Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:36

Precies, om te kijken waar je staat helemaal prima! Maar om winstpunten te halen... Wereldwijd hebben we een enorme crisis, mensen sterven en worden ziek. En dan zouden wij perse dressuurproefjes moeten rijden thuis én winstpunten halen.

Ik geloof niet dat er ook maar iemand is die iets krijgt van een paar maanden geen punten voor je proefje krijgen hoor.

Edit: paspoorten worden hier outdoor altijd gecontroleerd. Vrijwel elke proef. Uiteraard kun je ook dan heus wel valsspelen maar het wordt met zoiets toch nog wel een heel stukje makkelijker.

RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:39

DewiFoto schreef:
Zo bedoelde ik het ook niet helemaal. Ik zou er ook zeker aan mee doen om dezelfde redenen als jij. Maar ik vind het "jammer" dat er alleen voor de dressuur iets bedacht is. Je kunt met eventing maar een half seizoen punten rijden, en daar gaat nu nog een stuk vanaf. Als daar nou ook een "oplossing" voor kwam, bijvoorbeeld ook punten rijden bij indoor, dan zou ik helemaal tevreden zijn.

Dat neemt niet weg dat ik het top vind dat de KNHS naar oplossingen zoekt. Misschien niet de meest ideale, maar dat is de gehele situatie nu toch niet.


Misschien draaien ze een soort pilot voor dressuur, dat is ook het minst gecompliceerd: geen hindernissen of andere zaken nodig waarbij het best lastig is om voor iedereen gelijk te houden.

En sommigen van jullie hebben wel ‘ondeugende gedachten’ frauderen..... waarom zou je dat doen.... als je je nepwinst te gelde wilt maken komt dat natuurlijk altijd uit. En ik zou persoonlijk niet blij worden van winnen door vals te spelen. Maar goed, dat is kennelijk heel persoonlijk, zoals de waard is...? :=

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:40

Heel leuk en goed idee!
We leven nu in een rara tijd. Kinderen die les krijgen van hun ouders, leerlingen die een diploma krijgen zonder examens te doen, verpleegkundigen die zich over de kop werken, ondernemers die failliet gaan, mensen die eenzaam in quarantaine zitten, toename van huiselijk geweld door de (intelligente) lockdown en heel veel mensen die ziek zijn en zelfs doodgaan...en dan gaan mensen zich hier druk maken dat een winstpunt niet eerlijk behaald zou gaan worden? Pfff...

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:44

Ik vind het eerder beschamend dan mensen zich druk maken over een paar maanden géén winstpunt kunnen rijden. We leven inderdaad in een rare tijd en wat is er mis met lekker thuis doortrainen en eens een filmpje naar een jurylid te kunnen sturen voor feedback en daarmee verder trainen en straks gewoon weer op wedstrijd gaan als dit weer mag.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:48

Ik heb wel eens aan een buitenlands concept van online wedstrijden meegedaan. Ik dacht ook dat ik gewoon net zo lang ging rijden tot het foutloos ging, maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Er gaat altijd wel ergens een onderdeel niet naar je zin, en als je die proef blijft herhalen krijg je met vermoeidheid van jezelf en je paard te maken. Wat dat betreft is het dus nog niet zo makkelijk, maar de omstandigheden zijn natuurlijk wel makkelijker dan op wedstrijd. Wat dat betreft vind ik het dus een beetje raar dat het nu qua 'waarde' gelijk wordt getrokken aan een normale wedstrijd en je winstpunten kunt halen.
Het concept is hartstikke leuk, ze moeten iets in deze tijd en het is leuk dat ze een doel voor ons creeeren, maar ik kan de reacties 'Is dit een 1 april grap?' wel begrijpen.
@ hierboven, als ik hier in de regio op wedstrijd ga kom ik er niet mee weg om iemand anders op mijn paard te zetten. Wordt inderdaad nooit om een ID gevraagd, maar ik neem aan dat iedereen mensen leert kennen op wedstrijd toch

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:52

Yvank_ schreef:
Ik vind het eerder beschamend dan mensen zich druk maken over een paar maanden géén winstpunt kunnen rijden. We leven inderdaad in een rare tijd en wat is er mis met lekker thuis doortrainen en eens een filmpje naar een jurylid te kunnen sturen voor feedback en daarmee verder trainen en straks gewoon weer op wedstrijd gaan als dit weer mag.


