Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:36

Nou ik denk dat dit aan jezelf ligt hoor.... Niks sneu's aan voor het paard.
Indien dat paard gewoon in zn basisbehoeftes voorzien wordt (en dat is dus niet borstelen, rijden en weet ik wat meer) is dat geen punt.
Daarbij vind ik niet dat jij mag oordelen over de situatie. Je kent het verhaal er niet achter.
Als voorbeeld: ik rij momenteel ook 'slechts' 1 tot 2 keer per maand. Sterker nog, ik kom (door een tijdelijke privesituatie) zelfs maar 1 tot 2 x per week bij mn paard. Is dat dan mishandeling? Nee tuurlijk niet. Paard wordt netjes verzorgd, gaat dagelijks op de weide met vriendjes en als er echt iets is wordt ik gebeld door de mensen waar ze staat.
En ja, ik had er voor kunnen kiezen om haar omwille van tijd gebrek te verkopen. Maar ja, ze heeft artrose, verbening en zomer eczeem. Dan hou ik haar liever zelf, op een plek waar ze blij is.
Edit: en een bijrijder is niet altijd een optie. Ik ken ook maar weinig mensen die ik volledig vertrouw met mn paard. Euh beter gezegd, ik vertrouw mn paard niet bij andere mensen....

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:40

Ik denk dat een paard persoonlijke aandacht toch echt wel kan waarderen los van werken! Mijn oudje al jaren met pensioen geniet er iig van en mijn veulen vindt aandacht heerlijk!!!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:45

pol1 schreef:
Ik denk dat een paard persoonlijke aandacht toch echt wel kan waarderen los van werken! Mijn oudje al jaren met pensioen geniet er iig van en mijn veulen vindt aandacht heerlijk!!!

Ja dat ben ik zeker met je eens. Maar het is geen basisbehoefte van een paard en ook zal deze echt niet in de wei staan denken van 'nou waar blijft mn baas toch' :)

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:50

DarkCupid schreef:
een paard maar 1 keer per maand rijden en dan heel intensief, is niet goed voor het beestje.

De spieren nemen in 2 weken normaliter al behoorlijk af ( netzo als de conditie in zijn geheel ) dus is niet eerlijk tegenover het paardje.

Maar komt de eigenaresse echt maar 1 x per maand?



precies wat ik bedoel!
hier stond op stal ook zo een meisje.
beesje kwam 4 dagen stijf zijn stal uit als ze geweest was.ik zie veel ruiters die er totaal geen rekening mee houden dat een paard ook spierpijn kan krijgen.niks mis mee dat iemand weinig rijd.maar als je rijd vraag dan ook weinig van je paard.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:25

Mijn pony deed ook vrij weinig, ik was eenmaal niet zo'n fanatieke ruiter.
Aandacht, weidegang kreeg hij meer dan genoeg.
Heel af en toe stapte ik wel eens een rondje op naar buiten, maar dan niet lang.
Maar vond inderdaad wel dat je rekening houd met de conditie.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:35

Herkenbaar.
Ik ken ook zo'n soort situatie.
Paard wilde graag wat doen. Als wij voorbij liepen om aan het werk te gaan, wilde ze graag mee. Zocht ook echt contact en aandacht.
Gelukkig kwam er hier wel een leuke verzorgster bij die echt zo leuk met het beestje omging. Ze fleurde echt helemaal op! Alleen al door de aandacht die je het geeft, wordt een paard een stuk vrolijker van :j

Ik vind het dus heel erg sneu voor het beestje dat hij de aandacht die hij verdiend niet krijgt. Je moet het zo zien...
Als er nooit naar jou omgekeken wordt en er 1x per maand even gebeld wordt om te vragen hoe het met jou gaat, daar ga je je toch ook niet beter van voelen?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:41

Ianrowan2009 schreef:
Ik vind het dus heel erg sneu voor het beestje dat hij de aandacht die hij verdiend niet krijgt. Je moet het zo zien...
Als er nooit naar jou omgekeken wordt en er 1x per maand even gebeld wordt om te vragen hoe het met jou gaat, daar ga je je toch ook niet beter van voelen?


Hij komt elke dag buiten met vriendjes. Krijgt genoeg paarden-aandacht. En mensen-aandacht is 1 x p/m. Hij staat voor de rest niet moederziel alleen te wachten op de eigenaar.

