hoe werk de wedstrijd sport nou precies?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

birr12

hoe werk de wedstrijd sport nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-20 11:43

hoii, Ik ben heel erg geinteresseerd ni de wedstrijden in de paardensport, en kan ook niet wachten om zelf wedstrijden te gaan rijden! mr nog even door oefenen :P

Ik heb even een paar vragen omdat sommige dingen voor mij nog een beetje onduidelijk zijn.

zijn de Klasses: BB, B, L, M, Z, ZZl, ZZZ, lichte tour, zware tour en dan grand prix?
en dan heb je ook nog wedstrijdrubrieken: Pony's, Children, Junioren, Young riders, U25.

- Hoe zit dat met de rubrieken? behoor je tot bv de pony's als je gewoon op een pony rijd? of zit dat anders?
- als je bij de inschalingstabel kijkt, zie je bv staan:
paard: Z2, maar ook paard: Z2 (2x). wat word bedoeld met die 2x?
- Als je bv regio/landelijke kampioenschappen wilt rijden, moet je dan meedoen aan de selectie wedstrijden? en vanaf welk niveau gaan bv de kampioenschappen? al vanaf de B, of pas Z.
- Als je een regiokampioen schap hebt gewoonen, kan je dan meteen door naar landelijke kampioen schappen? of heb je daar ook weer selectie wedstrijden voor? en zoja, kan je dan in een keer medoen aan selectie wedstrijd voor landelijk kampioenschap of MOET je eerst regiokampioenschap gereden hebben?
- Zijn er ook mensen die bv ZZ-zwaar rijden maar nog nooit een kampioenschap hebben gereden of is dat niet mogelijk?
- Als je je inschrijft voor een wedstrijd, heb je dan meteen dat je 2 proeven kan rijden? of moet je dat dan aangeven? Is het dan als je 1 proef rijd dat inschrijfgeld €10 is, en 2 proeven €20?
- Zijn er altijd prijsuitreikingen of niet?

sorry voor de veeele vragen haha! Ik hoop dat er iemand is die wat antwoorden kan geven dat het allemaal wat duidelijker word :o
Veel succes iedereen met de meetmomenten atm!

DoretteK

Re: hoe werk de wedstrijd sport nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:56

Jeetje, wat een vragen haha! Ik durf niet op alles te antwoorden, maar ik denk dat je vast ook al een heleboel antwoorden online kan vinden.

Met een pony mag je bij de pony's rijden tot en met het jaar waarin je 18 wordt. Als je ouder dan 18 bent start je altijd bij de paarden, ongeacht of je een pony of een paard rijdt. Of bedoel je de wedstrijdrubrieken Pony's, Children etc.? Dit zijn vaak internationale rubrieken, en hier gelden weer allerlei bepalingen voor.

Wat betreft de regio/landelijke kampioenschappen is het per provincie net iets anders geregeld geloof ik. Ik woon zelf in Noord-Brabant, en hier rijd je inderdaad selectiewedstrijden voor de Brabantse Kampioenschappen. Vaak zijn dit er 4 waarvan er 3 tellen, of 5 waarvan er 4 tellen etc. Hangt ook van het indoor of outdoor seizoen af. De regiokampioenschappen gaan al vanaf de B. De beste x aantal per klasse van de regiokampioenschappen mogen starten op de landelijke kampioenschappen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat er in provincies open deelname is aan de regiokampioenschappen. Hiervoor kan je je dan gewoon opgeven. Maar dat zou je met je eigen provincie dan even moeten bekijken.

Je kan zelf kiezen of je één of twee proeven start op een wedstrijd. Vaak kan je twee proeven starten, maar soms is er ook maar de mogelijkheid tot één proef. Je schrijft je in per proef, dus als je er twee wilt starten schrijf je beide in, en betaal je dus ook beide.

Op het moment met de meetmomenten zijn er geen prijsuitreikingen, maar anders natuurlijk wel. Als je geen prijs hebt, dan kan je op dat moment ook vaak je protocollen ophalen.

Bowo

Re: hoe werk de wedstrijd sport nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:10

Veel is inderdaad te vinden op de site van KNHS en in bijvoorbeeld de reglementen.

