Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
FriesWytske schreef:Ik leer ze door middel van youtube uit mijn hoofd. Lees eerst de proeven die ik download op mijn laptop en telefoon. Als ik denk dat ik ze redelijk ken. Ga ik naar youtube en zoek daar dan de desbetreffende proef op. Deze zie ik dan eerst met evt. het geluid van de voorlezer erbij. Na 1 of 2 keer doe ik het geluid uit. En doe alsof ikzelf de voorlezer ben.
Zat namelijk met hetzelfde probleem als jij, moest altijd een voorlezer op de wedstrijd zoeken. En kreeg daar meer stress van dan de proeven uit mijn hoofd rijden.
FriesWytske schreef:Dan start je toch gewoon 1 proef. Doe ik op dit moment ook met mijn huidige wedstrijdpaard. Al is dat ook, omdat ze de Z1 nog erg pittig vind. En vorig jaar wel 2 proeven geprobeerd. Maar merkte toen dat ze dat niet leuk vond.
xxCYNNxx schreef:Weet niet of je op een stal staat met mensen die regelmatig op wedstrijd gaan EN dezelfde klasse zitten; zo ja: bied aan om ze tijdens de training de proef voor te lezen zodat ze kunnen oefenen. Met een beetje mazzel willen ze hem 2 keer rijden of iemand anders in de bak denkt; he laat mij eens zo'n proefje rijden; leer je heel snel proeven uit je hoofd van, want tenslotte kijk je mee waar de combinatie is, dus tijdens het hardop voorlezen zie je tegelijkertijd ook de proef uitgevoerd worden.
En dat werkt heel goed om in vrij snel tempo de proef in je hoofd op te slaan.
En idd gewoon voor 1 proef inschrijven( wat FriesWytske al zegt), scheelt ook weer stress, zeker als je net begint met wedstrijden; hoef je maar 1 proef te onthouden.
Lukasje schreef:1 proef lukt me wel, 2 niet. En dan wisselen ze nog een keer dus eigenlijk moet je er 4 kennen. Voor mij onmogelijk. Maw, ik begrijp je probleem.
Slechts 1 proef inschrijven? Of op goed geluk op de wedstrijd iemand vragen voor te lezen?
billy3105 schreef:Tekenen. Klein een bak tekenen en die pen pas van het papier halen op het moment dat je de proef niet meer weet. Dan door te doorlezen vanaf waar je het niet meer wist, door tekenen en pas opnieuw beginnen aan het einde van de proef. En zo ga je maar door tot je niet meer hoeft te lezen. Ik gebruikte 3 pennen voor de 3 gangen en kon zo aan m’n kriebels zien of ik verkeerd ging.
Hierna hetzelfde in de bak. Proef doorlezen. Proef starten. Doorrijden tot waar je het niet meer weet. Halthouden. Doorlezen tot het eind en weer door. Begin was het iedere 5 oefeningen. Maar kende uiteindelijk de hele b l1 en l2
Met het nooit oefenen en dat lukt mij niet leer je hem nooit uit je hoofd. Het is altijd het proberen waard. En 2 oefeningen onthouden is al een begin, dan bouw je uit naar 3, dan naar 4 en zo ga je maar door. Simpel weg doen. En alhoewel het niet zo lijkt. De knhs heeft een logica van volgorde van de oefeningen. Of ja logica, een ritme die terug te herkennen is
assie schreef:Naast de goede tips hierboven, van ook maar 1 proef rijden een tijdje...
Mij hielp het om de proef gewoon heel, heel, heel vaak te lopen/stappen.
Eerst de proeven een paar keer doorlezen. Tot ik ze bijna kan dromen. Daarna ging ik ze wandelen door de bak met en zonder paard (stalbaas zal me heel raar hebben gevonden ). En daarna stuurde ik met in- en uitstappen de lijnen van de proef door.
En ik legde de proeven ook wel eens naast elkaar om de verschillen en overeenkomsten te vergelijken. En dan met name die stukken die vééél op elkaar lijken, daar sprak ik mezelf dan alvast streng toe: denk erom dat je hier verder gaat met de lijn uit proef X ipv Y.
Veel succes in elk geval.
Shadow0 schreef:Bij het tekenen vond ik het ook echt helpen om me voor te stellen hoe ik vanaf het paard de oefening zou rijden: je komt aan bij de C (of waar dan ook) en wat dan, hoe loopt dat door in de volgende oefening? Hoe ziet dat eruit als je op het paard zit?
hesterve schreef:Andere tip: mail het wedstrijdsecretariaat met de vraag of er misschien iemand je tweede proef voor kan lezen. Zelf doe ik op onze club het secretariaat en plaats zo iemand dan bij een clublid zodat diegene haar/zijn voorlezer die tweede proef kan lezen of degene die het secretariaat doet. Niet alle secretariaten zullen dit doen maar als je het netjes vraagt kan er misschien meer dan je denkt
Renske_W schreef:Hier was het gewoon een kwestie van doen.
