Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Rijdt jij je dressuurproef uit je hoofd?

Poll eindigt op

Ja
33 (44%)
Nee
20 (26%)
Soms
22 (29%)

Totaal aantal stemmen: 75


Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:15

Ik reed mijn proeven altijd uit het hoofd, omdat ik meestal alleen op wedstrijd ging.
Eerst een paar maal tekenen op papier, en ondertussen visualiseren dat je de proef rijdt.
Meestal reed ik de proef dan nog een of 2 keer te paard.
S avonds in bed nog eens een keertje visualiseren. Nog nooit een misser gemaakt.

Stress doe ik al jaren niet meer aan, ik ga voor t plezier, en als t mis gaat, ach heb ik de dag toch weer leuk om :D

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:19

Nou, je hebt ook jury's die er flauw over gaan doen. Zo ging ik eens melden en toen kwam er een 'weet je dat wel zeker, niet verkeerd rijden hoor!' uit het hokje. Joh, het is zondagochtend 9 uur en zoals je ziet geen lezer te bekennen }:0 . Leuker was de keer dat een jury vroeg of ik de schrijver wilde lenen :D.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:22

Pipodipo schreef:
Nou, je hebt ook jury's die er flauw over gaan doen. Zo ging ik eens melden en toen kwam er een 'weet je dat wel zeker, niet verkeerd rijden hoor!' uit het hokje. Joh, het is zondagochtend 9 uur en zoals je ziet geen lezer te bekennen }:0 . Leuker was de keer dat een jury vroeg of ik de schrijver wilde lenen :D.


Dat heb ik nog nooit gehad, eigenlijk alleen maar positieve reacties van de jury. Was vaak een van de weinigen of de enige.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:34

Ik rijd mijn proeven nu ook altijd uit mijn hoofd. Met mijn vorige paard gingen we altijd zonder voorlezer en op het laatste moment werd en dan nog een voorlezer gezocht. Flink stressen dus, want dat lukte niet altijd op tijd. Ik kwam er ook achter dat ik veel rustiger kan rijden wanneer ik uit mijn hoofd rijd.


*hoe bereid je het voor?
1 Ik lees de proef
2 Ik lees de proef en probeer ondertussen met mijn vinger de proef in een getekende bak te 'rijden'
3 Ik probeer de proef in mijn hoofd op te lezen en als ik het niet weet, kijk ik weer naar de proef
4 Ik probeer de proef weer in mijn hoofd op te lezen en nu lukt dat helemaal
5 Eigenlijk weet ik nu gewoon de proef al, maar soms teken ik hem nog een keer in een getekende bak, of ik rijd de proef met het oefenen, of ik rijd de proef met het losstappen, of ik dreun de proef op terwijl ik naar mijn werk fiets.

*Hoevaak oefen je?
De proef rijd ik heel af en toe in zijn geheel thuis.

*oefen je thuis met of zonder voorlezer?
Zonder. Ik heb geen voorlezer.

*heb je nog tips?
Heel vaak de proef in je hoofd opdreunen en zorgen dat je de lijnen kent. Je hoeft echt niet alle letters te weten, meestal zijn het logische lijnen die je rijdt. In principe zouden tijdens mijn proef de bakletters ineens omgedraaid zitten, of op de verkeerde plek, zou dat geen verschil maken in hoe ik de proef rijd. Ik rijd de proef soms ook in spiegelbeeld tijdens het oefenen thuis, dat lukt, doordat ik de lijnen weet en niet de letters.

*onthoud je je proef ook als je stress hebt?
Ja. Gek genoeg ben ik nog nooit verkeerd gereden terwijl ik dus echt wel heel erg zenuwachtig ben. Tijdens de wedstrijd gaat de proef ineens een beetje op de automatische piloot. De enige twijfels heb ik bij diagonalen, ik vind het lastig om te onthouden of ik een korte of een lange diagonaal moet maken, maar ook dat lukt me tot nu toe altijd. En ach, verkeerd rijden is ook echt niet erg.

Ik heb nog nooit rare reacties gehad van de jury, ik merk alleen wel dat een jury wappert om aan te geven dat je mag beginnen en dat is zonder voorlezer echt niet handig. Ik vraag meestal of ik meteen mag beginnen, zodat ik die wapper ook niet over het hoofd zie.
Mensen om me heen vinden het altijd heel erg knap dat ik de proef uit mijn hoofd rijd, maar ik ben er zeker van dat iedereen dat zou kunnen.

