Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10168
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:38

Maar jij bent de bestuurder, en je bepaald hoe en waar je pony de overgangen loopt ;)

Tussen de bordjes zoals het beschreven staat in de proef.

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:44

Ik rijd pas een paar meter na de M weg in middendraf. Dat is vooral tactisch, omdat de pony niet een hele diagonaal kan volhouden. Een paar meter voor de K rijd ik weer terug.

Gister was ik weer op wedstrijd. De vorige twee keer ging het niet zo heel geweldig. Veel rommeltjes en fouten, waardoor we rond de 180 haalden.
Gister ging ik met een beter getraind paard en een goede mindset op pad. Hij was niet helemaal goed aan de hulpen, maar het was wel goed genoeg. We zijn 1e en 3e geworden met 195,5 en 191,5 punten in de M1. Súper trots.

Hij deed ook erg zijn best in de middendraf <3
Afbeelding

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:32

PSvanLot schreef:
Maar jij bent de bestuurder, en je bepaald hoe en waar je pony de overgangen loopt ;)

Tussen de bordjes zoals het beschreven staat in de proef.


Dat bedoel ik niet. In mijn optiek: na de letter en voor de letter verschil komt dus tussen de 2 letters in. Mijn instructrise rijdt zelf hoog zij zegt voor de letter en na de letter oftewel de opbouw en afbouw van verschil doe je buiten de 2 letters om. Ik wil weten wat er word gevraagd om de oefening juist te rijden.

denisesilver

Berichten: 2901
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:39

Sorry ik breek even in, ben nog steeds aan het meelezen, omdat ik het leuk vind hoe jullie het allemaal doen :D

XRuby_SymmyX, in principe is wat je instructrice zegt niet gek. Je kan op die manier gebruik maken van de hoek om recht te stellen en terug te nemen. Maar ik moet zeggen ik laat ook op de diagonaal pas verschil zien, omdat ik dan eerst goed kan rechtstellen op de lijn. Anders vlieg ik uit de bocht en moet ik in de verruiming gaan sturen. Met een pony heb je vaak wel net wat meer tijd, dus je kan dan in de hoek al redelijk goed rechtstellen. Ik zou altijd uitgaan van je instructrice, die kent jullie ;)

SandraWierda

Berichten: 1419
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:52

Doedatje schreef:
Ik rijd pas een paar meter na de M weg in middendraf. Dat is vooral tactisch, omdat de pony niet een hele diagonaal kan volhouden. Een paar meter voor de K rijd ik weer terug.

Gister was ik weer op wedstrijd. De vorige twee keer ging het niet zo heel geweldig. Veel rommeltjes en fouten, waardoor we rond de 180 haalden.
Gister ging ik met een beter getraind paard en een goede mindset op pad. Hij was niet helemaal goed aan de hulpen, maar het was wel goed genoeg. We zijn 1e en 3e geworden met 195,5 en 191,5 punten in de M1. Súper trots.

Hij deed ook erg zijn best in de middendraf <3
[ [url=m/Qm36lV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd *\o/*

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:54

Doedatje schreef:
Ik rijd pas een paar meter na de M weg in middendraf. Dat is vooral tactisch, omdat de pony niet een hele diagonaal kan volhouden. Een paar meter voor de K rijd ik weer terug.

Gister was ik weer op wedstrijd. De vorige twee keer ging het niet zo heel geweldig. Veel rommeltjes en fouten, waardoor we rond de 180 haalden.
Gister ging ik met een beter getraind paard en een goede mindset op pad. Hij was niet helemaal goed aan de hulpen, maar het was wel goed genoeg. We zijn 1e en 3e geworden met 195,5 en 191,5 punten in de M1. Súper trots.

Hij deed ook erg zijn best in de middendraf <3
[ [url=m/Qm36lV.jpg]Afbeelding[/url] ]



Duidelijk gefeliciteerd met je punten!! Kan niet wachten om te starten❤

littleroosie

Berichten: 6063
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:55

Lekkere punten, goed gereden!

Ik blijf nog even in mn winterdip zitten :=

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:05

littleroosie schreef:
Lekkere punten, goed gereden!