Heb je ook gelijk in.
Maar misschien is het verschil tussen jouw en mijn mening dat ik sowieso al voorstander ben om paarden lekker thuis te laten. Nieuwe tijden, nieuwe inzichten en nieuwe ontwikkelingen. Lekker in de vertrouwde omgeving je proef rijen, daar is je paard meestal op zijn best. Geen gereis, geen spanning en stress...voor de meesten paarden een stuk beter. Van mij mogen de internationale wedstrijden ook gewoon thuis gereden worden. Ik vind het van de zotte om met je paard in een vliegtuig te stappen om een paar proeven te rijden aan de andere kant van de wereld. Ik hoop dat door deze crisis er blijvende veranderingen gaan komen....

RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:03

x_Milou schreef:
Ik heb wel eens aan een buitenlands concept van online wedstrijden meegedaan. Ik dacht ook dat ik gewoon net zo lang ging rijden tot het foutloos ging, maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Er gaat altijd wel ergens een onderdeel niet naar je zin, en als je die proef blijft herhalen krijg je met vermoeidheid van jezelf en je paard te maken. Wat dat betreft is het dus nog niet zo makkelijk, maar de omstandigheden zijn natuurlijk wel makkelijker dan op wedstrijd. Wat dat betreft vind ik het dus een beetje raar dat het nu qua 'waarde' gelijk wordt getrokken aan een normale wedstrijd en je winstpunten kunt halen.
Het concept is hartstikke leuk, ze moeten iets in deze tijd en het is leuk dat ze een doel voor ons creeeren, maar ik kan de reacties 'Is dit een 1 april grap?' wel begrijpen.
@ hierboven, als ik hier in de regio op wedstrijd ga kom ik er niet mee weg om iemand anders op mijn paard te zetten. Wordt inderdaad nooit om een ID gevraagd, maar ik neem aan dat iedereen mensen leert kennen op wedstrijd toch


Voor ons is thuis niet makkelijker dan op wedstrijd hoor, op wedstrijd heeft ze veel meer lust dan thuis. Dus ook dat is persoonlijk

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:06

Voor mij zou dit echt top zijn.
Ik ben zeer onzeker en heb faalangst zodra ik de ring in kom.
Ik denk dat dit echt zou helpen om mijn zelfvertrouwen wat op te krikken en als bet straks mag echt te gaan starten.
Op het moment heb ik er veel moeite mee om in de Buitenbak te rijden omdat hij nog weleens kan wegspringen omdat ik zo nerveus ben.
Dus buiten starten is nu gewoon een no go.

Alleen van die andere site van we all ride betaal je 12.50 per proef en vind dat best wek aan de prijs dus ben benieuwd wat deze prijs zal zijn

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:49

JorisDy schreef:
chanelle14 schreef:
Erg tof dat de KNHS mee probeert te denken, heel erg jammer dat het mét winstpunten is.
Wel handig voor handelaren die nog even een predikaatje op hun paard willen hebben (die nog nooit het erf af is geweest :+ ).

Daarvoor moeten ze toch minimaal Z met winstpunt zijn? Dan moet je alsnog naar een officiële wedstrijd.


Niet voor elk stamboek :-). Gelders paard zo uit mijn hoofd M1+5.

Daarnaast is er dan ook helemaal geen controle meer bij het inrijden. Wie zegt dat er niet iemand tijdens het inrijden heeft gestaan met een rammelbakje om de boel even op te jutten, of wie weet zelfs iemand anders erop?

En het gebruik van een bepaald soort bitten of sporen kan ook niet echt gecontroleerd worden, laat staan mondhoeken oid die open liggen.

Nogmaals, ik vind het echt wel goed dat ze iets ondernemen en ben erg benieuwd of dit serieus doorgaat.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 01:07

Yvank_ schreef:
Precies, om te kijken waar je staat helemaal prima! Maar om winstpunten te halen... Wereldwijd hebben we een enorme crisis, mensen sterven en worden ziek. En dan zouden wij perse dressuurproefjes moeten rijden thuis én winstpunten halen.

