Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6683
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:09

_x_Vace_x_ schreef:
Nou ik heb gister om 23:40 ook mijn proef ingediend maar totaal niet tevreden....

Mijn paard is zo aan het meedenken starten nu M2 en er zit dus bijv. een stukje in M-E-K van hand veranderen uitgestrekte stap, K arbeidsstap, A arbeidsgalop pff die van mij begint na de hoek van K al te dribbelen en zich druk te maken over het aanspringen naar galop met als resultaat dat hij toch aandraaft of de overgang niet vloeiend is, of hij verkeerd aanspringt heel lastig....
In training springt hij namelijk noooooit verkeerd en ook vanuit stap aanspingen doet hij heel simpel.

Ook me keertwendingen doet die t liefst zelf al inzetten na bijv. Het afwenden bij de B terwijl we hem moeten inzetten tussen X en E.

Denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik nu veel meer proef gericht train en dezelfde lijnen als in de proef mee pak, voor nu dus even voor mij niet dezelfde lijnen meer pakken in de training maar hem even voor de "gek" gaan houden door op andere plekken de oefeningen in te gaan zetten....

Meer mensen die dit herkennen?


Oh dit heb ik absoluut ook, vooral dat stukje van de stap-galop overgang :P Ik probeer in mijn trainingen zo min mogelijk de lijnen van de proef te rijden om dit soort dingen te voorkomen. Ik merk overigens ook wel dat het aan mijn eigen denken ligt, soort van. Ik ben in mijn hoofd dan namelijk ook al bezig met 'we moeten bij A aanspringen in galop', dus dan neemt zij die energie als het ware van mij over.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:09

xmarritw schreef:
Zoals bijvoorbeeld de sperriem. Je kan in de voorwaarden opnemen dat na het rondje om het paard de filmer of de ruiter twee vingers tussen de sperriem moet doen.

Ik had laatst iemand die dat deed en heb toen bij de KNHS aangegeven dat ik dat erg prettig vond.

Ik ga nu eerst even naar mijn werk, volgens mij is het druk met jureren want mijn filmpje blijft steeds hangen. Eerste filmpjes gingen prima, maar nu hapert hij ineens. Ik kan mijn werk flexibel indelen, dus ga straks even verder. Dan ben ik nog voor sluitingstijd van de KNHS terug om ze te bellen als het dan nog niet lukt om deze af te kijken.

_x_Vace_x_

Berichten: 1459
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:12

NadjaNadja schreef:
_x_Vace_x_ schreef:
Nou ik heb gister om 23:40 ook mijn proef ingediend maar totaal niet tevreden....

Mijn paard is zo aan het meedenken starten nu M2 en er zit dus bijv. een stukje in M-E-K van hand veranderen uitgestrekte stap, K arbeidsstap, A arbeidsgalop pff die van mij begint na de hoek van K al te dribbelen en zich druk te maken over het aanspringen naar galop met als resultaat dat hij toch aandraaft of de overgang niet vloeiend is, of hij verkeerd aanspringt heel lastig....
In training springt hij namelijk noooooit verkeerd en ook vanuit stap aanspingen doet hij heel simpel.

Ook me keertwendingen doet die t liefst zelf al inzetten na bijv. Het afwenden bij de B terwijl we hem moeten inzetten tussen X en E.

Denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik nu veel meer proef gericht train en dezelfde lijnen als in de proef mee pak, voor nu dus even voor mij niet dezelfde lijnen meer pakken in de training maar hem even voor de "gek" gaan houden door op andere plekken de oefeningen in te gaan zetten....

Meer mensen die dit herkennen?


Oh dit heb ik absoluut ook, vooral dat stukje van de stap-galop overgang :P Ik probeer in mijn trainingen zo min mogelijk de lijnen van de proef te rijden om dit soort dingen te voorkomen. Ik merk overigens ook wel dat het aan mijn eigen denken ligt, soort van. Ik ben in mijn hoofd dan namelijk ook al bezig met 'we moeten bij A aanspringen in galop', dus dan neemt zij die energie als het ware van mij over.



Kan me daar zo in vinden hahaha ga dat nu ook proberen even geen lijnen uit de proef rijden

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:19

Misschien kan je ook proberen om het wat aan te passen. Dus de overgang pas bij de f te maken of juist de A en de C om te draaien in je hoofd. Dat je dus 'verkeerd' om rijdt. Een keertje doen alsof de E-B lijn het laatste stuk van de bak is. Dus daar de oefeningen rijden die je normaal bij de A doet.

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:33

Anoeska27 schreef:
xmarritw schreef:
Zoals bijvoorbeeld de sperriem. Je kan in de voorwaarden opnemen dat na het rondje om het paard de filmer of de ruiter twee vingers tussen de sperriem moet doen.