Ik blijf nog even in mn winterdip zitten :=



Sorry heel off topic maar ik was op zoek naar een pony voor een vriendin van me. En ik ben jou daar tegen gekomen. Mama een vos waarschijnlijk welsh hadden die mensen per ongeluk zwanger gekocht en de vader bleek Botticelli te zijn. Toen ik in jouw profiel ging kijken herkende ik gelijk de naam wahah was nogal recent.
Nakomeling van jouw Botticelli. Ziet er super schattig uit en staat te koop:

Afbeelding


Deze foto kreeg ik te zien om de vader te laten zien

Afbeelding

littleroosie

Berichten: 6063
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:12

Ja klopt, ik heb nog goed contact met hun en ook overwogen om haar te kopen. Maar ik moet echt naar minder paarden toe maar het is een ontzettend leuk dier!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De moeder

Paardjes101
Berichten: 271
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:23

Ik heb een vraag: ik heb een klein paard met kleine stappen (geen pony, maar het scheelt niet veel). Nu wil mijn bijrijder springwedstrijd gaan rijden met haar, maar ik als bezorgde paardenmoeder vind dat nogal eng. Is het niet gevaalijker met die grote afstanden (die eigelijk op grote passen zijn gemaakt) dat ze bijvoorbeeld gaan vallen? Hebben jullie hier ervaring mee?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:30

Paardjes101 schreef:
Ik heb een vraag: ik heb een klein paard met kleine stappen (geen pony, maar het scheelt niet veel). Nu wil mijn bijrijder springwedstrijd gaan rijden met haar, maar ik als bezorgde paardenmoeder vind dat nogal eng. Is het niet gevaalijker met die grote afstanden (die eigelijk op grote passen zijn gemaakt) dat ze bijvoorbeeld gaan vallen? Hebben jullie hier ervaring mee?


Vind ik niet, zeker de lange lijnen heb je daar geen last van. De dubbels is even kijken per paard wat uitkomt. Mijn haflinger doet een dubbel die op 2 staat in 3 bijvoorbeeld.

Paardjes101
Berichten: 271
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:48

FleurSandro schreef:
Paardjes101 schreef:
Ik heb een vraag: ik heb een klein paard met kleine stappen (geen pony, maar het scheelt niet veel). Nu wil mijn bijrijder springwedstrijd gaan rijden met haar, maar ik als bezorgde paardenmoeder vind dat nogal eng. Is het niet gevaalijker met die grote afstanden (die eigelijk op grote passen zijn gemaakt) dat ze bijvoorbeeld gaan vallen? Hebben jullie hier ervaring mee?


Vind ik niet, zeker de lange lijnen heb je daar geen last van. De dubbels is even kijken per paard wat uitkomt. Mijn haflinger doet een dubbel die op 2 staat in 3 bijvoorbeeld.


Oke dat is fijn! Die van mij is wel een hete donder dus ik ben bang dat ze te snel gaat en dan niet uitkomt in zo’n dubbelsprong. Of denk ik dan echt te bezorgd? Ik ben vroeger met een pony gevallen, omdat de sprong te ver stond. Dus vandaar mijn angst hiervoor.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:53

Paardjes101 schreef:
Oke dat is fijn! Die van mij is wel een hete donder dus ik ben bang dat ze te snel gaat en dan niet uitkomt in zo’n dubbelsprong. Of denk ik dan echt te bezorgd? Ik ben vroeger met een pony gevallen, omdat de sprong te ver stond. Dus vandaar mijn angst hiervoor.



Pak het een keertje in de training mee zou ik zeggen :) dan weet je of de 2 galopssprongen prima gaan of dat je beter zo rustig mogelijk de dubbel in moet rijden zodat je het in 3 kan doen. Elk paard galopeerd anders natuurlijk.

Paardjes101
Berichten: 271
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:57

FleurSandro schreef:
Paardjes101 schreef:
Oke dat is fijn! Die van mij is wel een hete donder dus ik ben bang dat ze te snel gaat en dan niet uitkomt in zo’n dubbelsprong. Of denk ik dan echt te bezorgd? Ik ben vroeger met een pony gevallen, omdat de sprong te ver stond. Dus vandaar mijn angst hiervoor.



Pak het een keertje in de training mee zou ik zeggen :) dan weet je of de 2 galopssprongen prima gaan of dat je beter zo rustig mogelijk de dubbel in moet rijden zodat je het in 3 kan doen. Elk paard galopeerd anders natuurlijk.


Ja dat doen ze ook inderdaad. Ik hoorde dat dat goed gaat alleen dat ze af en toe niet helemaal uitkwamen. Het gaat prima maarals ze heet wordt en te hard gaat kan ze nog wel een twijfelen aan de afstand. Maar ik denk dus als de bijrijder haar goed onder controle houd dit toch geen kwaad kan?

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:20

En een goede springpony is niet dom, die kunnen prima meedenken en pasje bij of eerder afgaan.
Gewoon proberen.

Ik heb met mijn D pony altijd tussen de paarden gesprongen en daar geen hinder van gehad.

Paardjes101
Berichten: 271
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:45

Saaams schreef:
En een goede springpony is niet dom, die kunnen prima meedenken en pasje bij of eerder afgaan.
Gewoon proberen.

Ik heb met mijn D pony altijd tussen de paarden gesprongen en daar geen hinder van gehad.


Oke dankjewel!! Ik heb ook veel vertrouwen in mijn bijrijdster dus het komt vast wel goed. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen!

Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 23:21

Lumi schreef:
Jasje staat je goed! Knappe pony heb je ook <3 hoe hoog is die? Oogt toch best groot zo op de foto

Ik heb vandaag er eindelijk eens op tijd aan gedacht om de meetstok erbij te pakken. Steeds vergat ik het en had ik Rudi alweer onder de deken op stal staan. Hij meet nu 1,54,5 dus hij is toch nog 1,5cm gegroeid :)

X_Ruby, mijn instructrice kwam ook met het idee om naar Houten te gaan. Dressuur bijzondere rassen bij de Zilvia's hoeve. Ik weet alleen nog niet of ik ga, het is ruim een uur rijden van ons vandaan.
Als we nou allemaal gaan kunnen we een bokt meeting houden :D


littleroosie schreef:
Lekkere punten, goed gereden!

Ik blijf nog even in mn winterdip zitten :=

:(:) Ik voel met je mee. Vandaag door tijd te kort toch maar thuis gereden. Dat werd niet meer dan stap en draf want de bak is echt nog te nat om te galopperen. Ik had eigenlijk naar de rijhal willen gaan maar hondlief besloot een flinke oorontsteking te krijgen en dus moesten we naar de dierenarts. 25min binnen geweest, een swab voor het lab, oordruppels, antibiotica en ruim €211,- armer -O-
Ondanks alles toch wel fijn kunnen werken, voor zover mogelijk met deze slechte bodem. Vooral gewerkt aan het rechtrichten, stap verruiming en een beetje wijken. Dat verruimen heeft hij nu eindelijk echt door. Eerder was het meer versnellen maar nu begint hij echt ruimte te pakken. Bij onze laatste wedstrijd hadden we daar ook een 6,5 voor. Daar ben ik best trots op al want we begonnen met een 4,5 en 5.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:30

@noisy wel een tip:

Schrijf je alvast in. Die wedstrijd word zo druk bezocht. Ik zag zelfs dat Britt Dekker daar op de wachtlijst staat. Wel mooi geen uitzonderingen omdat ze een BNer is. Je kan altijd nog afzeggen. Je moet wel online betalen. Als je gaat ga je dan L2 starten? Daar kom ik nu ook in uit en ik ken Noah ook. Zij zit niet hier op Bokt volgens mij maar zij is ook een volwassene op een New Forest pony tussen de paarden. De wedstrijd schijnt juist een hele goede sfeer te hebben en laagdrempelig te zijn en met een quarter is het zeker ook leuk om daar te starten denk ik. De wedstrijd is georganiseerd door sarah ouwehand en zij rijdt met een haflinger grand prix.

Leuk dat je beiden oppakt dressuur en western. Ik heb zelf ook 3 jaar western gereden bij Double R Ranch en ik had een mega vette 4 jarige pintabian bruinbont Shaneequa als leasepony. Pittig maar gaaf beestje.


Dus ik zeg.. doen en dan kunnen we meeten hihi je hebt nog wel even om te trainen.

LaDonna75

Berichten: 2174
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:46

Ik wilde vorig jaar ook daar meedoen maar toen was het al helemaal vol, en in de wachtlijst had ik geen trek. Dus helaas. Nu is ponylief met wedstrijdverlof, ik rij nog wel maar rustig aan. Nog 2 maandjes dan is ze uitgerekend.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:58

LaDonna75 schreef:
Ik wilde vorig jaar ook daar meedoen maar toen was het al helemaal vol, en in de wachtlijst had ik geen trek. Dus helaas. Nu is ponylief met wedstrijdverlof, ik rij nog wel maar rustig aan. Nog 2 maandjes dan is ze uitgerekend.



Ja ik was al blij dat ik ben toe gelaten nog.

Super spannend! Ik zat ook even te kijken bij je topic maar kan er niet uit achterhalen wie de vader is. Alleen Duitse rijpony. Heb je natuurlijk de bekende lijn met don cremello er in maar er zijn nog wel meer lijnen dus ben erg benieuwd. Ook fijn toch eindelijk gelukt na zo een lange periode.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:11

PSvanLot schreef:
De oefeningen staan omschreven als
M-X-K van hand veranderen. De oefening is dan van M tot K. De overgangen rijd je net na de M en voor de K. Deze moeten in het L2 ook duidelijk zichtbaar zijn.
Wending door, zorgen dat je paard recht gesteld is en in balans. Duidelijk de gehele lijn verruimen en met voor de hoekletter weer terug naar de arbeidsdraf.

Bel wel benieuwd hoe je instructrice er bij komt dat je tot in de hoe middendraf zou moeten rijden. Dat is wel een hele vreemde opmerking.


