Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:27

MyWishMax schreef:
Maar het skala gaat niet over de ruime of goede gangen. Dat gaat over veel meer punten. Ja, als dat niet goed genoeg is kom je inderdaad niet aan die 8 oid. Maar dat heeft niet met de punten voor de gangen alleen te maken. Dat heeft wel met alle algemene cijfers te maken. Jij had het in het 1e bericht juist over de gangen. Dáár ben ik het niet mee eens, want mijn ervaring met meerdere paarden en bij het schrijven is anders. Alleen als de andere algemene cijfers (om het even protocolgericht uit te leggen) ook nog niet voldoende/goed zijn, ja dan kom je niet hoger als die 7. Dat is ook niet gek natuurlijk.

Citaat:
Ik heb een paard met echt beduidend mindere gangen. Als zij een 6,5 of 7 op de gangen krijgt mag ik echt in mijn handjes klappen. Met dit paard moet gewoon echt alles goed zijn wil ik nette punten kunnen rijden. Je kunt je bijna geen fouten permitteren want er is niks 'bij te zetten'.
Kan ik een onderdeel nog zo geweldig netjes rijden, punt blijft toch steken op kwaliteit van het dier. Als ze mijne zo perfect 4kant halthoud in de L2 dat je serieus maar 2 benen ziet, krijgen we nog een 7, max 7,5 omdat de kwaliteit van het drafstukje daar voor gewoonweg niet voor een hoog cijfer is.


Een paard met minder afdruk en souplesse kan nog steeds die goede/hoge cijfers halen. Alleen als het daarnaast ook nog aan andere algemene dingen ontbreekt niet. Ik was het dus niet eens met jouw stelling dat het blijft steken op de kwaliteit van het draf/het cijfer voor de gangen.

Maar volgens mij praten we gigantisch langs elkaar. :') Nu je het over het skala hebt, ja daar ben ik het wel mee eens, maar dat is niet alleen afhankelijk van gangen. Dus jouw 7 of maximaal 7,5 komt niet alleen omdat je een 6,5 op gangen haalt, maar dat er meerdere 'onderdelen' nog niet goed genoeg zijn voor die 8. Zoals aanleuning, ontspanning, rechtgerichtheid en impuls. Want als die allemaal voor elkaar zijn, maar je blijft op die 6,5 voor gangen kan je alsnog wel een beter cijfer halen voor dat perfecte halthouden.


We praten idd langs elkaar heen :').
Ik bedoel inderdaad ook dat je een lager/hoger punt niet alleen op gangenwerk haalt, maar op het scala van het paard waarin kwaliteit (en ook gangenwerk) en africhting samen komen.
Maar dus wel dat als de kwaliteit van het paard beter is je als ruiter sneller punten 'cadeau' krijgt.
(Hoewel die kwaliteit uiteraard ook zeker niet altijd een pluspunt is. Alles heeft zijn voors en tegens)

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:29

asjemenou schreef:
MyWishMax schreef:
Een paard met minder afdruk en souplesse kan nog steeds die goede/hoge cijfers halen. Alleen als het daarnaast ook nog aan andere algemene dingen ontbreekt niet. Ik was het dus niet eens met jouw stelling dat het blijft steken op de kwaliteit van het draf/het cijfer voor de gangen.

Als het je paard aan buiging in de gewrichten ontbreekt, dan kun je nog zo netjes rijden, die recht gesprongen wissel, op de hulp en precies bij het bordje wordt echt geen 7, laat staan een 8.
En ja, dat heeft met het scala te maken, maar het scala heeft ook met de aanleg van je paard te maken, niet ieder paard heeft even veel aanleg voor de verzameling. En dan moet je een goede ruiter zijn wil je dat echt kunnen verbeteren.



Ja! Zoiets bedoel ik dus inderdaad! _/-\o_

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:47

swatch schreef:
Hoe kijken jullie als jury naar de 8-10m gebroken lijn in contragalop in een M1 proef? Hoe wordt er naar gekeken als je een nette lijn met paard in correcte stelling en buiging rijdt en netjes de hoek in rijdt in vloeiende arbeidsgalop maar eerder 6-8m dan 8-10m? Kun je dan ook nog een 6 of hoger krijgen?