Ik had laatst iemand die dat deed en heb toen bij de KNHS aangegeven dat ik dat erg prettig vond.

Ik ga nu eerst even naar mijn werk, volgens mij is het druk met jureren want mijn filmpje blijft steeds hangen. Eerste filmpjes gingen prima, maar nu hapert hij ineens. Ik kan mijn werk flexibel indelen, dus ga straks even verder. Dan ben ik nog voor sluitingstijd van de KNHS terug om ze te bellen als het dan nog niet lukt om deze af te kijken.

Ik heb dat inderdaad ook gewoon gedaan bij het opnemen! Wil daar geen onduidelijkheid over hebben dat het jurylid gaat twijfelen :j

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:38

NadjaNadja schreef:
_x_Vace_x_ schreef:
Nou ik heb gister om 23:40 ook mijn proef ingediend maar totaal niet tevreden....

Mijn paard is zo aan het meedenken starten nu M2 en er zit dus bijv. een stukje in M-E-K van hand veranderen uitgestrekte stap, K arbeidsstap, A arbeidsgalop pff die van mij begint na de hoek van K al te dribbelen en zich druk te maken over het aanspringen naar galop met als resultaat dat hij toch aandraaft of de overgang niet vloeiend is, of hij verkeerd aanspringt heel lastig....
In training springt hij namelijk noooooit verkeerd en ook vanuit stap aanspingen doet hij heel simpel.

Ook me keertwendingen doet die t liefst zelf al inzetten na bijv. Het afwenden bij de B terwijl we hem moeten inzetten tussen X en E.

Denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik nu veel meer proef gericht train en dezelfde lijnen als in de proef mee pak, voor nu dus even voor mij niet dezelfde lijnen meer pakken in de training maar hem even voor de "gek" gaan houden door op andere plekken de oefeningen in te gaan zetten....

Meer mensen die dit herkennen?


Oh dit heb ik absoluut ook, vooral dat stukje van de stap-galop overgang :P Ik probeer in mijn trainingen zo min mogelijk de lijnen van de proef te rijden om dit soort dingen te voorkomen. Ik merk overigens ook wel dat het aan mijn eigen denken ligt, soort van. Ik ben in mijn hoofd dan namelijk ook al bezig met 'we moeten bij A aanspringen in galop', dus dan neemt zij die energie als het ware van mij over.


Ik zou dan juist 200x die lijn rijden in de training en laat hem maar wachten. Door stappen bij de a, voor de gek houden

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:24

Als je er ongemerkt zelf aan denkt kan dat ook al veel uit maken ja NadjaNadja. Merken ze vaak toch gelijk aan je. Ik had dat met mijn pony ook altijd met de eenvoudige wissels. Als ik kort van hand veranderde wist ze al wat er ging komen, maar ging dan altijd zelf (net te vroeg) al naar de stap gaan. Komt ook doordat we er allebei aan dachten denk ik.

Ik heb m'n punten van de 14e en protocol inmiddels ook terug ('s avonds op de 13e ingestuurd). Wederom sneller dan verwacht, daarvoor echt complimenten aan de juryleden en de KNHS. We hebben 191,5 punten in de L1, dus heel blij mee :) er zaten nog wel de nodige foutjes en slordigheden in, maar minder dan de vorige keer. De onderdelen waar ik de vorige keer punten op heb laten liggen, gingen nu beduidend beter. Ik vind het heel fijn dat ik met het filmen alles terug kan kijken. Er zijn nog best wat werkpuntjes, maar soms denk ik ook echt meid wat doe je |o echt onnodig. Dit keer was ik het wel volledig eens met de feedback. Een fijne jury die de plus- en minpunten duidelijk aangaf :)

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:37

O dat is mooi snel, Lottekuhh. Gefeliciteerd met je winst! Ik kijk ze ook terug met het protocol ernaast. Vind het echt leerzaam zo.

Ik ga nog even door met refreshen van de site ;-). Ik heb mijn filmpje de 12e ingestuurd en wacht nog op de uitslag.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:39

pol013 schreef:
rien10: heb je de ervaringen gezelezen van de mensen die daadwerkelijk mee gedaan hebben? In de praktijk blijkt het nog niet zo ladiedadie makkelijk te zijn om 'thuis' je proef te rijden.

En in mijn voorbeeld: Ik rij ondertussen gewoon springlessen en crosslessen op vreemde terreinen dus dat beest komt echt wel van het erf af. Het is niet rijdt online wedstrijden DUS er klopt niets van en die paarden leren niets.


Ben het ook helemaal met je eens dat het makkelijker lijkt dan het is. Mijn paard is vrij nerveus/ gestrestst van zich zelf.Die heeft op een andere locatie mega veel spanning en de andere, de hengst is zeer kalm.