Liever dit dan andersom. Elke dag eigenaar aandacht en 1 x p/m een uurtje paarden-aandacht/vriendjes. Worden ze een stuk ongelukkiger van :j

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:44

Ianrowan2009 schreef:
Herkenbaar.
Ik ken ook zo'n soort situatie.
Paard wilde graag wat doen. Als wij voorbij liepen om aan het werk te gaan, wilde ze graag mee. Zocht ook echt contact en aandacht.
Gelukkig kwam er hier wel een leuke verzorgster bij die echt zo leuk met het beestje omging. Ze fleurde echt helemaal op! Alleen al door de aandacht die je het geeft, wordt een paard een stuk vrolijker van :j

Ik vind het dus heel erg sneu voor het beestje dat hij de aandacht die hij verdiend niet krijgt. Je moet het zo zien...
Als er nooit naar jou omgekeken wordt en er 1x per maand even gebeld wordt om te vragen hoe het met jou gaat, daar ga je je toch ook niet beter van voelen?


Elk paard is anders. Ik heb er een die helemaal niks geeft om aaien of knuffelen of borstelen of wat dan ook. Die staat het liefst de hele dag in de wei met zijn vriendinnetje. Dus of het sneu is voor het paard waar TS het over heeft.. Ik weet het niet. Ligt aan het paard zelf.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:51

Ianrowan2009 schreef:
Herkenbaar.
Ik ken ook zo'n soort situatie.
Paard wilde graag wat doen. Als wij voorbij liepen om aan het werk te gaan, wilde ze graag mee. Zocht ook echt contact en aandacht.
Gelukkig kwam er hier wel een leuke verzorgster bij die echt zo leuk met het beestje omging. Ze fleurde echt helemaal op! Alleen al door de aandacht die je het geeft, wordt een paard een stuk vrolijker van :j

Ik vind het dus heel erg sneu voor het beestje dat hij de aandacht die hij verdiend niet krijgt. Je moet het zo zien...
Als er nooit naar jou omgekeken wordt en er 1x per maand even gebeld wordt om te vragen hoe het met jou gaat, daar ga je je toch ook niet beter van voelen?


Jij moet niet voor een paard denken :') . Als een paard je gezellig opzoekt, betekent dat niet dat hij denkt: o leuk, aan het werk :') ! Zijn vriendjes in de wei kijken naar hem op. Aandacht van de mens is voor een paard maar bijzaak. Het is anders als er naar een bejaarde één keer per maand wordt omgekeken, een paard zal dat echt worst wezen. Die denkt niet in 'ooh, wat leuk: ik wordt gepoetst' of mag gaan werken.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:03

Ik denk ook dat aan de basisbehoeftes prima voldaan wordt zo. Zijn dagelijkse routine klinkt een stuk beter dan dat van menig ander paard wat veel op stal staat er eruit mag voor een uurtje rijden.

Maar ik geloof ook zeker dat mensenaandacht wat toe kan voegen aan de kwaliteit van leven voor bepaalde paarden. Aan die van mij merk je het duidelijk als ze even wat te weinig aandacht heeft gehad. Ze staat 24/7 in een kudde maar wordt echt zuur als ik haar niet regelmatig even mee uit neem.

pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 17:12

De reden dat ik weet dat ze hooguit 1x in de maand komt is omdat er gepraat wordt hier op stal. Ik ben ook niet de enigste die er zo over denkt.
Mensen hebben haar op buitenritten weleens gezien en dat was absoluut niet veel stappen bij. Ik heb het ook van anderen natuurlijk. Ik vind het gewoon sneu voor het paard.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:13

pikeurmiep schreef:
De reden dat ik weet dat ze hooguit 1x in de maand komt is omdat er gepraat wordt hier op stal. Ik ben ook niet de enigste die er zo over denkt.
Mensen hebben haar op buitenritten weleens gezien en dat was absoluut niet veel stappen bij. Ik heb het ook van anderen natuurlijk. Ik vind het gewoon sneu voor het paard.

En zo verspreiden roddels zich de wereld in..

Heb je het haar ook zelf gevraagd?

pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 17:16

Oh ja...en ze staan hier vanwege het weer en de conditie van de wei niet elke dag meer in de wei.ze komen elke dag een aantal uren met ongeveer 4 paarden in de buitenbak!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:21

Ianrowan2009 schreef:
Ik vind het dus heel erg sneu voor het beestje dat hij de aandacht die hij verdiend niet krijgt. Je moet het zo zien...
Als er nooit naar jou omgekeken wordt en er 1x per maand even gebeld wordt om te vragen hoe het met jou gaat, daar ga je je toch ook niet beter van voelen?

