Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:46

Mona81 schreef:
Waarom altijd persé moeten trainen? Laat het lekker gaan die 2 dagen. 5 uur s morgens je paarden gaan rijden noem je dan niet overdrijven? Je kunt mij niet vertellen dat die 2 dagen trainen essentiëel zijn voor een paard.

2 dagen? Het is hier een hele week boven de 30 graden dus dat is inderdaad wel vrij essentieel als je effectief wil trainen. Daarnaast; waarom zou ik niet trainen als het wel kan? Het is toch een hobby, iets wat je graag doet?

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:48

Dit kan je je paard niet aandoen - niet gaan dus. Zelfs de KNHS geeft het advies bij 35+ af te lasten (en dat is al behoorlijk aan de belachelijke kant - een paard heeft het immers sneller warm dan wij)

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:53

Opzich kan je best je proefjes rijden hoor, althans ik zou het wel doen! Alleen het rottige met dit weer vind ik vooral het vervoer en het in de trailer staan...
Ik weet niet of je risico op file hebt? want dat is een absolute no go.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:01

Volgens mij heb je al wel besloten om niet te gaan. Heel verstandig!
Als je wel zou gaan zou je rijjasje aan doen of zomertenue? Want als je te warm vindt voor je jasje dan ook te warm voor je paard die grotere inspanning moet leveren.

Bibi1109
Berichten: 75
Geregistreerd: 19-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 19:06

CarolineCF schreef:
Dit kan je je paard niet aandoen - niet gaan dus. Zelfs de KNHS geeft het advies bij 35+ af te lasten (en dat is al behoorlijk aan de belachelijke kant - een paard heeft het immers sneller warm dan wij)


ik ga ook niet. heb het afgezegd! :)

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:19

Topper ! Mogen veel nog van leren :j

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:21

Het is maar een oefenparcours toch? Staat op de planning iig.

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:27

Goed dat je hebt afgemeld. Ik zou ook niet gegaan zijn.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:46

Boras schreef:
Sprintje schreef:
[VN] Jumping Peel & Maas schrapt dagprogramma

En er zijn dus ook genoeg wedstrijd organisaties die wel maatregelen nemen.

Boven alles blijft het je eigen verantwoordelijkheid als wedstrijdruiter als je gaat starten, en niet die van de KNHS of wedstrijdorganisatie! Deze verantwoordelijkheid kan, en mag je echt niet buiten jezelf plaatsen.


De ruiter moet altijd zijn verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en zijn dieren.

Maar dat ontslaat de KNHS en de wedstrijdorganisaties niet van hun ENORME verantwoordelijkheid. Kom op zeg!

Het zou geen issue moeten kunnen zijn. Het moet vanzelfsprekend zijn dat er tijdens deze uitzonderlijke omstandigheden überhaupt geen wedstrijden zijn. Daarmee leg je het lot van de dieren niet in handen van onverantwoorde types die er altijd zijn. Gewoon niet doen.

Welzijn voorop. Maar ja, kom daar maar eens om bij bijna 40 graden.

Alles zou stil moeten liggen op paardengebied. Lessen, rijden, wedstrijden. Alles op rust. En helaas, daar zijn opgelegde regels voor nodig.

Edit: tekst uitgebreid


Hier ben ik het volledig mee eens _/-\o_

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:49

Fijn Bibi - je paardje is je echt heel erg dankbaar!

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:04

Ik vind het echt belachelijk dat mensen serieus overwegen om een wedstrijd te gaan rijden met deze temperaturen. Ik hoorde dat er donderdag ook wedstrijden gewoon door gaan. Sorry, maar hoe egoïstisch kan je zijn?? Kan er echt niet bij...

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:05

Vanitas schreef:
Mona81 schreef:
Waarom altijd persé moeten trainen? Laat het lekker gaan die 2 dagen. 5 uur s morgens je paarden gaan rijden noem je dan niet overdrijven? Je kunt mij niet vertellen dat die 2 dagen trainen essentiëel zijn voor een paard.

2 dagen? Het is hier een hele week boven de 30 graden dus dat is inderdaad wel vrij essentieel als je effectief wil trainen. Daarnaast; waarom zou ik niet trainen als het wel kan? Het is toch een hobby, iets wat je graag doet?