Ik geloof niet dat er ook maar iemand is die iets krijgt van een paar maanden geen punten voor je proefje krijgen hoor.

Edit: paspoorten worden hier outdoor altijd gecontroleerd. Vrijwel elke proef. Uiteraard kun je ook dan heus wel valsspelen maar het wordt met zoiets toch nog wel een heel stukje makkelijker.


Je hebt helemaal gelijk, maar elk leuk voordeel/actie/dingetje wat we kunnen bedenken is allemaal welkom wat mij betreft. Zeker in deze tijd, het is allemaal erg genoeg.

Maar inderdaad een winstpunt hoeft niet per se nodig te zijn.

Ik zou zelf niet eens meedoen, ik rijd geen wedstrijden meer, maar ik vind het leuk om te zien wat bedrijven en mensen allemaal voor creative dingen en de technologische middelen van tegenwoordig gebruiken om het allemaal eventjes wat leuker te maken.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:17

DewiFoto schreef:
Zo bedoelde ik het ook niet helemaal. Ik zou er ook zeker aan mee doen om dezelfde redenen als jij. Maar ik vind het "jammer" dat er alleen voor de dressuur iets bedacht is. Je kunt met eventing maar een half seizoen punten rijden, en daar gaat nu nog een stuk vanaf. Als daar nou ook een "oplossing" voor kwam, bijvoorbeeld ook punten rijden bij indoor, dan zou ik helemaal tevreden zijn.

Dat neemt niet weg dat ik het top vind dat de KNHS naar oplossingen zoekt. Misschien niet de meest ideale, maar dat is de gehele situatie nu toch niet.


Oke ja dat snap ik.. Het lijkt me ook lastig om zoiets voor springen/eventing te doen.
Bavaria heeft nu wel een soort online competitie, maargoed dat telt natuurlijk niet voor punten mee.

Voor het indoor crossen is over gedacht om dat ook voor punten te doen, maar omdat het gewoon een te groot verschil is met het 'echte' crossen kan je in verhouding te makkelijk winstpunten behalen.

En waar het in de dressuur misschien niet zo erg is dat je door zoiets te makkelijk promoveert (door fraude of niet) en dus in een te hoge klasse uit komt, kan het in de eventing natuurlijk gauw gevaarlijk worden als je in een te hoge klasse rijd..

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:31

AfricanLady schreef:
Alleen van die andere site van we all ride betaal je 12.50 per proef en vind dat best wek aan de prijs dus ben benieuwd wat deze prijs zal zijn



Bij de KNHS ben je dit ook al snel kwijt per proef vermoed ik, als je normale wedstrijden start is dit namelijk ook zo'n beetje de prijs per start.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:37

Alleen betaal je nu met het nieuwe concept niet voor de accommodatie. Ik ben benieuwd wat de prijs gaat doen en of het echt doorgaat.

Volgens mij hebben ze dit al wel vaker gelopen. Wellicht dat deze crisis de rede is waarom het nu snel doorgedrukt wordt

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:17

manubres schreef:
Nieuwe tijden, nieuwe inzichten en nieuwe ontwikkelingen. Lekker in de vertrouwde omgeving je proef rijen, daar is je paard meestal op zijn best. Geen gereis, geen spanning en stress...voor de meesten paarden een stuk beter. Van mij mogen de internationale wedstrijden ook gewoon thuis gereden worden. Ik vind het van de zotte om met je paard in een vliegtuig te stappen om een paar proeven te rijden aan de andere kant van de wereld. Ik hoop dat door deze crisis er blijvende veranderingen gaan komen....


Dat vind ik ook een heel positief punt aan het thuis kunnen rijden. Ons paard reist weliswaar heel makkelijk, en vindt het overal wel prima. Maar bijvoorbeeld geen wedstrijd meer af hoeven zeggen vanwege weersomstandigheden waardoor het niet veilig genoeg is om te reizen lijkt me al heel fijn. Geen stress meer om andere weggebruikers die geen rekening houden met je kostbare lading is ook best welkom. Bovendien zou het v.w.b. de verspreiding van ziektes als droes en rhino een stuk kunnen schelen. En zo zijn er vast nog meer voordelen te bedenken.

