Hoop dat dit goed staat, ik wist niet waar het anders zou moeten dus voel je vrij om even te temmen

Onlangs kwam ik dit artikel tegen over Karl Cook: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... KZ61sTz9XU
En eerlijk gezegd was ik er best door geraakt. Deze man gaf heel eerlijk toe dat het zijn fouten zijn en dat hij dit zijn dieren nooit aan zou willen doen, dus dit ook nooit meer mee wilt maken. Niet veel mensen in de paardenwereld zijn hier goed in, maar wellicht moet je je paard eerst op de grond een epileptische aanval zien krijgen voordat je hier over na gaat denken. Voor de goede orde, ik ben van mening dat paardensport op hoog niveau nooit goed kan zijn voor het paard. Er wordt niet meer nagedacht over het welzijn van het beestje, maar over geld, succes, enz. Vooral springen. Het is een feit dat paarden niet gemaakt zijn om zo hoog te springen. Ach, zo af een toe een parcoursje met lage sprongen, dat is echt het probleem niet, daar kan een paard echt wel ook van genieten en is niet zo schadelijk. Maar ik kan niet geloven dat paarden die 1,40/1,50 springen, daar geen problemen van ondervinden. Ik heb in het wild nog nooit een paard voor zijn lol over een boom zien springen. Ze springen alleen als dat moet, ze op de vlucht zijn, of ergens niet langs kunnen. Met die kennis geloof ik niet dat het goed is voor 4 redelijke fragiele benen om zichzelf en de ruiter op te vangen. Tot zover mijn mening over de springsport.
Afgezien van het feit dat ik vind dat de springsport niet goed is voor een paard, is er nog een probleem. Mensen in de paardenwereld zijn gezegend met zo'n ontzettend ego. De attitude is ' we hebben het altijd zo gedaan, zo hoort het, dus paard moet het zo doen'. Ongeacht of het paard zegt 'Hey man, ik voel me vandaag niet zo lekker' of 'Ik heb kramp ik kan vandaag echt niet springen baas'. Waarom? Want het paard kan zich verbaal niet uiten. We luisteren ook niet naar het paard zijn kant van het verhaal, want we zijn te druk met onze mond opentrekken over wat het paard allemaal wel niet moet doen. Te druk met metaal en leren riempjes om het dier heen hangen. Te druk met de juiste sporen aanpassen en de bijpassende zweep uit te zoeken. En zodra wij er dan op gaan zitten met onze lakleren frontriem en bling bling dekje, dan heeft het paard geen enkele kans gehad om te kunnen vertellen wat hem dwars zit. Nu zal hij het onder het zadel aan je duidelijk moeten maken. Hij springt wel een aantal sprongen want het dier is geforceerd. Na een tijdje doet het hem pijn en wilt hij niet meer. Hij gaat weigeren. 'STOM PAARD' *ruk in de mond* 'Stel je eigen niet aan!' *por met de sporen*. Uiteindelijk springt hij toch want hij kan niet anders, maar omdat hij niet goed in zijn vel zat komt hij verkeerd uit en ramt door de volledige sprong heen. Ruiter eraf, paard op de grond. Wiens schuld is het dan? De schuld van het domme paard want hij keek niet uit.
Ik zeg altijd maar zo, JIJ besluit om op de rug van een paard te gaan zitten, JIJ besluit om in zijn personal space te komen en hij kan je niet vertellen als hij het niet zou willen. Alles wat er vervolgens mis gaat is dan ook JOUW schuld en niet die van het paard. Het paard had er immers niet voor gekozen om een bit in zijn mond te nemen en als een achterlijke gladiool met een noodvaart door een arena te crossen over sprongen waar hij niet eens overheen kan kijken.
Deze man heeft gelukkig de andere kant van het verhaal gezien, zijn hart voor dieren woog na deze gebeurtenis zwaarder dan de sport en hij heeft gekozen voor zijn dieren in plaats van de sport. Weliswaar nadat het mis ging en het nog veel erger had kunnen aflopen, maar hij begrijpt het nu wel. Ik hoop zo dat hij een voorbeeld gaat zijn naar meerdere sportruiters die zich zo onverantwoordelijk gedragen op hun paard puur voor succes. Ik maak hier een topic van omdat ik oprecht benieuwd ben naar de mening van mensen hierop. Ik begrijp namelijk dat de paardensport ook hier op Bokt natuurlijk heel erg gewaardeerd word, en dat niet iedereen het met mij eens is. Desondanks vind ik de hoge paardensport best schadelijk voor paarden, vind ik dat we wegkijkers zijn en er geen kritische blik wordt geworpen op gebeurtenissen. Hierdoor gebeuren er gewoon nog steeds veel te veel ongelukken en vind ik dat we onverantwoordelijk met paarden omgaan.
Brand los! Ik heb het zelf eigenlij best druk dus zal niet veel reageren, maar vond het té interessant om er geen discussie over te openen.