In België wordt voor het eerst in de geschiedenis code rood afgekondigd, maar onze paarden zullen en moeten getraind worden. Van de zotte dit. 8)7

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:05

Bibi1109 schreef:
CarolineCF schreef:
Dit kan je je paard niet aandoen - niet gaan dus. Zelfs de KNHS geeft het advies bij 35+ af te lasten (en dat is al behoorlijk aan de belachelijke kant - een paard heeft het immers sneller warm dan wij)


ik ga ook niet. heb het afgezegd! :)


Super! Heel verstandige keus :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:13

Vanitas schreef:
Mona81 schreef:
Waarom altijd persé moeten trainen? Laat het lekker gaan die 2 dagen. 5 uur s morgens je paarden gaan rijden noem je dan niet overdrijven? Je kunt mij niet vertellen dat die 2 dagen trainen essentiëel zijn voor een paard.

2 dagen? Het is hier een hele week boven de 30 graden dus dat is inderdaad wel vrij essentieel als je effectief wil trainen. Daarnaast; waarom zou ik niet trainen als het wel kan? Het is toch een hobby, iets wat je graag doet?


Wat kan dat wel volgens jou? Trainen bij temperaturen van 30+? Kom toch nou. Als dat jouw manier van paarden houden/rijden is ben je het niet eens waard imo.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:18

'Het is toch een hobby, iets wat je graag doet' behalve dat je bij deze hobby nog te maken hebt met een levend wezen en het dus niet niet alleen maar om jezelf draait.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:21

Shaggy09 schreef:
Vanitas schreef:
2 dagen? Het is hier een hele week boven de 30 graden dus dat is inderdaad wel vrij essentieel als je effectief wil trainen. Daarnaast; waarom zou ik niet trainen als het wel kan? Het is toch een hobby, iets wat je graag doet?


Wat kan dat wel volgens jou? Trainen bij temperaturen van 30+? Kom toch nou. Als dat jouw manier van paarden houden/rijden is ben je het niet eens waard imo.


Ze zit er 's avonds laat of 's ochtends om 5 uur op, dat is prima te doen! Dan is het maximaal rond de 20-22 graden en daarbij kun je echt wel op een paard zitten.
Hier rij ik de paarden nu ook voor 8 uur 's ochtends of evt na 9 uur 's avonds als het dan nog afkoelt zoals gisteren. Dan is het echt prima te doen. Maar ik zit er ivm werk ook weleens op dat soort tijden op, maakt die beesten echt niet uit :+

Ik moet morgen midden op de dag richting De Wolden met een paard, keuring is tussen 13 en 18 uur dus echt op het heetst van de dag. Stallen daar zijn verder koeler dan thuis en er worden veel maatregelen genomen i.v.m. de hitte. Alle rubrieken voor dit paard zijn vroeg in de ochtend en mogelijkheid om los te rijden in de schaduw + verkoeling aanwezig. Maar vooralsnog geen bericht dat de tijden van de keuring worden aangepast dus dat wordt dan wsl toch tussen 13 en 16 die kant oprijden :=

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:24

Maar je mag met 35+ niet eens met paard en trailer de weg op, dat wordt dus extra vroeg vertrekken, voor de 35 graden.

Ik heb gelukkig even een zomerstopje qua wedstrijden, dus trainen doe ik ook weinig. Alleen als ik vrij ben vroeg in de ochtend. Lekker rijden, niet zozeer intensief trainen.
Concour rij ik meestal wel, maar als het echt 35 graden is.. Mij niet gezien dat ik ga vervoeren of rijden. Voor de warmte uit vind ik prima te doen :j

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:26

Shaggy09 schreef:
Vanitas schreef:
2 dagen? Het is hier een hele week boven de 30 graden dus dat is inderdaad wel vrij essentieel als je effectief wil trainen. Daarnaast; waarom zou ik niet trainen als het wel kan? Het is toch een hobby, iets wat je graag doet?


Wat kan dat wel volgens jou? Trainen bij temperaturen van 30+? Kom toch nou. Als dat jouw manier van paarden houden/rijden is ben je het niet eens waard imo.


gomir schreef:
Ze zit er 's avonds laat of 's ochtends om 5 uur op, dat is prima te doen! Dan is het maximaal rond de 20-22 graden en daarbij kun je echt wel op een paard zitten.
Hier rij ik de paarden nu ook voor 8 uur 's ochtends of evt na 9 uur 's avonds als het dan nog afkoelt zoals gisteren. Dan is het echt prima te doen. Maar ik zit er ivm werk ook weleens op dat soort tijden op, maakt die beesten echt niet uit :+


