Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:43

Ik begrijp dat je erg uitkijkt naar de eerste wedstrijd met je paard maar eerlijk gezegd begrijp ik überhaupt niet dat je ook maar overweegt om te gaan met deze temperaturen. Ga zelf 2x 6minuten een stevig stukje joggen met dit weer en dan heb je je antwoord wel toch?

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:43

Afzeggen natuurlijk.
Eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand overweegt om überhaupt op een paard te gaan zitten met deze temperaturen, laat staan een wedstrijd te gaan rijden.
Buiten in de zon is het bloedverziekend heet en binnen in een rijhal ga je gewoon van je stokje zo heet.
Dat men (paarden/dieren)activiteiten laat doorgaan in deze omstandigheden vind ik te bizar voor woorden.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:43

Als de organisatie zelf niet inziet dat het niet verantwoord is, dan idd zelf verstandig zijn.
Er komen nog wel meer wedstrijden, je paard is minder makkelijk te vervangen...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:44

Ik zie dat je pas 13 bent Bibi, dus ik kan mij indenken dat voor jou deze eerste wedstrijden ook best belangrijk zijn om te rijden.
Maar overleg met je ouders en wees zo wijs om gewoon niet te gaan. Dit zijn geen temperaturen, noch om te rijden, noch om je paard of pony te vervoeren.

Er komt vast wel weer een wedstrijd voorbij waarin de omstandigheden veel beter zijn en je dus ook meer kans hebt om het goed en netjes te doen zonder hittestress. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:45

Een paard is normaal zo'n 37-38 graden. Doordat de buitentemperatuur al 38 graden is kan hij z'n warmte nu al moeilijk kwijt, en als je dan met 'm gaat werken kan zijn temperatuir makkelijk oplopen tot 41 graden. In de spieren is het dan 43 graden waardoor de eiwitten gaan koken. Je paard krijgt dan hittestress.


Gevolgen van hittestress

-koliek
-nierfalen
-algemene schade aan de organen



Kortom, als je op wedstrijd gaat breng je je paard, buiten dat het ongelofelijk egoïstisch is en dat hij zich nu waarschijnlijk al niet heel geweldig voelt, wellicht in levensgevaar.

Autumnn

Berichten: 8047
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:45

Bibi1109 schreef:
Autumnn schreef:
Denk extra goed na voordat je op pad gaat met een trailer of vrachtwagen.
Controleer het weerbericht en de filemeldingen voordat je paarden gaat vervoeren.
Plan je route en vervoer paarden ‘s morgens vroeg of juist ‘s avonds laat. Ga niet op het heetst van de dag rijden dus ook niet terug naar huis vanaf een evenement. Wacht tot de temperatuur is gezakt en vang dan pas de terugreis aan.
Wanneer de trailer of veewagen in beweging is en voldoende ventilatieopeningen heeft (zorg ook dat er aan de achterzijde een opening is), is transport van paarden bij 27 graden nog wel mogelijk. Als er kans is op file, moet er niet met paarden worden gereisd tenzij er sprake is van een volledig geconditioneerd vervoersmiddel.
In een stilstaande trailer of veewagen is de temperatuur binnen al snel 10 graden hoger dan buiten. Vermijd files en haal je paard direct uit de trailer op de plek van bestemming. Parkeer je trailer dus altijd in de schaduw, ook voordat je vertrekt.
Bij een omgevingstemperatuur van meer dan 30 graden is uiterste voorzichtigheid geboden.
Bij 35 graden of meer mogen er geen paarden meer vervoerd worden.
Neem voor de zekerheid water mee voor onderweg.
Paarden die volop te eten en te drinken krijgen tijdens transport reizen beter dan paarden die hier niet over beschikken.
Voor alle duidelijkheid: Vervoer van een ernstige zieke of gewonde paarden is een calamiteit en dan gelden andere regels. Neem in dat geval contact op met je dierenarts.