Nee, zo moet je het niet zien. :) Tis een paard, geen mens. Hij denkt niet "mijn baas komt maar eens per maand."
Hij komt buiten, hij heeft andere paarden, dus hij heeft elke dag het gezelschap dat hij nódig heeft.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:21

pikeurmiep schreef:
De reden dat ik weet dat ze hooguit 1x in de maand komt is omdat er gepraat wordt hier op stal. Ik ben ook niet de enigste die er zo over denkt.
Mensen hebben haar op buitenritten weleens gezien en dat was absoluut niet veel stappen bij. Ik heb het ook van anderen natuurlijk. Ik vind het gewoon sneu voor het paard.


Fijne stal. +:)+ Dus in plaats om het met haar erover te hebben roddelen jullie maar achter iemands rug om? Mijn tip: ga een keer vriendelijk met haar een babbeltje maken en luister naar haar kant van het verhaal.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:27

pikeurmiep schreef:
Oh ja...en ze staan hier vanwege het weer en de conditie van de wei niet elke dag meer in de wei.ze komen elke dag een aantal uren met ongeveer 4 paarden in de buitenbak!


Tja dat is vervelend voor alle paarden. Die 1 of 2 uur die de andere paarden er meer uit zijn is ook niet noemenswaardig. En verder moet je misschien gewoon eens een gesprekje aanknopen dan weet je pas hoe het echt zit. Omdat er gepraat wordt op stal tja daar zou ik weinig van geloven. Bij de eerste heb je nog een schaafwond op je knie zitten na een val en voor je het weet ben je met de trauma helikopter opgepikt na diezelfde val.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:47

Waar rook is, is meestal vuur! Tuurlijk is vragen het beste aan de andere kant merk je echt wel of mensen er dagelijks zijn!

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:53

pol1 schreef:
Waar rook is, is meestal vuur! Tuurlijk is vragen het beste aan de andere kant merk je echt wel of mensen er dagelijks zijn!

En stel het klopt dat de eigenaar weinig komt;
het paard staat volpension en wordt volledig verzorgt.

Er zijn genoeg eigenaren met een paard in opfok/pensioenstal die niet wekelijks (of zelfs maandelijks) naar hun paard gaan kijken.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:24

Mijn 2 paarden staan met zijn tweeën in de wei. Ik heb er 2 maanden geleden voor het laatst opgezeten. Ik zie ze van een afstand iedere dag maar niet eens dichtbij. Ze komen niet binnen en hebben een weiland van 10 hectare. Zielig zij ze niet ze vinden het wel best zo! Mijn ruin die ik een paar weken geleden heb verkocht hield erg van aandacht en kwam altijd kijken als ik ergens was. Hij vind het leuker om af en toe mee te gaan. Het verschilt per paard maar een paard vind het niet erg om paard te zijn ;)

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:20

Ik denk wel zeker dat dat ene uurtje extra eruit verschil kan maken. Als hij 's ochtends van 8-12 eruit komt en dan laat in de middag of 's avonds nog even dat extra uurtje, móet dat haast wel een kersje op de taart zijn in het paardenbestaan. Dat even de 20 uur (!!!) achter elkaar staan te niksen onderbroken wordt.

En oké, het verdient niet de schoonheidsprijs om er op internet over te beginnen en niet met de eigenaar, maar ts voelt met het paardje mee en ik ook. Het kan altijd slechter-tuurlijk. Maar laten we niet doen alsof het niet beter zou kunnen en het voor het paard vast niks uit maakt. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:38

Speirs schreef:
Ik denk wel zeker dat dat ene uurtje extra eruit verschil kan maken. Als hij 's ochtends van 8-12 eruit komt en dan laat in de middag of 's avonds nog even dat extra uurtje, móet dat haast wel een kersje op de taart zijn in het paardenbestaan. Dat even de 20 uur (!!!) achter elkaar staan te niksen onderbroken wordt.

En oké, het verdient niet de schoonheidsprijs om er op internet over te beginnen en niet met de eigenaar, maar ts voelt met het paardje mee en ik ook. Het kan altijd slechter-tuurlijk. Maar laten we niet doen alsof het niet beter zou kunnen en het voor het paard vast niks uit maakt. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van.


