Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Padoertje schreef:Mee eens dat er vaak in het B en L1 te streng gekeken wordt naar een goede nageeflijkheid. Maar toch zie ik liever een proef waarin dit lukt, omdat het paard dan fijner over de rug is, het beeld rustiger/constanter is, wat de bewegingen bevordert. Bij de pony’s heb je nu eenmaal het ohhhh en ahhhh gehalte, bij de paarden nu eenmaal niet. Persoonlijk zou ik hieraan gaan werken, zodat jullie tijdens de proeven dit goed vol kunnen houden. In het L1 wordt hier nog strenger naar gekeken en dan kun je het maar beter voor elkaar hebben
Benzz schreef:Ik denk dat je anders moet gaan denken: Niet in: de jury wil iets zien, maar veel meer in : wat is goed voor mijn paard. En nageeflijkheid is goed voor het paard en daar verbeter je zijn lijf mee en als je verder wil komen is dit wel nummer 1 waar op gelet wordt.
Flubberboot schreef:Maar zo ver ik weet wordt er niet perse gejureerd op ruggebruik bij dressuur? Iemand die haar paard in elkaar trekt, krijgt soms meer punten dan iemand die haar paard netjes over de rug heeft.
Charmaine schreef:Is de onderliggende vraag die TS heeft niet gewoon de vraag wat onder nageeflijkheid wordt verstaan? De KNHS legt dat op haar website uit: https://www.knhs.nl/nieuws/2018/leren-p ... flijkheid/
Mennowolder schreef:Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???
Mennowolder schreef:Benzz schreef:Ik denk dat je anders moet gaan denken: Niet in: de jury wil iets zien, maar veel meer in : wat is goed voor mijn paard. En nageeflijkheid is goed voor het paard en daar verbeter je zijn lijf mee en als je verder wil komen is dit wel nummer 1 waar op gelet wordt.
Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???
Mennowolder schreef:Benzz schreef:Ik denk dat je anders moet gaan denken: Niet in: de jury wil iets zien, maar veel meer in : wat is goed voor mijn paard. En nageeflijkheid is goed voor het paard en daar verbeter je zijn lijf mee en als je verder wil komen is dit wel nummer 1 waar op gelet wordt.
Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Mennowolder schreef:Dit stuk ken ik en snap ik
Citaat:Het is niet de bedoeling dat je een paard met je handen in deze houding trekt. Dan ontspant hij zich namelijk niet en is hij niet nageeflijk. Gaat hij correct aan de teugel, dan loopt hij ontspannen en aan jouw hulpen. Hij reageert onmiddellijk op de aanwijzingen die je geeft. Het contact dat jij hebt met zijn mond is vriendelijk en elastisch. Dit geeft voor jou en het paard een fijn gevoel.
Kabayo schreef:Mennowolder schreef:Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Ehm. Trekken we de nek krom? Andere bokkers leggen dit beter uit dan ik. Maar nageeflijkheid komt door correct rijden door het lijf. Niet door aan de mond te trekken.. in elke tak van paardensport lopen paarden nageeflijk
Het blijft een jurysport. Daar kunnen wij helaas niks aan veranderen op bokt
Het is niet verplicht maar de ene jury geeft een combinatie die het wel beheerst waarschijnlijk meer punten dan een combinatie die het niet beheerst/onrustige aanleuing heeft
Ik zou lekker doortrainen en blijven starten.
Padoertje schreef:Flubberboot schreef:Maar zo ver ik weet wordt er niet perse gejureerd op ruggebruik bij dressuur? Iemand die haar paard in elkaar trekt, krijgt soms meer punten dan iemand die haar paard netjes over de rug heeft.
In alle klassen wordt het Skala der Ausbildung meegenomen in het jureren. Een correct ruggebruik zorgt voor tact en lossigheid. Iemand die zijn paard in elkaar trekt, wordt daar vanzelf een keer op afgerekend of loopt vast in de hogere klassen. Mijn advies aan TS zou zijn om samen met de trainer hieraan te werken en proefgericht te gaan rijden. Met een mooie ontspannen en correcte proef komt het helemaal goed
Pumpkins schreef:Correct me if I 'm wrong, maar als je een winstpunt in de B rijdt, geeft dat toch aan dat je in principe klaar bent voor de L? Of misschien is dat mijn eigen logica..
Gebruikers op dit forum: danique998, Esther_r20, SANEX, sjaslique en 16 bezoekers