Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:45

YaraMaria schreef:
Ik ben op wedstrijd geweest. Echter kwam er elke keer wel een tegenslag, waardoor ik nooit heb kunnen doorpakken. De paarden waar ik op reedt waren er dan ook om verkocht te worden. Ik heb me inderdaad ingelezen op het NOC*SNF wat inhoudt dat je kader moet rijden. Dit is dus momenteel nog niet mogelijk.

Toch wil ik mijn dromen niet opgeven. Starten ga ik zeker doen. Veulentje wordt echt mijn project voor de toekomst. *\o/*

Dit bericht is ook niet gemaakt voor: Hoe kom ik het snelst in de topsport?. Maar meer voor: Hoe begin je dit avontuur? Zijn er mensen met dezelfde ervaringen die het gelukt is? En is het mogelijk voor mij?


Ik ken iemand die het zover heeft geschopt. Zij heeft álles gedaan voor haar droom. Het lukt haar. Maar het is kei- en keihard werken, een grote dosis talent, een gigantische berg doorzettingsvermogen en erg veel geld.
En dan nog: in het kader zitten is niet hetzelfde als in het kader blijven. Hoe ga je dat doen? Nogmaals, ik wens je veel succes, maar bekijk het iets realistischer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5384
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:46

Interessante blog in deze discussie: [VN] [BLOG] Ik wil het!!

Dat gaat over het stellen van doelen en hoeveel je ervoor wilt doen om dat doel te halen. En belangrijk bij jouw ambities: het opdelen van het doel in korte, middellange en lange termijn. Korte termijn is het M halen (met een 4 jarige duurt dat sowieso nog minstens een jaar, maar je moet dan ook nog B, L1 en L2 door met minimaal 10 wp per klasse), middellange termijn zou subtop kunnen zijn en lange termijn kader.

Je leert heel veel van lessen, maar ook van het rijden van verschillende paarden. Om de handigheid van topruiters te krijgen is het nodig om meerdere paarden per dag te rijden. Dan moet je al een niveau kunnen laten zien dat anderen hun paarden aan je toe vertrouwen. Wat absoluut mogelijk is en onderdeel van je plan moet zijn.

Realistisch en erg Nederlands advies is "zorg voor een goede opleiding die je aan een goede baan helpt, dan kun je paardrijden puur als hobby doen". Een andere kijk is: if your dreams don't scare you, they are not big enough {:}

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 22:49

Bowo schreef:
Eerst even beginnen met een stukje realisatie: het kunnen rijden van oefeningen uit de Z is iets compleet anders als een volledige Z proef rijden op voldoende niveau. Bedenkt voor jezelf in hoeverre je ervaring ook gaat over het rijden van proeven en is je algehele niveau/rijden ook Z waardig (door de ogen van een jury)?

Dan de vraag of je te laat bent. Paardrijden is een sport die niet echt leeftijdsgebonden is, kijk maar naar de gemiddelde leeftijd van Grand Prix ruiters. Ervaring is wel handig, maar dat hoeft bij paardrijden zeker geen wedstrijdervaring te zijn (maar genoeg uren les is wel handig).

Als je een paard hebt die Z aan kan, kun je in een half jaar tijd naar de Z rijden. Elke weekend op wedstrijd, 2 proeven rijden. Als je inderdaad netjes rijdt, zou je dan toch over het algemeen wel 2 winstpunten per proef moeten verdienen. Dat zijn 4 winstpunten per wedstrijd/weekend. 3 weekenden per klasse om 10 winstpunten te krijgen. Dan heb je totaal 15 wedstrijden/weekenden met 2 proeven nodig om in de Z1 te kunnen starten.
En er zijn ook zeker opties om nog meer wedstrijden per week te starten, dat is maar net hoe snel je daadwerkelijk omhoog wilt.

De kosten zijn een ander ding. Paarden zijn duur, wedstrijden kosten geld. Als je alles wint en weg blijft bij het eten en drinken uit de kantine, kan je misschien net een soort van quitte spelen voor de "variabele" kosten als startgeld, benzine, etc. Maar het zou wel heel krap worden.
Maar hoe graag wil je wedstrijden rijden? Wil je de investering van een auto, trailer, startkaart etc aan gaan? Ga je er plezier uit halen om wedstrijden te rijden? Want ook dat is belangrijk.

