Wedstrijden kletstopic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:58

Die van mij is ook 15, maar heeft energie als een 3 jarige haha. Als die hoog bejaard is rent meneer denk ik nog.
Ik heb deze week heel weinig getraind, alleen dinsdag en woensdag.. echt gesloopt van werk.
Wilde eigenlijk vanavond maar meestal als ik moe ben dan voelt hij het ook gelijk aan. Dus heb mezelf maar gezegd dat ik gewoon niet ga rijden en morgen lekker ga lessen!

We hebben zondag wedstrijd en dan heb ik toch altijd het idee dat ik op de een of andere manier die week vooraf meer moet doen. Hebben jullie dat ook? (Ondanks het vaste trainingspatroon wwt ik aanhoud)

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:50

Niet echt, ik rijd vrij constant. Op
Maandag longeert een vriendin m aan t halster. Op dinsdag rijd ik simpel. Op woensdag vrij.
Donderdag rijd ik wat fanatieker. Op vrijdag heb ik of les of ik ga op concours en in t weekend rijd ik1 dag.
De andere dag heeft hij vrij de week voor concours de week dat ik geen concours hebt gaat een vriendin van me met m naar t bos

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:09

Ik wissel mijn 3 paarden af dus de ene keer gaat de ene mee naar de les (1 x groepsles en 1 x prive les) en de andere keer de ander. Zorg er meestal wel voor dat ik er zelf als laatste op heb gezeten omdat mijn bijrijdster nog vrij groen is en wat meer door de vingers ziet :+

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:25

Ik rij iets meer sporadisch, ik verschil mijn rijden op een dag erg met hoe ze voelen en/of ze braaf zijn en elk paard heeft een eigen schema... vind knap dat mensen echt heel constant en consequent zijn in hun dagen enzo. Maar misschien heb ik er gewoon teveel om het allemaal constant perfect te doen _O-

Spek (die grote vos) rij ik over het algemeen 1 dag stretchen, dag hard werk, dag stretchen en dan een dag vrij. Dus die rij ik 3 dagen aan, 1 dag vrij, dan weer drie dagen. Ik probeer daarin mijn wedstrijden of lessen te passen. Ik les om de twee weken normaal, en dan heeft hij de week dat hij geen normale les heeft, piaffe/passage training in de hand of OHZ, ligt beetje aan hoe die zich voelt. Ik rij de dag na wedstrijd of les áltijd, maar altijd kort om hem gewoon los te maken. Hem longeren heeft weinig zin hij loopt zelfs zonder bijzet met kin op de borst alleen maar dom te doen :+. Op zijn vrije dagen word hij door een vriendin meegenomen op buitenrit of naar het bos. Is zooo niet mijn ding maar voor hem wel goed dus laat ik iemand anders doen :').

Mijn 6 jarige is juist heel anders, die moet 1 dag stretchen, 1 dag hard werken, dag vrij en dan weer opnieuw. Die gaat 1x per twee weken ook op les en die heeft geen pi/pa training nog. Die word ook door die vriendin op buitenrit genomen :Y)..

Mijn 8-jarige rij ik ma-do en dan heeft hij vrijdag vrij, dan rij ik zaterdags weer en zondags vrij. Daar doet hij het het beste op merk ik. Die heeft 1 keer per maand les, en dan 2x per maand pi/pa training... and again buitenritten met een ander :+

Moet zeggen dat ik bijna geen enkel paard longeer want ze hebben er allemaal weinig baat bij met welke bijzet dan ook, met of zonder maakt ook niet uit. Alleen bij mijn jonkies heeft het zin.

Mijn jonkies hebben allemaal beetje meer sporadisch maar die hoeven niet heel consequent gereden te worden. Die zijn nog jong dus die lopen 3 à 4 dagen max een halfuurtje per keer onder het zadel en longeren af en toe nog een dag.

Dit is wel los van het buitenkomen in de paddock en/of de molen (ligt beetje aan het weer wat ze doen natuurlijk).

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 01:15

Mijn paarden hebben een luxe leven. Lopen altijd ma/wo/vr een half uur tot drie kwartier en dan in het weekend wedstrijd of rondje bos.
Hebben ze het eigenlijk allemaal altijd goed op gedaan, misschien omdat ze vanaf zadelmak bij mij niet anders gewend zijn?