En als je wel de goede lijn 8-10m rijdt, maar paard springt om en je corrigeert de galop nog op de lijn zelf?

Paard loopt op M niveau, maar is wel heet en sensibel. Wil ook geen fouten maken en wordt ook druk als ik een foutje corrigeer. Ik heb dus van de week bewust gekozen voor een iets kleinere lijn, en verder een nette foutloze proef. Ongeacht de beoordeling/ punten van de jury was ik al tevreden met de proef.

Ik ben benieuwd of dit beter gewaardeerd wordt dan fouten die hersteld worden.(Dat heb ik vorige keer gedaan =179 waarbij het omspringen denk ik ook invloed heeft op punten als aan de hulpen staan, impuls e.d.)


Tja dat is een moeilijk punt. Met een gebroken lijn van 6 meter haal je de moeilijkheidsgraad naar beneden. Moeilijk zo iets van te zeggen, dat moet ik toch echt zien.

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:56

Maar het is natuurlijk ook meer dan logisch dat een paard met meer kwaliteit in de benen bij een goed gereden proef hoger scoort dan paard met veel minder kwaliteit in de benen.
In de lagere klassen is daar nog wel omheen te breien maar hoe hoger het niveau, hoe moeilijker dat wordt.

Maar dat is in iedere sport zo. Kijk bijvoorbeeld bij turnen. Degene met meer souplesse scoort hoger dan iemand die wat stijver is, ook al laten ze beide een goede oefening zien.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:58

@swatch
En als je je gebroken lijn iets scherper inzet vanuit de hoek, zodat je bij de AC lijn ietsje rechtuit kunt/ een minder scherpe hoek hoeft te maken?

Ik zou in jouw geval nu voor de kleinere maar nette gaan, zodat de proef vloeiend blijft (en dan genoegen nemen met een lager cijfer).
En dan gaan werken aan de contra, zodat het binnenkort wel gewoon lukt :D

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:00

Leuke discussie over de beoordeling van de gangen en verschillende manieren waarop je een figuur incorrect kunt uitvoeren en wat dat met je cijfer doet :j

Op mijn laatste filmpje is het bit echt wel schoon de paardenmond ingegaan, maar was er kennelijk nog ergens iets van hooi in de ruimte van de 4 missende kiezen in de onderkaak blijven plakken :')

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:04

Hilli schreef:
Leuke discussie over de beoordeling van de gangen en verschillende manieren waarop je een figuur incorrect kunt uitvoeren en wat dat met je cijfer doet :j

Op mijn laatste filmpje is het bit echt wel schoon de paardenmond ingegaan, maar was er kennelijk nog ergens iets van hooi in de ruimte van de 4 missende kiezen in de onderkaak blijven plakken :')



Hahaha nou door wat hooi kan ik best heen kijken maar dikke zwarte randen op een bit zijn niet van 1 dag....en die zie ik ook.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:06

Ah jakkes. Een bit even schoonmaken na het rijden is toch het simpelste klusje wat er is? :o?

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:16

Morgen is het weer refresh-dag :D

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:17

Yeah net de punten gekregen van de 21e

Sorry grapje.. heb gewoon zin in morgen. Weer een dagje refreshen op mijn knhs *\%/* het maakt mijn maandag gewoon een stukje leuker. Zal het gewoon missen als het er niet meer is....

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:18

Sunniva schreef:
Morgen is het weer refresh-dag :D
_O-

Wha! Ik dacht precies hetzelfde

Carolyn8
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:25

Sunniva schreef:
Morgen is het weer refresh-dag :D

Haha *\o/*

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:29

Bedankt voor jullie input en tips!