BB is geen 'officiële' klasse. Er zijn tegenwoordig wel prijzen te behalen, maar geen winstpunten. Je hoeft ook niet in de BB te beginnen, maar in de B.
De dressuur is nog verder onderverdeeld, daar heb je de B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2. Daarboven heb je ook nog wat onderverdelingen dacht ik, maar zo hoog ben ik toch nog nooit gekomen.

Je mag bij de ponys rijden wanneer je op een pony rijdt en tot en met het jaar dat je 18 wordt. Je mag vanaf je 12e(?) bij de paarden rijden, ongeacht of je pony rijdt of niet. Vanaf je 19e moet je bij de paarden rijden, ongeacht of je op een pony of een paard rijdt.

In de inschalingstabel gaat er om met hoeveel paarden iemand een bepaalde klasse heeft gereden (1 of bij 2x, meer dan 1), voor paarden is er geen 2x, maar alleen hoogste klasse.

De regels voor regionale kampioenschappen werken per provincie anders, sommige werken met selectiewedstrijden, anderen zijn open. Daarvoor moet je dus bij de betreffende provincie in het reglement kijken. Tegenwoordig is er voor alle klassen vanaf de B een kampioenschap.

Op het regiokampioenschap behaal je je startplaats voor het landelijk kampioenschap. Volgens mij is dat wel overal hetzelfde. Vaak moet je wel meerdere proeven rijden/parcoursen springen.

Je kan zeker een hoge klasse rijden zonder kampioenschappen te rijden. Kampioenschappen maken niet uit voor promotie.

De laatste 2 vragen zijn al duidelijk beantwoord.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:14

birr12 schreef:
hoii, Ik ben heel erg geinteresseerd ni de wedstrijden in de paardensport, en kan ook niet wachten om zelf wedstrijden te gaan rijden! mr nog even door oefenen :P

Ik heb even een paar vragen omdat sommige dingen voor mij nog een beetje onduidelijk zijn.

zijn de Klasses: BB, B, L, M, Z, ZZl, ZZZ, lichte tour, zware tour en dan grand prix?
en dan heb je ook nog wedstrijdrubrieken: Pony's, Children, Junioren, Young riders, U25.
https://www.knhs.nl/top-sport/disciplines/dressuur-para/dressuur-niveaus-en-klassen/
- Hoe zit dat met de rubrieken? behoor je tot bv de pony's als je gewoon op een pony rijd? of zit dat anders?
https://www.knhs.nl/top-sport/disciplines/dressuur-para/jeugdrubrieken-dressuur/ Tot 18 jaar mag je op een pony bij de pony's starten. Als je 18+ bent, dan moet je met je pony bij de paarden starten en wordt je pony aangemerkt als paard.
paard: Z2, maar ook paard: Z2 (2x). wat word bedoeld met die 2x? Volgens mij is de regel dat je 2 x een paard in het Z2 getstart (met winst) moet hebbben.
- Als je bv regio/landelijke kampioenschappen wilt rijden, moet je dan meedoen aan de selectie wedstrijden? en vanaf welk niveau gaan bv de kampioenschappen? al vanaf de B, of pas Z. Dat ligt aan de organiserende vereniging
- Als je een regiokampioen schap hebt gewoonen, kan je dan meteen door naar landelijke kampioen schappen? of heb je daar ook weer selectie wedstrijden voor? en zoja, kan je dan in een keer medoen aan selectie wedstrijd voor landelijk kampioenschap of MOET je eerst regiokampioenschap gereden hebben? Dat ligt aan de vereniging, aan de manier van regio's etc. Vaak is het club-regio-landelijk
- Zijn er ook mensen die bv ZZ-zwaar rijden maar nog nooit een kampioenschap hebben gereden of is dat niet mogelijk? Ja hoor, je hoeft helemaal geen kampioenscahppen te rijden als je dat niet wilt.
- Als je je inschrijft voor een wedstrijd, heb je dan meteen dat je 2 proeven kan rijden? of moet je dat dan aangeven? Is het dan als je 1 proef rijd dat inschrijfgeld €10 is, en 2 proeven €20? Je schrijft je in per proef. Dus als je 2 proeven wilt rijden, moet je je voor 2 proeven inschrijven.
- Zijn er altijd prijsuitreikingen of niet? Dat ligt er aan hoe de organisatie het heeft bedacht.

sorry voor de veeele vragen haha! Ik hoop dat er iemand is die wat antwoorden kan geven dat het allemaal wat duidelijker word :o