Maar vooral, hoe zie jij je toekomst voor je? Je hebt geen ervaring met wedstrijden, dus ga je het leuk vinden? Ga je er goed in zijn? Wat als je veel investeert maar het toch niet leuk vindt of je toch niet goed genoeg blijkt te zijn? Of wat als je er niet genoeg geld aan kan verdienen? Kan je die mislukte investering lijden? Heb je een back up plan?

Is het niet verstandiger om eerst gewoon eens te beginnen met wedstrijden (breedtesport) en kijken hoe het gaat? Dan heb je nog steeds wel wat investeringen, maar zeker niet zoveel als voor internationaal. En zie het dan als investeren in je hobby. Die trailer zal altijd wel van pas komen.


Allereerst het deel over de Z oefeningen. Misschien heb ik mijzelf verkeerd verwoord maar in de tijd dat ik die paarden tot aan de Z reedt, was het vanzelfsprekend dat ze wanneer ze verkocht werden ook direct Z moesten kunnen starten. Ik kan dus hele proeven rijden en opleiden tot aan dat niveau. Ook een paar keer door de ogen van een jury (instructrice die langs kwam) beoordeeld.

Het is niet zo dat ik van de een op de andere dag een paar ton moet neerleggen voor de sport. Dit gaat geleidelijk. Dit zal dus ook geen groot probleem zijn. En stel dat ik en mijn ouders merken: Wij kunnen dit niet meer aan?. Dan houdt het op. Of ik ga er heel hard voor werken.

Ik heb wel wat wedstrijdervaring en ik ben vaak zat als groom/+1 (om het maar even zo te zeggen) mee gegaan met ruiters die hoog in de sport zaten.

Mijn toekomst ligt nog volledig open. Vandaar dat ik ook alles aan het onderzoeken ben.

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 22:52

chevax schreef:
Ik vind het mooi dat je zo bevlogen bent en ervoor wilt gaan. Maar ik mis wat realisme, wat je wel nodig hebt. Je hebt zeker Z-niveau, zeg je. Maar hoe weet je dat? Je hebt nog geen wedstrijd gereden en bent dus nog door geen jury beoordeeld. Je hebt paarden de oefeningen t/m Z aangeleerd, maar lessen kost geld. Hoe heb jij de oefeningen geleerd en wat maakt dat jij als ruiter vaardig genoeg bent om paarden vervolgens de oefeningen correct aan te leren? Ergens gaat het scheef
Een droom is prachtig en as je kunt, moet je ervoor gaan. Maar ik denk dat je bij de basis moet beginnen. Zorg dat je met je merrie op wedstrijd kunt, check op wedstrijd hoever je nu bent en pak het stapje voor stapje.


Ik ben realistisch. Het is alleen lastig om alles even goed te verwoorden haha. Ik heb zeker geinvesteerd in goede lessen. En zoals bij mijn vorige bericht: Allereerst het deel over de Z oefeningen. Misschien heb ik mijzelf verkeerd verwoord maar in de tijd dat ik die paarden tot aan de Z reedt, was het vanzelfsprekend dat ze wanneer ze verkocht werden ook direct Z moesten kunnen starten. Ik kan dus hele proeven rijden en opleiden tot aan dat niveau. Ook een paar keer door de ogen van een jury (instructrice die langs kwam) beoordeeld.

Ik heb in al die tijd heel veel lessen gevolgd en geld is echt niet het grootste probleem.
Laatst bijgewerkt door Eveque op 16-05-22 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 22:53

tita schreef:
Hoe kom jij aan zoveel zelf vertrouwen dat je denkt de topsport te kunnen halen.
Je hebt geen enkele ervaring met wedstrijd rijden en wat er bij komt kijken.

Je hebt zelf nog geen niveau gereden hoe kun je denken dat je gaat presteren op topniveau.
Zou me gaan storten op je studie en gewoon rustig starten want je bent voorlopig niet op topsport niveau


Dit is niet mijn doel van dit forum. Ik ben alles aan het uitvogelen en ik heb veel mogelijkheden open staan. Mag ik niet meer vragen hoe andere mensen dit gedaan hebben? En hoe hun dit gelukt is? Ik heb nergens gezegd dat ik nu al kan presteren op topniveau. Ik heb het over Z. Je moet ergens beginnen he.
Laatst bijgewerkt door Eveque op 16-05-22 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:55

Volgens mij houden studies pas rekening met je sport als je talenten status hebt https://www.knhs.nl/top-sport/knhs-tale ... en-school/ maar misschien heeft jouw studie nog een aparte regeling?