Ik heb dat niet uit haar verhaal kunnen opmaken. Rond die temperatuur is het natuurlijk goed te doen.
Maar dat er hier serieus bokkers zijn die nog zouden starten met zulke temperaturen vind ik echt compleet van de zotte.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:27

Hier heb ik zaterdag met een tempratuur van 33 graden keuring met merrie en veulen (veulen word gekeurd). Merrie moet later op de dag bestgaand rijpaard. Maar ik heb een stal gehuurd waar veel frisse lucht is en zelfs waaiers. En natuurlijk schaduw. Mocht het niet te doen zijn meld ik bestgaand rijpaard af. Ik train de hele week niet ivm de warmte maar het zij zo. Stelt gelukkig ook weinig voor die 10 minuutjes "showen" en 5 min aan de hand. Tussendoor lekker koelen

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:45

Vanitas schreef:
Boras schreef:
Alles zou stil moeten liggen op paardengebied. Lessen, rijden, wedstrijden. Alles op rust. En helaas, daar zijn opgelegde regels voor nodig.

Edit: tekst uitgebreid

Ach overdrijf. Ik train net zo hard als normaal en de paarden lijden daar niks mee. Wel betekent dit dat ik gisteren pas om 24:00 klaar was en na een rustdag vandaag betekent dat dat ik de rest van de week om 5:00 al op de eerste zit. Niks geen rust en al helemaal geen opgelegde regels. Gewoon nadenken en aanpassen. Als de pensionstal te krappe openingstijden heeft houdt het natuurlijk op, maar voor een groot deel van de ruiters is dat prima te doen.


Ik snap dit echt niet als je paarden prima voor elkaar hebt en goed in conditie krijgen ze echt niks van 1 weekje stil staan. Juist wel eens goed voor ze weekje even niks. En een goed getraind paard kan je daarna zo weer oppakken en op een wedstrijd starten.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:46

Ja die mentaliteit vind ik ook krankzinnig. Alsof je paard gelijk uit de running ligt als die een weekje vakantie krijgt. Tis ook gewoon een levend wezen hé. Geen robot met een aan/uit knopje.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:49

Ik lees al dat ts niet gaat. Verstandig.

Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die met deze dagen op CC gaan. Paard niet op de trailer, met uitzondering van medische spoedgevallen.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:49

Ik ben zelf ook kapot en energie-loos met die warmte. Ook om 5 uur en ook om 24 uur. Om dan te trainen lukt ook niet want ik werk in de nacht van 4 tot 8 en middags van half 5 tot half 8. Laat trainen werkt ook niet dus want vroeg op bed.

Ik heb geen zin in trainen en kan goed begrijpen dat mijn paard dit ook heeft

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:56

Het koelt 's nachts af, dus om 5 uur 's ochtends is het nog geen 35 graden. Vannacht wordt het bijvoorbeeld tussen de 17 en 20 graden. Om 5 uur 22 graden, om 9 uur 25.

Een wedstrijd zou ik niet eens aan denken, overdag gewoon trainen ook niet. Wij zitten midden in revalidatie en dat doen we deze dagen ook gewoon. Maar wel heel vroeg 's ochtends, ook al is het maar 5 minuutjes draven om de dag. Wij hebben het geluk dat we vrij zijn op de dagen dat ze 'gereden' moet worden. Als we alleen 's avonds of 's middags tijd hadden, kreeg ze vrij.

Ik maak me drukker over de dag. Het hitte rooster zal wel ingevoerd worden, waardoor ze op het heetst op stal staan, maar ook de stallen zijn heet. Daar blijft de warmte helaas hangen. Weiland heeft helaas midden op de dag geen schaduw, dus dat is geen optie.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:57

Shaggy09 schreef:
Ja die mentaliteit vind ik ook krankzinnig. Alsof je paard gelijk uit de running ligt als die een weekje vakantie krijgt. Tis ook gewoon een levend wezen hé. Geen robot met een aan/uit knopje.


Ben ik het half mee eens. Nee ze krijgen er niets van, het is een dier en denk niet dat ze daar zelf verder bij stilstaan.
Maar het hangt wel af van de mate waarin ze getraind zijn. Een paard dat 1 a 2 keer per week wordt bereden kan prima week stil staan.

Wanneer dit meer richting 5 gaat is het misschien fijn dat ze in week 2 keer wat alternatieve beweging hebben. Zwemmen is vast fijn met die temperatuur 8-)