Vraag over puntentelling voor dravers op KNHS wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StarStables

Vraag over puntentelling voor dravers op KNHS wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 09:51

Wij hebben nu een aantal keer een wedstrijd gedaan.
Ik heb een aantal zga foutloze proef gedaan en krijg evengoed lagere punten dan anderen waarbij wel fouten en zelfs weigeringen in de proef zaten.
Nu begreep ik van omstanders dat je sowieso lagere punten krijgt omdat ik met een draver rijd.Ik weet niet of je daar daadwerkelijk lagere punten voor mag krijgen, alleen wat betreft het type paard wat je rijdt? Ik kan dat niet in het reglement terug vinden.Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Het is vrij frustrerend, juist omdat ik voor mijn gevoe met een draver extra hard moet werken om de proeven en uitvoering goed te krijgen.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:02

Nee, dat is niet waar.
Een jury moet beoordelen wat zij op dat moment in de baan ziet lopen, en daarbij letten op het scala der ausbildung ( als ik het goed schrijf :D )
Of je nu een tinker, draver, kpwner of fries of wat dan ook hebt, dat zou (in principe) niet uit hoeven maken.
In de praktijk echter komt de smaak van de jury ook omhoog en wordt er best vaak gekeken van goh, die heeft een mooie afstamming, die moet vast goed lopen en zijn ze dus al bevooroordeeld.

Edit: ik heb het zelf ook met mijn 2 warmbloeden, 1 springer en 1 typische Jazz merrie.
Springer loopt altijd braaf z'n rondje, niet spectaculair ofzo maar goed genoeg.
Bij de Jazz zit er nog wel eens een steekje los :') en komt daardoor niet altijd foutloos de proef uit, echter zijn haar punten vaak toch hoger dan van de springer.
Laatst bijgewerkt door sunny16 op 02-02-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:05

Wat versta je onder een zga foutloze proef? Hoe loopt je paard? Het kan zijn dat anderen hun paard spectaculairder rijden en dat ze gemiddeld hoger scoren en dat ze daarmee hun weigering compenseren.

In principe mag het ras niet uitmaken maar dressuur is een jurysport. Dus je kunt het nooit helemaal eerlijk doen.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:07

sunny16 schreef:
Nee, dat is niet waar.
Een jury moet beoordelen wat zij op dat moment in de baan ziet lopen, en daarbij letten op het scala der ausbildung ( als ik het goed schrijf :D )
Of je nu een tinker, draver, kpwner of fries of wat dan ook hebt, dat zou (in principe) niet uit hoeven maken.
In de praktijk echter komt de smaak van de jury ook omhoog en wordt er best vaak gekeken van goh, die heeft een mooie afstamming, die moet vast goed lopen en zijn ze dus al bevooroordeeld.

Wat een onzin.. Er wordt gekeken naar wat er in de ring gebeurd, niet naar wat er op papier staat. Als je met een draver een foutloze proef neerzet heb je 180-185 punten, die heeft weinig over om van de zessen zevens te maken. Een atletisch paard loopt elke oefening voor een 7 of hoger en kan zich hierdoor meer fouten permitteren. Met een draver, een minder getalenteerd paard voor de dressuur, heb je dus minder over.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:08

Als je een zga foutloze proef rijdt ben ik wel benieuwd naar een filmpje en wat je punten daarbij waren, in vergelijking met de andere.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:09

Dressuur is meer dan netjes op de letter rijden en geen fouten maken. De jury kijkt onder andere of je paard goed door het lijf loopt,hij voorwaarts is maar niet te hard loopt, nageeflijk is en zijn gewicht een beetje mooi verdeeld over voor en achter. Dat zijn zaken die bij een draver niet altijd zo makkelijk komen als een dressuurgefokt paard. Waarschijnlijk kan je op dat vlak wel nog een hoop verbeteren door training, maar daar zal je hard voor moeten werken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:16

Ik heb met een draver tot de L2 gestart. Ik haalde bijna nooit hoger dan een 6 of zeventje voor de middendraf en alle galoponderdelen. Zeker in de middengalop ook wel 5-en omdat ze richting 4 tact galoppeerde.

Ook ik reed bijna altijd foutloos, waardoor ik eigenlijk altijd met winst thuis kwam. Ook regelmatig een prijsje, maar echt bovenin eindigde ik niet.En ja, ruiters met fouten in hun proeven eindigden regelmatig boven mij.

Daar is niets oneerlijks aan. Als je paard van zichzelf niet het ideale gangwerk en lossigheid heeft, wordt het gewoon erg moeilijk om 7,5en en 8en te scoren. Dat is nu eenmaal zo. De jury moet naar het hele skala kijken, in het begin vooral takt, ontspanning en aanleuning. Taktmatig zijn dravers nu eenmaal niet hoogscoorders (stuwende draf, viertact galop) vergeleken met sommige kpn-ers.