Bron: https://www.knhs.nl/nieuws/2018/let-op- ... warm-weer/


Bedankt! maar het is 2 minuutjes van mn huis weg :D


Als je dit doorleest zie je hoe "gevaarlijk" dit weer kan zijn. Niet heen gaan. Welzijn van je paard gaat voor.
Wat bereik je uiteindelijk met heen gaan? Je paard kan zich moeilijk concentreren, jij hebt het warm, de jury heeft het warm. Niemand is in topconditie daardoor en behalen geen optimaal resultaat.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:45

Volgens het Nationaal Plan van de NVWA mogen er in NL geen dieren vervoerd worden bij temperaturen van 35 graden Celsius of hoger.... De organisatie zal het misschien alsnog aflasten.
Gezond verstand zegt dat het bij 30+ niet meer fijn is voor dieren vind ik.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:46

chinou schreef:
Boven de 35 graden mogen volgens mij ook geen dieren vervoert worden, ook particulier niet.

Inderdaad. Het is toch ook niet verantwoord om met die temperatuur op concours te gaan.Als er een paard door de hitte bevangen zou raken is dat tevens weer slechte reclame voor de paardensport.Ik hoorde dat er afgelopen weekend,en toen was het nog niet eens echt warm,ponyraces geweest zijn in Stompwijk en daar was ook al over geklaagd dat de ponies afgemat zouden zijn.

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:48

Ts heeft volgens mij geen boodschap aan het niet gaan.... Die gaat liever wedstrijden rijden dan om de gezondheid van haar pony letten.
Iets wat een 13 jarige imo beter zou mogen doen.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:48

Wees eerlijk tegen je paard en zeg af. Dit zijn geen temperaturen om op je paard te kruipen.

Bibi1109
Berichten: 75
Geregistreerd: 19-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 16:50

Mondy schreef:
Ts heeft volgens mij geen boodschap aan het niet gaan.... Die gaat liever wedstrijden rijden dan om de gezondheid van haar pony letten.
Iets wat een 13 jarige imo beter zou mogen doen.


zeg je nu dat ik niet aan de gezondheid van mijn pony denk? of begrijp ik dat verkeerd?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:51

Rond 6 uur is juist het heetst van de dag

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:51

Waarom zou je in godsnaam op concours gaan met dit weer??
Alsof het zo belangrijk is, wedstrijd met je paard.
Tuurlijk is het jammer voor de organisatie en de vrijwilligers e.a. als er weinig deelnemers en/of veel afzeggers zijn, maar ik zou het mezelf nooit vergeven als er door mijn ijdelheid iets naars met mijn paard zou gebeuren.
En daar kan je op wachten met dit weer!

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:51

Bibi1109 schreef:
Mondy schreef:
Ts heeft volgens mij geen boodschap aan het niet gaan.... Die gaat liever wedstrijden rijden dan om de gezondheid van haar pony letten.
Iets wat een 13 jarige imo beter zou mogen doen.


zeg je nu dat ik niet aan de gezondheid van mijn pony denk? of begrijp ik dat verkeerd?


Je vraagt zelf hoe je het zo aangenaam mogelijk kan maken voor je paard.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:52

Bibi1109 schreef:
Mondy schreef:
Ts heeft volgens mij geen boodschap aan het niet gaan.... Die gaat liever wedstrijden rijden dan om de gezondheid van haar pony letten.
Iets wat een 13 jarige imo beter zou mogen doen.


zeg je nu dat ik niet aan de gezondheid van mijn pony denk? of begrijp ik dat verkeerd?


Ja.

Want jij wilt niet horen dat je niet moet gaan. Jij wilt van iemand horen; Ga maar lekker wedstrijd rijden!

Nou niet doen dus. Met deze hitte moet je dergelijke dingen niet willen doen. Er komen nog wel meer wedstrijden.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:52

Het is best eenvoudig. Paarden kunnen slechter tegen hitte dan mensen.
Hier is een website die aangeeeft wanneer het te warm is om te sporten en die hardlooporganisaties gebruiken om wedstrijden wel of niet door te laten gaan. Als het voor menselijke sporters geen optie is, dan is het voor paarden al helemaal geen optie.
Niet gaan dus. Volgende week is er wel weer ergens een wedstrijd. Die 7 of misschien wel 14 dagen uitstel is geen ramp.

