Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:07

Suzanne F. schreef:
Ik heb er eentje gehad waar ik kampioen mee was in mijn achtertuin, maar die ik op wedstrijd de baan niet rond kreeg. Thuis was het er eentje waar ik alles mee zou winnen, op wedstrijd klonk er een belletje en ik mocht met 2 verliespunten de baan uit.

Ik vind het principe leuk en nuttig. Ik jureer soms ook bokkers die mij een filmpje toesturen, die stuur ik dan een scan van het protocol terug. Maar voor echte winstpunten weet ik niet of dit eerlijk is. Misschien wel als je de 2 klasseringen los van elkaar ziet zoals hierboven al werd aangegeven.


Leuk voorbeeld. Waar gaat het er op een wedstrijd om? Wat mij betreft of het paard goed getraind en gegymnastiseerd is om de proef op een goede wijze te tonen. Als dat paard een enorme schijthaas is dan is het juist niet eerlijk als hij het op een wedstrijdterrein zou verpesten. Dus juist is het eerlijk dat zo'n paard thuis zijn punten kan verdienen. Zo zie ik het. Dressuur gaat niet om de kunstjes wat mij betreft, maar gaat erom hoe jij een paard voor elkaar hebt. Op een wedstrijd zie ik maar weinig paarden goed de hals strekken. Vaak hoor ik dan als excuus dat ze gestrest zijn. Zelf denk ik eerder aan een africhtingsprobleem, veel paarden lopen niet eens goed over de rug. Dus als een paard op eigen vertrouwde terrein niet kan hals strekken zie je gelijk dat het een rijtechnisch probleem is.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:07

Waarom is het erg in de basissport dat men via filmpjes winstpunten kan halen? Is het juist niet ontzettend motiverend voor veel ruiters waarvoor wedstrijden rijden anders niet haalbaar zou zijn?

Met een aantal simpele regels kan je er nog best een eerlijk proces van maken bijv: je kunt alleen filmen vanuit de app en je kan maar 1x filmen per proef. Je moet een minimum aantal van je WP hebben gereden op fysiek wedstrijdterrein voordat je mag promoveren.

Met een duidelijke standfoto van je paard en scan vh paspoort en een duidelijke foto van de ruiter in een app kan de jury controleren of het om de juiste combi gaat. Dat is betrouwbaarder dan nu in de basissport.

Ik vind het een leuk initiatief wat de basissport voor veel recreatieve ruiters aantrekkelijker maakt denk ik.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:52

_Nelleke_ schreef:
Met een duidelijke standfoto van je paard en scan vh paspoort en een duidelijke foto van de ruiter in een app kan de jury controleren of het om de juiste combi gaat. Dat is betrouwbaarder dan nu in de basissport.


Dat gaat wel werken bij een Fries :)
(Of Fjord... of een bruin paard zonder aftekening of..)

Maar daar werd nu ook al mee gesjoemeld, dus nou ja, je krijgt het gewoon niet waterdicht. Dat was het ook al niet.

Ik ben wel benieuwd waar ze mee gaan komen deze week.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:59

Klopt, alleen op een echte wedstrijd is er sociale controle. Andere mensen kunnen zien dat je een ander paard bij je hebt i.p.v. de normale bruine waar je altijd mee komt. Die controle is er dan thuis niet.
Maar goed, inderdaad is het nooit helemaal waterdicht. Je kan wel maatregelen nemen zoals hierboven ook al genoemd dat je maar 1 X kan filmen per combinatie per dag vanuit de app. Dus niet zelf tig filmpjes opnemen en de beste uploaden maar meteen filmen vanuit een app. Geluid moet aanstaan, anders wordt het niet in behandeling genomen. Ook moet er duidelijk vanuit 1 punt worden gefilmd. Het filmpje kan niet worden onderbroken of gepauzeerd. Etc etc.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:33

Sanet schreef:
_Nelleke_ schreef:
Met een duidelijke standfoto van je paard en scan vh paspoort en een duidelijke foto van de ruiter in een app kan de jury controleren of het om de juiste combi gaat. Dat is betrouwbaarder dan nu in de basissport.