Ik rijd altijd twee proeven trouwens en ik heb gemerkt dat dat ook de max is van wat er in mijn hoofd past. Ik heb geprobeerd om alle vier de proeven van mijn klasse uit mijn hoofd te kennen, maar dan ga ik proeven door elkaar halen, dus dat lukt me niet.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:38

Een bonuspuntje heb ik wel eens gehad (vermoed ik) toen ik de jury na de proef erop wees dat er twee letters omgewisseld waren. Ze had het tijdens de proef niet doorgehad om ik zoet de juiste route reed zoals moest. Voor mij maakte het dus niet uit omdat ik de lijnen uit mijn hoofd leer. Voor andere ruiters kan het wel verwarrend zijn, dat kan ik me ook best voorstellen. Na mijn proef zijn de letters op de juiste plek gezet.
Ik leer dus ook niet op de letters, maar meer hoekbordje, tweede bordje, derde bordje, eennalaatste bordje, hoekbordje. Maar ik weet wel waar de letters zitten, ook op de A-C lijn. Ik denk ook dat iedereen het kan, maar ieder op zijn eigen manier. Je moet er alleen wel echt aandacht aan besteden, anders lukt het niet.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 12:50

WAuw bedankt voor je antwoord Annetje! Dit is precies wat ik zocht!

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die het anders aan pakken... ik ga vandaag maar eens beginnen met 1 proefje tekenen etc en zondag de eerste proef zonder lezer proberen..

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:53

Ik doe nu niet meer aan paardrijden, maar vroeger (als pennymeisje) ging ik voor de proefjes altijd briefjes op de grond leggen met de letters erop en dat proefje dan 'rijden' met een speelgoedpaardje :') het werkte opzich wel!

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:54

Ik rijd al ruim 10 jaar geen dressuurwedstrijden meer, maar reed ook bijna altijd uit mijn hoofd.
Ik vond het heerlijk, zoveel rust om me heen, ik zat bij een lezer vaak te wachten op de volgende aanwijzing en kon dan zenuwachtig worden als dat voor mijn gevoel te lang duurde.

Met uit het hoofd rijden had ik die controle en was ik juist niet zenuwachtig.

Leren deed ik door al lezend de proef te tekenen in de ring uit het proevenboekje.
En dan in m'n les oefenen met juf erbij die het boekje vast had (maar niet te vaak, had een erg slim paard die ging anticiperen).
En op een gegeven moment kende ik de proeven zo goed, dat ik ze in m'n trainingen achterstevoren reed, om mijn paard een beetje te foppen en toch alle oefeningen in een vaste volgorde meenam, zonder dat hij al meteen wist wat er komen ging.

Ik heb ooit 1X een 0 gehad voor het compleet vergeten van een volte 10 m en ik heb 1X gehad dat de jury door het ontbreken van een lezer niet meer wist bij welk onderdeel ik was en mijn proef onderbrak omdat ik verkeerd zou rijden.
Dat bleek niet het geval.
Kreeg voor m'n 2e proef van alle kanten een lezer aangeboden maar die heb ik geweigerd, vond dat ik de jury verder niet hoefde te faciliteren :+

In binnenrijbanen waren niet alle ringmeesters blij met me, omdat ze niet goed van buiten de bak meekregen of ik al klaar was met mijn proef :+


Het heeft mij iig juist heel veel rust en concentratie gegeven, heb meer dan 100 proeven uit mijn hoofd gereden en dus 1X een volte vergeten en verder nooit verkeerd gegaan.

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:59

Ik rijd ook altijd mijn proeven uit het hoofd. Raak nooit in de war en nog nooit verkeerd gereden. Ik lees ze altijd een paar keer door zodat ik ze grotendeels weet en dan ga ik op YouTube filmpjes van de proeven kijken. En meestal weet ik het dan wel. Thuis oefenen doe ik nooit. Voordat ik de ring in ga zeg ik het nog even hardop tegen mezelf en dan rijden maar. Werkt voor mij prima.

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:06

Niet helemaal hetzelfde want ik tijd geen dressuurwedstrijden. Maar ik zit in de hondensport. Gehoorzaamheid. Bij ons is het zo dat je de te wandelen parcours niet op voorhand krijgt. Iemand van de organisatie loopt 1 of 2 keer de wandeling voor en dan moeten de deelnemers dit doen. Toen ik pas gehoorzaamheid deed vond ik het onthouden een hell. Maar nu ben ik bijna elk weekend oo wedstrijden te vinden. Hoe meer verschillende parcoursen je memoriseerde hoe makelijker het wordt.
Veel naar wedstrijden gaan kijken zou ik zeggen. Zo in je hoofd de parcoursen mee opzeggen. Je gaat echt logische lijnen zien na een tijd

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:10

ik teken het proefje uit :') en oefen hem sowieso voor de wedstrijd te paard
vindt sowieso ookal heb je een voorlezer, ken de proef zelf ook een beetje uit je hoofd

maar zou toch graag een voorlezer willen hebben :j

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:14

Ik rijd ook alle proeven uit m'n hoofd. Ik lees ze door, kijk ze een paar keer (app van de KNHS of youtube) en ik onthoud ze door 'steekwoorden', dus niet de hele tekst zoals in het boekje. En ik visualiseer ze heel veel, ook als ik even geen wedstrijden heb. Heb zo nu alle 4 de Z1 proeven paraat in m'n hoofd en grote lijnen van 2 Z2 proeven.

