We hadden wedstrijd op een erg fijne accommodatie! Mijn wat kijkerige merrie voelde zich op haar gemak in de ring en aan het einde van de proef was ik behoorlijk tevreden! Ze liep fijn nageeflijk, was prettig voor het been en deed hard haar best! Uiteraard zaten er nog een paar foutjes in, die kon ik zelf prima herkennen en ga ik de komende tijd meenemen om te verbeteren. Ik schatte mijn punten rond de 190 in.
Tot mijn verbazing kreeg ik mijn protocollen terug met 175 en 171,5 punt. Tsja, geen drama natuurlijk, dan maar geen puntje. Die winstpunten vind ik hierin niet zo belangrijk. Nou had ik alleen samen met mijn trainer wat research gedaan, en daaruit bleek dat mijn punten vaker vreemd uiteen lopen. De ene keer rijd ik dik 200 punten, en dan soms ineens een uitglijer zoals deze?
Nu vroeg ik mij af, kan dit komen omdat ik op een tuigpaard rijd?

Ik had wel vaker gehoord van stalgenoten en mensen om mij heen dat sommige juryleden 'discrimineren' als je niet op een 'standaard' paard rijdt. Maar ik had dit altijd maar afgedaan als een fabeltje, want als je een prima proef rijd, dan moet je toch gewoon je punten halen?
Mijn trainer had vervolgens wat dingen nagezocht over het betreffende jurylid wiens naam ik niet zal noemen, en hoewel ik het een vriendelijk persoon vond, kwam mijn trainer er achter dat deze persoon vaker uitspraken had gedaan van: "dit soort paarden hoort niet thuis op dressuurwedstrijden."
Nou ben ik toch wel een beetje met stomheid geslagen.
Zijn er onder de juryleden op Bokt ook mensen van mening dat een bepaald type paard niet op dressuurwedstrijden thuis hoort? Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar de onderbouwing hiervan.
En als iemand tips heeft over hoe ik dergelijke teleurstellingen kan vermijden dan hoor ik het graag.