Baan verkennen dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 22:47

Hai medebokkers,

Normaal ben ik meelezer en niet zo fanatiek. Maar in aantocht naar het buitenseizoen (ik ben heel vroeg, ik weet het haha) wilde ik alvast het volgende onderwerp bespreekbaar maken.

Laatst stond er een artikel in de hoefslag over het baan verkennen op basis dressuurwedstrijden. https://www.dehoefslag.nl/tag/baan-verkennen

Ik merk aan mijn paard (en ook mijn vorige paard) dat baan verkennen echt een stuk meer rust en vertrouwen geeft. Ik begin dan ook makkelijker aan mijn proef. Fijn voor mij en voor mijn paard! Ik zoek mijn wedstrijden niet per definitie uit op baan verkennen in het vraagprogramma, toch vind ik dit wel een groot voordeel.

Mijn vraag aan jullie is: Hoe ervaren jullie dit en waarom is bij verenigingen baan verkennen in het vraagprogramma eerder een uitzondering dan een regel? (Lastig te organiseren? Ik heb geen idee.)

Ohja, als jullie nog suggesties hebben voor een fijne locatie waarbij dit mogelijk is in de omgeving van Den Haag/Delft/Rotterdam, brand los :Y) :=

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:51

Vaak is het geen probleem om de baan te verkennen in de pauzes of voor aanvang van de wedstrijd.
Er staat dan niet letterlijk baan verkennen op het vraagprogramma maar zeker na een mailtje naar de vereniging is het eigenlijk nooit een probleem.

Ik vraag geregeld of ik na een pauze mag ivm baan verkennen in het indoor seizoen. Een van mijn paarden houdt niet van binnenbanen en dit is nog altijd mogelijk geweest.

Ineke2

Berichten: 33163
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:59

Bij t’ Einde in Schiedam mag je de baan verkennen voor je proef. Dat wil zeggen 1-2 rondjes de baan door en dan beginnen.

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:21

Ineke2 schreef:
Bij t’ Einde in Schiedam mag je de baan verkennen voor je proef. Dat wil zeggen 1-2 rondjes de baan door en dan beginnen.

Dat mag overal :D

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:00

xx_Irisje schreef:
Ineke2 schreef:
Bij t’ Einde in Schiedam mag je de baan verkennen voor je proef. Dat wil zeggen 1-2 rondjes de baan door en dan beginnen.

Dat mag overal :D


Dat is inderdaad standaard. Ts bedoelt zoals nationaal en internationaal. Voor aanvang van de wedstrijd of proef al een keer losrijden of aan de hand wandelen in de ring waarin de proef gereden zal worden.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:37

Op Noordland, 's Gravenzande is de mogelijkheid er, vaak op de Hoeve in Naaldwijk ook. Dan moet je alleen aangeven dat je graag vlak na de pauze wil starten.

Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:48

:= ik vind dat baan verkennen nationaal en internationaal eigenlijk grote onzin. Juist op dat niveau zou 2 rondjes om de baan genoeg moeten zijn. Je mag toch verwachten dat de combinaties dusdanig op elkaar ingespeeld zijn dat paard en ruiter blindelings op elkaar moeten kunnen vertrouwen.

Ik vind het gemuts.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 00:55

Aan de ene kant vind ik dat ook niet helemaal eerlijk tegenover andere deelnemers. Want er zijn meerdere deelnemers die graag willen verkennen zodat hun paard rustiger op de baan reageerd. Maar niet iedereen kan tijdens de pauze dat doen.
Ofwel degene die het niet kunnen hebben een nadeel en verliezen punten op onrust van het paard. Terwijl degenen die dus wel de baan hebben kunnen verkennen een voordeel hebben ten opzichte van hen. Mijn mening vind ik dat niet netjes, iedereen gelijk behandelen wat dat betreft!
Dan zou iedereen die kan kometen krijgen!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:16

Wat zou je nog meer nodig hebben dan die 2 rondjes door de baan dan? Dat is dan toch genoeg geweest om alles een keertje te zien?

PSvanLot

Berichten: 10172
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 01:26

Jolliej schreef:
Aan de ene kant vind ik dat ook niet helemaal eerlijk tegenover andere deelnemers. Want er zijn meerdere deelnemers die graag willen verkennen zodat hun paard rustiger op de baan reageerd. Maar niet iedereen kan tijdens de pauze dat doen.
Ofwel degene die het niet kunnen hebben een nadeel en verliezen punten op onrust van het paard. Terwijl degenen die dus wel de baan hebben kunnen verkennen een voordeel hebben ten opzichte van hen. Mijn mening vind ik dat niet netjes, iedereen gelijk behandelen wat dat betreft!
Dan zou iedereen die kan kometen krijgen!