Ik vind het ook leerzaam om gevoel, filmpje en beoordeling van de jury naast elkaar te leggen. Ik heb zo eigenlijk meer plezier in trainen en wedstrijd rijden.
Mijn man vindt het ook leuker om te filmen dan voor te lezen. (Is dyslectisch, dus dat gaat soms op concours wel eens mis)

Nu maar hopen dat dit initiatief een vervolg krijgt, want ik heb nu een startkaart voor een jaar.

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:01

Oh jee daffofil, was even bang dat je het over mijn bit zou hebben, maar die is gelukkig niet zwart. Heb alleen een grote schuimbal die zijn bit onderkwijlt :+

Ik ga morgen weer mee refreshen O:)

M_arjolein

Berichten: 1431
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:05

Ik ging ook mijn filmpje checken of het mijn bit was :') Gelukkig niet _O-

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:19

swatch schreef:
Bedankt voor jullie input en tips!

Ik vind het ook leerzaam om gevoel, filmpje en beoordeling van de jury naast elkaar te leggen. Ik heb zo eigenlijk meer plezier in trainen en wedstrijd rijden.
Mijn man vindt het ook leuker om te filmen dan voor te lezen. (Is dyslectisch, dus dat gaat soms op concours wel eens mis)

Nu maar hopen dat dit initiatief een vervolg krijgt, want ik heb nu een startkaart voor een jaar.


Vind ik ook! En mijn paard is al zoveel verbeterd, nu na de 3e proef.

Door de filmpjes terug te kijken leer je al zoveel! Tempo, impuls, lijnen, slordigheden etc.

DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:29

Morgen weer lekker met z'n allen refreshen! :):)

Met het terugkijken kom je er toch wel achter dat het er soms anders uit ziet dan dat het voelt. Dat kan positief zijn of ontzettend confronterend maar het is zo leerzaam!

Nav de opmerking over het bit ook gauw even mijn filmpje gecheckt, ik was het gelukkig ook niet :))

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 06:52

Hier ook refresh dag vandaag :D
Bit wordt hier ook netjes schoongemaakt.. Laarzen opgepoetst, paard geknot en wedstrijdtenue, laatste filmpje alleen zomertenu (zonder jasje) omdat het benauwd plakweer was :Y)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:06

Hier nog steeds wachten op het protocol van 14-5. Ingestuurd op de 12e, punten gekregen op de 15e.
Wel al een mail gestuurd maar helaas een standaard mail teruggekregen dat het protocol later komt dan de punten.

Fritsfrats

Berichten: 479
Geregistreerd: 28-06-09

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:30

Hier vandaag ook refreshen!
Heel erg benieuwd naar de punten

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:57

Ik hang alweer een hele tijd in de wacht bij de KNHS... wil een wedstrijd in juni terug op de kalender zetten...

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:26

Pattypaard schreef:
MyWishMax schreef:
Maar het skala gaat niet over de ruime of goede gangen. Dat gaat over veel meer punten. Ja, als dat niet goed genoeg is kom je inderdaad niet aan die 8 oid. Maar dat heeft niet met de punten voor de gangen alleen te maken. Dat heeft wel met alle algemene cijfers te maken. Jij had het in het 1e bericht juist over de gangen. Dáár ben ik het niet mee eens, want mijn ervaring met meerdere paarden en bij het schrijven is anders. Alleen als de andere algemene cijfers (om het even protocolgericht uit te leggen) ook nog niet voldoende/goed zijn, ja dan kom je niet hoger als die 7. Dat is ook niet gek natuurlijk.

Een paard met minder afdruk en souplesse kan nog steeds die goede/hoge cijfers halen. Alleen als het daarnaast ook nog aan andere algemene dingen ontbreekt niet. Ik was het dus niet eens met jouw stelling dat het blijft steken op de kwaliteit van het draf/het cijfer voor de gangen.

