Enorm brutaal op ander terrein

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Enorm brutaal op ander terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 18:56

Hoi!

Onze pony is in april 5 geworden. Het is een brave New Forest ruin, maar wel 1 die je hele hand neemt, alsjeblieft hem 1 vinger geeft. Mijn dochter van 14 moet er met haar koppie wel bij blijven ;-)
Maar het opleiden gaat heel goed, ze zijn een hartstikke leuke combi. Ze moet flink consequent met hem zijn en het komt ze niet aanwaaien, zeg maar. Maar hij luistert nu goed naar haar en als hij wat probeert en zij corrigeert hem, is het ook meteen afgelopen. Hij loopt inmiddels heerlijk en ze genieten we allebei van.

Er is alleen 1 ding; op ander terrein (tot nu toe o.a. springles) slaat hij ineens om in gedrag. Hij wordt enorm brutaal, luistert maar moeilijk (en echt, mijn dochter is niet bang om hem aan te pakken en ik ook niet)
Zijn leuter hangt er meteen uit, hals gaat er op en hij is vervelend. Aan de hand (en dan is hij eigenlijk nooit vervelend), maar ook onder het zadel. Je hebt amper rem en probeert sneaky uit te breken.
Het lijkt echt alsof hij zich uitslooft tegenover de andere pony's/paarden. Uiteindelijk is hij wel te rijden, maar het is enorm hard werken en heel leuk is het niet. We zijn er dus mee aan het oefenen gegaan, ook met instructie, want kilometers maken.

Op de club wordt ons regelmatig gevraagd of hij soms lang hengst is geweest. Hij is net 5 en wij hebben hem een half jaar. Ik weet dat het in z'n paspoort staat, maar dat ligt op stal. Het zou natuurlijk kunnen dat hij op z'n 3e geruind is, maar dat is toch niet zo laat dat je daar nu nog hengstengedrag van ziet?

Igniss

Re: Enorm brutaal op ander terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:03

Het kan zijn dat het een klophengst is? dat hij thuis het misschien niet nodig vind om zich uit te sloven omdat het de bekende omgeving is. Maar dat het op wedstrijd wel naar boven komt?

Hoe reageert hij op hengstige merries?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:05

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:09

@Igniss er is me tot voor kort niets raars opgevallen, maar sinds kort staat hij in de wei met een andere ruin en een jonge merrie van 3. Voor het eerst heb ik hem dus nu ook zo gezien in de wei toen deze merrie laatst hengstig was. Hij kroop er nog net niet op, maar voor de rest wel continu uitsloven, leuter er uit, andere ruin niet toe laten, plassen over haar plas heen etc. Eerder stond hij alleen met een ruintje in de wei en in het aangrenzende weitje stonden wel 2 merries maar heb ik hem nog nooit zo zien doen.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:18

Koekie73 schreef:
@Igniss er is me tot voor kort niets raars opgevallen, maar sinds kort staat hij in de wei met een andere ruin en een jonge merrie van 3. Voor het eerst heb ik hem dus nu ook zo gezien in de wei toen deze merrie laatst hengstig was. Hij kroop er nog net niet op, maar voor de rest wel continu uitsloven, leuter er uit, andere ruin niet toe laten, plassen over haar plas heen etc. Eerder stond hij alleen met een ruintje in de wei en in het aangrenzende weitje stonden wel 2 merries maar heb ik hem nog nooit zo zien doen.

Dan zou mijn eerste keus zijn om hem door de DA te laten controleren, als hij een klophengst kan je dat oplossen. als het niet zo is zijn er ook kruiden om de hormonen rustiger te laten zijn. dan kan je kijken of dat werkt.

En als het dat allemaal niet is dan zou het pubergedrag kunnen zijn? wedstrijden zijn nieuw en spannend misschien dus slooft hij zich uit. Maar dan zou al het andere uitgesloten moeten zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:19

Ik heb de vorige eigenaar even een berichtje gedaan @dresjoepie. Ik vraag me wel af; tijdens de castratie moeten ze dat dan toch moeten zien?

Stel dat ik dat nu dan zou willen weten en ik van de vorige eigenaren er geen (eerlijk) antwoord op krijg; is dat iets dat een dierenarts makkelijk kan checken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:22

Bloedonderzoek op testosteron. Een DA kan een bal in de buikholte ook niet van de buitenkant zien of voelen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:23

Igniss schreef:
Koekie73 schreef:

Dan zou mijn eerste keus zijn om hem door de DA te laten controleren, als hij een klophengst kan je dat oplossen. als het niet zo is zijn er ook kruiden om de hormonen rustiger te laten zijn. dan kan je kijken of dat werkt.

En als het dat allemaal niet is dan zou het pubergedrag kunnen zijn? wedstrijden zijn nieuw en spannend misschien dus slooft hij zich uit. Maar dan zou al het andere uitgesloten moeten zijn.

