Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:20

Het zijn niet alleen de paarden die last hebben van de hitte.
Je moet er toch ook niet aandenken dat je als jurylid in je auto moet zitten bij C in de vole zon bij 38 gr.
Of als hindernisrechter bij een marathonhindernis. Of als groom dat je nu met bodyprotector op de koets moet zitten.
Dat kan een wedstrijdorganisatie ook zijn vele vrijwilligers niet aan doen.

Morgen is het gelukkig weer 10 graden koeler, voorspellen ze

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:50

janouk schreef:
Het zijn niet alleen de paarden die last hebben van de hitte.
Je moet er toch ook niet aandenken dat je als jurylid in je auto moet zitten bij C in de vole zon bij 38 gr.
Of als hindernisrechter bij een marathonhindernis. Of als groom dat je nu met bodyprotector op de koets moet zitten.
Dat kan een wedstrijdorganisatie ook zijn vele vrijwilligers niet aan doen.

Morgen is het gelukkig weer 10 graden koeler, voorspellen ze


Die vrijwilligers van Driezum gooien op fb anders aardig olie op het vuur...

Vind het absurd dat er daadwerkelijk mensen zijn gestart... :n
Hoop dat de NVWA daar ook komt controleren.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:09

Die wedstrijd is los van het weer al absurd.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:38

Aksja ik zou het op prijs stellen als ik voor mijzelf mag bepalen waar ik al dan geen last van heb zonder dat jij daar een oordeel over velt of dat voor mij gaat invullen

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:46

Janine1990 schreef:
Shaggy09 schreef:
Volgens mij heb jij niet in de gaten hoe warm het is. :') Het is 40 graden hé. Code oranje. Dan hoor je helemaal niet met je paard (of zonder whatever) op CC te gaan, of te gaan rijden. Met 40 graden hoor je binnen te blijven tussen 12 en 3, en als je naar buiten wilt in de schaduw of in het water. Er wordt niet voor niets zoveel gewaarschuwd.
Aangepast programma en vernevelaars is leuk bij 30 graden. Bij 40 graden hoort er helemaal geen CC te zijn.

Dat er helaas ruiters toch zo dom zijn om dan op CC te gaan vind ik ook spijtig, die weten blijkbaar niet wat voor risicos er zijn wanneer een paard oververhit raakt of last krijgt van hittestress.
Maar goed ik kijk er niet raar meer van op, die paarden zijn toch al kapot gereden met 12 jaar.


Hier begon het me echt te irriteren.

Laten we het gewoon bij een fatsoenlijke discussie houden.

Hiermee zegt ze niets verkeerd.
Ze benadrukt enkel dat het 40 graden is en code oranje.

Dat jij je dan op je teentjes getrapt voelt zegt meer over jouw gevoel dan over wat zij in feite zegt

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:59

Je mist de eerste regel.

Jammer dat deze discussie intussen niet meer gaat om nuances, terwijl we allemaal voornamelijk hetzelfde denken.

In plaats daarvan gaan we liever persoonlijk worden..?
Zonde....

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:02

Janine1990 schreef:
Je mist de eerste regel.

Jammer dat deze discussie intussen niet meer gaat om nuances, terwijl we allemaal voornamelijk hetzelfde denken.

In plaats daarvan gaan we liever persoonlijk worden..?
Zonde....

Nee ik mis niets :D er zijn alleen wel ergere dingen in dit topic gezegd dat ik dit gemiep vind

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:04

Vanitas schreef:
Die wedstrijd is los van het weer al absurd.


Je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre het onder normale weersomstandigheden te managen is. Zwaar? Ja... Absurd? Mits eerlijk gereden tegenover het paard zeker niet.

Maarja dat laatste...

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:33

Janine1990 schreef:
Vanitas schreef:
Die wedstrijd is los van het weer al absurd.


Je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre het onder normale weersomstandigheden te managen is. Zwaar? Ja... Absurd? Mits eerlijk gereden tegenover het paard zeker niet.

Maarja dat laatste...

Voor sommige mensen is elke wedstrijd absurd ;).

We naderen het heetste van de dag en daarna gaat het langzaam maar gestaag weer naar beneden, dit weekend er gewoon weer normaal gestart op wedstrijden of met urenlange bosritten.

Ooit in een grijs verleden heb ik daadwerkelijk een regiokampioenschap afgezegd omdat het 30+ zou worden en er veel tijd tussen de proeven zou zitten. Op zich is ruime tussentijd fijn om het paard te laten bijkomen, maar je kan hem niet op de trailer laten in de hitte. Op zich waren paard en ik goed voorbereid, daar lag het allemaal niet aan. Hij was toen nog jong en er kwamen nog genoeg kampioenschappen om aan mee te doen. Dat was vroeger en tegenwoordig is het voor mij allemaal heel makkelijk, er is elk weekend wel weer een wedstrijd waar je aan mee kan doen. Voor sommigen is het lastiger en voor profs staan de data al lang van tevoren vast.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:38

Nouja de Gallopade is sterk aangepast cq. verplaatst....

Je benoemt wel even het verschil tussen profs en de amateur die elk weekend op concours kan... Maar juist in die laatste groep zie ik meer risico's bij de mensen die zich niet afmelden.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:43

Janine1990 schreef:
Nouja de Gallopade is sterk aangepast cq. verplaatst....

Je benoemt wel even het verschil tussen profs en de amateur die elk weekend op concours kan... Maar juist in die laatste groep zie ik meer risico's bij de mensen die zich niet afmelden.