Er iets niets oneerlijks aan. Iedereen kan baanverkennen wanneer de baan daarvoor vrij is.
Mag je meteen na het baanverkennen starten heb je geluk, ben je 15e na het baanverkennen dan zet je het paard nog even weg om later los te gaan rijden.

Het is je eigen keuze of je er wel of geen gebruik van maakt.

Ineke2

Berichten: 33163
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 06:34

xx_Irisje schreef:
Ineke2 schreef:
Bij t’ Einde in Schiedam mag je de baan verkennen voor je proef. Dat wil zeggen 1-2 rondjes de baan door en dan beginnen.

Dat mag overal :D

Hmm nou heb al is meegemaakt dat ik echt na 2 passen in de ring moest beginnen.
Zoals jullie bedoelen heb ik nog nooit gehad dus dat is iets nieuws voor mij dan

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 06:42

Meestal is de jury nog niet eens klaar met het uitschrijven van het protocol van je voorganger.

Ik rijdt zelf geen wedstrijden meer, maar manlief wel en hij mag/moet altijd nog een paar rondjes linksom en rechtsom voordat Jury sein geeft dat hij mag beginnen.

Snap het "probleem"ook niet helemaal , mag aannemen dat je paard, alvorens je met wedstrijden gaat beginnen, klaar is om op verschillend terrein te rijden? En natuurlijk snap ik dat het ene paard meer spanning opbouwd als een ander, maar 2/3 rondjes linksom en 2/3 rondjes rechtsom moet die spanning te wel afgenomen zijn ? Misschien is je paard er anders nog niet helemaal klaar voor?

Tilmar

Berichten: 3322
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:10

Baanverkennen moet in het vraagprogramma staan. Dus of iedereen of niemand. Dat het mag na een mailtje naar het secretariaat is vreemd.

Als ik zie dat er iemand te vroeg in de ring is (bv na de pauze) dan zeg ik er iets van.
Volgens mij is er altijd tijd om een rondje te rijden voor je start, de onderste punten moeten ingevuld, commentaar er bij gezet en ik tel ook altijd.

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 08:43

@anne_gti: maar in de basissport starten juist de niet doorgewinterde combinaties en de jonkies.

Baanverkennen is mij geweigerd toen ik het vroeg onder het mom van gelijke kansen. Snap het wel.

@hubbels: ik heb geen probleem en mijn paard kan goede proeven lopen; geen zorgen!

Ik dacht alleen dat een kleine aanpassing de sport een beetje prettiger kan maken! Wat al eerder gezegd is: als het staat in het vraagprogramma kan iedereen toch zelf beslissen om er wel of geen gebruik van te maken :j
Laatst bijgewerkt door liespr op 28-01-20 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:58

Wat vaak wel mag is dat je in de week ervoor al een keer op die locatie gaat rijden. Soms liggen zelfs de ringen al klaar.
Probeer anders ook regelmatig na een wedstrijd ergens te vragen of je vrij mag rijden (zonder dat je meedoet voor de wedstrijd). Zo raken jullie beide gewend aan andere locaties, zonder dat je gezeur krijgt of het nu wel of niet eerlijk is.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:12

Sheran schreef:
Wat zou je nog meer nodig hebben dan die 2 rondjes door de baan dan? Dat is dan toch genoeg geweest om alles een keertje te zien?


Voor de meesten wel, voor mijn zeer kijkerige en snel gespannen paard niet. Meestal doe ik 2 proeven, dan hou ik er rekening mee dat de eerste niet goed gaat en dat ik de tweede wat meer ontspannen kan rijden. Als ik mag losrijden in de wedstrijdbak scheelt het enorm. En het kan vaker, waar ik regelmatig start doen ze bij slecht weer kwartier tussen de klasses voor losrijden in de bak en als je in het eerste “blok” start kan t vaak ook. Ik vind het dus een fijne maatregel, wat eerder werd aangegeven - zet t bij je vraagprogramma en laat ruiters er zelf voor kiezen of ze er gebruik van willen maken.

mavantos

Berichten: 3615
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Baan verkennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:19

Ik start altijd fijn met jonge paarden bij manege Tinte (vlakbij Brielle). Daar is er voor elke rubriek even de tijd om baan te verkennen. Het is een kleine locatie en als het nodig was mocht ik ook altijd even longeren van de organisatie als ik het vroeg.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:24

Wij hebben met grotere concoursen vaak de mogelijkheid om een paar dagen van te voren al te oefenen in de ringen. Op de dag zelf niet, daar is geen tijd voor. Maar er zijn maar weinig mensen die daar gebruik van maken, het staat al in het vraagprogramma of bij de startlijst, maar als er dan 2 mensen komen is dat veel. Erg apart dat er dan mensen zijn die op de dag zelf wel de ring willen verkennen.
In de lagere klasse word je hier al naar de ring geroepen als de vorige start nog moet beginnen.