Longeren misschien 3x per jaar, vind ik saai.

wendy1987

Berichten: 6933
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 08:45

Ik longeer ook niet heel vaak. Soms zodat ze gewoon even dr ei kwijt kan. Ze doet alleen gek in de longeerbak.

Verder meestal rijden. Alleen woensdagen en vrijdagen ben ik er niet. Maar, zoals nu. Kouder, zelf moeier.. dan is t allemaal wat rustiger en kan ze rustig ee week stil staan met alleen wat wandelen ofzo..

Noukie
Berichten: 10946
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:34

Ik heb met mn vierjarige mn schema vooral rond mn werk gebouwd. Ma longeert mn moeder aan het halster, di kort rijden, woe rijden, do longe en dan vrij-zo rijd ik nog 2x. In principe 1x in de week bos of balkjes van die 4x rijden. De dag voor wedstrijd longeer ik of rijd ik een kwartiertje los.
De ander rijd ik alleen nog op woensdag en in het weekend, rest van de week is ie van mn moeder :)

Maar toch herken ik wel dat gevoel dat je de week voor wedstrijd ineens denkt dat je niet genoeg gedaan hebt :') terwijl je ook weet dat het onzin is, want ze zijn klaar of niet.

Als ik het bos dichterbij had zou ik dat met beide wel meer meepakken trouwens, maar moet toch opladen en dat past niet altijd helaas

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:21

Ik rij de mijne maar 3 keer per week, waarvan vaak die 3de keer wedstrijd is :') Merk aan der dat ze daar op floreert dus dat laat ik lekker zo.

Longeren nu alleen op concour voordat ik opstap want dan wordt ze vaak wel fris.

Ben wel blij dat ik morgen niet op concour hoef eerlijk gezegd. Ik moest meen ik rond 10:15 al starten, denk dat ik dan een raket onder mijn kont had gehad _O-

Anoniem

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:25

Het is ook echt zo koud. Ben blij dat ik ook een maandje start vrij heb. Even op zoek naar een nieuw jasje en cap.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:35

Mijne loopt best veel := Eigenlijk 5 tot 6 dagen, maar ze is van moeder en die rijdt heel rustig en recreatief. Half uurtje met vooral veel stap en draf. De 2 of 3 dagen dat ik rijd zijn dus intensiever, 1 keer privéles en de andere dagen gewoon training. Laatste tijd rijd ik haar alleen en dan 4 of 5 dagen meestal, waarvan 2 intensief en de rest gewoon wat loswerken. Minder heeft ze in de winter te veel energie.
Toen we nog mochten longeren was dat in de zomer helemaal niet en in de winter 1 keer aan het halster beetje dollen en 1 keer ook intensief. Dat mag nu niet meer, dus rijden erbij gaan pakken.
Ze doet in de paddock niks behalve beetje stappen, dus in de winter meer energie. Daarom dus die 2 keer longeren, alleen buiten staan was te weinig. Nu doet ze het beter met meer rijden, omdat longeren dus niet meer mag. In de zomer op weiland doet ze geregeld een sprintje en rijden we ook minder.

Buitenrit moeten we helaas met trailer weg dus doen we niet zo vaak als ik zou willen, anders waren dat wel 1 of 2 vaste dagen. Ik rijd zelf meestal niet de dag voor wedstrijd, dat is te zwaar voor mij. Ook geen les 1 of 2 dagen ervoor, les is veel intensiever als wedstrijd en heb geen zin in paard met spierpijn op wedstrijd haha.

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:45

Ik reed normaalgesproken 5-6x in de week, daarvan minstens 1x springen/crossen, naar buiten, op wedstrijd, noem maar op.

