Baan verkennen dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:12

Maar als de mogelijkheid tot baanverkenning er is en je maakt daar gebruik van, is dat toch niet meteen betutteling? Ik snap die ingesteldheid niet van "als je niet voor elkaar krijgt wat ik voor elkaar krijg, ben je maar wat aan het trutten."
Nee, niet iedereen is even talentvol, handig, bekwaam, goed, rustig, ambitieus,... en dan?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:17

Het gaat er niet om dat je dan aan het trutten bent. Het gaat er om dat je bewust een vaardigheid uit de weg gaat die gewoon heel belangrijk is op wedstrijd. Als je niet ambitieus genoeg bent om dergelijke basis-vaardigheden onder de knie te krijgen die overigens in andere omstandigheden waar "baanverkenning" niet mogelijk is, ook erg handig zijn, waarom wil je dan op wedstrijd?
Heeft geen fluit te maken met talent trouwens. Dan zou ik nooit op wedstrijd geraken als het daarmee te maken had. En handig en bekwaam word je alleen "by f*cking up" om even een treffendere term te gebruiken.
Citaat:
Good judgment comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment.

Datzelfde geldt imo betreffende dit soort situaties. Je leert door te falen. Want dan weet je wat niet werkt.

Ik heb hele beroerde proeven gereden en ik twijfel er niet aan dat er nog heel beroerde proeven aan komen. :') Maar van élk van die beroerde proeven heb ik 100 keer meer geleerd over mezelf en mijn paard dan van al die goede proeven bij elkaar. Waarom zou je dat proces uit de weg gaan? Als je op wedstrijd gaat is dat toch veelal een teken dat je ergens wel een zekere ambitie hebt?

En ja, ik houd mijn huidige jonkie langer thuis omdat ik vrees/denk dat ze momenteel nog niet voldoende gehoorzaam is dat ze op het terrein blijft laat staan binnen de hekjes zou ze panikeren door een bloempot. Ook al loopt ze thuis en in de les best fijn. Dus soms betekent dat, dat je even moet wachten voor je ze mee neemt. Dat hoort er bij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34754
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:24

Maar hoezo zou je een vaardigheid uit de weg gaan? Het kan toch ook een stap in de opleiding zijn? Mijn doel is uiteindelijk ook gewoon opstappen en weg rijden. Maar om tot daar te komen zijn soms diverse tussenstapjes nodig :j .

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:28

Je paard blijven rijden tijdens spanning is toch een vaardigheid die je alleszins (deels) uit de weg gaat op deze manier? Wat is anders het nut als het niks doet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34754
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:34

Maar wie zegt dat ik niet rij? De een heeft alleen meer tijd nodig om tot ontspanning te komen als de ander. En ook hoe ver je in je opleiding bent telt mee. Door te verkennen heb je gewoon meer tijd om die spanning af te laten vloeien. Alleen maar mooi meegenomen lijkt me als die mogelijkheid er is.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:36

Ayasha schreef:
Je paard blijven rijden tijdens spanning is toch een vaardigheid die je alleszins (deels) uit de weg gaat op deze manier? Wat is anders het nut als het niks doet?


Geen idee welk punt je probeert te maken, maar als redelijk ervaren jurylid zeg ik : prima dat jij er zo overdenkt, maar laat een ander zijn/haar ding doen.
Baan verkennen is niks mis mee, en zeker niet truttig!!!

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:38

SusanH schreef:
Maar hoezo zou je een vaardigheid uit de weg gaan? Het kan toch ook een stap in de opleiding zijn? Mijn doel is uiteindelijk ook gewoon opstappen en weg rijden. Maar om tot daar te komen zijn soms diverse tussenstapjes nodig :j .


Precies! Jij zegt het, ik dacht het( en maak regelmatig de waarde van zo''n ''verkenmoment'' mee.
Een net wat mooiere proef is ook de jury wat waard.

Cioccolato

Berichten: 6651
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:39

Meerdere wegen lijden (leiden?) naar Rome.