Soms vindt een jury het goed dat er bijvoorbeeld in een pauze of voor aanvang van de rubriek losgereden wordt in de ring. Je moet dus gewoon locaties zoeken waar het wel in het vraagprogramma staat of waar je de ervaring hebt dat het wel mag. Officieel mag je geloof ik maar 2 minuten van te voren de ring in als je de 1e bent van de rubriek of na de pauze, dus officieel mag dat in de pauze losrijden in een bak niet, maar het gebeurt wel eens.
Ik heb juist altijd dat ik het zo lang vind duren voordat ik mag beginnen. :') Ik heb echt maar heel zelden dat ik niet meerdere keren de bak rond kan rijden. Daarnaast heb je 45? seconde na het seintje om te beginnen.

PSvanLot

Berichten: 10172
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:44

MyWishMax schreef:
Wij hebben met grotere concoursen vaak de mogelijkheid om een paar dagen van te voren al te oefenen in de ringen. Op de dag zelf niet, daar is geen tijd voor. Maar er zijn maar weinig mensen die daar gebruik van maken, het staat al in het vraagprogramma of bij de startlijst, maar als er dan 2 mensen komen is dat veel. Erg apart dat er dan mensen zijn die op de dag zelf wel de ring willen verkennen.
In de lagere klasse word je hier al naar de ring geroepen als de vorige start nog moet beginnen.

Soms vindt een jury het goed dat er bijvoorbeeld in een pauze of voor aanvang van de rubriek losgereden wordt in de ring. Je moet dus gewoon locaties zoeken waar het wel in het vraagprogramma staat of waar je de ervaring hebt dat het wel mag. Officieel mag je geloof ik maar 2 minuten van te voren de ring in als je de 1e bent van de rubriek of na de pauze, dus officieel mag dat in de pauze losrijden in een bak niet, maar het gebeurt wel eens.
Ik heb juist altijd dat ik het zo lang vind duren voordat ik mag beginnen. :') Ik heb echt maar heel zelden dat ik niet meerdere keren de bak rond kan rijden. Daarnaast heb je 45? seconde na het seintje om te beginnen.


Een jury hoeft dat niet goed te vinden, het moet in het vraagprogramma staan.

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:47

1. Iedere combinatie mag bij het verkennen van de rijbaan, direct voorafgaand aan het starten van de proef, altijd de ring
betreden. De combinatie hoeft na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten. Dit laatste is echter
wel toegestaan. Het verkennen van de rijbaan door het rijden langs de buitenzijde van de ring is ook toegestaan.
2. Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.
3. Het verkennen van de rijbaan is aan de eerste combinatie van een rubriek en eveneens de eerste combinatie na
elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de
desbetreffende rubriek. De daaropvolgende combinaties mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend
tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die
combinatie door de jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
4. Onder géén voorwaarde mag een deelnemer - op straffe van uitsluiting - de ring betreden behalve voor het rijden
van zijn proef in de wedstrijd, met uitzondering van het hierboven in dit artikel bepaalde.
5. De federatievertegenwoordiger en bij diens ontstentenis de (voorzitter van de) jury mag, indien de
omstandigheden daartoe aanleiding geven, gemotiveerd een uitzondering op deze regel maken; hij/zij dient een
dergelijke uitzondering onder opgave van redenen te vermelden in het rapport.
6. Tijdens het verkennen van de rijbaan is het dragen van een zweep toegestaan.
7. Het is de wedstrijdorganisatie toegestaan de wedstrijdring voor een vastgestelde periode open te stellen om de paarden aan de wedstrijdring te laten wennen. De wedstrijdorganisatie dient dit vooraf kenbaar te maken. De wedstrijdorganisatie kan hier bepaalde eisen aan stellen.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:10

Ik heb het van het weekend voor het eerst meegemaakt. Omdat de banen totaal niet spannend waren en het om basisklasses ging, vond ik het een beetje 'overdreven'. Ik heb er nu nog veel baat bij, omdat ik een onervaren paard mee heb dat alles nog erg indrukwekkend vindt, dus na veel twijfel (ik zou dan veel eerder op paard moeten zitten) ben ik toch de baan gaan verkennen. Tijdens de proef was ze alsnog wel bang voor het juryhok, maar het scheelde aanzienlijk. Toch voelde het een beetje kneuzig... Zonder baan verkennen heeft paard meer spanning, maar het is mijn taak om de spanning af te laten vloeien en er zo min mogelijk van te laten merken.

Ik heb met baan verkennen wel braaf aan een lang teugeltje gestapt, terwijl er meerdere ruiters fanatiek aan het rijden waren. Het werkte een beetje aanstekelijk, volgens mij. Door die ene ruiter die zich niet houdt aan de stapregel, gaat de rest ook draven en galopperen.