Met mijn huidige kwpn-er scoor ik bij een fijn gereden proef veel eerder richting de 8en voor onderdelen. Gewoon omdat hij in basis van zichzelf soepeler, leniger en tactmatiger is. Dan kan ik een paar onderdelen best verprutsen met 4en, die haal je met die 8en weer op.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:20

ah herkenbaar.. Ik ben er op den duur maar mee gestopt, haalde er geen plezier meer uit. Officieel mogen ze geen lagere punten rekenen, maar er zitten nog veel voorordelenen in de jurysport helaas. Een "echt" dressuurpaard loopt nou eenmaal met meer swing, hogere beengangen etcetera, dat mooie plaatje rekenen ze gewoon al gauw hoger voor ondanks dat het misschien net zo correct gereden is als met jou "vlakkere" draver, dat bied ze natuurlijk ook meer ruimte om fouten te maken.
Ik vverbaasde mij elke keer weer over de punten en ze kwamen vrijwel nooit overeen met haar daadwerkelijke prestatie, ze lagen vaak ook belachelijk ver uit elkaar, kon zo op de ene wedstrijd 150 punten scoren terwijl ik het idee had dat ze echt lekker soepel liep, terwijl de volgende wedstrijd waar ze slechter liep ik ineens wel 180 kreeg, gewoon door een andere jury..Toen heb ik besloten dat het dus gewoon nergens op sloeg en we beter voor ons eigen gevoel kunnen trainen, veel waardevoller. :j
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 02-02-19 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:26

Officieel mag je natuurlijk absoluut WEL hogere punten geven voor een volte van een soepeler, losser, tactmatischer paard he! Juryleden beoordelen op het skala. Bij een mooi gereden volte krijgt een paard dat zeer goed loopt obv het skala een 8 of hoger. Een paard dat minder voldoet aan de voorwaarden van het skala krijgt een 6.5

Zo moet er ook gejureerd worden, daar is niets oneerlijks aan.

Alle punten worden beoordeeld op de netheid van de oefening EN aan in hoeverre de africhting voldoet aan het skala.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:30

Zelf met een Draver gestart en ik merkte het niet zo?
Toen hij nog 4-takt galoppeerde, als een racepaard de middendraf deed en geen stelling had haalden we lage punten .
Toen hij lekker los door zn lijf liep en wij netjes reden, haalden we gewoon winst en soms met prijs.

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:32

De jury bekijkt idd de scala ect. Ik rijd met een pony M1 tussen de paarden. En ze is echt geen spectaculaire draven maar rijd bijna elke keer in de top 3. Omdat ik het echt op de netheid en voornamelijk het correct voorstellen van mijn pony moet hebben.

Sharonaa_

Re: Vraag over puntentelling voor dravers op KNHS wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:59

Als een paard gewoon correct loopt, geen takt fouten maakt of 4takt galoppeert e.d. kan je gewoon je punten rijden.
Het is wel niet zo spectaculair dan een dressuurgefokt paard. Dus logisch.
Bij een correcte proef, ongeacht welk ras er in de ring loopt moet een jury gewoon beoordelen wat deze ziet.
Er zijn idd jurys met vooroordelen. Zo had ik een schimmel, pony, tussen de paarden, daar was ook niet elke jury van gecharmeerd maar nooit vervelende dingen mee beleefd.

Nu heb ik ook een draver, welke ik dit voorjaar wil gaan starten, dus ik ben benieuwd. Wel al afgelopen jaar een oefen proef B gereden, met 193,5. Dus vertrouwen heb ik er wel in. Daarbij is die van mij enkel dressuur matig getraind en niet draver matig, heeft ook niet gekoerst. Zal ook een voordeel zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:10

Of een paard wel of niet voor de koers is getraind maakt niks uit.

Het kost nou eenmaal meer moeite om een draver correct te rijden. Als het je echt te doen is om hoge punten scoren heb je gewoon niet het goede ras gekocht :) .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:34

Ben je wel eens na de prijsuitreiking langs de jury geweest? Meeste juryleden staan open voor een gesprekje en tips, en kan heel leerzaam zijn om eens bij ze langs te lopen.

Verder is mijn ervaring ook niet dat er rassen worden voorgetrokken, een correct gereden paard tonen is alleen soms makkelijker als ze hun beweging en bouw mee hebben.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:04

Ruitjes opmerking is een hele goede. Je hebt gewoon niet het goede ras als je doel is hoog bovenin meerijden. Het voldoen aan het skala is simpelweg veel makkelijker met een paard dat van nature al heel taktmatig, los en elastisch is.