Proef 25 zit bijv zo in m'n hoofd, soms tussen haakjes wat aangevuld waar ik eigenlijk niet over na hoef te denken maar die zitten er als 'weetjes' voor mezelf bij, wellicht heb je er wat aan;

Binnenkomen en rechts (alle Z1 proeven in draf en naar rechts, dus makkelijk) uitstrekken diagonaal, travers, volte 10m, appuyeren (wending is altijd met de buiging mee dus hoef niet te onthouden dat we naar links gaan), uitstrekken, A hh 4 passen aw (1e proef is 4 en 2e proef is eentje meer, hoef ik dus ook niet te 'onthouden'), dan weer travers, volte 10m, appuyeren (weer met de bocht mee bij C), M stap, volgende letter afwenden, op AC kw (met de bocht mee, dus naar rechts, 1e proef 1KW 2e proef 2KW'en), uitgestrekte stap via B en dan diagonaaltje op, A galop, tussenletter volte 10m (dit is de proef met de voltes 10m, want die moest ik ook na m'n travers), op 't midden afwenden en eenv wissel en dan weer een volte 10m, vhv middengalop, A eenv wissel, lange zijde uitstrekken, vhv middengalop, A eenv wissel, P draf, halve grote volte halsstrekken, oppakken, afwenden en X halt.

Dingen als overgang terug naar verz. stap/draf/galop hoef ik niet te onthouden want is logisch, KW'en zijn altijd de 1e is de kant op van de hand waarop je rijdt, van en tot welke letter de zijgangen is altijd van hoek tot midden of andersom (behalve in pr 23, dan vanaf de tussenletter), dus echt letters onthouden doe ik ook niet, meer de lijnen en plek in de bak.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:25

Remember, is het vhv middengalop naar een tussenletter of van hoek naar hoek?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:32

Ik had/heb het probleem dat omgevingsgeluiden te overheersend zijn waardoor ik de voorlezer niet goed kon verstaan. Ik ben met een kladblok aan de gang gegaan. Zette de letters langs de lijnen. Een lange streep is stap, korte streepjes is draf en langere streepjes met korte onderbreking galop. Zo kon ik de proefjes uit het hoofd leren.
Later ben ik overgestapt naar western, daar mag je geen voorlezer hebben en moet je het uit je hoofd doen. En met wat pech weet je pas een uurtje of 2 van te voren welke proef er gevraagd word. door de dressuurproeven al uit mijn hoofd te leren was het voor mij makkelijk om de western proeven te rijden.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 13:46

Dus de tip die ik hier uit concludeer is tekenen tekenen en nog eens tekenen en dan oefenen

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:48

En inbeelden helpt ook, wel met een bekende baan met juryhokje.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:05

Pipodipo schreef:
Remember, is het vhv middengalop naar een tussenletter of van hoek naar hoek?


Tussenletter want je moet stukje contra laten zien :)*

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:18

Remember schreef:
Pipodipo schreef:
Remember, is het vhv middengalop naar een tussenletter of van hoek naar hoek?


Tussenletter want je moet stukje contra laten zien :)*

Had ik het toch goed onthouden :).

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:37

Cheminee schreef:
Dus de tip die ik hier uit concludeer is tekenen tekenen en nog eens tekenen en dan oefenen

En wat hier ook al genoemd werd: filmpjes kijken van een ander die de proef rijdt. Ik zet dan zelf het geluid uit en voorspel wat de ruiter gaat doen.
ringmeesters vinden het inderdaad vervelend dat je uit het hoofd rijdt, want ze hebben vaak geen idee of je al begonnen bent en bij welk onderdeel je bezig bent.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:42

Ik rijd de proeven ook uit het hoofd. Eerst bekijk ik filmpjes en dan tekenen en rij een paar keer de proeven. Wat wel lastig is dat als de proeven op elkaar lijken. Zo had ik steeds moeite met proefje 13 L2. Heb zelfs een keer op moeten geven omdat ik een black out had := . Ontzettend jammer want de begin punten waren heel goed |o . Gelukkig mogen we nu over naar de M1 ;-)