Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Bullebeest schreef:Paard is van particulier naar particulier gegaan? Dan hebben ze zelf verzuimd van hun onderzoeksplicht. Hoogstwaarschijnlijk trekken ze zelf aan het kortste eindje. Zelf ook gehad bij verkoop van mijn vorige paard. Hadden zo ook niet gekeurd en ik had ze mee gegeven houd z’n rug warm en om de 6 weken nwe ijzers ivm plat hoeven. Raad eens wat ze niet deden en mij verwittigen van valse verkoop.
Jij wist niet wat je paard mankeerde. Zij deden geen onderzoek/keuring. Ze zullen het wellicht gaan proberen, maar ze staan zelf niet sterk.
Talishe schreef:Het is geen verborgen gebrek als jij hier zelf niks vanaf wist. Dus ik zou zeker niet al aanbieden om de helft van het bedrag terug te geven. Wellicht zegt een andere dierenarts wel iets heel anders over de hartconditie. Waarom hebben ze nu een dierenarts laten komen? Waren er andere klachten bij het paard?
Talishe schreef:Het is geen verborgen gebrek als jij hier zelf niks vanaf wist. Dus ik zou zeker niet al aanbieden om de helft van het bedrag terug te geven. Wellicht zegt een andere dierenarts wel iets heel anders over de hartconditie. Waarom hebben ze nu een dierenarts laten komen? Waren er andere klachten bij het paard?
Lieser schreef:Tja, op grond van het BW geldt dat het gekochte paard moet voldoen een de redelijke verwachtingen van koper. Koper mag verwachten dat het paard ‘normaal’ als paard kan worden gebruikt, tenzij de verkoper duidelijk heeft gemaakt dat dat niet kan. Maar de koper van een paard moet wel bewijzen dat het gebrek al bij levering van het paard aanwezig was (maar de koper hoeft niet te bewijzen dat de verkoper er vanaf wist).
Anna_98 schreef:Lieser schreef:Tja, op grond van het BW geldt dat het gekochte paard moet voldoen een de redelijke verwachtingen van koper. Koper mag verwachten dat het paard ‘normaal’ als paard kan worden gebruikt, tenzij de verkoper duidelijk heeft gemaakt dat dat niet kan. Maar de koper van een paard moet wel bewijzen dat het gebrek al bij levering van het paard aanwezig was (maar de koper hoeft niet te bewijzen dat de verkoper er vanaf wist).
Dit inderdaad. En onder normaal gebruik van een paard (tenzij het heel oud is of het om een mini gaat) wordt rijden wel verstaan.
Het is alleen anders wanneer de verkoper een professionele partij is en de koper dat niet is. Dan wordt de bewijslast omgekeerd en moet de koper bewijzen dat het paard nog geen gebrek had bij de levering.
Iris82 schreef:Inderdaad, je kunt niet alles wat op Bokt gezegd wordt als waarheid aannemen als het om dit soort lastige materie gaat. Dus absoluut een jurist raadplegen.
anjali schreef:Iris82 schreef:Inderdaad, je kunt niet alles wat op Bokt gezegd wordt als waarheid aannemen als het om dit soort lastige materie gaat. Dus absoluut een jurist raadplegen.
Als je van zoiets een rechtszaak gaat maken dan kan dat wel een jaar of langer duren en als je niet voldoende verzekerd bent ook nog eens een hele smak geld gaan kosten. Vaak is het beter om het onderling op te lossen.Maar dat is mijn persoonlijke ervaring,ieder geval is weer anders. Iedereen die paarden koopt of verkoopt kan zoiets wel eens meemaken helaas.