Ga maar eens lezen op KNHS.nl daar vind je een hoop antwoorden.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 23-06-20 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

birr12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-20 12:15

hahah erg he al die vragen
@doretteK, ik had het idd over de rubrieken, dus children, u25 etc.
@bowo , ooh ik dacht dat eerste rij om paard ging en 2e rij over ruiter maar is andersom, foutje! heel erg bedankt beide! is al stuk duidelijker:)

birr12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-20 12:17

rien10 schreef:
birr12 schreef:

https://www.knhs.nl/top-sport/disciplines/dressuur-para/dressuur-niveaus-en-klassen/
https://www.knhs.nl/top-sport/disciplines/dressuur-para/jeugdrubrieken-dressuur/ Tot 18 jaar mag je op een pony bij de pony's starten. Als je 18+ bent, dan moet je met je pony bij de paarden starten en wordt je pony aangemerkt als paard.
paard: Z2, maar ook paard: Z2 (2x). wat word bedoeld met die 2x? Volgens mij is de regel dat je 2 x een paard in het Z2 getstart (met winst) moet hebbben.
- Als je bv regio/landelijke kampioenschappen wilt rijden, moet je dan meedoen aan de selectie wedstrijden? en vanaf welk niveau gaan bv de kampioenschappen? al vanaf de B, of pas Z. Dat ligt aan de organiserende vereniging
- Als je een regiokampioen schap hebt gewoonen, kan je dan meteen door naar landelijke kampioen schappen? of heb je daar ook weer selectie wedstrijden voor? en zoja, kan je dan in een keer medoen aan selectie wedstrijd voor landelijk kampioenschap of MOET je eerst regiokampioenschap gereden hebben? Dat ligt aan de vereniging, aan de manier van regio's etc. Vaak is het club-regio-landelijk
- Zijn er ook mensen die bv ZZ-zwaar rijden maar nog nooit een kampioenschap hebben gereden of is dat niet mogelijk? Ja hoor, je hoeft helemaal geen kampioenscahppen te rijden als je dat niet wilt.
- Als je je inschrijft voor een wedstrijd, heb je dan meteen dat je 2 proeven kan rijden? of moet je dat dan aangeven? Is het dan als je 1 proef rijd dat inschrijfgeld €10 is, en 2 proeven €20? Je schrijft je in per proef. Dus als je 2 proeven wilt rijden, moet je je voor 2 proeven inschrijven.
- Zijn er altijd prijsuitreikingen of niet? Dat ligt er aan hoe de organisatie het heeft bedacht.

Ga maar eens lezen op KNHS.nl daar vind je een hoop antwoorden.

daar had ik idd al veel tijd aan besteed, maar dit waren vragen die voor mij nog niet duidelijk waren, en wat ik ook niet kon vinden op de site! maar misschien verkeerd gekeken dan... in ieder geval heel erg bedankt!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:20

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:20

birr12 schreef:

Ja, BB, B, L1 en L2, M1 en M2, Z1 en Z2 en ZZL behoren tot de basissport. De BB is wel een uitzondering, want eigenlijk begint de officiele wedstrijdsport bij de B. De klasses daarboven horen bij de subtop, die begint met ZZ Zwaar tot en met Grand Prix. Grand Prix behoort tot de Zware Tour, het hoogste niveau van de Zware tour. De Pony's, Children enzovoorts zijn weer andere (internationale) rubrieken waar de beste ruiters van die leeftijd een proef op een bepaald niveau rijden (pony's bijvoorbeeld Z2 pony proeven) en daarmee naar EK's of andere grote wedstrijden kunnen bijvoorbeeld. Daar moet je dus én het niveau voor rijden wat die proeven hebben en je moet binnen die leeftijden vallen. Pony's is 12 tot 16 geloof ik bijvoorbeeld. U25 is richting Grand prix niveau voor ruiters onder de 25.

Citaat:

Nee, je behoort tot de pony's als je op een pony rijdt en 18 jaar of jonger bent. Het jaar dat je 18 wordt mag je nog wel rijden bij de pony's.

Citaat:
paard: Z2, maar ook paard: Z2 (2x). wat word bedoeld met die 2x?

