Belgische pony (verplicht) opnieuw laten meten in NL

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxMeiSxx

Belgische pony (verplicht) opnieuw laten meten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 22:59

Hoi Bokkers,
Ik kan nergens het antwoord op mijn vraag vinden....nl:
Wij overwegen een pony te kopen in Belgie die daar al uitgebracht is op wedstrijden.
Op een los papier bij het paspoort staat dat hij zonder ijzers officieel gemeten is op 137,5 cm op 9 jarige leeftijd.
We hebben hem met onze eigen stokmaat nagemeten en wij menen dat hij 'slechts'136,5 cm is.
Een mooie grote C dus ipv een kleine D hierin Nederland.
Moet pony altijd opnieuw officieel gemeten worden in Nederland? Of neemt KNHS de officiële meting van Belgie over?
Wij denken dus dat hij als C pony in NL zou kunnen worden ingemeten, maar wil eerst zeker weten voordat we tot koop overgaan uiteraard...

Iemand hier ervaring mee? En eventueel meer nuttige tips mbt het "importeren'van een belgische pony ook welkom uiteraard!
MVG Ingrid

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:22

Kan het niet zo zijn dat na bekappen het paard een halve cm tot cm verschil heeft in hoogte?

Verder heb ik gemerkt dat het echt afhankelijk is van de plaats waar je meet. Sommigen meten vanaf de plaats waar de manen eindigen op de scjoft, anderen meten dan weer iets hoger of iets lager. Zo kom je steeds wat anders uit.
Mijn vorige pony zelf gemeten gehad waar de manen eindigen op de schoft en kwam op 1m38 uit.
Nu staat hij te koop als 1m42/43 amper 6 maanden nadat ik hem verkocht had. En 4cm erbij in 6 maanden? Dat vind ik wel erg straf!
Dus of ik had fout gemeten, maar mijn huidige pony heb ik exact zo gemeten en kom ik op 1m47 uit terwijl hij groter oogt als ik ernaast sta.
(Ik ben 1m61)
Afbeelding

Oranje waar ik meet,
Roze hoogste punt

Afbeelding

Art_Ificious

Re: Belgische pony (verplicht) opnieuw laten meten in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:27

Tevens denk ik dat ze maar gemeten worden tot hun 6-8 jaar, daarna niet meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:43

Op een los papier bij het paspoort? Dat wordt niet geaccepteerd bij de KNHS en de pony zal hermeten moeten worden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:47

Ik denk ook dat het in het paspoort moet staan.
Vlak ervoor naar de smid en voor het meten even flink longeren/werken geeft de beste kans met meten.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:03

Toevallig in het voorjaar onze pony halsoverkop moeten laten meten, net voor de regiokamioenschappen. We zagen in haar paspoort dat haar laatste meting in België gedaan was, en deze wordt door de KNHS dus niet geaccepteerd.
Je zou de koop onder voorwaarden kunnen vastleggen. Dat als de meting in Nederland tegenvalt, deze ongedaan gemaakt kan worden en je de pony terug brengt?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:18

Na het achste levensjaar hoeft de pony niet meer gemeten te worden, mits er een stokmaat in het paspoort is vermeld.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:46

Je moet meten op het hoogste punt van de schoft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:30

emily68 schreef:
Je moet meten op het hoogste punt van de schoft.

In dag geval is mijn paardje geen D pony maar een E pony en groeit hij nog een stukje door gezien hij nog maar 3 is en nog gecastreerd wordt volgende maand.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:35

Als het op een los papier staat zal je hem hier moeten hermeten. Ongeacht hoe oud de pony is.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:31

Knhs erkent alleen de eigen meting. Dus ongeacht de leeftijd moet er door een erkende meter gemeten worden (zie mijn bericht hierboven). Onze pony is 10 en moest dus ook nog een knhs-meting in haar paspoort.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:52

Art_Ificious schreef:
Tevens denk ik dat ze maar gemeten worden tot hun 6-8 jaar, daarna niet meer.

Op jouw voorbeeldfoto is de roze streep de plek waar paarden officieel gemeten worden.
Bij mijn weten moet de pony ook worden overgemeten in Nederland en gezien zijn leeftijd hoeft dat maar eenmalig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:33

Wijsje schreef:
Knhs erkent alleen de eigen meting. Dus ongeacht de leeftijd moet er door een erkende meter gemeten worden (zie mijn bericht hierboven). Onze pony is 10 en moest dus ook nog een knhs-meting in haar paspoort.

Tenzij de pony FEI gemeten is, dat wordt wel erkent.