Daar ben ik het niet echt mee eens, een stal waar ze 4 uur of minder buiten komen moet je gewoon geen paard willen hebben staan, of je nou wel of niet vaak komt.
Ook 18 uur per dag op stal is veel te veel namelijk imo.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:40

Speirs schreef:
Ik denk wel zeker dat dat ene uurtje extra eruit verschil kan maken. Als hij 's ochtends van 8-12 eruit komt en dan laat in de middag of 's avonds nog even dat extra uurtje, móet dat haast wel een kersje op de taart zijn in het paardenbestaan. Dat even de 20 uur (!!!) achter elkaar staan te niksen onderbroken wordt.

En oké, het verdient niet de schoonheidsprijs om er op internet over te beginnen en niet met de eigenaar, maar ts voelt met het paardje mee en ik ook. Het kan altijd slechter-tuurlijk. Maar laten we niet doen alsof het niet beter zou kunnen en het voor het paard vast niks uit maakt. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van.


Maar door het verhaal op Bokt te plaatsen help je het paard toch helemaal niet? :? Daarom nogmaals: ga gewoon eens praten met het meisje/mevrouw en luister naar haar verhaal.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:49

Ojee Azmay dat ben ik absoluut met je eens! Ik zou het niet eens overwégen. Maar het is nu eenmaal wel voor veel paarden hoe het is, en soms komen ze er nog minder uit. En ieder uitje is dan toch wel belangrijk, ik vond het juist gek dat er reacties voorbij kwamen waaruit ik opmaakte dat men vond dat het paard niks te klagen heeft. Toen ik zei dat er prima aan de basisbehoefte wordt voldaan, ging ik er van uit dat het paard de hele dag buiten stond en 's nachts op stal. Dat had ik niet helemaal goed gelezen.

Neverland, misschien heeft het in zoverre geholpen dat ts zelf nog niet bedacht had met de eigenares te gaan praten en nu wel :))

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:59

Tem, topic hoort niet bij wedstrijden thuis.
Daarnaast, TS, bemoei je met je eigen zaken. Ik zou echt not amused zijn wanneer iemand hier over mij of over mijn manier van omgaan met mijn paard zou klagen.....

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 19:29

Kijk TS, voor mensen zoals jij was ik bang toen ik de keus maakte om een pauze in te lassen. Een pauze voor mijzelf (heel veel privé omstandigheden tegelijk) en een pauze voor mijn merrie (die dankzij de voerwijze van stal met 4,5 ruim 150kilo te licht was). Ik koos er voor om mijn merrie ruim 130km verderop te zetten op een all-inclusive stal waar ook bekende van mij staan. In de eerste periode hebben we vooral app-contact gehad en uiteindelijk ging ik om het weekend daar naar toe en werd er zaterdag avond en zondag ochtend/middag gereden of een buitenritje gemaakt. In de tussentijd kon mijn merrie uitrusten, bijkomen, aansterken en vooral véél buiten komen met soortgenoten, vreten van gras en hooi en lekker paard zijn.

En toch voelde ik mij schuldig. Ze kreeg aandacht van de mensen op stal (en daar vroeg ze niet om), ze werd uitgemest, ze kwam buiten, ze ging naar de hoefsmid en de DA als het nodig was, uiteindelijk werd er soms op haar gereden maar voor de rest was ze lekker paard. Zoals een paard hoort te kunnen zijn. Ze was immers 4,5 dus ook nog flink in de groei en door de vorige stal heel erg in zichzelf gekeerd. Ze werd ook weer vrolijk ...

Maar ik voelde mij schuldig en dat kwam door mensen zoals jij. Die mij inderdaad niet altijd zagen en die niet de achterliggende gedachten wisten waarom ik tot deze keuze 'gedwongen' was .. immers in het belang van de gezondheid van mijn dier.

Ondertussen (2,5jr later, merrie is nu 7) zijn wij beide weer helemaal op de been en zijn we verhuisd van stal. Ook hier opnieuw eer een hoop onbegrip gevoeld omdat ik nu ineens wel voor haar kan zorgen. Het voelt zelfs alsof ik een soort van gecontroleerd word of het nog wel goed met mijn eigen paard gaat ...


Het is zóóó simpel want de beste stuurlui staan aan wal!
Wie weet wat er met deze persoon is of wie weet wat er met dit paard is ... of wellicht is er helemaal niets en weet deze persoon niet beter? Oordelen is zo makkelijk. Het zelf beter denken te weten overigens ook en er over praten is al helemaal makkelijk.