En ik vond het heerlijk om ze uit mijn hoofd te rijden. Want ik kon mij nu concentreren op het rijden ipv mij te concentreren op de voorlezer.
Geen mogelijkheid tot een keer oefenen bij een onderlinge wedstrijd?
Tango1979 schreef:En ik visualiseer s avonds in bed de proef, met tips voor mezelf:
Binnenkomen iets toerijden op de rechte lijn
Rechterhand terug in de hoek. Recht zetten op de diagonaal. Toerijden en weer terug.
Goed de hoek in. Kijken naar C recht stellen, contact buitenteugel en wijken.
Hoek na A iets terug. Recht zetten op de diagonaal, toerijden en weer terug
Etc etc
Fangio schreef:billy3105 schreef:Tekenen. Klein een bak tekenen en die pen pas van het papier halen op het moment dat je de proef niet meer weet. Dan door te doorlezen vanaf waar je het niet meer wist, door tekenen en pas opnieuw beginnen aan het einde van de proef. En zo ga je maar door tot je niet meer hoeft te lezen. Ik gebruikte 3 pennen voor de 3 gangen en kon zo aan m’n kriebels zien of ik verkeerd ging.
Hierna hetzelfde in de bak. Proef doorlezen. Proef starten. Doorrijden tot waar je het niet meer weet. Halthouden. Doorlezen tot het eind en weer door. Begin was het iedere 5 oefeningen. Maar kende uiteindelijk de hele b l1 en l2
Met het nooit oefenen en dat lukt mij niet leer je hem nooit uit je hoofd. Het is altijd het proberen waard. En 2 oefeningen onthouden is al een begin, dan bouw je uit naar 3, dan naar 4 en zo ga je maar door. Simpel weg doen. En alhoewel het niet zo lijkt. De knhs heeft een logica van volgorde van de oefeningen. Of ja logica, een ritme die terug te herkennen is
Uittekenen doe ik momenteel ook! Dat gaat goed voor 1 proef, maar zodra ik de tweede erbij doe haal ik ze allebei weer door elkaar. Ze lijken echt heel erg op elkaar voor mij
hesterve schreef:Tango1979 schreef:En ik visualiseer s avonds in bed de proef, met tips voor mezelf:
Binnenkomen iets toerijden op de rechte lijn
Rechterhand terug in de hoek. Recht zetten op de diagonaal. Toerijden en weer terug.
Goed de hoek in. Kijken naar C recht stellen, contact buitenteugel en wijken.
Hoek na A iets terug. Recht zetten op de diagonaal, toerijden en weer terug
Etc etc
Dit doe ik ook Heb al heel veel proeven gereden in mn bed
SpikkelFire schreef:Heel veel doen!
Ik begin altijd met de proeven veel lezen en daarna hardop nazeggen. Dan weet je direct op welke stukken je vastloopt. Dan ga ik ze visualiseren (idd ook in bed ) en als ik ze dan goed ken ga ik ze rijden. En tijdens het rijden gaat het dan toch nog weleens mis dus idd soms even halthouden en kijken waar het misging en dan de proef hervatten.
Wat ook helpt is niet denken in letterlijke tekst, maar echt in oefeningen. Bij de L1 weet ik nu dat de galop bv altijd middengalop heeft. Dus ik leer de gehele galop als oefening. Als je alle onderdelen afzonderlijk goed kent, plak je ze aan elkaar. In hoofd gaat een proef dan zo: binnenkomen, naar links, afwenden, gebroken lijn, wijken, middenstap, galopstuk, etc.
996981 schreef:Alleen de lijnen leren. Dus niet a-x-c binnenkomen in verzamelde draf, C linkerhand. Maar: binnenkomen, linksaf. Dan i.p.v. h-x-f van hand veranderen uitgestrekte draf, f arbeidsdraf gewoon; van hand veranderen uitgestrekte draf. Dat je weer een overgang terug moet maken is vanzelfsprekend.
Dus echt enkel de grote lijnen leren. Vaak zijn ze aardig symmetrisch. Wat je links doet, doe je vaak rechts daarna ook.
En inderdaad visualiseren. Eerst enkel de lijnen, maar dan ook hoe je de lijnen wil rijden. Dus echt proberen de voorbereiding en afwerking mee te nemen in je visualisatie. De sterke en zwakke punten van jullie al combinatie helpt daarbij heel erg.
Succes! Het is echt makkelijker dan je denkt. Ik rijd altijd uit mijn hoofd en het geeft veel rust en concentratie. Plus het voordeel als er wel iemand mee is kan die filmen in plaats van lezen kun je terugkijken of je gevoel klopt met de punten en daar wordt je weer een betere ruiter van