Bitcontrole kan online net zo goed, en als er echt mensen zijn die zo nodig moeten frauderen om wat voor reden dan ook, al kan ik er geen bedenken: die komen zichzelf toch vroeg of laat heel erg tegen?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:32

ingvdh schreef:
AfricanLady schreef:
Alleen van die andere site van we all ride betaal je 12.50 per proef en vind dat best wek aan de prijs dus ben benieuwd wat deze prijs zal zijn



Bij de KNHS ben je dit ook al snel kwijt per proef vermoed ik, als je normale wedstrijden start is dit namelijk ook zo'n beetje de prijs per start.


Maar dan rijd je wel voor winstpunten, en bij we all ride niet. En inderdaad de locatie van de vereniging die niet meer nodig is.

Ik vind het een goed idee om te zien waar je staat, echter niet om winstpunten te kunnen rijden.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:34

Maar dan is het hele idee van wedstrijden rijden toch weg? Waarom als je paard het niet fijn vindt op wedstrijd te gaan zou je dan perse toch thuis winstpunten willen rijden? Ik heb een enorm kijkerig paard wat mij vaak zat tegenzit. Maar het hele idee is dat je daar op wedstrijd dan toch kan gaan rijden en het moet doen met de omstandigheden die voor een ieder gelijk zijn.

Nogmaals dat je een filmpje kan sturen om te beoordelen prima initiatief maar hier klasseringen aan hangen? Koopt iemand een paard die M2 geklasseerd is en nog nooit van de dam geweest is :+

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:06

Yvank_ schreef:
Precies, om te kijken waar je staat helemaal prima! Maar om winstpunten te halen... Wereldwijd hebben we een enorme crisis, mensen sterven en worden ziek. En dan zouden wij perse dressuurproefjes moeten rijden thuis én winstpunten halen.


Het is inderdaad een rare tijd, met heel veel ellende. Maar moet iedereen, omdat er ellende is in de wereld, zijn eigen plezier ontzeggen? Ook als het corona virus niet (meer) actief is, sterven er kinderen van de honger.

Ik rij wedstrijden om te ontwikkelen samen met mijn paard. Om te kijken of de training vruchten af heeft geworpen. Daarbij geniet ik van de dag die je samen hebt, alle toestanden er om heen: het knotten, netjes maken, etc.
Hoezo zou dat thuis niet kunnen? Iemand hierboven schreef ook al: je laat als combinatie zien het resultaat van training zien, of je thuis rijdt of niet, de één krijgt en 6 en de ander een 8.

Laten we ook niet vergeten deze manier van wedstrijden rijden in het buitenland al langer gebeurt :)
Laatst bijgewerkt door liespr op 01-04-20 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:08

Op zich een prima alternatief om te bekijken waar je staat. Jammer dat je ook voor winstpunten kunt rijden.

Het is zo ontzettend fraude gevoelig. Op wedstrijd word je al op je vingers getikt als je een stemgeluid maakt tijdens je proef of er iemand aan de zijlijn ‘opeens’ ontzettend moet hoesten. Ook is het rijden van oortjes niet toegestaan. Hoe gaan ze dit dan ooit allemaal controleren via film?

En bij de meeste gaat het rijden thuis, in een vertrouwde omgeving veel beter dan op wedstrijd. Sommige krijgen hun paard de ring niet eens rond gestuurd. Het hele idee van wedstrijd rijden is zo weg.

Maar er is nu veel gedoe over het terugbetalen van de contributiekosten. Ze probeert natuurlijk te voorkomen dat ze geld terug moeten betalen.