http://www.hittewijzer.nl/



edit : typos
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 23-07-19 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:52

Het is al vaak gezegd, maar gewoon niet gaan? Dit is niet banketstaaf bedoeld (maar kan wel zo overkomen) maar zeker als het maar om twee "simpele" B proefjes gaat zie ik niet in waarom je je pony zo zou belasten. Veel te heet voor zo'n beestje om te moeten lopen, en dan waarschijnlijk ook nog wachten op de prijsuitreiking denk ik.

hagelslag
Berichten: 9073
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:53

Ik zou zeggen niet gaan.
Rijden doe ik alleen als het niet warmer dan 25-27 graden is.
27 met een windje en 25 windstil.
Of dat echt verschil maakt geen idee maar het is onverantwoordelijk om boven die temperaturen te gaan rijden als het niet moet

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:53

Bibi1109 schreef:
Mondy schreef:
Ts heeft volgens mij geen boodschap aan het niet gaan.... Die gaat liever wedstrijden rijden dan om de gezondheid van haar pony letten.
Iets wat een 13 jarige imo beter zou mogen doen.


zeg je nu dat ik niet aan de gezondheid van mijn pony denk? of begrijp ik dat verkeerd?

Dat wordt wel geïnsinueerd. En als je op pad zou gaan met je beessie heeft Mondy ook gelijk.
En dat je gewoon overweegt om op wedstrijd te gaan zegt al wel iets, Bibi. Wees verstandig en doe het niet!

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:53

Gewoon niet gaan, er komen wel meer wedstrijden met betere temperaturen. Met dit weer moet je niet willen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:53

Bibi1109 schreef:
Mondy schreef:
Ts heeft volgens mij geen boodschap aan het niet gaan.... Die gaat liever wedstrijden rijden dan om de gezondheid van haar pony letten.
Iets wat een 13 jarige imo beter zou mogen doen.


zeg je nu dat ik niet aan de gezondheid van mijn pony denk? of begrijp ik dat verkeerd?



Als je met 38 graden op concours gaat, denk je inderdaad niet aan de gezondheid van je paard. :) Die gezondheid breng je zelfs in ernstig gevaar.

Dus dat heb je goed begrepen.

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:55

Bibi1109 schreef:
Mondy schreef:
Ts heeft volgens mij geen boodschap aan het niet gaan.... Die gaat liever wedstrijden rijden dan om de gezondheid van haar pony letten.
Iets wat een 13 jarige imo beter zou mogen doen.


zeg je nu dat ik niet aan de gezondheid van mijn pony denk? of begrijp ik dat verkeerd?


Als je wel gaat begrijp je dat heel goed.
Als je niet gaat dan denk je uiteraard wel aan de gezondheid van je pony en vind ik t knap van je dat jij dat wel doet ondanks de slechte keuze om de wedstrijd niet door te laten gaan

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:55

hagelslag schreef:
Ik zou zeggen niet gaan.
Rijden doe ik alleen als het niet warmer dan 25-27 graden is.
27 met een windje en 25 windstil.
Of dat echt verschil maakt geen idee maar het is onverantwoordelijk om boven die temperaturen te gaan rijden als het niet moet


Als het wel moet ook. Want onder welke omstandigheden moet je gaan rijden boven deze temperaturen?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 23-07-19 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:56

Bibi1109 schreef:
zeg je nu dat ik niet aan de gezondheid van mijn pony denk? of begrijp ik dat verkeerd?

Als je morgen toch op concours zou gaan, denk ik dat wij dat hier allemaal zeggen.
Je hebt al 2 pagina's 'NIET GAAN', met zelfs volop uitleg waarom niet, op je gestelde vraag, dus tja, ga je toch, dan ga je niet omdat je je pony een plezier gaat doen lijkt mij. :o

Maar ik zie dat je niet gaat … super beslissing.
Al denk ik dat morgen KNHS ook zo wijs is om het alsnog af te gelasten. (hoop ik althans)
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 23-07-19 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:56

Ik wil wel eens weten waar dit concours is. Ik vind dit een typisch het is weer zomervakantie topic.