Ik zou kijken of ik meerdere paarden zou kunnen uitbrengen voor iemand, dat scheelt in kosten en dan kan je flink kilometers maken. Of starten duur is hangt af van je inkomsten. Kosten zijn lidmaatschap vereniging + afdracht KNHS + startgeld (-prijzengeld). Les lijkt me onmisbaar met de doelen die je hebt. Eventueel lessen op locatie? Trailer is ook een vereiste als je regelmatig op pad wil :D maar dat is een eenmalige grotere uitgave. In onderhoud zijn ze niet duur. Maar goed, dit heeft niks met topsport te maken verder en zou ik een fanatieke hobbyruiter ook aanraden. En dan zou ik eens gaan kijken of je het wel echt leuk vindt om ieder weekend op wedstrijd te gaan.

Qua leeftijd kan je in de paardensport gelukkig lang mee maar onder de 25 kan je bijvoorbeeld wel geselecteerd worden voor het KNHS talentenplan als zetje in de rug.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:57

tita schreef:
Hoe kom jij aan zoveel zelf vertrouwen dat je denkt de topsport te kunnen halen.
Je hebt geen enkele ervaring met wedstrijd rijden en wat er bij komt kijken.

Je hebt zelf nog geen niveau gereden hoe kun je denken dat je gaat presteren op topniveau.
Zou me gaan storten op je studie en gewoon rustig starten want je bent voorlopig niet op topsport niveau

als emmelie... marieke.... dinja... hans peter... dit ook hadden te horen gekregen hadden we nu geen nederlandse top sport gehad....

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 22:57

JeanneV schreef:
tita schreef:
Hoe kom jij aan zoveel zelf vertrouwen dat je denkt de topsport te kunnen halen.
Je hebt geen enkele ervaring met wedstrijd rijden en wat er bij komt kijken.

Je hebt zelf nog geen niveau gereden hoe kun je denken dat je gaat presteren op topniveau.
Zou me gaan storten op je studie en gewoon rustig starten want je bent voorlopig niet op topsport niveau

als emmelie... marieke.... dinja... hans peter... dit ook hadden te horen gekregen hadden we nu geen nederlandse top sport gehad....


Precies!

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:59

YaraMaria schreef:
Dit bericht is ook niet gemaakt voor: Hoe kom ik het snelst in de topsport?. Maar meer voor: Hoe begin je dit avontuur? Zijn er mensen met dezelfde ervaringen die het gelukt is? En is het mogelijk voor mij?

zoek een trainer.... koop 2 paarden waarmee je young riders of under 25 kunt rijden.... ga 4 keer per week lessen... koop een vrachtwagen... werk met de trainer naar de internationale wedstrijden....

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:00

Wat is het doel van dit topic? :)
Is nu beginnen met wedstrijden in de breedtesport en veel lessen (indien mogelijk met meerdere paarden) niet het enige wat je nu kunt doen en wat de meeste duidelijkheid gaat geven?

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 23:01

Bowo schreef:
Wat is het doel van dit topic? :)
Is nu beginnen met wedstrijden in de breedtesport en veel lessen (indien mogelijk met meerdere paarden) niet het enige wat je nu kunt doen en wat de meeste duidelijkheid gaat geven?


Klopt, ik was benieuwd naar meningen, ervaringen, adviezen etc.

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:07

Als dit je droom is en je ouders financieel willen bij staan, zou ik dan je topic niet zijn begonnen met voornamelijk veel bezwaar over de kosten. Dan krijg je namelijk hele andere antwoorden dan wanneer je vraagt naar ervaringen.
Waar komt het vandaan dat je financieel zoveel beren op de weg ziet?

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:10

spottedponie schreef:
Ik zou ook niet verwachten dat je al een sportstatus krijgt op je universiteit als je met begint in de B :=


Dat klopt. Mijn uni gaf pas bepaalde privileges toen ik in het b-kader van mijn sport kwam, daarvoor was het voor hun een hobby.

Ik zou lekker gaan studeren en ernaast wat wedstrijden gaan rijden. Als je talent hebt wordt je vanzelf opgepikt maar dit is voor maar weinig mensen weggelegd en de meeste worden al bij de ponies gescout. Het belangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet samen met je paard. Geniet daar van en kijk wat daar misschien bij kan komen maar wees blij met wat je hebt.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:10

Als geld geen rol speelt dan zeg ik: go for it! Koop een talentvol paard, stal hem ergens waar je dagelijks begeleiding hebt, ga op wedstrijd en binnen 2 jaar ben je er. Geld opent in de paardensport vele deuren en vooral die naar succes.