Maar om eerlijk te zijn is dat thuis niet anders. Tuurlijk kan je beetje kijken naar de omstandigheden. maar het werk op de manege, de kinderlessen het gaat allemaal door. Bovendien kwamen die lui voor de zonnepanelen ineens wat eerder. Waardoor onze hele binnen manege in de stijgers staat, mannen liepen op het dak, bestrating moest er uit. Nou dit ben ik allemaal nog niet tegen gekomen op wedstrijd.
Dus dan is het net als op locatie, deal with it en hopen dat hij nog bij zinnen komt.

Tevens ben ik nog nooit gecontroleerd op wedstrijd, of ik wel ben wie ik ben en op ik het juiste paard/ paspoort mee heb. Bit, Neusriem.. nog nooit controle.


Enige voordeel is wel, mocht het echt mis gaan. kan het opnieuw. Maar dat doe je ook niet eindeloos.
Bovendien uit je hoofd, een paard gaat wel. Maar ik rijd er meerdere in diverse klasse. Dus toch nog best pittig. Dus ik vind het een leerzame ervaring.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:42

Ik heb 178 punten terug gekregen. Toch jammer, had stiekem wel op een klein winstpuntje gehoopt..

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:46

Hoe snel hebben jullie meestal je protocol na je punten? Ik had woensdag m'n punten al maar heb nog steeds geen protocol. Ik wacht wel rustig af tot na het weekend, haha maar vroeg me af of het vaker eventjes duurt.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:48

Ik hoop eerlijk gezegd wel dat het online beoordelen blijft......niet als vervanging voor het "gewone" starten maar als aanvulling. Het zou voor mij het verschil maken tussen wel of niet blijven jureren. Ik heb gewoon weinig mogelijkheid om in een weekend een hele dag op pad te zijn dus dat is ontzettend beperkt en kost vaak teveel tijd. Kan ook weinig afspraken inplannen omdat ik altijd standby sta om op te komen draven als er iets niet goed gaat met mijn zus. Het afgelopen jaar ook echt amper gejureerd.

Dit zorgt er voor dat ik wel kan blijven jureren op mijn eigen tijd, met pauzes zodat het goed te doen is en ik vind dit echt onwijs leuk om te doen!

Er zitten nadelen aan maar dat zit er aan "in het echt" starten ook. Ik kom op verenigingen waar altijd dezelfde mensen starten, altijd dezelfde jury's zitten. Mensen schrijven zich in bij bepaalde jury's of melden af bij andere. Gedoe op losrijterrein of bij trailers idd, komt echt heel regelmatig voor.

Ik ben een aantal keren toezichthouder geweest bij selectiewedstrijden en kampioenschappen. Ook dat vind ik leuk om te doen. Het zitten in een hok in slechte omstandigheden ruim 4 uur lang met krappe pauzes heb ik denk ik gewoon wel een beetje gezien, misschien is dat het wel.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:55

Ik zou het ideaal vinden als beide mogelijk blijft.
Filmen thuis gaat zeker niet makkelijker dan een proef op vreemd terrein rijden, paard met de aandachts-span van een pingpongbal heeft ook thuis genoeg te zien. Daarnaast merk ik dat ik verrassend veel zenuwachtiger ben en dus met meer spanning rij zodra die camera aan gaat, dus daar zit voorlopig genoeg uitdaging in.

Als de combinatie blijft bestaan kan ik simpelweg vaker een proef voor beoordeling / punten rijden. Eens in de twee maanden actief op pad en wellicht eens in de drie weken een proef thuis voor beoordeling...

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:59

Nou dat, een combinatie lijkt mij ideaal ook voor de mensen die niet zoveel mogelijkheden hebben om op pad te gaan. Het is altijd makkelijk gezegd maar je moet een auto hebben, een trailer, een chauffeur etc. Dat is echt niet voor iedereen weggelegd!

M_arjolein

Berichten: 1447
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:04

Klopt en zo maak je het een stuk toegankelijker voor mensen. Een dagje wedstrijd kost mij al snel 100 euro in trailerhuur auto lenen startgeld betalen iets te drinken. Dat is voor mij 2 x per maand echt te veel voor 10 minuutjes plezier per x dus nu is het dan helaas vaak maar 1 x in de maand.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:07

Ik moet ook zeggen dat een ik eerst dacht dat een proefje thuis rijden veel gemakkelijker zou zijn, maar dat valt toch vies tegen. Mijn proefjes gaan ongeveer hetzelfde als op een reguliere wedstrijd. Nu gaat er ook altijd wel iets mis. Eigenlijk is m'n paard op eigen terrein meestal vervelender, vooral als er ergens iets ligt wat er volgens haar niet hoort. Voor het filmen leg ik bijvoorbeeld balkjes neer om de bak 20x40 te maken. Nou die moet ik echt een dag van tevoren neerleggen anders gaat mevrouw er echt niet langs. Geldt hetzelfde voor een het paspoort dat we op de grond hadden laten liggen tijdens het filmpje. Paard schrok zich een hoedje doordat er "ineens" een paspoort lag. Op ander terrein doet ze dat veel minder omdat dan alles nieuw is. Wat een logica :+