Laat een ander toch in z'n waarde zonder neerbuigend te doen.

Fijn dat de 1 z'n dier langer thuis houd. De ander rijd oefendressuur, de ander zoekt wedstrijden met baan erkenning en weer een ander rijd liever 150.
Dus? Ze kunnen allemaal werken.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:42

Gini schreef:
Maar als de mogelijkheid tot baanverkenning er is en je maakt daar gebruik van, is dat toch niet meteen betutteling? Ik snap die ingesteldheid niet van "als je niet voor elkaar krijgt wat ik voor elkaar krijg, ben je maar wat aan het trutten."
Nee, niet iedereen is even talentvol, handig, bekwaam, goed, rustig, ambitieus,... en dan?


Absoluut niet truttig dat baan verkennen, eerder juist verstandig en prettig richting paard. Maarja, sommigen zijn gezegend met een groot talent en anderen niet zullen we maar zeggen.
Jammer dat die ''sommigen'' zich hooghartig afzetten tegen de(in hun ogen) minder getalenteerden.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:45

Ayasha schreef:
Het gaat er niet om dat je dan aan het trutten bent. Het gaat er om dat je bewust een vaardigheid uit de weg gaat die gewoon heel belangrijk is op wedstrijd. Als je niet ambitieus genoeg bent om dergelijke basis-vaardigheden onder de knie te krijgen die overigens in andere omstandigheden waar "baanverkenning" niet mogelijk is, ook erg handig zijn, waarom wil je dan op wedstrijd?


Je gaat geen vaardigheid uit de weg, maar je hebt het zelfbesef dat om die vaardigheid onder de knie te krijgen dat je misschien een andere weg moet volgen.

Ik weet nog op mijn eerste springwedstrijden moest ik bijna een uur op voorhand op mijn paard kruipen, wilde ik zelf genoeg stress afgevloeid hebben om aan rijden toe te komen. En ja, het eerste kwartier zat ik dus mijn paard gigantisch in de weg met mijn eigen spanning.
Oplossing: mijzelf en mijn paard dat uur gunnen, zodat we uiteindelijk goed voorbereid en ontspannen de ring konden betreden.

Je gaat dus niets uit de weg, maar je bouwt je wedstrijddag wel zo op, dat de omstandigheden voor jou en je paard optimaal zijn. Als dat voor een ruiter een wedstrijd met voorafgaandelijke baanverkenning is, dan is dat oké en dan moet dat niet belachelijk gemaakt worden. Het woord trutten en betutteling is in dit topic wel al voorbij gekomen, vandaar dat ik het vermeldde.

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 19:10

Leuk dat mijn topic zo veel los maakt! Toch wel jammer dat het me verweten wordt dat ik baanverkennen fijn vind, met alle snelle aannames en conclusies van dien. Ben bijna jaloers op jullie vaardigheden en/of makke paarden!
Maar super fijn dat er mensen zijn die net als ik de meerwaarde er van in zien! Ik voel me toch een beetje meer begrepen ;)

Ik ga niks uit de weg, ik zeg nergens dat ik enkel op locaties start waar baanverkennen een mogelijkheid is.

De vaardigheid onder de knie krijgen: ik heb 2 keer in de week les en ben dus regelmatig aan het oefenen om beter te worden. Rome is niet in 1 dag gebouwd. Maar ook al was ik 100 keer handiger dan ik nu ben, het is lastiger om een gespannen paard rond te sturen en dat beïnvloedt nou eenmaal het resultaat. (Behalve bij Gal en Toto misschien ;) )

Mijn paard kruipt des te meer in zijn schulp als hij het spannend vindt en ik duw hem er langs. Zoals Tristan Tucker zegt: "If there was a big spider on the wall and I push you towards it, the first thing you'll do is push more away." Daarom neem ik liever de tijd.
Laatst bijgewerkt door liespr op 01-02-20 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:13

CharleyT schreef:
Ayasha schreef:
Je paard blijven rijden tijdens spanning is toch een vaardigheid die je alleszins (deels) uit de weg gaat op deze manier? Wat is anders het nut als het niks doet?


