Ik wil jullie om advies vragen; hoe staan jullie er in?
Sinds 1 november “18 ben ik langzaamaan een “jong” paard gaan beleren. Ze was toen 4,5. Eerst 6 weken langzaam aan een band opgebouwd, leren longeren, bijzet er (niet te strak, maar voor wat druk) aan gedaan, zadel er op. Eind December voor het eerst er op gegaan en dat gaan uitbereiden. Nu gaat ze wekelijks mee naar de vereniging en rijden we ook wedstrijden in de B. Ze lijkt het leuk te vinden, werkt graag!
Maar; we hebben al een tijd een probleem. Ze vind ontspannen / lager lopen in haar hals moeilijk. In mijn lessen helpt mijn instructrice me hiermee en langzaam aan begint ze het te accepteren, met geduld wilt ze wel.
Maar met longeren is ze één ontplofte bom.
Hoofd hoog in de lucht en geen enkele ontspanning. Veel mensen zeggen “zet haar bij minimaal 1 x per week”. Helaas vind ze zowel los als met bijzet longeren volgends mij niet leuk, ze rent dan veel en bijzet trekt ze alleen maar totdat haar hoofd hoog in de lucht kan.Mijn vraag —> is niet longeren erg? Omdat ze niet ontspant, en met rijden krijgen we dit LANGZAAM AAN wel. (We werken er aan) Dus de ontspanning proberen te krijgen met onze rijerij? Is niet longeren hierin schadelijk?
we rijden meestal 5 keer per week, soms word het dus vervangen door longeren.(5 keer hebben we van 2, 3, 4 keer opgebouwd. Ze is er een met veel bloed, na een rustdag heeft ze veel te veel energie. (Ze komt genoeg buiten))
Bedankt alvast!