Bij kampioenschappen, subtop of bijzondere rubrieken (bijv. jonge paarden) vind ik het een mooie toevoeging. Voor echt de doodnormale wedstrijden vind ik het niet nodig, maar wel een nette service van de organiserende vereniging.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:16

PSvanLot schreef:
MyWishMax schreef:
Wij hebben met grotere concoursen vaak de mogelijkheid om een paar dagen van te voren al te oefenen in de ringen. Op de dag zelf niet, daar is geen tijd voor. Maar er zijn maar weinig mensen die daar gebruik van maken, het staat al in het vraagprogramma of bij de startlijst, maar als er dan 2 mensen komen is dat veel. Erg apart dat er dan mensen zijn die op de dag zelf wel de ring willen verkennen.
In de lagere klasse word je hier al naar de ring geroepen als de vorige start nog moet beginnen.

Soms vindt een jury het goed dat er bijvoorbeeld in een pauze of voor aanvang van de rubriek losgereden wordt in de ring. Je moet dus gewoon locaties zoeken waar het wel in het vraagprogramma staat of waar je de ervaring hebt dat het wel mag. Officieel mag je geloof ik maar 2 minuten van te voren de ring in als je de 1e bent van de rubriek of na de pauze, dus officieel mag dat in de pauze losrijden in een bak niet, maar het gebeurt wel eens.
Ik heb juist altijd dat ik het zo lang vind duren voordat ik mag beginnen. :') Ik heb echt maar heel zelden dat ik niet meerdere keren de bak rond kan rijden. Daarnaast heb je 45? seconde na het seintje om te beginnen.


Een jury hoeft dat niet goed te vinden, het moet in het vraagprogramma staan.


Ja en niet altijd houden verenigingen zich daar aan. Dan ligt het al snel aan de jury of ze het goed vinden. Of bij heel slecht weer waarbij er buiten losgereden wordt. Dan staat het niet in het vraagprogramma, maar wordt er wel eens afgeweken en dat mag gewoon. Daarom zeg ik: in het vraagprogramma kijken of naar verenigingen waar je de ervaring hebt dat het wel mag. Soms zijn het gewoon brutale ruiters die de ring in gaan en een vereniging / jury die daar niets van zeggen.

5. De federatievertegenwoordiger en bij diens ontstentenis de (voorzitter van de) jury mag, indien de
omstandigheden daartoe aanleiding geven, gemotiveerd een uitzondering op deze regel maken; hij/zij dient een
dergelijke uitzondering onder opgave van redenen te vermelden in het rapport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:24

Anne_GTI schreef:
:= ik vind dat baan verkennen nationaal en internationaal eigenlijk grote onzin. Juist op dat niveau zou 2 rondjes om de baan genoeg moeten zijn. Je mag toch verwachten dat de combinaties dusdanig op elkaar ingespeeld zijn dat paard en ruiter blindelings op elkaar moeten kunnen vertrouwen.

Ik vind het gemuts.


_/-\o_ :j

PSvanLot

Berichten: 10172
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:24

Dat klopt inderdaad. Maar dan moeten de omstandigheden extreem zijn. Hoe krijg je het verkennen/losrijden in de baan nog geregeld als je programma vol zit en het is buiten te nat?

Dat krijg je ook bijna niet verantwoordt bij KNHS. Het is ook geen kort formulier wat ingevuld moet worden.
Ik heb het in mijn carrière als fanatieke jury en wedstrijdruiter nog nooit meegemaakt dat losrijden in de baan nog toegevoegd werd tijdens de wedstrijd.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:50

Ik wel. Of een dag van te voren dat het programma omgegooid werd en er maar 1 proef gestart kon worden of die dag zelf dat er bij het aanmelden gemeld werd dat je in de pauze in de baan kon losrijden en daarna naar buiten moest. Ook niet ideaal en ik ben het ook niet eens met verenigingen waar je dus in de pauze wel in de baan mag losrijden, waardoor sommige ruiters een voordeel hebben en anderen niet. Maar ik heb het wel meegemaakt/gezien. Ik heb er alleen nooit bij stil gestaan in die tijd dat dat dus niet toegestaan was.

Aan de andere kant heb ik er nooit gebruik van gemaakt als het mocht, maar je in een andere bak ook los kon rijden. Op één keer na, maar achteraf stond het toen in het vraagprogramma, dat van x tijd tot x tijd losrijden in de baan was en daarna in de buitenbaan. Daar kwam ik pas achter toen ik er was. En zal het met het officiele baan verkennen op kampioenschappen ook niet meer doen. Heb dat één keer gedaan en vond dat eerder een onderbreking van het losrijden (en gedoe, want alleen mogen stappen, maar mensen die zich daar niet aan houden haha)