Hierop aanhakende... Als je pas in de hoek je pony wat terug laat komen van uit de middengang mist de overgang terug bij de K. Het laten zien van het verschil tussen de arbeidsgang en de middengang is heel belangrijk dus als je de overgang terug aan het eind van de diagonaal mist loop je ook punten mis.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:43

ynskek schreef:
PSvanLot schreef:
De oefeningen staan omschreven als
M-X-K van hand veranderen. De oefening is dan van M tot K. De overgangen rijd je net na de M en voor de K. Deze moeten in het L2 ook duidelijk zichtbaar zijn.
Wending door, zorgen dat je paard recht gesteld is en in balans. Duidelijk de gehele lijn verruimen en met voor de hoekletter weer terug naar de arbeidsdraf.

Bel wel benieuwd hoe je instructrice er bij komt dat je tot in de hoe middendraf zou moeten rijden. Dat is wel een hele vreemde opmerking.


Hierop aanhakende... Als je pas in de hoek je pony wat terug laat komen van uit de middengang mist de overgang terug bij de K. Het laten zien van het verschil tussen de arbeidsgang en de middengang is heel belangrijk dus als je de overgang terug aan het eind van de diagonaal mist loop je ook punten mis.


Precies dit voor mijn gevoel. Ze willen verschil zien en hoe je dat verschil maakt en beëindigd naar mijn weten. Dus dan snap ik het niet om pas weer terug te schakelen na de K

LaDonna75

Berichten: 2174
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:52

XRuby_SymmyX schreef:
LaDonna75 schreef:
Ik wilde vorig jaar ook daar meedoen maar toen was het al helemaal vol, en in de wachtlijst had ik geen trek. Dus helaas. Nu is ponylief met wedstrijdverlof, ik rij nog wel maar rustig aan. Nog 2 maandjes dan is ze uitgerekend.



Ja ik was al blij dat ik ben toe gelaten nog.

Super spannend! Ik zat ook even te kijken bij je topic maar kan er niet uit achterhalen wie de vader is. Alleen Duitse rijpony. Heb je natuurlijk de bekende lijn met don cremello er in maar er zijn nog wel meer lijnen dus ben erg benieuwd. Ook fijn toch eindelijk gelukt na zo een lange periode.

Off topic...maar heel spannend ja ;) ze is drachtig van een andere Duitser, of eigenlijk een Duitse rijpony x Welsh rijpony. Namelijk van Orchard Bellingcat, een donkerbruine, bijna vierjarige zoon van FS Champion de Luxe. Er staan wel foto's van hem in mijn topic, op blz 2 recente foto's. Hij lijkt best wel op mijn merrie dus je moet wel even rustig scrollen ;)
En terug on topic.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:52

XRuby_SymmyX schreef:
ynskek schreef:
PSvanLot schreef:
De oefeningen staan omschreven als
M-X-K van hand veranderen. De oefening is dan van M tot K. De overgangen rijd je net na de M en voor de K. Deze moeten in het L2 ook duidelijk zichtbaar zijn.
Wending door, zorgen dat je paard recht gesteld is en in balans. Duidelijk de gehele lijn verruimen en met voor de hoekletter weer terug naar de arbeidsdraf.

Bel wel benieuwd hoe je instructrice er bij komt dat je tot in de hoe middendraf zou moeten rijden. Dat is wel een hele vreemde opmerking.


Hierop aanhakende... Als je pas in de hoek je pony wat terug laat komen van uit de middengang mist de overgang terug bij de K. Het laten zien van het verschil tussen de arbeidsgang en de middengang is heel belangrijk dus als je de overgang terug aan het eind van de diagonaal mist loop je ook punten mis.


Precies dit voor mijn gevoel. Ze willen verschil zien en hoe je dat verschil maakt en beëindigd naar mijn weten. Dus dan snap ik het niet om pas weer terug te schakelen na de K


Terug schakelen hoort bij je oefening en hoort dus binnen de lijn te gebeuren. Dat is voor de K en niet pas in de hoek na K.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:54

Paardjes101 schreef:
Ik heb een vraag: ik heb een klein paard met kleine stappen (geen pony, maar het scheelt niet veel). Nu wil mijn bijrijder springwedstrijd gaan rijden met haar, maar ik als bezorgde paardenmoeder vind dat nogal eng. Is het niet gevaalijker met die grote afstanden (die eigelijk op grote passen zijn gemaakt) dat ze bijvoorbeeld gaan vallen? Hebben jullie hier ervaring mee?


Het hangt zo van de pony/het paard af. Mijn zoon reed vroeger een C pony, die maakte minstens zulke ruime sprongen als een paard. Als het op 3 stond, deed zij er 2. Gewoon eens bij een oefenparcours uitproberen of bij een onderlinge wedstrijd. En ze beginnen niet gelijk in de 1.20 he. Je kunt tegenwoordig lager beginnen dan bij de 1.00