Geen idee welk punt je probeert te maken, maar als redelijk ervaren jurylid zeg ik : prima dat jij er zo overdenkt, maar laat een ander zijn/haar ding doen.
Baan verkennen is niks mis mee, en zeker niet truttig!!!

Mag ik er even op wijzen dat ik de woorden "truttig" niet in mijn mond genomen heb? Iets "truttig" noemen in deze context vind ik sowieso getuigen van een gebrek aan fatsoenlijke argumenten.
En mag ik dan ook mijn mening hebben net zoals die wat wel willen verkennen of werkt het zo niet?

Edit; ik zie nu wel waar er mogelijk verwarring is ontstaan omtrent het "trutten". Laat ik even heel duidelijk maken bij deze dat ik niet vind dat mensen die de baan willen verkennen "trutten".

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 19:24

Maar dan snap ik je punt niet echt. Dus omdat ik het fijn vind om de mogelijkheid te hebben tot baanverkennen ben ik niet ambitieus? Of niet vaardig?

Je zegt zelf dat, door te falen men leert wat wel en niet werkt.

Kan het dan niet zijn dat ik gemerkt heb dat het werkt voor mij (of voor mijn paard, het maakt niet eens uit) als ik wat meer tijd krijg op wedstrijd middels baanverkennen?

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:37

Ik zie het probleem ook niet. Er zijn genoeg kijkerige wedstrijdringen waar ik even mijn paard rustig de tijd wil geven om een goede eerste ervaring op te doen en genoeg ringen waar ik zo in rond kan rijden.
Als je de mogelijkheid krijgt om op kijkerige terreinen even wat langer rustig rond te rijden dan kan je daar mooi gebruik van maken. Dat wil toch niet zeggen dat je dat de komende 20 jaar met dat paard wilt blijven doen en zo wel, wat maakt dat uit voor een ander?

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:38

Topic maakt een hoop los :')

Aan de ene kant ben ik het ermee eens dat het iets is dat te trainen is door veel kilometers te maken, aan de andere kant ken ik het heel erg als je paard dingen toch spannend vind en zich dan afsluit.

Eigenlijk mag je toch altijd wel op beide handen even twee rondjes draven voor je begint toch? Natuurlijk pak je daarmee niet alles weg, maar even goed gas erop en zorgen dat hij overal is geweest is toch wel fijn en zal een hoop spanning wegnemen. Wel dan gelijk met een fanatiek draftempo erin, niet bij elk bloemetje laten snuffelen, dan maar een paar passen opzij de hoefslag af.

Bij onze wedstrijd houden we de dag ervoor voor een klein bedrag een oefendressuur in dezelfde banen. Daar komen inderdaad veel ruiters op af die hun paard de accomodatie alvast willen laten zien.

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:53

Al even meegelezen en wil toch wel reageren nu, want ik ben zelf een amazone die met huidig paard blij is als er wel verkend mag worden. Met eerdere paarden eigenlijk nooit nodig gehad maar nu eentje die erg bang kan zijn en de enige manier om dit beter te krijgen is door kilometers te maken.

Ik kan thuis wel langer door trainen, maar wanneer mag je dan weg, wanneer heb je genoeg controle? Die spanning op vreemd terrein zal blijven en alleen verminderen door veel ervaring op te doen, door zowel clinics en lessen, oefendressuur en gewone wedstrijden. Ring verkennen is dan ook vooral om te oefenen, weer een extra ervaring.

Ayasha schreef:
Je paard blijven rijden tijdens spanning is toch een vaardigheid die je alleszins (deels) uit de weg gaat op deze manier? Wat is anders het nut als het niks doet?

Tijdens ringverkennen zoek ik de enge dingen juist op maar kan ik de spanning gecontroleerd laten afvloeien, waarbij ik dus juist meer moet rijden en het ook leerzamer is dan alleen een proefje rijden. Ook kan je dan je eigen lijnen maken, iets herhalen om zelfvertrouwen te geven, bevestiging geven dat het niet eng is.