Dat gaat wel werken bij een Fries :)
(Of Fjord... of een bruin paard zonder aftekening of..)

Maar daar werd nu ook al mee gesjoemeld, dus nou ja, je krijgt het gewoon niet waterdicht. Dat was het ook al niet.

Ik ben wel benieuwd waar ze mee gaan komen deze week.


Ik ben met mijn haflinger in de basissport ook nooit gecontroleerd of het wel DE haflinger was waarmee ik een startkaart heb. En als je op uitwedstrijd start waar je weinig/geen mensen kent heb je ook geen sociale controle. Dus ik zie het probleem niet voor de klasse's waar het nu om gaat.

Het is niet dat dit topsport is waar 1000-en euro's in omgaan waardoor er meer motivatie is om te sjoemelen. Dit is tot M2. Dus eerlijk? Ik zie het probleem niet.

En laat diegene die wil sjoemelen lekker sjoemelen, je rijdt toch voor jezelf en voor je eigen punten. :+

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:38

Op wedstrijd wordt er ook nooit echt een controle gedaan

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:33

Op endurance wel, altijd, maar niet altijd de identiteit van het paard. Ik heb het zelf 1x meegemaakt, in een veld van >30 ruitertjes, bij een pony die op papier echt anders was dan wat we voor ons zagen (ik was schrijver), maar die was dus verkeerd ingevuld (of in de loop van de jaren verkleurd). Paspoort klopte wel met wat er op ons papier stond namelijk, en dat ze die ruin een meisjesnaam hadden gegeven was helaas niks meer aan te doen.
Voor mij is het thuis proefjes rijden overigens geen oplossing: ik ga juist op wedstrijd voor de vreemd-terrein-ervaring. En mijn andere pony kan nog niet wijken, dus dat heeft helemaal geen zin op het moment. Ik gebruik deze extra tijd liever om de basis er beter in te krijgen.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:49

kiki1976 schreef:
Als ze bv slim zijn doen ze het filmen bv gelijk vanuit de app, dat je hem dan niet kan verwijderen/bewerken etc,

Als dat technisch gezien mogelijk is

Dat moet zeker kunnen, sommige video-apps van een paar jaar terug in America hadden dit in de begintijd, later hebben ze dat veranderd. Maar het kan wel! :j En vind ik ook een mooi idee!

Diesel54 schreef:
Kirania schreef:
Man, dan blijf ik toch bij online Reiter Turniere Van Duitsland. Je krijgt een protocol en je kan 'prijzen' winnen, krijgt rozetten opgestuurd en dergelijke. Da's volgens mij ook niet met winstpunten maar je geraakt via de 'online proeven' wel 'hogerop' en da's ook leuk. Oké het heeft de charme niet van een wedstrijd, maar het zit beter in elkaar dan wat ze hier in NL en BE ineen proberen flanzen :Y)


Kan je hier een link naar de website delen? Ik ben gaan zoeken nav je post, maar kan het nog niet vinden. -O-

Ik ben ook heel benieuwd! :D Het klinkt heel goed, en inderdaad wat je eerder zei. Je ziet en spreekt ook weer eens anderen en niet steeds hetzelfde kliekje.. (Dat heb ik hier in Gelderland NL ook wel inderdaad.) :=

Ik vind ze in Duitsland ook vaker op heel andere zaken focussen, paardgericht, en dat interesseert mij ook altijd wel.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:58

Canon schreef:
Ik ben ook heel benieuwd! :D Het klinkt heel goed, en inderdaad wat je eerder zei. Je ziet en spreekt ook weer eens anderen en niet steeds hetzelfde kliekje.. (Dat heb ik hier in Gelderland NL ook wel inderdaad.) :=

Ik vind ze in Duitsland ook vaker op heel andere zaken focussen, paardgericht, en dat interesseert mij ook altijd wel.


