Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:53

JeanneV schreef:
Om maar meteen de discussie aan te zwengelen.....

er zitten in heel veel proeven lijnen die best pittig zijn voor de graad van africhting.

Binnenkomen in stap en op de middenlijn recht aandraven is best moeilijk met een jong en groen L2 paard.

De vliegende wissel van contra naar contra in de slangenvolte in het Z2.

appuyeren contra en wissel op de korte zijde is ook best moeilijk voor het Z2.


Nou dit vind ik toch heel normaal hoor. Recht aandraven hoort gewoon thuis in de africhting van een jong paard. Niks raars aan. Mag van mij al in de B.
Z2 mag het niveau al best flink zijn. Maar appuyeren en contra en korte zijde wissel is niks bijzonders aan toch?
Wissel van contra naar contra kan ik me even niet zoveel bij voorstellen, hoeveel bogen heeft de slangenvolte dan? 4 met wissel op X ?

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:20

4 bogen met wissel op x van contra naar contra.

Ik vindt dat wissels in het Z2 op makkelijkere lijnen horen te zitten. Wissels zijn hartstikke lastig en komen verderop in de klasses nog veel voor. Begin in het Z2 met twee makkelijke wissels. Dan mogen ze in het ZZL wel op moeilijkere plekken, dat maakt meteen het verschil groter.

Recht aandraven hoort te kunnen, maar dan houdt je geen rekening met de omstandigheden waaronder een L paard zijn werk doet.
Zijn vaak jonge paarden, voor hun is het vaak makkelijker om gewoon recht over de AC lijn te draven, zeker in het begin van de proef.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:23

Ja die wissel is wel een dingetje maar de rest vind ik wel meevallen. Ik vind dat de proeven bij de laatste aanpassingen er zeker niet ingewikkelder op zijn geworden.

Een paard in het L2 hoort toch ook gewoon recht te kunnen lopen?

En anders lekker in de B beginnen, ik snap soms ook niet waarom er perse gelijk maar hoger gestart moet worden. Het lijkt mij zalig om lekker in de B en daarna L1 rond te kunnen kachelen. Gewoon een paard een beetje ervaring op laten doen.

Ik heb ooit eens gejureerd en de jongedame maakte er een behoorlijke puinhoop van in het L2. Paard in de stress, was echt drama dus ik zat al te hopen dat ze af zou groeten maar nee ze reed door. Had dus ook echt afgrijselijk lage punten. Het is niet anders. Haar vader werd giftig naar mij (overigens was ze gewoon volwassen hoor, geen kind) want ik hield geen rekening met een jong paard.....waarop ik zei dat degene die m reed daar rekening mee diende te houden, ik zit er alleen maar om te beoordelen wat ik zie. En dat was niet van hoogstaand niveau.......Hij bleef volhouden dat het aan mij lag en ik hield vol dat de dame af had kunnen groeten of het op een paardvriendelijkere manier op had kunnen lossen.

We kwamen er niet uit......maar goed om bij de kern te blijven, vind je dat een klasse nog aan de zware kant is voor je paard, start die klasse dan niet. Een jury beoordeelt alleen wat aangeboden wordt, ongeacht ras/leeftijd/etc.

Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:30

Die slangenvolte met wissel van contra naar contra is wel een nare inderdaad. De rest valt echt wel mee.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:31

Vientje: het halen van trainingsdoeleinden is ook zoveel belangrijker dat je punten. Klinkt fijn allemaal!

Qua lijnen in een proef, hangt in mijn ervaring ook per paard af inderdaad. Zo heb ik met Karel echt geen probleem met dat lijntje galop, halstrekken, galop qua controle. Maar het is wel een heel kort stukje halstrekken en dan komt het bij ons nog niet zo mooi uit de verf (5 a 6) als dat we het bijvoorbeeld op de diagonaal mogen. Ja, jammer dan :+

Friesam:jammer zeg! Gelukkig wel een puntje mee naar huis en een ervaring rijker. Volgende keer beter!

Daffodil: wat pakken jullie dat sympathiek aan voor deelnemers en juryleden! Ik heb 10 euro betaald voorde proef dus dat is inderdaad goedkoper. Starten was wel ingedeeld per klasse. En vond het ook niet erg hoor, heb me tenslotte zelf voor een meetmoment ingeschreven. Maar zag dat het hier in de buurt ook wel omgezet werd, vandaar :) jeetje wat een horror verhaal zeg, sneu voor het paard. Jammer dat mensen het dan niet bij zichzelf zoeken..

