Dochter hoge verwachting wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 12:14

Wie o wie heeft goede tips om de (te) hoge verwachting van mijn dochter een beetje in te dimmen?

Ze start binnenkort voor de 1e x in de B bij de pony's en heb al paar keer aangegeven dat het belangrijkste de 1e paar keer is om netjes zittend en op het goede been lichtrijdend de proef door te komen. De rest maakt echt niet uit verder, afwerking van de oefeningen enz komt wel. Dus als ze bv een ei volte rijd vind ik helemaal goed.

Máár ze heeft in haar hoofd dat ze gaat winnen, en alles moet helemaal goed(tot zo erg dat ze zelfs al via de startlijst zit van oow die en die moet ik er met gemak kunnen "uit" rijden). Dat was gisteren met het oefenen van het proefje ook duidelijk te merken, frustraties, boos, teleurgesteld om dat het niet ging zoals ze wilde...(en het zag er nog niet eens zo heel slecht uit) ze is sinds de inschrijving ook zenuwachtig.

Ik vind het prima dat ze wat competatief is ingesteld maar dit gaat echt te ver dus hoe kan ik haar wat remmen?

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:15

Gewoon laten gaan. Ze krijgt vanzelf door dat winnen niet altijd aan de orde is. Leert ze van.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:16

Niks aan doen. Is goed voor ze af en toe verliezen. En duidelijk aangeven dat ze het never nooit aan de pony mag afreageren als het slecht gaat.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:17

Meer dan wat je nu doet en zegt, kan je niet doen.
Ze komt er vanzelf achter of ze eerste wordt.
Alleen opletten dat ze eventuele frustratie niet op haar paardje uitleeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:17

Heb je het al bespreekbaar gemaakt met haar? Waarom wil ze zo graag winnen, wat is daar zo belangrijk aan? Denkt zij dat iemand bepaalde verwachtingen van haar heeft dat ze perse moet winnen?

Beetje frustratie is overigens niet erg, als ze het maar niet op de pony gaat botvieren, dan trek je haar er maar gelijk vanaf en stuur je haar maar door naar de hooiberg om even stoom af te blazen ;)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:18

Zolang ze wel eerlijk naar de pony blijft zou ik het zo laten. Komt ze vanzelf achter dat het niet altijd goed gaat en dat er andere bij zijn die meer ervaringen hebben of een wat nettere proef neer zetten.

Mocht ze zich wel op de pony afreageren zou ik ze er ook afhalen en de wedstrijd niet door laten gaan.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 01-04-18 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:19

Oef daar zou ik heel slecht tegen kunnen.

Het gaat om het plezier en niet om winnen. Is het wel verstandig dat je dochter wedstrijd gaat rijden? Ik zou zo eentje thuis laten denk ik. Voorkomt een hele hoop ellende.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:20

Niet remmen maar zorgen dat ze het niet op de pony af reageert. Laat maar gaan, ze moet uit ervaring ondervinden dat het een jurysport is. En wanneer zij zich zit op te winden dan mag je ergens hopen dat de pony dit laat merken want dat is de juiste leerschool. Competatief is niets mis mee, zolang ze maar eerlijk blijven. En verder, mocht ze bij het inrijden wel zich af reageren op de pony dan moet je als begeleider er heen gaan, vertellen dat wanneer je dit nog één keer ziet, de pony op de trailer gaat en er helemaal geen wedstrijd word gereden(en dan ook doen) Hetzelfde wanneer de proef niet goed loopt en ze dit naderhand af gaat reageren, voorlopig geen wedstrijden meer,punt.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 01-04-18 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 12:21

Oow als ze haar boosheid cq frustratie gaat afreageren op de pony trek ik haar er direct vanaf en dan is het klaar en dat weet ze gelukkig, mag hopen dat ze dat niet door alle spanning vergeet maar daar ga ik niet vanuit.

Wbt de waarom, geen idee komt geen duidelijk antwoord op, het is altijd wel een strevertje geweest, zit een beetje in haar karakter maar zo erg als nu is het nog nooit geweest

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:22

Die boosheid is ook een keer flink schoppen of een onterechte tik met de zweep of trekken aan de teugels he. Ogen open houden en niet denken van ach , zal wel toeval zijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:23

Zelf blijven volhouden dat het voor het plezier is en dat prestatie absoluut niet belangrijk is, dat je ook trots op haar bent als ze geen eerste wordt.
Meer kun je niet doen denk, de rest zal ze zelf moeten gaan ervaren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:23

dieseltje09 schreef:
Oow als ze haar boosheid cq frustratie gaat afreageren op de pony trek ik haar er direct vanaf en dan is het klaar en dat weet ze gelukkig, mag hopen dat ze dat niet door alle spanning vergeet maar daar ga ik niet vanuit.

Wbt de waarom, geen idee komt geen duidelijk antwoord op, het is altijd wel een strevertje geweest, zit een beetje in haar karakter maar zo erg als nu is het nog nooit geweest


Ik denk dat de waarom wel interessant is, niet alleen voor dit, maar ook voor de toekomst op andere vlakken. Want als ze zo streberig is en het gaat niet zoals ze wilt, komt bijv faalangst ook weer om de hoek kijken.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:27

Inderdaad opletten voor faalangst, ik denk niet dat je er veel kan aan doen dan het bespreekbaar houden en zeggen dat zelfs de beste af en toe moeten falen.
Is er onderling veel competitie op stal?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:29

DiantaM schreef:
Oef daar zou ik heel slecht tegen kunnen.