Wacht nog steeds op het bericht van de KNHS dat het een, zeer ongepaste, 1 april grap is. Ben benieuwd.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:21

Ik snap de weerzin tegen de winstpunten niet zo. Het gaat er toch om dat je een fatsoenlijke proef kunt rijden? Als je jezelf voor de gek wilt houden heb je daar geen online platform voor nodig hoor, kan ook op een reguliere wedstrijd. Ons-kent-ons doet ook veel voor je score. En ik denk niet dat als ik in een andere regio zou starten dat ook maar iemand enig idee heeft wie ik ben en óf ik wel echt degene ben die zich heeft ingeschreven.

Verder zijn er ook zat ruiters die alleen maar thuiswedstrijden starten, zijn hun winstpunten dan ook minder verdient dan de andere ruiters die met de trailer zijn gekomen?

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:25

Ik vermaak me in ieder geval prima met alle reacties :D

Zie de KNHS bijna geen grapjes hier over maken ( en er zouden heel veel mensen erg veel verontwaardig over zijn ook nog) .
Mocht het serieus zijn,is het een leuk idee , maar zonder eindpunten uiteraard, want dat is belachelijk

leonie87

Berichten: 4464
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:32

Ik ben bang dat het geen april grap is, ik hoop het wel!!!
Echter ben ik hier al even over aan het mailen met de knhs... ik verwacht dus dat het serieus is.

Ik heb behoorlijk wat bezwaren. (jureer zelf ook)

-   Ongeoorloofde middelen zoals verdoving of pijnstillers
-   Neusriem? (dit is een punt waar ze zelf heel veel over zeuren)
-   Losrijden (wie rijd het paard los? Word er met niet toegestane hulpmiddelen los gereden?)
-   Wie rijd het paard? Geen mens weet hoe iedere ruiter eruit ziet, ik kan mijn instructrice ook wel even laten starten.
-   Instructie tijdens de proef. Je haalt gewoon het geluid onder de proef uit of gebruik een oortje
-   Welk paard rijd je? Zelfde verhaal als de ruiter. Vos merrie is een ruim begrip bijvoorbeeld
-   Knippen en plakken. Als je een beetje kan editen, kun je dit zeer onopvallend doen.
- zelfde film meermaals insturen?
 
Maar ook, het helpt de verengingen niet, het maakt de sport nog individualister, het haalt de charme van de sport weg.

Of zoals al genoemd in dit topic. Ff snel een paard klasseren en verkopen dat nog nooit de dam af is geweest. Hoeveel waarde kun je als koper dan nog aan die knhs klassering hangen?

Maar ook bv juryopleiding. Hier zijn bepaalde eisen aan. Lekker makkelijk zo...

Natuurlijk kom je jezelf bikkelhard tegen als je weer op wedstrijd mag en je zit 1 of 2 klasses te hoog.

Ik snap het probleem niet zo van 2/3 maanden niet kunnen starten. Startpas gewoon met de duur dat we niet weg kunnen verlengen en klaar.

Als je dan toch zoiets opzet. Dan idd, zonder winstpunten. Dan gaat het niet ten koste van de geloofwaardigheid en het niveau van de sport.
Alleen dan is wellicht het onderscheid met weallride te klein en dus te weinig extra inkomsten voor de knhs.

irmaz

Berichten: 4774
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:49

Pfff als ik hier lees hoeveel mensen hier bang zijn voor frauduleuze en onsportieve toestanden op het moment dat er online gejureerd gaat worden dan zou het mijn voorstel zijn om dressuur als paardensport onderdeel te schrappen, zowel online als irl :n

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:54

Komt omdat het over wp gaat . Iemand die lid is van "we all ride" , heeft er niets aan, een andere combi te laten rijden/ proef tig keer over te doen alvorens te filmen etc . Want daar hangt niets van af , je doet het voor jezelf .

Dit slaat echt nergens op :+

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:00

Wat voor dag is het vandaag ook alweer? Oh ja...1 april? *\%/*

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:02

Nou, ik vind het tijdens dit hele corona gebeuren wel een leuk initiatief. Het gaat maar tot en met de klasse M2, dus het is niet zo dat je nominatie voor de olympische spelen er vanaf hangt.

Het lijkt me niet dat dit voor altijd zal zijn, maar nu we allemaal thuis/stalgebonden zijn vind ik het wel leuk om nog een paar puntjes te kunnen sparen.