Kirania schreef:


Ik had hem al gepost, hier :D Maar inderdaad, ze letten echt op andere dingen. Je hebt ook de britse versie, die werkt ongeveer hetzelfde, maar die is helemaal niet zo "los" qua optoming als de duitse. Maar in duitsland heb ik gemerkt dat recreatief rijden, bitloos rijden, trektochten en dergelijke in een veel positiever licht staan dan hier. Bitloos word vaak ook gepromoot en is overigens vaak geen probleem! *\o/* De britse is dan weer wel "certified" dus daar heb je wel een jury die op officiële wedstrijden ook mag jureren. Voor mij een uitkomst, die duitse versie, want paardlief loopt gewoon veel fijner in haar sidepull. Heb je ineens ook niet die misgenoegende blikken op wedstrijd want "hoe durf jij met een boerenknol bitloos op te duiken". :P

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:18

manubres schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb er eentje gehad waar ik kampioen mee was in mijn achtertuin, maar die ik op wedstrijd de baan niet rond kreeg. Thuis was het er eentje waar ik alles mee zou winnen, op wedstrijd klonk er een belletje en ik mocht met 2 verliespunten de baan uit.

Ik vind het principe leuk en nuttig. Ik jureer soms ook bokkers die mij een filmpje toesturen, die stuur ik dan een scan van het protocol terug. Maar voor echte winstpunten weet ik niet of dit eerlijk is. Misschien wel als je de 2 klasseringen los van elkaar ziet zoals hierboven al werd aangegeven.


Leuk voorbeeld. Waar gaat het er op een wedstrijd om? Wat mij betreft of het paard goed getraind en gegymnastiseerd is om de proef op een goede wijze te tonen. Als dat paard een enorme schijthaas is dan is het juist niet eerlijk als hij het op een wedstrijdterrein zou verpesten. Dus juist is het eerlijk dat zo'n paard thuis zijn punten kan verdienen. Zo zie ik het. Dressuur gaat niet om de kunstjes wat mij betreft, maar gaat erom hoe jij een paard voor elkaar hebt. Op een wedstrijd zie ik maar weinig paarden goed de hals strekken. Vaak hoor ik dan als excuus dat ze gestrest zijn. Zelf denk ik eerder aan een africhtingsprobleem, veel paarden lopen niet eens goed over de rug. Dus als een paard op eigen vertrouwde terrein niet kan hals strekken zie je gelijk dat het een rijtechnisch probleem is.


Ik heb er ook eentje zoals Suzanne F.
Op wedstrijd gaat het imo om 2 dingen: niet alleen het dressuurmatige op zich, maar ook genoeg controle/vertrouwen hebben om in een drukke omgeving nog altijd te kunnen tonen wat het paard dressuurmatig kan. En dat lukte mij met dit paard nooit zoals het zou moeten. Dus in dat opzicht lijkt het wedstrijd rijden dmv een filmpje mij maar het halve verhaal. Leuk idee, en als dat in Belgie ook komt ga ik zeker meedoen, maar het is maar een half verhaal.
Nadeel denk ik dat er een massa paarden te koop gaan aangeboden worden met een klassering gebaseerd op die filmpjes. Een ervaren koper prikt daar wel doorheen, maar nieuwelingen gaan zich zeker mispakken hieraan.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:29

Kirania schreef:
Canon schreef:
Ik ben ook heel benieuwd! :D Het klinkt heel goed, en inderdaad wat je eerder zei. Je ziet en spreekt ook weer eens anderen en niet steeds hetzelfde kliekje.. (Dat heb ik hier in Gelderland NL ook wel inderdaad.) :=

Ik vind ze in Duitsland ook vaker op heel andere zaken focussen, paardgericht, en dat interesseert mij ook altijd wel.


Kirania schreef:


Ik had hem al gepost, hier :D Maar inderdaad, ze letten echt op andere dingen. Je hebt ook de britse versie, die werkt ongeveer hetzelfde, maar die is helemaal niet zo "los" qua optoming als de duitse. Maar in duitsland heb ik gemerkt dat recreatief rijden, bitloos rijden, trektochten en dergelijke in een veel positiever licht staan dan hier. Bitloos word vaak ook gepromoot en is overigens vaak geen probleem! *\o/* De britse is dan weer wel "certified" dus daar heb je wel een jury die op officiële wedstrijden ook mag jureren. Voor mij een uitkomst, die duitse versie, want paardlief loopt gewoon veel fijner in haar sidepull. Heb je ineens ook niet die misgenoegende blikken op wedstrijd want "hoe durf jij met een boerenknol bitloos op te duiken". :P