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 23:12

Bowo schreef:
Als dit je droom is en je ouders financieel willen bij staan, zou ik dan je topic niet zijn begonnen met voornamelijk veel bezwaar over de kosten. Dan krijg je namelijk hele andere antwoorden dan wanneer je vraagt naar ervaringen.
Waar komt het vandaan dat je financieel zoveel beren op de weg ziet?


Weet ik eigenlijk ook niet. Mijn ouders ondersteunen mij enorm. Met de kosten en met de ambitie. Het is natuurlijk niet zo dat ik een paard van een paar ton kan aanschaffen. Maar investeren in lessen, wedstrijden en alles wat er bij komt kijken wel.

Ze zijn constant opzoek naar studies/universiteiten/opleidingen die te combineren vallen met de paardensport. Ze willen graag mee, ook al heb ik mijn rijbewijs en zou ik het alleen kunnen. Wat mij tegen houdt? Ik weet het eigenlijk ook niet. Voor mij is het vaak alles of niks en dat is lastig om daar een begin aan te maken. Als je eenmaal in het ritme zit met wedstrijden en trainingen gaat het al een stuk makkelijker dan die eerste stap zetten.

Welke discipline wil ik überhaupt? Eigenlijk altijd dressuur gedaan maar eventing ziet er zo vet uit! Dressuur is het veilige hokje voor mij en moet je altijd mee beginnen ( i know ) maar uitbreiding naar de eventing? Ik kijk naar wat kan nu, wat kan volgende maand en wat kan volgend jaar. Vandaar mijn vragen die af en toe niks met elkaar te maken hebben.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:23

YaraMaria schreef:
Mijn doel? Voor Nederland mogen rijden en mee mogen trainen in het kader. Eventueel gescout worden door mee te doen met van die aanmeldingswedstrijden en zo doorstromen met goede begeleiding. Mijn passie ligt bij paarden (of dat dan dierengeneeskunde wordt met een master in paarden of hippische bedrijfskunde) en zal dit altijd blijven.

Ik ben zo gemotiveerd dat het mij zelfs leuk lijkt om een platform op social media op te richten en vanuit daar een naam te creëren. Maar ja, daar heb je natuurlijk wel leuke content voor nodig en dit zal je pas krijgen zodra je op wedstrijd gaat.


Als dit je doel is zal je je in de kijker moeten rijden. Dus veel, heel veel op wedstrijd gaan, liefst met meerdere paarden. Regio kampioenschappen rijden, kampioenschappen rijden. Veel rijden, op veel verschillende paarden. Veel les nemen op verschillende paarden. (niet jezelf de oefeningen van het Z aanleren).

Als je op een stal staat waar meerdere paarden staan (dus niet jouw ene paard aan huis hebben staan) kan ja aan iedereen vragen die op vakantie gaat of je zijn of haar paard mag rijden. Kortom: je moet een bak aan ervaring gaan opdoen.
Van het oprichten van een platform gaat niemand ondersteboven raken en kom je niet in de topsport.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:27

Je bent bezig met stap 50 maar je moet beginnen met stap 1.

Leuk dat je een uni zoekt met topsport faciliteiten ( stap 50), maar je moet eerst de B nog door ( stap 5)
Begin dus met langzaam opbouwen van je merrie, ze is jong en heeft een veulen aan de voet.

Voordat je dus wedstrijd klaar bent zit je een paar maanden verder.
Voordat je met je merrie de Z hebt bereikt ben je een paar jaar verder en dan heb je al die faciliteiten nog niet nodig, de meeste mensen die op dit nivo rijden doen dit naast een fulltime baan of studie.

Stap 1 is je paard oppakken en beginnen met lessen als ze weer opgebouwd is.
Zegt de instructie dat je kan starten dan wordt je lid van een vereniging en de KNHS en vraag je een startkaart aan.

Pas als je op de hippiade mag rijden moet je een vrijdag vrij nemen van school. Daar hoef je echt nog geen topsport status te hebben.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:41

Goed verwoord ingvdh. In jouw stappenplan komt mijn verhaal bij nummer 25 om de hoek kijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:56

YaraMaria schreef:
Ik ben op wedstrijd geweest. Echter kwam er elke keer wel een tegenslag, waardoor ik nooit heb kunnen doorpakken. De paarden waar ik op reedt waren er dan ook om verkocht te worden. Ik heb me inderdaad ingelezen op het NOC*SNF wat inhoudt dat je kader moet rijden. Dit is dus momenteel nog niet mogelijk.