Het kampioenschap uit mijn grijze verleden ging ook gewoon door, zelfs toen ik had afgezegd ;).

Op de amateurwedstrijdjes rijden misschien mensen die iets aan hun inschattingsvermogen moeten doen, maar dat is altijd lastig om iets over te zeggen. Het is aan de officials op de wedstrijd om te zorgen dat het goed verloopt.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:51

Pipodipo, impliceer je nu dat ik elke wedstrijd absurd vind of begrijp ik je verkeerd? 11 flinke hindernissen waar een normale marathon er 6-8 heeft, gereden door amateurs vind ik tamelijk absurd ja. Zeker gezien de paarden van een aantal namen op de startlijst het al zwaar hebben met een minimarathon.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:57

Vanitas schreef:
Pipodipo, impliceer je nu dat ik elke wedstrijd absurd vind of begrijp ik je verkeerd? 11 flinke hindernissen waar een normale marathon er 6-8 heeft, gereden door amateurs vind ik tamelijk absurd ja. Zeker gezien de paarden van een aantal namen op de startlijst het al zwaar hebben met een minimarathon.

Nee Vanitas, dat impliceer ik zeker niet. Heel eerlijk gezegd ken ik die wedstrijd niet, maar het klinkt topzwaar.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:59

Oké, dan had ik je verkeerd begrepen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15481
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:05

Moderatoropmerking:
Ik en mijn collegamoderators hebben dit topic uitvoerig achter de schermen besproken. Het is heel begrijpelijk dat er een pittige discussie ontstaat over dit onderwerp.
Houd daarbij wel rekening met de fatsoensnormen en voorkom persoonlijke aanvallen.

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:07

Vanitas schreef:
Pipodipo, impliceer je nu dat ik elke wedstrijd absurd vind of begrijp ik je verkeerd? 11 flinke hindernissen waar een normale marathon er 6-8 heeft, gereden door amateurs vind ik tamelijk absurd ja. Zeker gezien de paarden van een aantal namen op de startlijst het al zwaar hebben met een minimarathon.


Eens , vind ik als menner ook extreem onder normale weersomstandigheden voor zelfs heel goed getrainde paarden. Laat staan voor paarden die onregelmatig getraind worden.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:11

Hier kan ik het ook alleen maar mee eens zijn...
Dit is iets waar veel paarden het al zwaar mee hebben onder normale omstandigheden...

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:15

deze week rijden alle franse ruiters met hun paard op de franse kampioenschappen. meerdere dagen is, en was, het 40 graden. ik heb niet van problemen gehoord. Er is overal aan voldoende water te komen. Je moet absoluut goed uitgerust zijn in beide betekenissen van het woord! De ruiter en het paard!

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:24

Ik denk dat Franse ruiters en paarden meer aan deze temperaturen gewend zijn dan wij hier.
Daarnaast zijn topsportpaarden en mensen in betere vorm dan velen van ons die een wedstrijdje willen rijden.
Wedstrijden gaan daar volgens mij altijd door met hogere temp en goede voorzieningen.
Neemt niet weg dat ik het nog steeds te heet zou vinden...

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:26

Ik ook. Ik heb het al heet van alleen maar de paarden en schapen vers gekoeld water geven net. Ik moet er niet aandenken om nu in te spannen of op te zadelen.
Dat trek ik niet.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:30

arabofriezen schreef:
deze week rijden alle franse ruiters met hun paard op de franse kampioenschappen. meerdere dagen is, en was, het 40 graden. ik heb niet van problemen gehoord. Er is overal aan voldoende water te komen. Je moet absoluut goed uitgerust zijn in beide betekenissen van het woord! De ruiter en het paard!


Ik weet niet wat de locatie van die kampioenschappen is, maar een groot deel van Frankrijk kent een mediterraans klimaat, waar Nederland een zeeklimaat heeft. Met andere woorden, het weer in een groot deel van Frankrijk is een stuk stabieler dan hier, waardoor paarden veel minder hoeven te schakelen.
Terwijl het verschil hier vaak enorm is.

Maar goed, je geeft natuurlijk ook terecht aan dat goed uitgerust zijn in elk opzicht enorm belangrijk is.

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:36

midden frankrijk! Dus echt wel ook heeeeeel warm !!!

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:43

Oooh jakkes... Moet er niet aan denken. Nu wilde ik sowieso niet gaan emigreren, hoe heerlijk ik dit weer ook vind voor een paar dagen.

Ik begrijp nu net via FB dat die marathon niet onder KNHS vlag word verreden...

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:48

Vogels mij was dat altijd een ‘wilde wedstrijd’ inderdaad

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:57

arabofriezen schreef:
midden frankrijk! Dus echt wel ook heeeeeel warm !!!

Maar ook in midden Frankrijk liggen de temperaturen al vaak hoger dan hier.
Vlak over de Belgische grens tot aan Parijs ongeveer is het ietsje pietsje warmer dan hier. Maar alles wat na Parijs komt is toch al veel stabieler wb temperatuur en warmte maar ook wb luchtvochtigheid.
Zeker is dat hoe zuidelijker je gaat hoe warmer het vaak is, luchtvochtigheid en daardoor de warmte anders gaat aanvoelen.

Dan noch vind ik bv voor Parijs maar ook in de buurt van chatereaux 40 graden echt te warm om wedstrijden te rijden.

Zeker in het begin van de zomerperiode hebben dieren daar ook even moeite om om te schakelen (wij hebben een vriend in de buurt van chatereaux wonen dus ik heb het van verhalen van hem). En blijft ook eigenlijk hetzelfde te zeggen wb van oa vervoer