Dat betekent niet dat jij niet mooie winstpunten kan rijden! Maar zeker vanaf het L2 kan je je dan weinig permitteren qua foutjes in de africhting of in de proef.

Ik heb laatst in de L tegen een jonge goedgekeurde dekhengst met een semi proffesional gestart. Verassend: zij stond boven mij! Helemaal niet erg, realistisch gezien weet ik gewoon dat ik daar normaal gesproken niet van ga winnen.

Wat heel erg kan helpen is om je doelstellingen niet te baseren op je plaatsing. Stel jezelf doelen als: zelf ontspannen zijn, ronde voltes, mooie rechte AC lijnen. En wees vooral tevreden als je dat doel ook behaald hebt. Niets zo frustrerend als een doel waar je zelf geen invloed op kan uitoefenen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:23

Het maakt mij echt niet uit wat er in de baan komt. Als het fijn gaat (tact, ontspanning, constante verbinding) dan kan iedereen punten rijden. Ook met een draver (of een fjord, of een Fries enz)
Het is wel zo dat een paard wat dressuurpaard (of springpaard) gefokt is makkelijker lekker los door de baan gaat.
Maar ik ga een draver echt niet minder punten geven omdat het een draver is.
Je mag me een filmpje sturen, misschien kan ik wat tips geven.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:25

StarStables schreef:
Wij hebben nu een aantal keer een wedstrijd gedaan.
Ik heb een aantal zga foutloze proef gedaan en krijg evengoed lagere punten dan anderen waarbij wel fouten en zelfs weigeringen in de proef zaten.

Ik denk dat je af moet van het idee van een 'foutloze' proef. Prima voor springen maar bij dressuur gaat het niet over foutloos, maar over hoe goed het is. Dus liever een soepele overgang naar halt waarbij het paard nageeflijk blijft, maar 1 m voorbij de X uitkomt dan een noodstop pal bij X.
En het kan ook best zijn dat een paard dat even uit de galop gevallen is maar correct terug aanspringt toch nog net een iets hoger cijfer verdient dan een paard dat de hele tijd op de voorhand galoppeert.
Ras, kleur, afstamming, dan boeit allemaal niet als het resultaat maar goed is. Het kan wel zijn dat je met een draver voor sommige dingen meer moeite moet doen, en je krijgt geen punten voor de moeite, enkel voor het resultaat. Anderzijds is jouw draver misschien een meewerkend type en dan kan je verder komen dan met een heel getalenteerd dressuurpaard dat gauw op zijn teentjes getrapt is.
Filmpje zou idd nuttig zijn om te zien wat je juist bedoelt.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:07

Ruitje, dat is zeker waar hoor. Hij heeft wel een andere gebruiksaanwijzing.
En als je idd een paard koopt om enkel dikke prestaties mee te rijden, moet je niet kiezen voor een draver.
Dat ter zijde, ik ben heel blij met mijn draver en heb hem niet gekocht om de hoge dressuur in te gaan.
Hij kwam op mijn pad, had meteen een klik en t gevoel. Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan wat voor ras het is.
Daarbij vind ik het een uitdaging om er wel dressuurmatig wedstrijden mee te rijden. Dat vind ik veel leuker.

StarStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 17:38

Super bedankt voor alle tips. ik ben hier niet mee bezig omdat ik heel hoog wil lopen, maar vroeg me dus echt af hoe dit met een draver zit en dressuur wedstrijden. normaal ben ik van het vrij en buiten rijden met mijn allerliefste schat. ik ga zeker wat filmpjes maken en laten zien. Daar worden we samen weer beter van.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:45

De jury let op een correct gaande paard met goede tact en lichaamshouding.
Heb je misschien een filmpje van een proef (mag ook via pb) misschien kunnen we je helpen :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:14

in principe moeten de juryleden elke combinatie afzonderlijk beoordelen, en zou ras geen verschil in punten mogen maken. Echter is het bij de meeste, ik noem ze maar even dressuurpaard, makkelijk te zien dat hij verruimd en dat, dat er wel 'spectaculair' uitziet, en bij koudbloedige, of dravers, die verruimen dat minder is. Daar zie ik bij dressuurwedstrijden vaak het puntenverschil uit voort komen. Maar degene die correct de proef rijden die krijgen ongeacht welk paard meestal wel normale punten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:58

Als je kampioenschappen gaat rijden wordt er echt wel naar afstamming gekeken. Die jonge dekhengst waar Tango het over had loopt op de kop en kan absoluut niet verruimen, toch wint hij met een behoorlijk punten verschil.

Als je je daar heel druk om maakt kan je beter een andere tak van paardensport kiezen of FNRS proeven gaan rijden, daar wordt er meer naar jouw rijden gekeken ipv naar de combinatie.