Instructrice had hem dit keer mee naar de springles, om ook eens te kijken wat hij doet en hoe het voelt. Maar zij vond het ook wel heftig. We gaan nu uit van pubergedrag en van daaruit begeleidt ze mijn dochter ook. Het valt me echter op dat we vaak de vraag krijgen of hij lang hengst is geweest en wij het ons inmiddels ook afvragen. Ik wacht het antwoord van de vorige eigenaar even af (daar is hij tot zijn 3,5/4e jaar geweest, zadelmak gemaakt, dus zij zouden het wel moeten weten) Maar je weet natuurlijk nooit of je een eerlijk antwoord krijgt. Ik denk van wel, maar daar heb ik me wel vaker in vergist.
Wellicht dat ik dan idd de kliniek mee laat kijken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:24

Ibbel schreef:
Bloedonderzoek op testosteron. Een DA kan een bal in de buikholte ook niet van de buitenkant zien of voelen.

Wel met een echo neem ik aan? Ik begrijp dat bloedonderzoek dan de eerste stap is?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:43

Een echo is niet nodig, als hij nog klophengst is zie je dat in het bloedbeeld gewoon terug. Vervelende is dat mocht het zo zijn, hij operatief geholpen moet worden.

Het kan ook nog zijn dat de pony gewoon totaal niet sociaal is opgegroeid en veel alleen is geweest en zodoende niet weet hoe hij zich rond nieuwe paarden moet gedragen. Maar gezien het gedrag thuis bij de merrie twijfel ik daar een beetje aan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:44

Oud eigenaren al even gesproken; hij is inderdaad pas met 3,5 geruind. Grote kans dat het gewoon nog hengstengedrag op vreemd terrein, zeker met merries in de buurt. Hij is het nog niet gewend. Dat wordt veel kilometers maken en hem goed corrigeren :+

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:48

0000 schreef:
Een echo is niet nodig, als hij nog klophengst is zie je dat in het bloedbeeld gewoon terug. Vervelende is dat mocht het zo zijn, hij operatief geholpen moet worden.

Het kan ook nog zijn dat de pony gewoon totaal niet sociaal is opgegroeid en veel alleen is geweest en zodoende niet weet hoe hij zich rond nieuwe paarden moet gedragen. Maar gezien het gedrag thuis bij de merrie twijfel ik daar een beetje aan.

Hij heeft altijd in een groep leeftijdsgenootjes gestaan en daarna in een groep pony's van verschillende leeftijden. Hij kan juist heel erg goed eigenlijk met alle paarden/pony's. Op de vorige stal waar we stonden heeft hij ook bij verschillende (wel altijd ruinen) pony's/paarden in gestaan. Nooit een probleem geweest. Hij is wel heel speels, speelt ook echt nog als een jonge hengst; in de benen bijten etc. Maar dat doen ruinen wellicht ook wel, dat weet ik niet.

Hij is nu alleen helemaal de weg kwijt bij deze merrie, als ze hengstig is. Maar bij ons stond hij ook niet eerder bij een merrie in.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:48

Ik zou alsnog even een bloedje laten trekken. Dan weet je zéker dat-ie goed gecastreerd is. Het zou banketstaaf zijn 'm te corrigeren op gedrag als er een andere oorzaak is. Klophengsten zijn vaak heftiger dan gewoon volle hengsten. Plus een bal in de buik kan ontaarden in kanker, dus je wilt wel heel zeker weten dat dat niet het probleem is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:58

@ibbel ja dat ga ik ook zeker doen. Dan weten we het zeker en mocht hij wel klophengst zijn, dan vind ik ook dat we daar wat aan moeten doen. Ik denk eerder dat hij gewoon nooit gecorrigeerd is (hij hapte ook altijd, daar zijn we al consequent mee aan de gang gegaan, dat doet hij al niet meer) maar ik weet het ook liever zeker.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:05

Dat benen bijten is wel typisch hengstengedrag in de natuur en ook ruinengedrag bij gedomesticeerde paarden. Mijn ruin is 14, doet het nog steeds (bij een merrie, die snapt er niks van).

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:10

Ik heb laatste ook een “ ruin” gekocht tot er opeens een bal onder hing. Bleek hij bij de fokker klophengst te zijn geweest en vermoedelijk wegens de kosten alleen de bal die buiten hing hebben verwijderd. Dus dat ze hem hebben laten castreren is ooo niet 100% zeker dat er niets meer in zit.

Met een bloed onderzoek heb je uitslag en daar kan je de training dan ook weer op aanpassen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:18

Ik zou hem dan wel niet meer met de jonge merrie in de wei zetten. Zoveel mogelijk prikkels waar hij kan doen wat zijn hormonen willen wegnemen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:24

De mijne is pas met 6jr geruind. Die laat dit gedrag echt niet zien. Ik zou echt even bloed laten prikken. Het is wel je 14jge dochter die erop zit...