Bij die eerste fotoslide, waarbij op de website die rozetten voorbij komen dacht ik meteen "Waaauw! Mooi!" Haha :D Ja, dit gaat zeker iets worden voor ons! Dankjewel! (Had jouw linkje helemaal over het hoofd gezien! :o

Wat grappig he, dat het daar zo anders gaat allemaal.. Veel vriendelijker ook inderdaad naar elkaar toe.. Ik heb een best sterke band met Duitsland dankzij mijn jeugd daar, maar toen merkte ik inderdaad ook dat de paardensport ook in de breedtesport veel sportiever is naar elkaar toe. Ik vind het heel mooi hoe open ze daar telkens staan voor verschillende dingen.. Zoveel meer toegankelijkheid! :D Gaaf dat nu online terug te kunnen zien. Fijn dat jij er ook zo je plek vind. Die blikken heb ik gelukkig nooit gehad, maarik heb ze wel vaak genoeg zien gebeuren onderling. Zo sonde! :x Ik ga express met een team op pad altijd. Dan zorgen wij onderling voor gezelligheid en moedigen elkaar aan.. Zo beïnvloeden we meestal dan ook vanzelf de rest met positiviteit. :D Maar alleen is dat maar lastig inderdaad, en helemaal als je 'net wat anders doet'.. :o

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:32

Ik vind het op wedstrijd gaan vooral een uitje. De hele dag ermee in de weer, met elkaar. Je groom ed.
Dat is thuis anders. Even “vlot” je proef door rijden want je mag niet te lang op stal zijn. Het is een fijn alternatief. Maar je gaat het nooit zo kunnen beoordelen als in het echt.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:42

Voor mij zou het een fijne afwisseling zijn op "live" wedstrijden. Ik ga vaak alleen en dan kost dit toch een stuk minder tijd/gedoe. Twee losse klasseringen zou wat mij betreft prima zijn, al zou het wel tof zijn als je dan ook "live" mag starten in de klasse die je "virtueel" start. Anders ben je dubbel aan het investeren om je klassering te halen.

Bijv. virtueel start je M2 met winstpunten, dat je dan ook "live" M2 starten maar dan wel je "live" punten nog moet rijden om daadwerkelijk M2 startgerechtigd te zijn. Beetje flexible starten op basis van je "virtuele" prestaties.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:18

Er valt van alles over te zeggen, maar het idee dat de KNHS komt met een 'alternatief' vind ik alleen maar goed. Hoe de online inzending eruit gaat zien en hoe de jurering verloopt, dat moeten we nog zien. Maar beter een alternatief dan dat half paardrijdend NL zijn startpas aan de wilgen hangt en klaagt over restituties, want daar schieten we in deze tijd helemaal niets mee op.

Het is basissport, dus wat maakt het uit als je op basis hiervan een winstpunt kunt rijden. Straks op concours zullen degenen die de boel 'wellicht flessen', zichzelf echt wel tegenkomen. En wat betreft de verkoop van geklasseerde paarden; mij zegt het helemaal niets. Er zijn M/Z paarden die worden aangeboden, die zo getruukt zijn dat ze amper na te rijden zijn. Dus hoe erg is het als een jong dier thuis een L proef wordt doorgestuurd en hiermee een punt behaald. Iemand met gezond boeren verstand kijkt wel verder dan dat. Kortom, hulde voor de KNHS dat ze een idee aan het uitwerken zijn en er voor de wedstrijdruiters zijn in deze tijd. Wat mij betreft mogen ze het Z ook snel toevoegen :j

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:19

Voor mij zal het een uitkomst zijn! Ik heb alles stopgezet namelijk. Ergens in Juni stopt mijn startpas en was van plan nu mijn pony goed gaat om nog de laatste keer te starten en door de corona zou dat niet meer kunnen... Ik ga als dit dan eenmaal in de lucht is ook volop gebruik van maken!

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:25

FleurSandro schreef:
Voor mij zal het een uitkomst zijn! Ik heb alles stopgezet namelijk. Ergens in Juni stopt mijn startpas en was van plan nu mijn pony goed gaat om nog de laatste keer te starten en door de corona zou dat niet meer kunnen... Ik ga als dit dan eenmaal in de lucht is ook volop gebruik van maken!