Als ik niet kan verkennen, ook goed, en komen we ook gewoon rond. Maar omdat dan de ene oefening de andere opvolgt, kan ik het moeilijker laten afvloeien en wordt de spanning groter en het vertrouwen minder, het tegenovergestelde van wat je wil bereiken. Dus waarom zou je dat willen, als er een andere optie is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:01

liespr schreef:
Maar dan snap ik je punt niet echt. Dus omdat ik het fijn vind om de mogelijkheid te hebben tot baanverkennen ben ik niet ambitieus? Of niet vaardig?

Je zegt zelf dat, door te falen men leert wat wel en niet werkt.

Kan het dan niet zijn dat ik gemerkt heb dat het werkt voor mij (of voor mijn paard, het maakt niet eens uit) als ik wat meer tijd krijg op wedstrijd middels baanverkennen?

De mensen die echt enkel willen rijden indien ze de baan kunnen verkennen gaan IMO wel een vaardigheid uit de weg. :) Dat moet verder iedereen voor zichzelf weten, ik heb er niet koud of warm van. Ík vind dat jezelf afremmen in het leerproces maar dat is mijn persoonlijke mening. Niks meer of minder.

Tuurlijk werkt dat beter. Elke combinatie heeft het makkelijker als je een kleine training in de ring kan doen. Maar een stuk van goed wedstrijd rijden en zeker dressuur is IMO juist dat het paard gehoorzaam blijft ook in nieuwe omstandigheden. Anders kan je net zo goed proeven thuis laten opnemen en opsturen. Dus ja, ergens vind ik dat toch wel een beetje een stukje africhting over slaan. :)

Maar opnieuw: dat is míjn mening. Niemand moet het daar mee eens zijn.

Cioccolato

Berichten: 6651
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:05

De serieuze top slaat dan dus ook africhting over omdat ze daar ook baan verkennen? _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:13

Cioccolato schreef:
De serieuze top slaat dan dus ook africhting over omdat ze daar ook baan verkennen? _O-

Die kunnen het vast ook zonder verkenning..., Denk ik zomaar....

Cioccolato

Berichten: 6651
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:14

Iedereen wel. Maar soms is het ook een stukje gemak, extra 'liefde' als het geboden word. Zo wel in de top, als op amateur niveau.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34754
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:14

Toch maken ze er allemaal gebruik van als de mogelijkheid er is. Niet voor niks lijkt me zo.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:33

Het baan verkennen, thuis eerst even rijden/longeren etc. hoort bij een verstandige wedstrijd voorbereiding.
Heb je dat niet nodig, prima. Kun je het juist wel gebruiken om een fijne proef te rijden, ook prima.
Er gaan meerdere wegen richting fijne proef, welke je kiest is aan de ruiter/paard. Een waarde-oordeel kun je er niet aan hangen volgens mij.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:51

Ik vind het een verbetering op het gebied van het welzijn voor een paard. Als je op een gespannen paard rijdt die strak is, de mond opent, achter de loodlijn komt etc., dan krijg je de wind van voren. Als e dit nou voor een grotendeel kan verminderen door baanverkennen. Dat je rustig je paard kan laten wennen een minuut of 10-15 is daar toch niks mis mee? En als je het onzin vindt is het niet verplicht hoor.

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 07:58

Stiekem hoop ik dan ook dat er in de toekomst meer verenigingen zijn die die baanverkennen via het vraagprogramma openstellen. en ja, dit is absoluut een hint <<) _O-

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:30

Zoals te lezen was wist ik niet eens dat het meer was dan 2 rondjes links en rechtsom. Als het kan en mag en je er als ruiter en paard iets aan hebt om een betere proef te kunnen rijden is het toch fijn als het mogelijk is :)
Het kost wel veel tijd ( ik weet niet wat gebruikelijk is qua tijd? En rij je dan alleen of met meerdere tegelijk)