Wij hebben vandaag ook opgenomen. Maar Karel heeft proefjes dag onderhand door en is dan best vervelend. Tja het blijft Karel :+ . Kan het dan altijd wel weer redelijk goed krijgen in de proef, maar stap dan nooit met een fijn gevoel af. Ik rij namelijk het liefst gewoon in harmonie met een gehoorzaam paard :') . Wij gaan misschien volgende week naar de manege om te filmen, even andere omgeving. Dus grote kans dat dit wel 1 van de laatste keren online starten is haha. Op meetmoment/wedstrijd rijden we veel beter lijkt het. Heb er nu nog 2 staan, volgende week dan waarschijnlijk op 'vreemd' terrein. En die keer erna ga ik hem dan rijden tijdens de les. Kan mijn instructrice even mee kijken waar het 'misgaat' (waarom hij het nodig vind dan te gaan klieren en andere dagen en op pad dus niet).

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:32

Suzanne F. schreef:
Die slangenvolte met wissel van contra naar contra is wel een nare inderdaad. De rest valt echt wel mee.


Ik start al twee jaar niet meer maar 1 van de laatste wedstrijden moest ik echt zo vreselijk lachen. De combinatie voor mij probeerde het niet eens, trok m naar de draf en sprong weer aan. Jury uit de auto dus zij zegt heel eerlijk ja dit is geen doen, hij gaat ervan in paniek en dan kan ik afgroeten, geef maar gewoon een laag cijfer want meer dan dit wordt het niet :D :D :D

De jury moest er ook wel om lachen en bedankte haar voor de eerlijkheid maar ja daarna moest ik de ring in.....en die van mij deed dat dus ook echt niet maar goed hij kreeg er geen paniek van. Dus ik m uit alle macht geprobeerd, sprong ie m half en twee passen later de rest. Ik vond het nog knap zat. Toch het verschil tussen een 0 en een 3 hahahaha.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:35

Suzanne F. schreef:
JeanneV schreef:
Om maar meteen de discussie aan te zwengelen.....

er zitten in heel veel proeven lijnen die best pittig zijn voor de graad van africhting.

Binnenkomen in stap en op de middenlijn recht aandraven is best moeilijk met een jong en groen L2 paard.

De vliegende wissel van contra naar contra in de slangenvolte in het Z2.

appuyeren contra en wissel op de korte zijde is ook best moeilijk voor het Z2.


Nou dit vind ik toch heel normaal hoor. Recht aandraven hoort gewoon thuis in de africhting van een jong paard. Niks raars aan. Mag van mij al in de B.
Z2 mag het niveau al best flink zijn. Maar appuyeren en contra en korte zijde wissel is niks bijzonders aan toch?
Wissel van contra naar contra kan ik me even niet zoveel bij voorstellen, hoeveel bogen heeft de slangenvolte dan? 4 met wissel op X ?


Ik vind het echt een rotonderdeel in stap binnenkomen in de B en dan zonder enige steun recht aandraven. Het zal hoor, dat het in de africhting van een jong paard hoort maar ik vind het voor in de proef veel gevraagd. Het is wel je binnenkomer. Beetje stress erbij en je hebt al een slinger te pakken. Ik moest hem gister ook rijden. Ik heb me er echt ongans op geoefend en toch overkwam het me dat hij net een stapje opzij deed bij het wegdraven. Resultaat een 5: slingert..

Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:36

Ja dat is ook wel een nare hoor. Ik ken alleen degene met 5 bogen met wissels na de eerste en voor de laatste.

MyWishMax

Berichten: 25479
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:09

Maar ook met een 5 voor je binnenkomen kan je daarna toch een geweldige proef rijden? Als paard gewoon netjes afgericht is en er aan toe is maakt die ene slinger echt niks uit. Dan heb 1 5 en de rest van de onderdelen om het goed te maken...

Dat ze het binnenkomen en groeten eruit hebben gehaald snapte ik, maar vond ik wel zonde. Maar er mag wel wat uitdaging in een proef zitten.

Ook in het z2. Eerst was het e makkelijk en de overgang naar zz licht te groot en nu weer te moeilijk. Tenminste 1 onderdeel dan.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:16

De wissel van contra naar contra heb je ook al in de Z1, alleen is het dan een eenvoudige wissel.

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:19

De Z2 proeven zijn niet te moeilijk, maar ze vragen een wissel op een plek die je zelfs in de subtop niet hoeft te laten zien.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:54

Voor de liefhebbers, een Z2 proef uit 1988Afbeelding

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:56

nou Lielle, die had ik makkelijker gevonden in volle galop hahaha. Grootste kans bij mij op een enigszins fatsoenlijke wissel!

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:00

Ja, dat is toch veel makkelijker?

Sanet

Berichten: 7994
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:08

Lielle schreef:
Voor de liefhebbers, een Z2 proef uit 1988[ [url=m/xcXpPl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik las fout, ik denk jemig, al zigzag in galop doen :D

Eenvoudige wissel is ook heel wat makkelijker dan een echte wissel. Iig wel met die van mij, die maakt(e) van de vliegende wissels nogal een feest. Als je dan ook nog die bocht in contra door moet sturen daarna (zonder wissels). Pfoe!

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:11

urosa schreef:
Vientje: het halen van trainingsdoeleinden is ook zoveel belangrijker dat je punten. Klinkt fijn allemaal!