Maar volgens mij praten we gigantisch langs elkaar. :') Nu je het over het skala hebt, ja daar ben ik het wel mee eens, maar dat is niet alleen afhankelijk van gangen. Dus jouw 7 of maximaal 7,5 komt niet alleen omdat je een 6,5 op gangen haalt, maar dat er meerdere 'onderdelen' nog niet goed genoeg zijn voor die 8. Zoals aanleuning, ontspanning, rechtgerichtheid en impuls. Want als die allemaal voor elkaar zijn, maar je blijft op die 6,5 voor gangen kan je alsnog wel een beter cijfer halen voor dat perfecte halthouden.


We praten idd langs elkaar heen :').
Ik bedoel inderdaad ook dat je een lager/hoger punt niet alleen op gangenwerk haalt, maar op het scala van het paard waarin kwaliteit (en ook gangenwerk) en africhting samen komen.
Maar dus wel dat als de kwaliteit van het paard beter is je als ruiter sneller punten 'cadeau' krijgt.
(Hoewel die kwaliteit uiteraard ook zeker niet altijd een pluspunt is. Alles heeft zijn voors en tegens)


Sorry, ik kom even binnen vallen :o ik lees vanaf het begin mee, maar helaas is mijn pony geblesseerd dus ik kan voorlopig niet (online) starten. Toen deze discussie op gang kwam zat ik op het puntje van mijn stoel. Ik begrijp echt van alle kanten wat er gezegd word en toch heb ik zelf ook een keer verbaasd staan kijken op dit onderdeel toen ik mijn protocol terug kreeg.... Ik heb er toen niets mee gedaan omdat ik nooit wil afschuiven op een jury. Bovendien had ik nette punten dus geen reden tot discussie.
En ik heb een fjord, haar gangen zijn niet fantastisch. Ik weet dat ik onderin dus niet de meest mooie cijfers zal scoren. Daarnaast schort het in draf en galop ook echt nog wel aan balans. Maar mijn pony kan wel goed stappen, heel goed zelfs! Ik heb vaak dikke voldoendes op de stap onderdelen (7-8-9-ens). Toch heb ik eens een proef gereden met 7-ens en 8-en op de stap onderdelen, en onderaan een 6,5 voor de stap met de opmerking: goede stap!
Terwijl ik voor de draf en galop ook een 6,5 kreeg, terwijl daar dus wel degelijk veel verschil tussen zit.
Toen heb ik wel even verbaasd staan kijken :? ik kreeg de opmerking dat het een pony tussen de paarden blijft.... Maar had dat dan niet meer naar verhouding bekeken moeten worden? (Gaat overigens om een B proef). Wat is jullie mening hierover?

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:32

Vaak kijken ze ook wel naar wat het paard kan. Ik heb ook een fjord gestart tussen de paarden die heel goed kon draven , uitgestrekte draf vaak voor een 8. Die kreeg ook heel regelmatig een 7 op zijn draf en galop. Stap vaak een 6 die was minder goed.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:41

Hier ook een pony (Welsh, 1.54) en je ziet wel dat het een pony is (onderaan staat vaak iets van: "Leuke pony"). Ik vind de cijfers wel reëel, soms een 5.5 op de stap, maar dat is ook terecht want bij kort inrijden is zijn stap vrij kort. Maar ook gerust een 6.5 of 7 op stap/draf/galop als hij goed los is en goed in zijn vel zit. Een 8 zit er denk ik ook niet in, misschien als we heel fanatiek door trainen, maar met een 7 ben ik al heel tevreden :D

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:56

Ik vind het vooral heel gek dat er werd opgemerkt dat de pony zeer goed kan stappen. Dit was in de cijfers bij de onderdelen ook goed terug te zien en dit werd ook als opmerking geplaatst. En tóch werd er onderin geen onderscheid gemaakt tussen een goede stap en een normale draf/galop. Toen ik ben gaan vragen hoe dit zat, kreeg ik dus als opmerking "het blijft een pony tussen de paarden".
Omdat ik prima cijfers had, heb ik het zo gelaten. Maar nu deze discussie op gang kwam dacht ik wel direct: "inderdaad! Het Scala... dat heeft dan toch niets te maken met ponypasjes tussen de paarden :? " of zie ik het dan verkeerd?