Nu is 4x al veel en springen pakken we pas heel rustig weer op, op enkele kruisjes niveau zeg maar, vanwege Henkie zijn blessure. Dat is tot nu toe niet zo'n succes := hij is inmiddels weer 100% fit en heeft duidelijk behoefte aan meer. Dus mijn voornemen is om dat "wat een zielige pony met zijn zere beentje" mindset los te laten, wat dat levert mij vooral veel vliegles op :') En als hij zich met al dat idiote bokken niet herblesseert, dan moet een klein rondje oefenspringen ook kunnen :j

Vandaag hebben we het toch maar overgeslagen, ik durf de weg niet op met de trailer zo glad als het hier is :( spannend genoeg zonder trailer zeg maar.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:26

Wij zijn wisselend fanatiek, meestal rij ik toch wel 4 en soms 5 keer per week, niet iedere dag dan even intensief. Soms heeft ze een paar dagen vrij, zoals deze week.
Longeren doe ik eigenlijk nooit meer, mijn ogen trekken dat slecht, rondjes lopen terwijl je kijkt naar een bewegend dier tegen een bewegende achtergrond. Kan wel altijd opstappen en wegrijden, ook als ze weken stil heeft gestaan.

Fly, je verteld wel met humor over Henk. Klinkt alsof hij het ook een goed plan vind als jullie wat meer gaan doen.

Robijntjah, waar ben je naar op zoek qua cap/jasje? Je hebt nu een bruine set, toch?

Mijn nieuwe cap is net binnen gekomen, ik ben er echt helemaal blij mee.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:10

Ik stel het weer opstappen ook even uit nog :+ Mevrouw heeft even kortsluiting omdat hele ritme op stal anders is en klimt de paddock en stal uit als er ander paard weg gaat. Laat die eerst maar weer even normaal worden.

Normaal geen probleem met paar dagen stil staan in de vorm dat ze gek wordt. Kan gewoon opstappen zonder longeren, maar ze heeft wel veel meer energie. Ze is ook nooit fris bijvoorbeeld de 1e 10 minuten ofzo, die kan gewoon anderhalf uur blijven gaan. Maar ze is wel simpeler te rijden als ze meer loopt in de winter, ook qua lossigheid.

Fly_high, klinkt idd als een goed idee om die mindset te veranderen :')

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:35

wij normaal 5 keer per week waarvan standaard 1 keer longeren (alleen nu is de bak te hard)
Volgens mij is Nero het enige paard op de aarde wat bloedfanatiek wordt van longeren :Y)
en daarvan rijden we 1 keer per week in het bos, en met wedstrijd de dag voor de wedstrijd.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:20

Die van mij vindt longeren maar niks :+

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:09

Hoef me niet aan te sluiten want ik ben nog niet zo ver (nog bij de F proeven) maar las laatst in een boek dat als een paard kan bokken of paarden achter zich niet zo fijn vindt dat je dan een rood lint in z’n staart moet doen. Nou vroeg ik me af, is dit waar?

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:36

Net als Noukie is mijn schema ook rondom mijn werk gebouwd. Dat is best een puzzel geweest maar helaas. Toen ik nog full time stalruiter was, was het in plannen echt een stuk meer rondom t paard opgebouwd.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 09:39

Niet bij gewoon bokken, maar als jouw paard uithaalt naar anderen is dat inderdaad slim. Alleen valt het mij toch altijd tegen hoe veel mensen weten wat het betekent en zich er wat van aantrekken. Heb vroeger met rood strikje gereden, omdat die pony echt kon uithalen als mensen te dicht bij je kwamen. Ik gaf het ook altijd nog aan, maar dan werden ze alsnog boos als hij dus dreigde als ze zowat tegen ons aanreden. Niet bij normale afstand, maar er zijn altijd mensen die zowat tegen je aan rijden of echt tegen je aan rijden. Dat snap ik niet, dat doe ik bij geen enkel paard, ook niet als ze geen strikje in hebben.

Gewoon normaal afstand houden van alle kanten vind ik gewoon normaal :+ Zo dicht op je als sommige doen kan met elk paard gevaarlijk zijn. Maar ja, ik verbaas me er ook over hoe slecht sommige de bakregels kennen als ze op wedstrijd gaan

Nimber, wat zou je anders doen als je alle tijd had om het aan paard aannte passen? Ik snap het wel, ik vind het erg fijn om spontaan te kunnen beslissen Day extra training handig is of juist keertje vrij. Maar ik ben idd flexibel, maar je haalt toch goede resultaten op deze manier dus ben benieuwd wat je anders zou willen. :D

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:30

Het valt me op dat velen aangeven niet of heel weinig te longeren. Doen jullie verder wel wat aan grondwerk? Mijn paard heeft juist zo veel baat bij het werken zonder extra gewicht op de rug. Ik zie haar echt verbeteren in een longeersessie.