Qua lijnen in een proef, hangt in mijn ervaring ook per paard af inderdaad. Zo heb ik met Karel echt geen probleem met dat lijntje galop, halstrekken, galop qua controle. Maar het is wel een heel kort stukje halstrekken en dan komt het bij ons nog niet zo mooi uit de verf (5 a 6) als dat we het bijvoorbeeld op de diagonaal mogen. Ja, jammer dan :+

Friesam:jammer zeg! Gelukkig wel een puntje mee naar huis en een ervaring rijker. Volgende keer beter!

Daffodil: wat pakken jullie dat sympathiek aan voor deelnemers en juryleden! Ik heb 10 euro betaald voorde proef dus dat is inderdaad goedkoper. Starten was wel ingedeeld per klasse. En vond het ook niet erg hoor, heb me tenslotte zelf voor een meetmoment ingeschreven. Maar zag dat het hier in de buurt ook wel omgezet werd, vandaar :) jeetje wat een horror verhaal zeg, sneu voor het paard. Jammer dat mensen het dan niet bij zichzelf zoeken..

Wij hebben vandaag ook opgenomen. Maar Karel heeft proefjes dag onderhand door en is dan best vervelend. Tja het blijft Karel :+ . Kan het dan altijd wel weer redelijk goed krijgen in de proef, maar stap dan nooit met een fijn gevoel af. Ik rij namelijk het liefst gewoon in harmonie met een gehoorzaam paard :') . Wij gaan misschien volgende week naar de manege om te filmen, even andere omgeving. Dus grote kans dat dit wel 1 van de laatste keren online starten is haha. Op meetmoment/wedstrijd rijden we veel beter lijkt het. Heb er nu nog 2 staan, volgende week dan waarschijnlijk op 'vreemd' terrein. En die keer erna ga ik hem dan rijden tijdens de les. Kan mijn instructrice even mee kijken waar het 'misgaat' (waarom hij het nodig vind dan te gaan klieren en andere dagen en op pad dus niet).


Heel erg herkenbaar! Suzy kent proef 6 inmiddels ook (te) goed en weet precies wat de bedoeling is als ik met witte rijbroek opstap thuis. Ze vindt dan ook dat ze bijvoorbeeld bij b-e-b grote volte halsstrekken al mag halsstrekken als we net de f voorbij zijn :j en zo nog meer dingen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:13

Ja na 5x proef 6 galoppeert mn paard ook aan als ik de volte inzet en de stal eigenaar galop brult. Paard zou sowieso liefst hele proef in galop doen

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:13

Ik had het erover met een stalgenootje, dat wordt nu in de LT gevraagd.

Ik kwam trouwens ook een advertentie voor jarretels tegen in het boekje van 1995

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:15

Hahahaha echt waar? :')

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:18

Voor de liefhebbers, eerste Z2 proef voor 20*60, vanaf 1979 (grijze boekje)
Ff zelf draaien ;-)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:19

Hilli schreef:
Hahahaha echt waar? :')

Afbeelding

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:20

Ik krijg eerder een beetje paniek van voltes met een doorsnede van 6 meter, bestaan die nog? Het zweet breekt me al uit bij de gedachte van een doorsnede van 8 meter met mijn plankpaard, laat staan 6 meter. :') "Baasje, wat is lengtebuiging?" :')

Hahaha, die advertentie!

Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:30

Oh ja die laatste ken ik ook nog.
In het ZZL zat ook E kwartpirouette X vliegende galopswissel B kwartpirouette.
En inderdaad zat daar ook de wissel in de middengalop op de diagonaal.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:11

Poeh, dat is nog even hard doortrainen voor de Z2 :') die van 'mij' heeft helaas een vliegende wissel trauma. Dus pakte het heel af en toe eens spontaan mee zodat hij leert dat het ok is en hij fouten mag maken (ik moest er wel wat mee want eerder als ie dan spanning kreeg in de galop, ging hij zelf spontaan wissel pogingen doen om te kijken of dat dan was wat ik wilde :+ ) Dat is nu helemaal klaar en de laatste keer sprong hij hem zomaar goed. Nu het ergste trauma eraf is wil ik ook eerst focussen op de basis voorwaarden goed hebben voor ik er mee verder ga. Zoals goede gehoorzaamheid en afstemming in stap/galop en galop/stap overgangen op elke plek in de rijbaan en dan eerst een nette eenvoudige wissel.

Friesam, zo moet ik dus heel voorzichtig aandraven na het stukje middenstap in de L2. Anders denkt ie, wat een onzin die paar meter draf, ik kan ook al stap-galop. Die van mij galoppeert ook graag haha.

Ladyrosa haha van die slimme meedenkende paarden is niet altijd handig :')
Laatst bijgewerkt door urosa op 12-07-20 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:12

Lielle schreef:
Hilli schreef:
Hahahaha echt waar? :')

[ [url=m/ivoEt2.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-