorschrift MarliesV.
Ik vind het prima dat er een voorschrift is, en voor een F proef is er keuze binnen dit voorschrift genoeg.

Het is zeker een mooi jasje, maar mijn keuze niet voor een kind in een F proef.

heidy_wilco

Berichten: 4515
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:35

Plop1997 schreef:
Arabesk schreef:

Nee, ik vind t ook een potsierlijk gezicht dat men bij dressuur en springen nog steeds in een 19e eeuws apenpak dient te verschijnen. :')
In endurance mag je aan wat je wil, sportkleding in felle kleuren. Dikke prima.


Heb laatst een video gezien van een Engelse die liet zien wat je voor een hunt daar aan moet trekken. :+ Wolle jasje zonder enige rek in de schouders, dik wollen giletje er onder die je niet ziet, ouderwetse broek die jeukt, plastron die je de keel afsnijd en natuurlijk ademt niks dus je zweet je helemaal de pleuris. _O-


Wol is juist een ademende stof en een van de beste stoffen die je kunt dragen. En ja, het kan warm zijn, maar het absorbeert ook heel goed en is gewoon erg stevig. Voor de reenactment draag ik ook wol (en dit prikt echt niet, ligt er maar net aan hoe de stof is geweven) en het zit echt heerlijk. Juist het synthetische spul ademt niet en laat je kapot zweten.

En over de wedstrijdtenues zijn de meningen verdeeld, ik vind ze prachtig. Maargoed, ik hou ook van historie.

Lieser
Berichten: 1761
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:37

Bellatrix schreef:
Ik had ooit uit nood mijn gewone zwarte colbertje aan, mocht ook gewoon, niks van gezegd en stond ook niks op mijn protocol.

Dat is ook geen probleem. Het gaat om de slipjas/rijrok, die mag pas bij de Lichte Tour gedragen worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58439
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 15:48

Lieser schreef:
Bellatrix schreef:
Ik had ooit uit nood mijn gewone zwarte colbertje aan, mocht ook gewoon, niks van gezegd en stond ook niks op mijn protocol.

Dat is ook geen probleem. Het gaat om de slipjas/rijrok, die mag pas bij de Lichte Tour gedragen worden.

Maar dit is geen slipjas of rijrok. Dit is een gewoon wedstrijdjasje met kortere voorkant.

Verder vind ik de strenge voorschriften wel charme hebben maar dat zal dan wel aan mij liggen. :+ Ik zou het jammer vinden als het er aan toe ging zoals op eventing of endurance.

JeaDH

Berichten: 2205
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:43

Ayasha schreef:
Maar dit is geen slipjas of rijrok. Dit is een gewoon wedstrijdjasje met kortere voorkant.

Verder vind ik de strenge voorschriften wel charme hebben maar dat zal dan wel aan mij liggen. :+ Ik zou het jammer vinden als het er aan toe ging zoals op eventing of endurance.

Tijdens de dressuurproef van eventing draag je de 'normale' dressuur outfit, je moet alleen het rugnummer er overheen..
@TS dit jasje mag gedragen worden tijdens een F proef

Lieser
Berichten: 1761
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:53

Ayasha schreef:
Maar dit is geen slipjas of rijrok. Dit is een gewoon wedstrijdjasje met kortere voorkant.

Ik reageerde op het colbertje van Bellatrix en leg uit waarom zij geen commentaar hoeft te verwachten.

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Help! Mag je dit jasje aan op een FNRS wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:08

Mooi jasje :j

Ik vind vooral de witte/lichte broek vreselijk onhandig....
Ik had een paar jaar terug een wedstrijd waarvan de los rij bak een soort rood achtig zand had, het regende, mijn broek heeft nog steeds een rode waas op sommige plekken en licht rode stipjes.
Van een afstand zie je het niet echt gelukkig (en ik spring, de wedstrijden die ik rij zit de jury vaak een heel stuk hoger) maar van dichtbij is het echt wel zichtbaar -O-