Toch wil ik mijn dromen niet opgeven. Starten ga ik zeker doen. Veulentje wordt echt mijn project voor de toekomst. *\o/*

Dit bericht is ook niet gemaakt voor: Hoe kom ik het snelst in de topsport?. Maar meer voor: Hoe begin je dit avontuur? Zijn er mensen met dezelfde ervaringen die het gelukt is? En is het mogelijk voor mij?

Het snelst in de topsport? In elk geval niet met een paard van 4 jaar oud. Die moet 4 jaar ouder zijn voordat hij echt hoog mag starten. Daarnaast is het een merrie…en kijk eens hoeveel merrie’s er in de topsport lopen…

Als je snel in de topsport wil is er maar 1 mogelijkheid en dat is een ouder paard kopen die het meeste al kan en die als schoolmaster gebruiken.

Eveque
Berichten: 136
Geregistreerd: 21-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 23:59

janderegelaa schreef:
YaraMaria schreef:
Ik ben op wedstrijd geweest. Echter kwam er elke keer wel een tegenslag, waardoor ik nooit heb kunnen doorpakken. De paarden waar ik op reedt waren er dan ook om verkocht te worden. Ik heb me inderdaad ingelezen op het NOC*SNF wat inhoudt dat je kader moet rijden. Dit is dus momenteel nog niet mogelijk.

Toch wil ik mijn dromen niet opgeven. Starten ga ik zeker doen. Veulentje wordt echt mijn project voor de toekomst. *\o/*

Dit bericht is ook niet gemaakt voor: Hoe kom ik het snelst in de topsport?. Maar meer voor: Hoe begin je dit avontuur? Zijn er mensen met dezelfde ervaringen die het gelukt is? En is het mogelijk voor mij?

Het snelst in de topsport? In elk geval niet met een paard van 4 jaar oud. Die moet 4 jaar ouder zijn voordat hij echt hoog mag starten. Daarnaast is het een merrie…en kijk eens hoeveel merrie’s er in de topsport lopen…

Als je snel in de topsport wil is er maar 1 mogelijkheid en dat is een ouder paard kopen die het meeste al kan en die als schoolmaster gebruiken.



Er staat : dit bericht is NIET gemaakt voor hoe je het snelst in de topsport komt.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 00:01

Ik denk dat heel veel bokkers hier al 10 stappen te ver rekenen. Voordat het paard van ts Z mag lopen moet die 6 zijn en is ts 20. Dan heeft ze nog een jaar om zz licht te gaan rijden en zich in het kader te rijden bij de youngriders. Dan wordt ts 21 en moet ze U25 gaan rijden waarvoor het paard ook weer 8 (of 7?) moet zijn. Voordat ze zich in het U25 kan kwalificeren voor het kader is ze 23 en een 8 jarige gecombineerd met een ruiter zonder ervaring op dit niveau is nou niet echt een succesverhaal :D daarna komt de senioren en dat is helemaal lastig om je daarin omhoog te werken.

Maar niks is onmogelijk. Als je een kans wil maken zou je nu een paard moeten kopen die op zz licht niveau loopt waar je binnen no time de klasses door kunt lopen en een kan stoeien voor een plekje in het kader bij de young riders!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 00:04

Heb je jezelf al in geschreven voor een wedstrijd? Ik denk dat je niet teveel moet denken. Maar gewoon gaan doen en dan kom je vanzelf dingen tegen waar je mee verder kunt. Hetzelfde met de discipline. Begin eens met de dressuur en neem dan eens een crossles of springles. Je kan niet verder komen als je niet begint. Misschien jezelf even een schup onder de kont en gewoon inschrijven en doe gewoon mee en zie het dat gaat. Valt het mee of toch tegen. Kijk daar eens rond naar mensen die leuk rijden vraag aan ze van wie ze les hebben. Zoek contacten zodat je daar ook weer mee verder kunt. Je moet er echt zelf op uit ze komen je niet halen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 00:40

Amiigo schreef:
Ik denk dat heel veel bokkers hier al 10 stappen te ver rekenen. Voordat het paard van ts Z mag lopen moet die 6 zijn en is ts 20. Dan heeft ze nog een jaar om zz licht te gaan rijden en zich in het kader te rijden bij de youngriders. Dan wordt ts 21 en moet ze U25 gaan rijden waarvoor het paard ook weer 8 (of 7?) moet zijn. Voordat ze zich in het U25 kan kwalificeren voor het kader is ze 23 en een 8 jarige gecombineerd met een ruiter zonder ervaring op dit niveau is nou niet echt een succesverhaal :D daarna komt de senioren en dat is helemaal lastig om je daarin omhoog te werken.