De startkaarten worden door geschoven dus je startpas zal pas veel later verlopen.

leonie87

Berichten: 4464
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:38

xx_Irisje schreef:
FleurSandro schreef:
Voor mij zal het een uitkomst zijn! Ik heb alles stopgezet namelijk. Ergens in Juni stopt mijn startpas en was van plan nu mijn pony goed gaat om nog de laatste keer te starten en door de corona zou dat niet meer kunnen... Ik ga als dit dan eenmaal in de lucht is ook volop gebruik van maken!

De startkaarten worden door geschoven dus je startpas zal pas veel later verlopen.


Hoe kom je aan die informatie? Knhs heeft zo ver ik weet nog nergens toegezegd startpassen doirvte schuiven. Dat is nu juist wat ze NIET willen volgens mij :Y)

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:45

xx_Irisje schreef:
FleurSandro schreef:
Voor mij zal het een uitkomst zijn! Ik heb alles stopgezet namelijk. Ergens in Juni stopt mijn startpas en was van plan nu mijn pony goed gaat om nog de laatste keer te starten en door de corona zou dat niet meer kunnen... Ik ga als dit dan eenmaal in de lucht is ook volop gebruik van maken!

De startkaarten worden door geschoven dus je startpas zal pas veel later verlopen.


Waar heb je dat gelezen? Want daar heb ik nog nergens iets van gezien... Op mijn knhs staat ook gewoon dat hij in Juni eindigd
Zou wel mooi zijn als dat zo is
Laatst bijgewerkt door FleurSandro op 07-04-20 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:45

Ik heb dat op Facebook gelezen maar kan het nu even niet terug vinden.
Ik ga zo even verder zoeken.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:50

xx_Irisje schreef:
Ik heb dat op Facebook gelezen maar kan het nu even niet terug vinden.
Ik ga zo even verder zoeken.


Ik heb dat ook gelezen maar dan op de site van hoefslag (of facebook van hoefslag). Het rare was dat toen ik het een dag later ging googelen ik het wel in het overzicht van google kon vinden maar de link naar het artikel werkte niet meer.... Vraag me dus af of de KNHS zn keutel heeft ingetrokken of zo.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:53

Dee_Es schreef:
xx_Irisje schreef:
Ik heb dat op Facebook gelezen maar kan het nu even niet terug vinden.
Ik ga zo even verder zoeken.


Ik heb dat ook gelezen maar dan op de site van hoefslag (of facebook van hoefslag). Het rare was dat toen ik het een dag later ging googelen ik het wel in het overzicht van google kon vinden maar de link naar het artikel werkte niet meer.... Vraag me dus af of de KNHS zn keutel heeft ingetrokken of zo.

Ai dat denk ik dan ook. Ik weet zeker dat ik het gelezen heb omdat ik ook meerdere mensen getagd heb.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:54

Dee_Es schreef:
xx_Irisje schreef:
Ik heb dat op Facebook gelezen maar kan het nu even niet terug vinden.
Ik ga zo even verder zoeken.


Ik heb dat ook gelezen maar dan op de site van hoefslag (of facebook van hoefslag). Het rare was dat toen ik het een dag later ging googelen ik het wel in het overzicht van google kon vinden maar de link naar het artikel werkte niet meer.... Vraag me dus af of de KNHS zn keutel heeft ingetrokken of zo.


Dat zal dan wel zijn teruggetrokken nadat ze hebben bedacht dat de proeven thuis gereden konden worden

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:01

Dat heb je niets aan als je hoger start, ik heb er met mijn beide paarden bijvoorbeeld niets aan.

Ik heb er even een mailtje achter aangestuurd

Anoniem

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:14

Misschien doorschuiven voor z> en thuis proeven voor <m

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:17

Ik ben heel erg benieuwd! Ik ga zeker meedoen.
Baalde al flink, net mijn startkaart aangevraagd en ik zou 15 maart voor de aller eerste keer starten.
Nouja, hebben we nog even de tijd om te oefenen.