Het gaat om het plezier en niet om winnen. Is het wel verstandig dat je dochter wedstrijd gaat rijden? Ik zou zo eentje thuis laten denk ik. Voorkomt een hele hoop ellende.


Dit snap ik niet. Thuis laten in een glazen kooi? Zo leren ze toch niet hoe de wereld in elkaar zit door haar niet mee te laten doen? Mag ze dan ook niet op een sport ter voorkoming van een teleurstelling..?

Laat je dochter lekker haar gang gaan, ze merkt vanzelf dat winnen niet altijd kan. Zou haar zeker niet afremmen. Je wilt je dochter niet de indruk geven dat je niet achter haar staat ?
Van eigen fouten maken leren ze het meest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:33

Lizzyy schreef:
DiantaM schreef:
Oef daar zou ik heel slecht tegen kunnen.

Het gaat om het plezier en niet om winnen. Is het wel verstandig dat je dochter wedstrijd gaat rijden? Ik zou zo eentje thuis laten denk ik. Voorkomt een hele hoop ellende.


Dit snap ik niet. Thuis laten in een glazen kooi? Zo leren ze toch niet hoe de wereld in elkaar zit door haar niet mee te laten doen? Mag ze dan ook niet op een sport ter voorkoming van een teleurstelling..?

Laat je dochter lekker haar gang gaan, ze merkt vanzelf dat winnen niet altijd kan. Zou haar zeker niet afremmen. Je wilt je dochter niet de indruk geven dat je niet achter haar staat ?
Van eigen fouten maken leren ze het meest!


Er is een verschil tussen afremmen oftewel begrenzen en niet achter haar staan. Kinderen hebben begrenzing nodig, ook met dit soort zaken, of misschien wel juist met dit soort zaken.
Misschien wordt ze wel gepest en wil ze daarom laten zien dat we wel ergens goed in is, of heeft ze het gevoel dat ze er alleen toe doet als ze wint. Zomaar wat voorbeelden die je niet wilt laten sluimeren.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:38

Alle topsporters kunnen niet tegen hun verlies. Dus niet thuislaten want ze zal leren van verliezen en ook van winnen. Twee regels zijn belangrijk denk ik om te handhaven :
1. Niet afreageren op paard,
2. Niet afreageren op mensen in de omgeving op anderen.

Verder veel plezier. Hoe meer ze gaat genieten en dat leert, hoe beter resultaat zal zijn.

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:41

Zolang ze niet Afreageert op het paard of mensen zou ik het laten gaan. De oudste van mijn werk had dit met hockey extreem en ik ga elke wedstrijd winnen ik verlies nooit na 2 wedstrijden verliezen snap ze hoe het werkt ze moeten er zelf achterkomen.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:43

Ik zou een goed gesprek met haar voeren en uitleggen dat winnen niet belangrijk is, maar dat het belangrijk is om plezier te hebben en samen met haar pony vooruitgang te boeken. Je moet haar leren niet naar de concurrentie te kijken, maar naar de samenwerking met haar pony. Dat geeft resultaat, daar kan ze haar competitie in kwijt en je leert haar dat je het nooit op je pony af moet reageren, want dat maakt het resultaat minder :)*

Competitie zien in de samenwerking en de ontwikkeling van je pony is uiteindelijk op de lange termijn ook het enige niveau waarin je competitief in kan blijven, want hoe hoger je komt, je rijdt telkens tegen anderen en na een tijdje vervalt dat competitieve gevoel/ wordt het anders.

Zelf heb ik er soms ook wel een handje van om wat af te reageren als het echt niet wil ~~}> Ooit las ik een artikel van, ik denk Anky, dat zij van haar vader (?) altijd af moest stappen en 10 rondjes moest rennen over het erf en dan pas weer op mocht stappen. En het helpt! En als je na die 10 rondjes nog steeds boos bent, staat paardlief vaak zo schattig te kijken, dat je ergernis als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110689
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:45

Hoe oud is dochterlief eigenlijk?

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:48

Een geboren ‚sporter‘ gaat nooit voor de lol naar een wedstrijd, die willen winnen.
Daar is ook niets mis mee zolang je realistisch kan zijn over je eigen kwaliteit.
Dat leer je pas als je ziet dat er anderen zijn die daadwerkelijk beter zijn. Aan jou is dan de taak om te zorgen dat je dochter het verlies als motivatie voor de toekomst ziet en niet gaat afreageren.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:48

Maar ik denk niet dat het willen winnen het probleem is bij TS, wel het neerhalen van andere en de frustraties dat het niet meer fijn maakt

thequeensmum
Berichten: 3530
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:51

Leeftijd ben ik ook wel benieuwd naar, heel verschil of ze 9 of 16 is. omdat je zelf aangeeft tevreden te zijn als ze op het goede been lichtrijdend de proef doorkomt en een ei-volte prima te vinden heb ik het idee dat ze wat jonger is. Zou haar nogmaals uitleggen hoe het werkt en haar verder maar door schade en schande wijs laten worden.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:59

Filmen is ook een belangrijk element om te leren relativeren. Samen naar goed presterende concurrenten kijken is daar ook een deel van.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:14

Ik ga mee met bovenstaande reacties, ze moeten toch eerst (begeleid) onderuit gaan. Alleen door te verliezen zal ze er werkelijk wat van leren. Maar zorg er inderdaad voor dat ze het niet op jullie of pony botviert.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dochter hoge verwachting wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:16

Ben ook wel benieuwd hoe oud ze is.

En ja, ik zeg ook, laat het gaan. Ze gaathet ondervinden. Misschien wel 4 of 8 of 12 keer.