Maar niks is onmogelijk. Als je een kans wil maken zou je nu een paard moeten kopen die op zz licht niveau loopt waar je binnen no time de klasses door kunt lopen en een kan stoeien voor een plekje in het kader bij de young riders!

Precies mijn punt. Met een 4 jarige je Penny droom waarmaken is in 90% van de gevallen een utopie.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 01:45

De combinatie met een uni opleiding en dit opstarten lijkt me vrij pittig…
Ik zou dan eerder (maar misschien is dit echt het slechtste advies ooit) een jaar werken, als een idioot wedstrijden rijden (lees: gewoon veel wedstrijden meepakken en ervaring opdoen en proeven aan het sport leven). En evt internship op een goeie stal bij een goeie ruiter?
Een jaar later gaan studeren zou voor mij niet zo’n drama zijn, maar dan heb je iig de focus om hier volledig voor de gaan en toch wat te werken om eea te kunnen bekostigen.

Een goeie instructeur die je ècht verder kan helpen is gewoon duurder dan eentje die leuk is voor de recreatie wedstrijd ruiter. De meeste succesvolle ruiters zitten echt veel in het zadel, worden gedrild en rijden meerdere paarden om die kilometers te maken en echt goed te worden.

Daarnaast: het paard waarmee je dit wil gaan doen, is die er ook echt geschikt voor? Of is het gewoon een leuk paard die een leuk z proefje loopt? Want een beetje getalenteerd en gemotiveerd paard is ook wel zo handig.

Maar ik denk dat het pittig is om
Diergeneeskunde te studeren, zoals je aangaf, en ondertussen je weg naar de topsport te willen bewandelen. Ik ken wel mensen die de studie gedaan hebben en leuk wedstrijden rijden. Maar die reden al op niveau voordat ze begonnen en die rijden ook niet in de top, dat gaat gewoon niet qua tijd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 02:05

Ik ken meer mensen die tijdens hun studie juist een stapje terug hebben gedaan qua trainen en wedstrijden, dan dat ze juist toen hogerop gingen in de sport.

Je moet beginnen met heel veel goede lessen. Inderdaad niet te snel willen, want met geforceerd rijden, heb je straks een kapot paard staan en kom je ook niet op wedstrijd.

Als je echt leuk kan rijden en je staat op een leuke stal, kan je met de tijd paarden van anderen erbij gaan rijden bijv. Maar dan moet je er wel echt bovenuit steken. Het gaat niet alleen om je prestatie dan, maar ook wat mensen zien als je paarden traint. Ben je een fijne ruiter om naar te kijken, behandel je de paarden goed.

Ik wilde ook ooit verder, maar wilde mn pony niet verkopen voor een rijpaard en het werd aan alle kanten ook afgeraden. Grote domper als je jong bent, maar vaak wel realistisch. Ik ben daarna helemaal gestopt met wedstrijden, maar ben wel gaan lesgeven en heb daar wel veel plezier uit gehaald.

Er zijn ook weleens (kleinere) bedrijven die een ruiter zoeken om te sponsoren. Dan val je nog niet heel erg op vaak, maar als mensen je een sympathieke ruiter vinden, kan je weer gevraagd worden en van het 1 in het andere rollen.

Als je zelf geen stal vol met wedstrijd paarden hebt, auto, trailer, vrachtwagen etc, kan je ook kijken of werken op een stal iets voor je is. Dat is te zwaar naast een studie, maar hangt ook af van de stal en je studie of het te combineren is.

Vaak moet je dan goed begrijpen dat je begint bij het begin. De mensen die hard werken, weinig klagen en veel inzet tonen, krijgen soms later wel de kans om ook te rijden.
En er zijn ook stallen/ruiters die jonge ruiters hebben om met de paarden te werken en een enkeling valt dan misschien op, maar het gebeurt wel weinig in verhouding.

Heel veel mensen starten B en het dunt uit naar boven toe. Ook werken er veel mensen op stallen, maar het is een enkele ruiter die er bovenuit steekt en je nu tegenkomt.

Als je nog niks hebt laten zien en je bent vrij jong, zal je geen paarden onder je kont krijgen.