MariekeS_

Berichten: 4707
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:47

Interessant ja! Die van mij longeer ik meestal ook wel 1x p/week en merk zeker dat ze daardoor vooruit is gegaan qua balans en aanleuning. Maar goed, kan me ook voorstellen dat vanaf een bepaald moment dat minder wordt.

En ik longeer ik meestal met dubbele lijnen in een rechthoekige bak, dus het is niet alleen maar op hetzelfde rondje.
Ik vind het wel lastiger corrigeren als ze voorover kukelt of te diep gaat lopen. Met rijden vang ik dan even met zit op en aan de longe mis ik dat.

Uitrazen doe ik ook liever niet, al doet ze dat soms zelf wel zoals deze week... Normaal denk ik doe dat maar lekker in de wei }>


Gisteren voor het eerst geen zin gehad om op concours te gaan, vanwege de kou :brr:
vooral het vlechten etc zag ik tegenop.
Uiteindelijk viel het mee en op een nieuwe locatie fijne vooruitgang gemerkt qua spanning en kijkerigheid.
Ze zag wel alles maar sloeg niet af en ik kon de proef gewoon aardig uitrijden. Wel wat rommels en storingen maar ach.
2e proef echt hele fijne stukken die er zo uitkwamen als ik ze thuis oefen. Die voelde als onze beste proef tot nu toe <3
Beide proeven dezelfde jury en met 181.5 en 183.5 vielen de punten stiekem wel een beetje tegen :o misschien ook omdat het de vorige keer veel hoger uitviel dan verwacht :')
Veel en duidelijk commentaar erbij dus ik denk het ik vooral blij was omdat onze eigen doelen gelukt waren, maar er proeftechnisch nog wel veel anders moet :+
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 18-12-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:52

Ik vond longeren idd altijd heel nuttig en is best balen dat het niet meer mag. Mijn longeersessies waren ook zwaarder of net zo zwaar als een flinke training onder het zadel. Maar het ligt er okk aan hoe je longeert, ik nam enorm veel schakelingen mee en bijvoorbeeld heel veel galop. Dat vond ze onder het zadel lastig en zwaar en aan de longe konden we mooi kracht opbouwen. Dat was toen zwaarder of hetzelfde als de b/l/m training. Bij de andere paarden die hoger liepen was het vooral fijn om aan dingennte werken zonder erop te zitten. En dan 1 keer gewoon aan halster om gek te kunnen doen, aangezien ze dat niet doet overdag :')
Zijn wel met aan de hand werken en grondwerk bezig, maar nog niet ver genoeg daarmee om een trainingsdag te vervangen. Vooral heel veel stap, klein beetje zijgangen en soms mentaal wel uitdagend, maar lastig om er les mee te plannen omdat de bak dan ook vrij moet zijn. Longeren mag alleen in de longeerbak, lange lijnen eigenlijk ook dus dan zit je alweer op die volte continu. Ik ga nu snel de bak in als er niemand is, maar sommige dingen mogen gewoon niet.

Toch gefeliciteerd marieke!

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:13

Euridicey schreef:
Het valt me op dat velen aangeven niet of heel weinig te longeren. Doen jullie verder wel wat aan grondwerk? Mijn paard heeft juist zo veel baat bij het werken zonder extra gewicht op de rug. Ik zie haar echt verbeteren in een longeersessie.


Ik doe wel veel stapwerk. Wijken, balkjes lopen, stretchen etc. Maar vond dat nier onder longeren vallen :')

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:18

Geen grondwerk. Geen ervaring mee helaas, anders had ik het misschien wel gedaan.

Ga aankomend jaar de opleiding tot centered riding instructeur doen, niets met grondwerk te maken overigens haha.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wedstrijden kletstopic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:20

Dat is wel gaaf! Ben benieuwd hoe dat je bevalt

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:22

MyWishMax schreef:
Dat is wel gaaf! Ben benieuwd hoe dat je bevalt


Ja mij ook. Heb er zelf een tijd lessen in gevolgd en het deed voor mij heel veel.
Iets andere manier van zitten maakte verschillende oefeningen echt makkelijker te rijden.

In april een tweedaagse training voor mezelf, deze is verplicht en dan een 7 daagde opleiding.