Ik zou het ook erg fijn vinden als online wedstrijden zouden blijven. Al zou je bijvoorbeeld maar 5 winspunten in een klasse kunnen halen. Het scheelt een hele hoop tijd. Normaal ga ik bijna nooit op wedstrijd om deze reden. Ik ben daarbij ook afhankelijk van m'n ouders. Met online wedstrijden ben je veel flexibeler.

AnnieHorse
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:16

Ik snap dat voor de mensen die inderdaad geen trailer enz. hebben dit veel makkelijker is. Mijn moeder is jury en heeft dus al proeven beoordeeld via de film. Maar er zijn heel veel mensen die het gewoon niet goed filmen. Niet inzoomen op sporen, bit, hoofd van ruiter / amazone. Slecht geluid. En als jij achter in de bak een oefening rijdt kun je dat soms heel moeilijk zien. Daardoor is het ook moeilijker voor de juryleden om het te beoordelen. Ik vind zelf op wedstrijd gaan ook veel leuker! De gezelligheid mis je toch echt wel!

Liess__
Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:18

Lottekuhh_x schreef:
Ik moet ook zeggen dat een ik eerst dacht dat een proefje thuis rijden veel gemakkelijker zou zijn, maar dat valt toch vies tegen. Mijn proefjes gaan ongeveer hetzelfde als op een reguliere wedstrijd. Nu gaat er ook altijd wel iets mis. Eigenlijk is m'n paard op eigen terrein meestal vervelender, vooral als er ergens iets ligt wat er volgens haar niet hoort. Voor het filmen leg ik bijvoorbeeld balkjes neer om de bak 20x40 te maken. Nou die moet ik echt een dag van tevoren neerleggen anders gaat mevrouw er echt niet langs. Geldt hetzelfde voor een het paspoort dat we op de grond hadden laten liggen tijdens het filmpje. Paard schrok zich een hoedje doordat er "ineens" een paspoort lag. Op ander terrein doet ze dat veel minder omdat dan alles nieuw is. Wat een logica :+

Ik zou het ook erg fijn vinden als online wedstrijden zouden blijven. Al zou je bijvoorbeeld maar 5 winspunten in een klasse kunnen halen. Het scheelt een hele hoop tijd. Normaal ga ik bijna nooit op wedstrijd om deze reden. Ik ben daarbij ook afhankelijk van m'n ouders. Met online wedstrijden ben je veel flexibeler.


Dit ken ik :+ best vreemd dat er ineens een bordje in de bak staat }:0 voor de liefhebbers:

https://youtu.be/kzgNx7nuWMs

Hier ook punten van 7 mei terug, vond het zelf wel hoog gepunt. Benieuwd naar de punten van de 14e (al ging deze proef wel minder goed. 2 grote fouten erin, maar dat gebeurd op wedstrijd ook wel eens)

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:19

:D _O-

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:27

haha hier heb ik hard om gelachen. Heel herkenbaar ook

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:28

Ik sluit me bij velen aan, een combinatie van regulier en online lijkt me super.
Eerlijk gezegd vind ik qua tijd en qua geld een behoorlijke opgave regulier op concours.

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:28

Hahah jeetje ik schrok er zelf van :+

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6683
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:31

Dat is dus echt precies mijn paard ook ja :+

Overigens zouden ze van mij best strenger zijn op de inhoud/kwaliteit van de filmpjes, zeker als dit zou blijven. Als het gewoon niet goed in beeld is gekomen allemaal, dan is het gewoon jammer dan. Op die manier leren mensen echt wel snel dat ze gewoon alles even correct in beeld moeten brengen (paspoort, bit, sporen, etc.)

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:34

Hahaha mooi dat filmpje

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:35

NadjaNadja schreef:
Dat is dus echt precies mijn paard ook ja :+

Overigens zouden ze van mij best strenger zijn op de inhoud/kwaliteit van de filmpjes, zeker als dit zou blijven. Als het gewoon niet goed in beeld is gekomen allemaal, dan is het gewoon jammer dan. Op die manier leren mensen echt wel snel dat ze gewoon alles even correct in beeld moeten brengen (paspoort, bit, sporen, etc.)


Eens! De regels en richtlijnen staan heel duidelijk op alle informatie pagina's. Misschien hoeft iemand er niet totaal voor afgewezen te worden als het nog wel enignszins beoordeelbaar is maar niet volgens de richtlijnen de proef inleiden moet toch op zijn minst aangesproken kunnen worden...