Dat heeft ermee te maken welke klasses je mag/moet starten. Die 2x betekent dat jij als ruiter 2x een paard in die klasse gestart hebt en winst mee hebt behaald. (je kijkt dan naar de hoogste klasse die je gehaald hebt) Zo kan je zien wat je moet starten als je paard bijvoorbeeld ook Z2 heeft gestart of juist nog niks. Bij het paard kijken ze niet naar het aantal ruiters dat dat paard in die klasse gestart hebben. Als je nog nooit wedstrijden hebt gereden begin je gewoon in de B.

Citaat:
- Als je bv regio/landelijke kampioenschappen wilt rijden, moet je dan meedoen aan de selectie wedstrijden? en vanaf welk niveau gaan bv de kampioenschappen? al vanaf de B, of pas Z.
- Als je een regiokampioen schap hebt gewoonen, kan je dan meteen door naar landelijke kampioen schappen? of heb je daar ook weer selectie wedstrijden voor? en zoja, kan je dan in een keer medoen aan selectie wedstrijd voor landelijk kampioenschap of MOET je eerst regiokampioenschap gereden hebben?

Deze doe ik even samen. Ja, je moet mee doen aan selectie wedstrijden. Voor de regio kampioenschappen zijn er per regio verschillende selectieprocedures. De ene regio heeft bijvoorbeeld 3 selectie wedstrijden en laat de beste zoveel door, de andere open inschrijven (dus mag iedereen mee doen). Meedoen kan vanaf de klasse B al. De selectieprocedures wisselen ook nog tussen het indoor en outdoor seizoen.
Als je de regiokampioenschappen wint ga je inderdaad door naar de Nederlandse kampioenschappen, als je tenminste winst (60%) hebt gereden. Nee, je kan niet in 1 keer meedoen moet de Nederlandse kampioenschappen, maar de regiokampioenschappen zijn de selectiewedstrijden voor de Nederlandse. Je hoeft dan geen extra selectie meer te rijden na de regio.

Citaat:
- Zijn er ook mensen die bv ZZ-zwaar rijden maar nog nooit een kampioenschap hebben gereden of is dat niet mogelijk?

Ja, dat is mogelijk. Je hoeft geen kampioenschappen of selecties te rijden, dat mag je zelf weten. Om te mogen promoveren heb je winstpunten nodig en die kan je ook op normale officiele wedstrijden halen. Bij kampioenschappen zijn ook niet altijd alle proeven voor winstpunten.

Citaat:
- Als je je inschrijft voor een wedstrijd, heb je dan meteen dat je 2 proeven kan rijden? of moet je dat dan aangeven? Is het dan als je 1 proef rijd dat inschrijfgeld €10 is, en 2 proeven €20?
- Zijn er altijd prijsuitreikingen of niet?

Dat ligt aan de wedstrijd. Als er een mogelijkheid is om 2 proeven te rijden kan je je voor 2 inschrijven, maar dat moet je dus wel zelf doen. Het inschrijfgeld staat altijd benoemt bij de inschrijving.
Door Corona zijn er nu geen prijsuitreikingen, omdat het nu geen wedstrijden zijn. Er wordt geen klassement opgesteld en geen prijzen uitgereikt, maar normaal gesproken zijn er wel prijsuitreikingen, ja.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:46

https://www.knhs.nl/top-sport/disciplin ... rs-en-u25/

Hier staat duidelijke uitleg over de children/junioren ed rubrieken.

Veel verenigingen bieden wedstrijden aan voor pony's en voor paarden. Als je jonger bent dan 18, kun je je inschrijven bij de ponyrubriek. Vaak is de jury dan ook wat milder. De proeven zijn wel hetzelfde. Je pony moet wel officieel gemeten zijn, en je start in de rubriek van de maat van je pony.
In brabant en gelderland zijn in elk geval selectiewedstrijden. Dit gaat per kring, dus per regio. Je moet dan een x aantal geselecteerde wedstrijdenrijden, bijv 3. En de beste x gaan dan naar de regiokampioenschappen. Bij een grote kring, zullen misschien de beste 2 of 3 doorgaan, bij een kleine kring alleen de beste. Hoe dit precies in zijn werk gaat, beslist de provinciebestuur van de knhs. Zij maken elk jaar hierin een besluit. Als je je aansluit bij een rijvereniging bij jou in de buurt, kun je daar ook deze info opvragen. Want het is op internet inderdaad lastig te vinden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie